Spørsmål om nytt batteri

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av MrVilla »

Da var nytt batteri hentet i går og fikk da prøvd å fylle det opp og sette det på lading.

Var liksom ikke helt rett frem å fylle opp dette batteriet. Jeg gjorde slik bruksanvisningen sa, men det viste seg å være verre å stikke hull på forseglingen på syrepatronene enn jeg trudde.
Endte til slutt opp med at jeg måtte hamre løs på hver patron(!)
Trudde også dem ville tømme seg sånn noenlunde jevnt, men neida. Det var i hytt og tyttevær og til slutt så var det en som bare ble stående uten å tømme seg.
Da måtte jeg klemme forsiktig hele tiden på patronen for at den væsken også skulle komme ned i batteriet.

Jeg er egentlig ikke så utålmodig, men blir litt usikker når det ikke går helt som forventet. Enden på visa var at jeg heiv på toppen og forseglet hele batteriet 2 min etter at det var fylt opp.
Mener å huske at dem sa jeg skulle vente litt da det kunne være litt luft i det etter påfylling.....Jaja....gjort er gjort så får vi bare se hvordan det går.
Det målte i hvert fall 12,7 V når jeg var ferdig. Satte på laderen og ca en time etterpå så målte det 13,3V
Har latt det stå på lading over natta så jeg regner med at det er oppe i ca 14V når jeg kommer hjem i dag.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av HeHy »

MrVilla skrev:Da var nytt batteri hentet i går og fikk da prøvd å fylle det opp og sette det på lading.

Var liksom ikke helt rett frem å fylle opp dette batteriet. Jeg gjorde slik bruksanvisningen sa, men det viste seg å være verre å stikke hull på forseglingen på syrepatronene enn jeg trudde.
Endte til slutt opp med at jeg måtte hamre løs på hver patron(!)
Trudde også dem ville tømme seg sånn noenlunde jevnt, men neida. Det var i hytt og tyttevær og til slutt så var det en som bare ble stående uten å tømme seg.
Da måtte jeg klemme forsiktig hele tiden på patronen for at den væsken også skulle komme ned i batteriet.

Jeg er egentlig ikke så utålmodig, men blir litt usikker når det ikke går helt som forventet. Enden på visa var at jeg heiv på toppen og forseglet hele batteriet 2 min etter at det var fylt opp.
Mener å huske at dem sa jeg skulle vente litt da det kunne være litt luft i det etter påfylling.....Jaja....gjort er gjort så får vi bare se hvordan det går.
Det målte i hvert fall 12,7 V når jeg var ferdig. Satte på laderen og ca en time etterpå så målte det 13,3V
Har latt det stå på lading over natta så jeg regner med at det er oppe i ca 14V når jeg kommer hjem i dag.
Batteriet skal ikke opp i 14 volt. Ladespenninga når motor er i gang skal være rundt 13.8-14,4 ish, ikke selve batteriet...

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av MrVilla »

AH ok. Da blandet jeg litt i informasjonen som jeg har fått.
Ser frem til å få start på sykkelen i kveld! :D

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av Zettexx »

Hvor gammelt er batteriet ?

Mine AGM batterier holder sjeldent mer enn 2 år, uansett hvor dyre de er. Sluttet å bry meg, og kjøpte heller nytt batteri hver vår.

Så gikk jeg over til "Tørrbatteri", nå på det tredje året...uten heft.

Merk at det er mange år siden batterier hadde "garantert levetid" uten en mengde om og men. MC idag er så helt opp etter grensen for å redusere vekt, at det ikke er noe overskudd på ladingen, den går for fullt hele tiden.

Særlig på Sportsykler anbefales det å sette på vedlikeholdslading med jevne mellomrom, helt på trynet spør du meg... Hadde de spandert 100 gram mer kobber i ledningene ville mange problemer vært løst.

Bytt batteri, det koster mindre enn oljen som skal til ved service.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av MrVilla »

Aner ikke hvor gammelt det gamle batteriet er. Det sto i sykkelen da jeg kjøpte den
Har ikke lyst til å kjøpe nytt batteri hvert år dersom jeg kan unngå det.
På min forrige sykkels så varte det som regel minst 3 år.

Tørrbatteri? Hva slags type er det? Hvor får jeg kjøpt det?

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av MrVilla »

Nytt batteri satt i og den startet opp som en drøm :twothumbs:
Er imidlertid et skjær i sjøen. Ladespenningen er lav. Ca 13,5 på tomgang :sk?
Prøvde å ruse litt men virket ikke som det ga noe voldsomt utslag. Kanskje 13,7.

Såååå.....driver og sjekker litt rundt her men hvis noen har noen gode forslag så er jeg veldig takknemlig :thumleft

Svar