Choken er konstant på, Yamaha Dragstar 1100cc

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Choken er konstant på, Yamaha Dragstar 1100cc

Legg inn av Petterh »

Hei MC-entusiaster!

Jeg gjorde ting jeg ikke kan med sykkelen min. Plukket fra hverandre tank, luftkammer etc til jeg kom ned til forgassere. Skrudde ut de, og skulle rense flottørkammere etc. Da jeg sydde sykkelen sammen igjen, må jeg ha gjort noe som ikke helt er etter regelboka, for det virker som at choken henger seg opp. Sykkelen har (merkelig nok) aldri vært så lettstartet som den er nå, men jeg trenger heller ikke gi gass når jeg kjører på flata i byen - den går selv. Og kommer jeg til kryss og må ta inn clutchen, så står jeg og ruser motoren... Mente den ikke var sånn før :-k

Sier seg kanskje selv at jeg lar sykkelen stå til jeg har funnet ut av dette, men lurer på om noen kjenner til problematikken. Er så mye jobb å plukke alt fra hverandre igjen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Choken er konstant på, Yamaha Dragstar 1100cc

Legg inn av kjellv »

Petterh skrev:Hei MC-entusiaster!

Jeg gjorde ting jeg ikke kan med sykkelen min. Plukket fra hverandre tank, luftkammer etc til jeg kom ned til forgassere. Skrudde ut de, og skulle rense flottørkammere etc. Da jeg sydde sykkelen sammen igjen, må jeg ha gjort noe som ikke helt er etter regelboka, for det virker som at choken henger seg opp. Sykkelen har (merkelig nok) aldri vært så lettstartet som den er nå, men jeg trenger heller ikke gi gass når jeg kjører på flata i byen - den går selv. Og kommer jeg til kryss og må ta inn clutchen, så står jeg og ruser motoren... Mente den ikke var sånn før :-k

Sier seg kanskje selv at jeg lar sykkelen stå til jeg har funnet ut av dette, men lurer på om noen kjenner til problematikken. Er så mye jobb å plukke alt fra hverandre igjen.
Ett eller annet er i hvert fall feil. Er du sikker på at chokewiren er påkoblet som den skal på forgasser? At den fysisk beveger chokespjellet..

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Choken er konstant på, Yamaha Dragstar 1100cc

Legg inn av Petterh »

Ja.. den er nok det. Det skjer ting når jeg rører choke-hendelen. Setter jeg på max choke, så kveler jeg motoren. Jeg har i etterkant forstått hvor skjørt det kan være å skru på gasserne, men det så veldig enkelt ut på Youtube...
Har vært i kontakt med verksted, og de mener det kan være en eller annen dyse eller noe å skru på som kan stå feil. Tenker som så at hvis jeg skrudde fra hverandre og sammen igjen, og det ble feil, så blir det sikkert riktig når noen som kan det gjør det samme.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Choken er konstant på, Yamaha Dragstar 1100cc

Legg inn av kjellv »

Riktig. Det er greit å vite litt om hvordan forgasseren virker før man skruer på den. Mye finn info på YouTube, men utlært mekaniker blir man ikke av det. Forgassere er skjøre greier, og det er mye som kan gå galt. Pakninger og membraner, spjeld og små fjærer, og selvfølgelig små nåleventiler og justeringsskruer. Sykkelen går, og derfor ikke sikkert problemet er veldig stort.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Choken er konstant på, Yamaha Dragstar 1100cc

Legg inn av Geiroe »

Viktig at man er nøye når man skrur det fra hverandre, sjekker innstillinger gjerne ta bilder, slik at man enkelt kan sette det sammen slik det var. Youtube og forum er veldig fint for å få tips om rekkefølge, innstillinger og hvordan ting enklest kan demonteres, men du bør vel ha litt mekanisk erfaring for å nyttigjøre deg tipsene.
Hvordan reagerer den forresten på gassen, når du ruser den går den da raskt ned til "tomgang" eller henger den liksom igjen litt, går sakte ned. Den kan jo dra falsk luft.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Choken er konstant på, Yamaha Dragstar 1100cc

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tror at noe er satt sammen feil så du gir konstant litt gass, får du tatt en titt inn på sugesiden av gasseren for å se om stempelet bunner, eller om det står litt mye åpent?

Bulldogen
Innlegg: 5
Registrert: 24 mar 2016, 09:29
Motorsykkelen din: Yamaha BT1100 Bulldog

Re: Choken er konstant på, Yamaha Dragstar 1100cc

Legg inn av Bulldogen »

Petterh skrev:Hei MC-entusiaster!

Jeg gjorde ting jeg ikke kan med sykkelen min. Plukket fra hverandre tank, luftkammer etc til jeg kom ned til forgassere. Skrudde ut de, og skulle rense flottørkammere etc. Da jeg sydde sykkelen sammen igjen, må jeg ha gjort noe som ikke helt er etter regelboka, for det virker som at choken henger seg opp. Sykkelen har (merkelig nok) aldri vært så lettstartet som den er nå, men jeg trenger heller ikke gi gass når jeg kjører på flata i byen - den går selv. Og kommer jeg til kryss og må ta inn clutchen, så står jeg og ruser motoren... Mente den ikke var sånn før :-k

Sier seg kanskje selv at jeg lar sykkelen stå til jeg har funnet ut av dette, men lurer på om noen kjenner til problematikken. Er så mye jobb å plukke alt fra hverandre igjen.
Har en sykkel med samme motor, og på min kan man justere tomgangen på en skrue på forgasser, kanskje denne er skrudd opp?

Toalmar
Innlegg: 362
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Choken er konstant på, Yamaha Dragstar 1100cc

Legg inn av Toalmar »

Vil nok tro at enten er tomgangskruen for langt innskrudd, eller så har ikke gasswiren dødgang så stempelet ikke går helt tilbake

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Choken er konstant på, Yamaha Dragstar 1100cc

Legg inn av Petterh »

Hei igjen, takk for svar, og beklager sen respons.
Er tomgangsskruen en av disse inni flottørkammeret, eller er det den på siden hvor man bare stiller inn turtallet? Sistnevnte har jeg nemlig skrudd litt opp og ned for å prøve meg frem.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Choken er konstant på, Yamaha Dragstar 1100cc

Legg inn av FredrikE24 »

Å skru på tomgangsskruen hjelper lite om gasserstempelet ikke ligger nedpå i bunn. Sjekk det først, at wire er helt slakk.

Svar