Spørsmål om nytt batteri
Re: Spørsmål om nytt batteri
Kjøp deg et mulrimeter på Biltema, start biken se hvilken spenning du har rett på batteripolene ved tomgang og når du ruser.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Spørsmål om nytt batteri
ZZR-Erling skrev:Kjøp deg et mulrimeter på Biltema, start biken se hvilken spenning du har rett på batteripolene ved tomgang og når du ruser.

Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

Re: Spørsmål om nytt batteri
Akkurat disse mulrimeterne kan være vanskelig å få tak i, selv på Biltema.ZZR-Erling skrev:Kjøp deg et mulrimeter på Biltema, start biken se hvilken spenning du har rett på batteripolene ved tomgang og når du ruser.
Men let heller etter ett MULTIMETER, disse er langt mer vanlig........

Re: Spørsmål om nytt batteri
LOL!...mulrimeter:) Jeg har faktisk et multimeter så akkurat den saken er i boks!
Skal gjøre dette så fort jeg har fått gang på sykkelen. Får vel batteriet i morgen. lader i løpet av natt til onsdag så onsdag ettermiddag så bør det være klart for en måling!
Men hva er det egentlig jeg ser etter? SKal det vise noe spesielt dersom det er noe feil med spenningsnettet?
Skal gjøre dette så fort jeg har fått gang på sykkelen. Får vel batteriet i morgen. lader i løpet av natt til onsdag så onsdag ettermiddag så bør det være klart for en måling!
Men hva er det egentlig jeg ser etter? SKal det vise noe spesielt dersom det er noe feil med spenningsnettet?
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Spørsmål om nytt batteri
Alt under 13 volt er for dårlig.. Skal ligge på rundt 13-14 og litt over mener eg
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

Re: Spørsmål om nytt batteri
Du får ta en titt her
http://blog.jpcycles.com/2014/07/how-to ... ng-system/
http://blog.jpcycles.com/2014/07/how-to ... ng-system/
Re: Spørsmål om nytt batteri
Takker for tipset! Skal ta en sjekk!:-)ZZR-Erling skrev:Du får ta en titt her
http://blog.jpcycles.com/2014/07/how-to ... ng-system/
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Spørsmål om nytt batteri
Over 13,8 volt koker batteriet, så da er det liten vits og mene at spenninga skal være pver 14.KevinmsR6 skrev:Alt under 13 volt er for dårlig.. Skal ligge på rundt 13-14 og litt over mener eg
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Spørsmål om nytt batteri
For example, a small dual sport or commuter bike doesn’t require a massive charging system. As long as the input voltage exceeds the output you’ll be fine. You should expect to see a reading towards the low end of the scale, maybe 13.5 to 14 on a bike like that. By that same token a sport bike, cruiser or touring bike needs a robust charging system, so if you are checking a full loaded touring bike you want to see at least 14.4 to maybe 14.7 volts, especially when all of the accessories are on (you’ve got to love those heated grips and seats on chilly mornings!)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Spørsmål om nytt batteri
Vet ikke hvor du får det ifra jompa??
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Spørsmål om nytt batteri
Det stemmer ikke. På mine 3 sykler ligger ledespenningen på over 14 volt på tomgang. Med litt turtall, ved vanlig kjøring ligger den på 14,3 til 14,5 volt. Ingen kokte batterier. I den ene sykkelen sitter originalbatteriet fortsatt i og det funker fortsatt perfekt, etter 16 år og 56000 km.Jompa skrev:Over 13,8 volt koker batteriet, så da er det liten vits og mene at spenninga skal være pver 14.KevinmsR6 skrev:Alt under 13 volt er for dårlig.. Skal ligge på rundt 13-14 og litt over mener eg
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Spørsmål om nytt batteri

cannon skrev:Det stemmer ikke. På mine 3 sykler ligger ledespenningen på over 14 volt på tomgang. Med litt turtall, ved vanlig kjøring ligger den på 14,3 til 14,5 volt. Ingen kokte batterier. I den ene sykkelen sitter originalbatteriet fortsatt i og det funker fortsatt perfekt, etter 16 år og 56000 km.Jompa skrev:Over 13,8 volt koker batteriet, så da er det liten vits og mene at spenninga skal være pver 14.KevinmsR6 skrev:Alt under 13 volt er for dårlig.. Skal ligge på rundt 13-14 og litt over mener eg
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

Re: Spørsmål om nytt batteri
Jeg ser det har vært litt frem og tilbake om gel vs agm-batterier. Begge to er varianter av tradisjonelle batterier med bly og syre. Forskjellen er at AGM og gel ikke har flytende syre og det kan ikke lekke. AGM står for absorbed glass matt og det betyr rett og slett at syreblandingen er absorbert av englassfiber matte som ligger mellom blyplatene. I et gel-batteri er det tilsatt stoffer som gjør syren geleaktig i konsistensen, det er ikke uvanlig å bruke silisiumoksid.
På nettsidene til Varta anbefales AGM som det beste alternativet. De tåler utladning bedre, de tåler også høyere tempartur enn gel-batterier. Den virkelig store svakheten ved et gel-batteri er at de ømfindtlige for ladestrøm. Setter du på en lader som gir for mye ampere svekker du batteriet.
På nettsidene til Varta anbefales AGM som det beste alternativet. De tåler utladning bedre, de tåler også høyere tempartur enn gel-batterier. Den virkelig store svakheten ved et gel-batteri er at de ømfindtlige for ladestrøm. Setter du på en lader som gir for mye ampere svekker du batteriet.
Re: Spørsmål om nytt batteri
Takker for forklaringen. Har bestemt meg for et AGM batteri av typen YTX20HL-BS EXIDE
Virket som et godt merke.
Virket som et godt merke.