Prisjustering bruktmarkedet?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
snøgg
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2014, 08:47
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Africa Twin

Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av snøgg »

Vurderer sykkelkjøp, og har sett på en del annonser som har ligget ute en god stund, og hvor nyprisen pga. avgiftsreduksjon er gått betraktelig ned siden annonsen ble lagt ut. Er det noen veteraner (er selv ikke en sådan, men en fersking som vurderer en sykkel nr 2 til helårsbruk) som vet noe om hvordan bruktmarkedet oppfører seg i en sånn situasjon, og hvordan man bør te seg som bruktkjøper? For å være konkret, la oss f.eks. si en 10 år gammel Yamaha Xt660 som i høst ble annonsert med pris 45000 - hva nå?

Brukeravatar
Con
Innlegg: 76
Registrert: 17 sep 2011, 19:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1100EF ++
Sted: Hordaland

Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av Con »

Vil tro det går litt tid før vi ser de helt store endringene på bruktmarkedet..!
Prisene varierer mye allerede. Alt etter hvor mye gull selgeren mener befinner seg i kjøretøyet sitt :)

For eksempel har jeg registrert at den sykkelen jeg er på jakt etter blir priset alt fra 18000,- til oppunder 50000,-. Da for samme årsmodell, motor og noelunde samme tilstand og km.
"If it ain't broke, fix it!"

Brukeravatar
Con
Innlegg: 76
Registrert: 17 sep 2011, 19:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1100EF ++
Sted: Hordaland

Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av Con »

Jeg tror ikke vi vil se den helt store "importbølgen" enda før kronekursen tar seg litt opp igjen.
Noe endring i prisnivået på nyere bruktsykler regner jeg med vi vil få. Men har ikke troen på det helt store prisfallet enda.
"If it ain't broke, fix it!"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av kjellv »

Det er nok alt for tidlig å si noe bastant om dette. Det er som over alt ellers markedet som bestemmer.
På ganske nye bruktsykler vil nok prisene justere seg raskt i forhold til nyprisene på sammenlignbare modeller. For sykler som ikke er så nye tar det nok noe tid før prisnivået blir tydelig, og jeg vil tro det vil være en viss treghet før annonsene kommer ut. De første annonsene vil nok sikkert også være noe nølende med tanke på prisnedsettelse.
Men som overalt ellers, det er prisen markedet vil betale som gjelder. Sykler som er priset for høyt blir fortsatt tunge å selge...
For sykler som er 10-15 år gamle vil vi nok ikke se så veldig store forskjeller foreløpig, men noe blir det nok her også. Det handler også noe om hva selgeren synes sykkelen er verdt for ham, i hvert fall for privatomsetningen. Man velger heller å beholde sykkelen en stund til enn å selge så billig at det gjør vondt...

toref
Innlegg: 17
Registrert: 22 sep 2014, 02:38
Motorsykkelen din: Suzuki GSX750ES '86.
Sted: Trondheim

Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av toref »

Bare synsing fra min side her, men jeg tror det vil ha to effekter. Prisene på relativt nye sykler vil tilpasse seg ganske proposjonalt til nyprisen på tilsvarende sykler, mens "halen" vil bli kortere - altså levetiden på sykler blir lavere. Det blir mer fristende å kjøpe en ny sykkel heller enn å ta vare på gamle. Relativt sett, altså. Kostnadsnivået forøvrig i Norge er jo uendret høyt, arbeidsinnsatsen er gjerne største komponenten på verkstedregningen.
DoD #0586

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av cevillan »

Hvis utviklingen på kronekursen fortsetter i samme negativ retning frem til våren, vil vel denne avgiftsletten være spist opp og vel så det av dyrere importpriser. Se bare på Tesla som blir 10 % dyrere fordi kronen svekker seg mot dollaren. Tilstanden er vel ikke spesielt mye bedre mot euroen.

Hvis dette fortsetter sørger avgiftsletten bare for at det blir fortsatt salg av mc'er, ikke en negativ utvikling som man vil kunne opplevd uten. Men dette kan sikkert noen som dealer MC mye bedre enn meg.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av Tobben84 »

cevillan skrev:Hvis utviklingen på kronekursen fortsetter i samme negativ retning frem til våren, vil vel denne avgiftsletten være spist opp og vel så det av dyrere importpriser. Se bare på Tesla som blir 10 % dyrere fordi kronen svekker seg mot dollaren. Tilstanden er vel ikke spesielt mye bedre mot euroen.

Hvis dette fortsetter sørger avgiftsletten bare for at det blir fortsatt salg av mc'er, ikke en negativ utvikling som man vil kunne opplevd uten. Men dette kan sikkert noen som dealer MC mye bedre enn meg.
Tenkte akkurat på det samme. Kronekursen må jo ha mye å si for importørene.....?

toref
Innlegg: 17
Registrert: 22 sep 2014, 02:38
Motorsykkelen din: Suzuki GSX750ES '86.
Sted: Trondheim

Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av toref »

Mener å huske fra en annen tråd her at det er vanlig å ingå valuta-avtaler mellom produsent og importør som beskytter importøren mot valuta-svingninger. Det er vel ikke så greit for butikkene å justere priser hele tiden heller.
DoD #0586

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av jhn »

Noen tjener jo på avgiftslettelser, men foreløpig ser det ikke ut til å være kundene.
http://www.nordlys.no/Lavere_avgift_gir ... 63726.html
Har vi noen grunn til å tro at mc-bransjen driver annerledes?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av Flanker »

Det tar nok noe tid før bruktmarkedet reflekterer avgiftsendringene. Både privat og hos forhandlere. Ikke noe unormalt i det...

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av KawaJens »

Nypris er etter det eg har forstått satt av importør og det er veldig lite rom for å forandre for selgere. Brukt prisen er det som alltid markedet som som bestemmer.
Omregistrerings avgiften på mc er veldig liten.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av gsx750_80 »

Det har tidligere vært snakk om prisjusteringer etter at det kom avgiftsreduksjoner for MC for ikke lenge siden.
Jeg kom til å se på enkelte ny-sykkelpriser nylig, og fikk inntrykk av at prisene var høye.
Selv om avgiftene har gått ned med kanskje 30 000 for en relativt stor sykkel, så har muligens svak kronekurs gjort det
dyrere for forhandlerne å importere, noe som i noen grad kan ha kompensert for nevnte reduksjon.
Det blir mest spekulasjon fra min side. Noen som vet noe mer om dette?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev:Det har tidligere vært snakk om prisjusteringer etter at det kom avgiftsreduksjoner for MC for ikke lenge siden.
Jeg kom til å se på enkelte ny-sykkelpriser nylig, og fikk inntrykk av at prisene var høye.
Selv om avgiftene har gått ned med kanskje 30 000 for en relativt stor sykkel, så har muligens svak kronekurs gjort det
dyrere for forhandlerne å importere, noe som i noen grad kan ha kompensert for nevnte reduksjon.
Det blir mest spekulasjon fra min side. Noen som vet noe mer om dette?
Prislistene på nye mc er to-delt, selv om prislisten som kunden ser vanligvis viser bare det han må betale. Vanligvis med et tillegg for klargjøring, frakt og reg.omkostninger. I 2015 falt sluttprisen til kunde betraktelig som følge av avgiftsfallet. Dette utgjorde nær 4000 for en 125cc, og nær 50000 for de største og sterkeste syklene.
Men så gjorde uro i pengemarkedet utover 2015 og -16 at prisen på syklene steg noe. Stigningen varierer noe for hvor i verden syklene er produsert/ valutaforskjellene mellom NOK og valuta i produksjonslandet.
Importørene har i de fleste tilfeller kontraktfestet pris på sine sesongbestillingen med produsent. Likevel kan prisjustering i løpet av sesongen være nødvendig hvis valutaverdiene endrer seg. Ofte opplever vi som er forhandlere at vi får skylden for prisstigningen i slike sammenhenger, at vi blir beskyldt for å berike oss ved å legge til noe ekstra. Slik er det ikke. Importørene holder øye med oss, og ligger våre sykler for høyt priset på finn.no, får vi straks beskjed om det. Likeså om de er priset for lavt.

For brukte sykler har prisnedgangen som følge av avgiftsreduksjonen blitt noe mindre enn vi regnet med. For 5 år gamle sykler er den nesten som den var i 2014. Dette er 100% markedsstyrt. Man får ikke solgt en sykkel til 100 000 hvis markedsprisen er 80 000.

2015 var et rekordår for nysykkelsalg. Man skulle også tro at det ville bli en stor økning av brukte sykler til salgs i etterkant, med påfølgende prisfall. Slik har det heller ikke blitt. Antallet brukte sykler til salgs har faktisk vært veldig likt tidligere år.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Reodor Felgen
Innlegg: 263
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av Reodor Felgen »

Det er fritt frem å prute.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Prisjustering bruktmarkedet?

Legg inn av kjellv »

Reodor Felgen skrev:Det er fritt frem å prute.
Selvfølgelig kan man prøve å prute. Noen ganger kommer man langt med det. Dette gjelder nok helst brukthandel i privatmarkedet, og særlig hvis selger MÅ selge. Men kanskje også i bruktmarkedet hos forhandler hvis det er sykler som har stått en stund uten å bli solgt. Men hos forhandler og nye sykler er det nok bare peanuts å forhandle om. Der er marginene for små. Litt mer er det nok å gå på om man bestiller med en del utstyr på nysykkelen, men for en standard utstyrt sykkel er det nok skuffende lite å oppnå med pruting.

Svar