Spørsmål om nytt batteri
-
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Spørsmål om nytt batteri
Exide er veldig bra:) det eg har
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
KevinmsR6 skrev:Vet ikke hvor du får det ifra jompa??
Hadde det fra hukommelsen, og det var feil.
Anbefalt ladespenning er 14,2 til 14;4 V, 13;8 er minimum.
Og dette gjelder ved en temperatur på batteriet på 25 grader.
Lavere temp krever høyere spenning, men for høy spenning gjør allikevel at batteriet "koker" dvs at det dannes
for store mengder av hydrogen.
Hvor høy spenning som skal til er jeg ikke sikker på, men tipper at med 15 volt bobler det mye gass opp.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-

Jompa skrev:KevinmsR6 skrev:Vet ikke hvor du får det ifra jompa??
Hadde det fra hukommelsen, og det var feil.
Anbefalt ladespenning er 14,2 til 14;4 V, 13;8 er minimum.
Og dette gjelder ved en temperatur på batteriet på 25 grader.
Lavere temp krever høyere spenning, men for høy spenning gjør allikevel at batteriet "koker" dvs at det dannes
for store mengder av hydrogen.
Hvor høy spenning som skal til er jeg ikke sikker på, men tipper at med 15 volt bobler det mye gass opp.

Hei
Har målt batteriet mitt (Det gamle). Det er et ETX20HL-BS EXIDE og det viser ca 6,5 Volt.
Ladere min nekter å lade dette. Jeg får ikke skiftet modus på laderen. Er en BILTEMA 37-732.
http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/ ... 32_man.pdf
Står at det er en smart lader og at den fungerer på syre og Gel. Kan det være at den ikke fungerer på AGM??
Den fungerer fint når jeg setter den på syrebatteriet på shadowen min.
Har målt batteriet mitt (Det gamle). Det er et ETX20HL-BS EXIDE og det viser ca 6,5 Volt.
Ladere min nekter å lade dette. Jeg får ikke skiftet modus på laderen. Er en BILTEMA 37-732.
http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/ ... 32_man.pdf
Står at det er en smart lader og at den fungerer på syre og Gel. Kan det være at den ikke fungerer på AGM??
Den fungerer fint når jeg setter den på syrebatteriet på shadowen min.
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
De nye smarte laderne har ikke sjangs mot slike utfordringer... De måler batteriets tilstand for å planlegge ladesyklusen, men med slike signaler skjønner den slett ikke hva den skal gjøre..
Du kan prøve å "sjokke" batteriet, dvs gi det en omgang med startkabler fra et friskt batteri. Men jeg er nok redd for at dette er defekt og ikke mulig å få til igjen.
Du kan prøve å "sjokke" batteriet, dvs gi det en omgang med startkabler fra et friskt batteri. Men jeg er nok redd for at dette er defekt og ikke mulig å få til igjen.
Merkelige greier. Trudde at når den sjekket at bateriet bare var "halvfullt" så ville den sette i gang å lade.......hva er da poenget med lader?
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Med kun 6 volt er ikke batteriet halvfullt, det er bare et halvt batteri... Halve batteriet er defekt.MrVilla skrev:Merkelige greier. Trudde at når den sjekket at bateriet bare var "halvfullt" så ville den sette i gang å lade.......hva er da poenget med lader?
Åh......jaja.
Da er det å hente nytt i morgen. Orker ikke å begynne å sjokkstarte dette for å se om jeg får gang i det igjen. Koster ikke mer enn en tusenlapp for et nytt et, og da får jeg et som fungerer skikkelig.
Takker for hjelp! Kanonforum!:)
Da er det å hente nytt i morgen. Orker ikke å begynne å sjokkstarte dette for å se om jeg får gang i det igjen. Koster ikke mer enn en tusenlapp for et nytt et, og da får jeg et som fungerer skikkelig.
Takker for hjelp! Kanonforum!:)
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
Noen dager etterpå skulle jeg starte den. Alt var dødt. Da måtte jeg dra fram den gamle mekaniske laderen.:-)
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.
Noen dager etterpå skulle jeg starte den. Alt var dødt. Da måtte jeg dra fram den gamle mekaniske laderen.:-)
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.
If it ain't broke, I'll break it.
-
da er eg spent om sykkelen lader :)

- Geiroe
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Gjorde akkurat det samme nå, skulle ut for noen dager siden og alt var dødt. C-teken starter ikke på batteri med for lav spenning, satt på en liten BT lader et kvarter og da fikk jeg nok spenning på til at c-teken startet opp. Ble litt forsinka men fikk en liten runde.ejs skrev:Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Hva er en BT lader? Hvor får jeg kjøpt den? Min Biltema lader fungrer ihvertfall ikke.Geiroe skrev:Gjorde akkurat det samme nå, skulle ut for noen dager siden og alt var dødt. C-teken starter ikke på batteri med for lav spenning, satt på en liten BT lader et kvarter og da fikk jeg nok spenning på til at c-teken startet opp. Ble litt forsinka men fikk en liten runde.ejs skrev:Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
-
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Ut fra beskrivelsene her, tipper jeg på at batteriet det er snakk om har s.k. "indre kortsluning", i alle fall for noen av cellene. Og da er det ikke mye du kan gjøre annet enn å bytte batteriet.
- HeHy
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
BT=BiltemaMrVilla skrev:Hva er en BT lader? Hvor får jeg kjøpt den? Min Biltema lader fungrer ihvertfall ikke.Geiroe skrev:Gjorde akkurat det samme nå, skulle ut for noen dager siden og alt var dødt. C-teken starter ikke på batteri med for lav spenning, satt på en liten BT lader et kvarter og da fikk jeg nok spenning på til at c-teken startet opp. Ble litt forsinka men fikk en liten runde.ejs skrev:Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.

åh...HeHy skrev:BT=BiltemaMrVilla skrev:Hva er en BT lader? Hvor får jeg kjøpt den? Min Biltema lader fungrer ihvertfall ikke.Geiroe skrev:Gjorde akkurat det samme nå, skulle ut for noen dager siden og alt var dødt. C-teken starter ikke på batteri med for lav spenning, satt på en liten BT lader et kvarter og da fikk jeg nok spenning på til at c-teken startet opp. Ble litt forsinka men fikk en liten runde.ejs skrev:Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.kommer nok an på hvilken lader man snakker om.

Koblet ikke i det hele tatt, kanskje spesielt siden jeg hadde en Biltema lader.
Men men....når står det nye batteriet og venter på å bli fylt opp og satt på lading!
Får satse på at det går som det skal nå da.....! Får nok beskjed senere i kveld:)