Den er vel ikke feil men neppe optimal. Det er vel som det er sagt her en enkel måte å sikre seg på med faste turtall og antall km som alle forstår. Skal man begynne fra produsent å anbefale denne metoden går det vel som beskrevet i artikkelen fra GSX - enkelte vil misforstå og vrenge rulla ut fra butikkgulvet og holde den der til første serviceATWindsor skrev:Hvorfor skulle samtlige produsenter med vilje gi råd som de vet er feil mtp hvordan motoren skal kjøres inn?
Innkjøring
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Innkjøring
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Innkjøring
Ganske nøyaktig måten jeg har gått fram påmed Stelvio'en og KTM'en.ZZR-Erling skrev:Kjør variert, ikke fullgass, ikke la den dra tungt, kjør den lett..opp i turtall...og motorbrems MYE!
Full gass har jeg vel knapt hatt på noen av syklene mine forøvrig... .
"Baby"kjøre nye sykler har jeg liten tro på. Og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor MC-produsentene kommer med de rådene de gjør.
Nei, det beste er litt "shock treatment" fra første tur.
Stelvio'en fikk til gangs slik behandling fra starten og mange lot seg overraske av hvor potent den sykkelen var. Og fortsatt er, har jeg fått vite av nåværende strålende fornøyde eier :) !
At den heller ikke hadde noe målbart oljeforbruk de to årene jeg eide den, tilskrver jeg også myemåten den ble innkjørt på.
Det samme gjelder KTM'en; ikke målbart oljeforbruk etter 33K.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Innkjøring
Mannen i gata klarer da å følge instruksjoner som angir ett høyere maksturtall enn det som anngis i dag? Er ikke akkurat rocket science det som foreslås som alternativer her heller.Hansien skrev:Fordi produsenter gjerne må ta høyde for mannen i gata, noe et racing team (og entusiaster) ikke trenger. Derfor kommer gjerne innkjøringsmåten til å inneholde en del kompromiss for at produsenten skal ha minst problemer mtp garantier og lignende i senere tid.ATWindsor skrev:Hvorfor skulle samtlige produsenter med vilje gi råd som de vet er feil mtp hvordan motoren skal kjøres inn?
Jeg ville ikke kalle produsenten sin måte feil, men ikke optimal.
Og om produsentenes metode fungerer dårlig, så vil de vel få mer problemer mtp garanti, heller enn mindre?
-
- Innlegg: 272
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Sted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: Innkjøring
Helt enig! Hadde jeg bare visst dette skulle jeg klart å kjøre den inn slik som beskrevet..Hansien skrev: Mannen i gata klarer da å følge instruksjoner som angir ett høyere maksturtall enn det som anngis i dag? Er ikke akkurat rocket science det som foreslås som alternativer her heller.
Og om produsentenes metode fungerer dårlig, så vil de vel få mer problemer mtp garanti, heller enn mindre?
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Innkjøring
Mistenker at min også er kjørt inn relativt hardt, kjøpte demosykkelen fra en forhandler som drev med racing men sykkelen går som ei kule og null oljeforbruk etter 58500 km
Re: Innkjøring
Jeg holder på med innkjøring av min XSR 900.
Ikke over 5600rpm i lengre perioder de første 1000 km.
Skal på 1000 service i morgen.
Har hat den langt over 5600rpm ved akselerasjon, men ikke over lengre tid.
Ikke over 5600rpm i lengre perioder de første 1000 km.
Skal på 1000 service i morgen.
Har hat den langt over 5600rpm ved akselerasjon, men ikke over lengre tid.
Klipt og limt fra XSR 900 Manual skrev:0–1000 km (0–600 mi)
Avoid prolonged operation above 5600 r/min. NOTICE: After 1000 km (600 mi) of operation, the engine oil must be changed and the oil filter car- tridge or element replaced.
1000–1600 km (600–1000 mi)
Avoid prolonged operation above 6800 r/min.
1600 km (1000 mi) and beyond
The vehicle can now be operated nor- mally.
NOTICE
Keep the engine speed out of the tachometer red zone.
If any engine trouble should oc- cur during the engine break-in period, immediately have a Yamaha dealer check the vehi- cle.
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Innkjøring
Å gasse på litt fra start er ikke noe problem.. Faktisk likegreit å ta i litt nå og da.. Bare unngå å presse på lavt turtall. La motoren jobbe lett
En kollega og jeg fikk nye firmabiler. De hadde gått 15km begge to.. Jeg svinkjørte firmabilen fra dag 1. Kollegaen kjørte pent og pyntelig. Selv med mer last og i utgangspunktet tyngre varerominnredning, så var min sprekere når man kjørte side om side.. Jeg hadde ikke oljeforbruk når den hadde fått gått litt, det hadde kollegaen sin. Han etterfylte to ganger mellom service. Hos meg syntes det ikke på peilepinnen.
En kollega og jeg fikk nye firmabiler. De hadde gått 15km begge to.. Jeg svinkjørte firmabilen fra dag 1. Kollegaen kjørte pent og pyntelig. Selv med mer last og i utgangspunktet tyngre varerominnredning, så var min sprekere når man kjørte side om side.. Jeg hadde ikke oljeforbruk når den hadde fått gått litt, det hadde kollegaen sin. Han etterfylte to ganger mellom service. Hos meg syntes det ikke på peilepinnen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Innkjøring
Nettopp!FredrikE24 skrev:Jeg hadde ikke oljeforbruk når den hadde fått gått litt, det hadde kollegaen sin. Han etterfylte to ganger mellom service. Hos meg syntes det ikke på peilepinnen.
Det er dette som strengt tatt er hele poenget :) !
En sunn og sprek motor slik du som nåværende eier vil ha, og som neste eier vil elske !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Innkjøring
Kjøpte ny bil i fjor å spurte selgeren om dette med innkjøring. Synes også det var rart at bilen ikke skulle inn på noen førstegangsservice etter kort stund men bare følge 1år/20000km intervallet. Men fikk bare beskjed om å gønne på, var såpass bra nå til dags at innkjøring ikke var noe å tenke på.
Tviler på demosykler blir innkjørt og, er vel full gass fra første potensielle kunde skrever over :-P
Tviler på demosykler blir innkjørt og, er vel full gass fra første potensielle kunde skrever over :-P
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Innkjøring
Delte meninger, også når det gjelder biler. Feks illustrert ved denne artikkelen:gorbys skrev:Kjøpte ny bil i fjor å spurte selgeren om dette med innkjøring. Synes også det var rart at bilen ikke skulle inn på noen førstegangsservice etter kort stund men bare følge 1år/20000km intervallet. Men fikk bare beskjed om å gønne på, var såpass bra nå til dags at innkjøring ikke var noe å tenke på.
Tviler på demosykler blir innkjørt og, er vel full gass fra første potensielle kunde skrever over :-P
http://www.autoevolution.com/news/engin ... 91979.html
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Innkjøring
Er og blir omstridt dette temaet, men eg personlig trur ikkje ein treng og ta det voldsomt rolig til å begynne med. Ser en på hvordan sportsbiler blir produsert så er nå ofte motoren eller bilen kjørt i benk allerede før den forlater fabrikken. Zx'n min feks vart kjørt i 250kmt på ruller før den forlot fabrikken og da snakker vi nær rødmerkingen i 5. gir.... Ikke akkurat dulling med motoren det :-))
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Innkjøring
Har du fått et slags papir som dokumenterer hvordan motoren på din sykkel er kjørt på fabrikken?gorbys skrev:Er og blir omstridt dette temaet, men eg personlig trur ikkje ein treng og ta det voldsomt rolig til å begynne med. Ser en på hvordan sportsbiler blir produsert så er nå ofte motoren eller bilen kjørt i benk allerede før den forlater fabrikken. Zx'n min feks vart kjørt i 250kmt på ruller før den forlot fabrikken og da snakker vi nær rødmerkingen i 5. gir.... Ikke akkurat dulling med motoren det :-))
Da muligens og med tilhørende måledata for moment, turtall, effekt o.l`.?
Har hatt en ZX 11, og har en Ninja 250R, selv. Kjenner andre med kraftige Kawasaki-sykler (1000 cc +).
Har ikke hørt at noen har nevnt slik dokumentasjon, og ble litt nysgjerrig..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Innkjøring
Nei bilen min, en 300zx, det stod i en bok som omhandlet alt fra design og produksjon til prototyper og racing historie
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Innkjøring
OK! Kom til å tenke på at det muligens ikke var en mc fra Kawasaki det dreide seg om, men rakk å slenge fingrene på tastaturet innen..gorbys skrev:Nei bilen min, en 300zx, det stod i en bok som omhandlet alt fra design og produksjon til prototyper og racing historie
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Sted: Buskerud
Re: Innkjøring
Fulgte denne så godt jeg kunne på min BMW:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Få godt trykk så stempelringer setter seg, mao aks opp og motorbrems ned. Ellers ikke idiotkjøring, ikke langvarig høyt turtall og ikke før motoren har fått driftstemperatur og så variert man kan. Motorvei og jevn fart er fyfy :-)
Skal ikke mye lesing til før man skjønner at det ikke er tullekjøring som blir anbefalt. At man før noen andre og enklere råd når man kjøper den, skyldes vel kort og godt at fabrikantene må forholde seg til minste felles multiplum. Da er det greit å sette noen enkle regler så de ikke blir saksøkt av familien til en som klistrer seg selv og sykkelen i en telefonstolpe fordi han skulle "akse slik som manualen sier".
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Få godt trykk så stempelringer setter seg, mao aks opp og motorbrems ned. Ellers ikke idiotkjøring, ikke langvarig høyt turtall og ikke før motoren har fått driftstemperatur og så variert man kan. Motorvei og jevn fart er fyfy :-)
Skal ikke mye lesing til før man skjønner at det ikke er tullekjøring som blir anbefalt. At man før noen andre og enklere råd når man kjøper den, skyldes vel kort og godt at fabrikantene må forholde seg til minste felles multiplum. Da er det greit å sette noen enkle regler så de ikke blir saksøkt av familien til en som klistrer seg selv og sykkelen i en telefonstolpe fordi han skulle "akse slik som manualen sier".