CBR F3 1998 Klakking i styret
-
- Innlegg: 39
- Registrert: 05 jun 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 800 2013
CBR F3 1998 Klakking i styret
Hei
Jeg har fått en merkelig "klakking" i styret mitt når neg bremser med forbremsen eller kjører over en dump. Noen som har noen peiling på hva dette er?
Jeg har fått en merkelig "klakking" i styret mitt når neg bremser med forbremsen eller kjører over en dump. Noen som har noen peiling på hva dette er?
Re: CBR F3 1998 Klakking i styret
Tipper styrelager.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: CBR F3 1998 Klakking i styret
Slitent styrelager? Bruk håndbrems når sykkelen står stille. Rugg den så fram og tilbake, og hør etter om du kan lokalisere samme lyd da.
Hvis det er slakke i styrelager ville jeg fått det fikset snarest. Slike problemer kan øke sjansene for "wobbling" / "tank slapper", noe som kan være kjedelig, for å si det mildt.
https://www.youtube.com/watch?v=TpeNWxHF6uI
Hvis det er slakke i styrelager ville jeg fått det fikset snarest. Slike problemer kan øke sjansene for "wobbling" / "tank slapper", noe som kan være kjedelig, for å si det mildt.
https://www.youtube.com/watch?v=TpeNWxHF6uI
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 39
- Registrert: 05 jun 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 800 2013
Re: CBR F3 1998 Klakking i styret
Riktig. Det så ikke noe koselig ut. Hvor sitter styrelageret ? Er dette noe jeg kan fikse selv eller må jeg på verksted?
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: CBR F3 1998 Klakking i styret
Du kan først forsøke å stramme styrelageret. Om det er akkurat passe (slik at det ikke "henger"), og det ikke føles noe hakk eller dump rundt midtstillingen, skulle det være OK. Men da må du ha sykkelen på hovedstøtte e.l. og vippe den over mot bakhjulet. Evt. få kompis til å hjelpe/sette seg bakpå.
Re: CBR F3 1998 Klakking i styret
Sjekk styrelager. Med forhjulet i lufta tar du tak nederst på gsffelbeina, er det slakk der, er det styrelager
Re: CBR F3 1998 Klakking i styret
Det er vel wheelies som øker sjansene for en tank slapper. Alle eksemplene i videoen er jo ekstremkjøring der forhjulet løftes og så treffer skeivt på vei ned.gsx750_80 skrev:Slitent styrelager? Bruk håndbrems når sykkelen står stille. Rugg den så fram og tilbake, og hør etter om du kan lokalisere samme lyd da.
Hvis det er slakke i styrelager ville jeg fått det fikset snarest. Slike problemer kan øke sjansene for "wobbling" / "tank slapper", noe som kan være kjedelig, for å si det mildt.
https://www.youtube.com/watch?v=TpeNWxHF6uI
Jeg hører også at det knepper i styret innimellom når jeg bremser hardt i lav hastighet på min honda, men har fått en mekaniker til å kjenne etter og han bemerket ingenting.
Men, kan noen forklare meg akkurat hva styrelageret er og hvor det sitter?
Re: CBR F3 1998 Klakking i styret
Nr 1 på bildet pluss tilbehør. Gadd ikke lete fram for Honda, men prinsippene er de samme.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: CBR F3 1998 Klakking i styret
Fenomenet kan oppstå, og forsterkes, pga flere forhold. Inkludert, men ikke begrenset til, slitasje i styrelager.Dansekris skrev:Det er vel wheelies som øker sjansene for en tank slapper. Alle eksemplene i videoen er jo ekstremkjøring der forhjulet løftes og så treffer skeivt på vei ned.gsx750_80 skrev:Slitent styrelager? Bruk håndbrems når sykkelen står stille. Rugg den så fram og tilbake, og hør etter om du kan lokalisere samme lyd da.
Hvis det er slakke i styrelager ville jeg fått det fikset snarest. Slike problemer kan øke sjansene for "wobbling" / "tank slapper", noe som kan være kjedelig, for å si det mildt.
https://www.youtube.com/watch?v=TpeNWxHF6uI
...
( http://bmwmotorcycletech.info/instability.htm )
Jeg har oppevd det selv, på en Honda CB 1100 F, i relativt lav hastighet, med begge hjulene på bakken. Meget ubehagelig, og utslaget på styret økte etterhvert som hastigheten ble redusert. Skjedde ved Kringsjå studentby
i Oslo, antakelig i en 50-sone.
Bakhjulskjøring er slettes ingen nødvendig betingelse for at fenomenet skal oppstå.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: CBR F3 1998 Klakking i styret
Jeg er ikke uenig med deg. Jeg ville bare poengtere at den åpenbare grunnen til tank slapping i den videoen er bakhjulskjøring og veldig kraftige akselerasjoner med så spreke sykler at forhjulet mest sannsynlig løftes.gsx750_80 skrev:Fenomenet kan oppstå, og forsterkes, pga flere forhold. Inkludert, men ikke begrenset til, slitasje i styrelager.Dansekris skrev:Det er vel wheelies som øker sjansene for en tank slapper. Alle eksemplene i videoen er jo ekstremkjøring der forhjulet løftes og så treffer skeivt på vei ned.gsx750_80 skrev:Slitent styrelager? Bruk håndbrems når sykkelen står stille. Rugg den så fram og tilbake, og hør etter om du kan lokalisere samme lyd da.
Hvis det er slakke i styrelager ville jeg fått det fikset snarest. Slike problemer kan øke sjansene for "wobbling" / "tank slapper", noe som kan være kjedelig, for å si det mildt.
https://www.youtube.com/watch?v=TpeNWxHF6uI
...
( http://bmwmotorcycletech.info/instability.htm )
Jeg har oppevd det selv, på en Honda CB 1100 F, i relativt lav hastighet, med begge hjulene på bakken. Meget ubehagelig, og utslaget på styret økte etterhvert som hastigheten ble redusert. Skjedde ved Kringsjå studentby
i Oslo, antakelig i en 50-sone.
Bakhjulskjøring er slettes ingen nødvendig betingelse for at fenomenet skal oppstå.
Jeg har også opplevd en tank slapper. Bånn gass ut på en riksvei med ujevn asfalt. Hadde ikke god nok forankring på sykkelen, traff en liten hump og dro for hardt på gassen.
-
- Innlegg: 39
- Registrert: 05 jun 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 800 2013
Re: CBR F3 1998 Klakking i styret
Takk for alle svar og ikke minst det bilde som faktisk fikk meg til å forstå hvor det sitter og hva det er. Har vært litt ute å kjørt med dette, uten at jeg har merket til noe. Annet enn når jeg bruker forbremsen eller treffer en dump. Er akuratt som om styre er litt løst da
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: CBR F3 1998 Klakking i styret
Er en grunn til at vi kalte CB1100F for Superwobbled'Or....gsx750_80 skrev: Jeg har oppevd det selv, på en Honda CB 1100 F, i relativt lav hastighet, med begge hjulene på bakken. Meget ubehagelig, og utslaget på styret økte etterhvert som hastigheten ble redusert. Skjedde ved Kringsjå studentby
i Oslo, antakelig i en 50-sone.
Bakhjulskjøring er slettes ingen nødvendig betingelse for at fenomenet skal oppstå.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: CBR F3 1998 Klakking i styret
Hvis styrelager er årsaken så kan det hjelpe å etterstramme. Hvis lager er gåent så anbefaler jeg å skifte til konisk lager. Ordinære kulelager er nærmest ubrukelige som styrelager, men de er dessverre standard på de fleste sykler.
Hvis du strammer så må du sjekke om lageret roterer lett og uten en "hakkende" bevegelse. Hvis ikke så er det gåent.
Hvis du strammer så må du sjekke om lageret roterer lett og uten en "hakkende" bevegelse. Hvis ikke så er det gåent.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: CBR F3 1998 Klakking i styret
Som mange er inne på vil jeg sette en knapp på styrelager. På min Honda VF1000F2 er det koniske lager, har ett sett liggende klart for å skiftes, bestilte fra England, og de sneik seg akkurat under 350.- inkl. frakt.
Det er en ganske omfattende jobb, som tar noe tid. Kan være vanskelig å få slått ut lagerbanene, men det er jo laget for å kunne skiftes ut. Hvis du ikke har skrudd noe særlig før, vil jeg vel ikke anbefale å begynne med styrelager. På min skal det trekkes til med moment, og du må ha spesialpipe(eller lage en selv). Står i verkstedhåndboka.
Det er en ganske omfattende jobb, som tar noe tid. Kan være vanskelig å få slått ut lagerbanene, men det er jo laget for å kunne skiftes ut. Hvis du ikke har skrudd noe særlig før, vil jeg vel ikke anbefale å begynne med styrelager. På min skal det trekkes til med moment, og du må ha spesialpipe(eller lage en selv). Står i verkstedhåndboka.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650