Lufte bremser....
Lufte bremser....
Har nylig kjøpt meg en Aprilia Leonardo. Tidligere eier hadd byttet bremseklosser forrand og bak og ikke klart å fått dreisen på bremsene siden. Misstenker at han ikke åpnet lokket på bremseveskebeholderen.
På beholderen til bakbremsen ser jeg at de siver veske ut fra det lille nivå-vinduet på beholderen, så den er vell bare å skrote.
Forrand har jeg ikke funnet noe lekasjer. Men jeg lufter og lufter og lufter.....
Når jeg åpner nippelen og klemmer hendelet så kommer det et par cm med veske ut i den gjennomsiktige slangen jeg har koblet på. Men det siver ganske raskt tilbake igjen. Samme skjer om og om igjen selv om jeg må etterfylle veske på beholderen.
Har også lest at man kan stripse hendelet fast over natten for å få ut luft. Men gjøres det da med beholder lokket av og/eller lufte nippel åpen?
På beholderen til bakbremsen ser jeg at de siver veske ut fra det lille nivå-vinduet på beholderen, så den er vell bare å skrote.
Forrand har jeg ikke funnet noe lekasjer. Men jeg lufter og lufter og lufter.....
Når jeg åpner nippelen og klemmer hendelet så kommer det et par cm med veske ut i den gjennomsiktige slangen jeg har koblet på. Men det siver ganske raskt tilbake igjen. Samme skjer om og om igjen selv om jeg må etterfylle veske på beholderen.
Har også lest at man kan stripse hendelet fast over natten for å få ut luft. Men gjøres det da med beholder lokket av og/eller lufte nippel åpen?
Re: Lufte bremser....
Du stenger luftenippelen før du slipper hendelen igjen?
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Re: Lufte bremser....
Ja det gjør jeg
- Canutus
- Innlegg: 622
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Lufte bremser....
Bruker du en vanlig slange også åpner/lukker nipplen for hver gang du pumper hendelen, eller har du en slange med ventil ?
Re: Lufte bremser....
Bruker vanlig gjennomsiktig slange og åpner/lukker hver gang jeg pumper.Canutus skrev:Bruker du en vanlig slange også åpner/lukker nipplen for hver gang du pumper hendelen, eller har du en slange med ventil ?
Har en tilbakeslagsventil også, men hørt de ikke skal fungere så bra
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Lufte bremser....
Har 2 tips, som har hjulpet meg.
1. Parker sykkelen i nedoverbakke når du lufter frambremsen, pass på å få mest mulig loddrett vei fra kaliper til bremsepumpe.
2. Pump på hendelen, og strips/bind fast hendelen med full brems, og la stå noen timer, f.eks. over natta. Kombiner gjerne med punkt 1.
1. Parker sykkelen i nedoverbakke når du lufter frambremsen, pass på å få mest mulig loddrett vei fra kaliper til bremsepumpe.
2. Pump på hendelen, og strips/bind fast hendelen med full brems, og la stå noen timer, f.eks. over natta. Kombiner gjerne med punkt 1.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Lufte bremser....
Hva er hensikten med å stripse fast klipa?
Når den står i "nøytral posisjon" er lreturen mellom bremsecylinder og væskebeholderen åpen, så evt luft i slange og cylinder kan piple opp den veien, mens returen er stengt med faststripset klipe, eller er det ikke sånn allikevel?
Når den står i "nøytral posisjon" er lreturen mellom bremsecylinder og væskebeholderen åpen, så evt luft i slange og cylinder kan piple opp den veien, mens returen er stengt med faststripset klipe, eller er det ikke sånn allikevel?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Lufte bremser....
Jeg har også tenkt på akkurat dette.. Hva vil man oppnå med å stripse klipa inneJompa skrev:Hva er hensikten med å stripse fast klipa?
Når den står i "nøytral posisjon" er lreturen mellom bremsecylinder og væskebeholderen åpen, så evt luft i slange og cylinder kan piple opp den veien, mens returen er stengt med faststripset klipe, eller er det ikke sånn allikevel?


- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Lufte bremser....
Hensikten er å få bra hendel. Det virker.Jompa skrev:Hva er hensikten med å stripse fast klipa?
Når den står i "nøytral posisjon" er lreturen mellom bremsecylinder og væskebeholderen åpen, så evt luft i slange og cylinder kan piple opp den veien, mens returen er stengt med faststripset klipe, eller er det ikke sånn allikevel?
Luft har av en eller annen grunn lettere for å komme til høyeste punkt (altså bremsepumpa) når mediet står under trykk.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Lufte bremser....
Ser egentlig ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt. Hvorfor vil man ha luftboblene opp mot bremsepumpa når bremsesystemet er bygget opp for enkelt å bli kvitt luft motsatt vei. Fungerer ikke dette slik det skal bør sykkelen ikke brukes før feilen er funnet og i orden.Kjellrf skrev:Hensikten er å få bra hendel. Det virker.Jompa skrev:Hva er hensikten med å stripse fast klipa?
Når den står i "nøytral posisjon" er lreturen mellom bremsecylinder og væskebeholderen åpen, så evt luft i slange og cylinder kan piple opp den veien, mens returen er stengt med faststripset klipe, eller er det ikke sånn allikevel?
Luft har av en eller annen grunn lettere for å komme til høyeste punkt (altså bremsepumpa) når mediet står under trykk.
Re: Lufte bremser....
Når den da skal stå med strips, skal beholderlokket være av og/eller skal nippelen være åpen/stengt?Kjellrf skrev:Har 2 tips, som har hjulpet meg.
1. Parker sykkelen i nedoverbakke når du lufter frambremsen, pass på å få mest mulig loddrett vei fra kaliper til bremsepumpe.
2. Pump på hendelen, og strips/bind fast hendelen med full brems, og la stå noen timer, f.eks. over natta. Kombiner gjerne med punkt 1.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Lufte bremser....
Biler med lange rør må luftes med finesse.
MC- med den korte veien mellom pumpe og sylinder, samt plasseringsforholdene så skal det løse seg selv ved rolig bestemt pumping, korte pauser, og mer pumping,
.
Jeg ta et langt rør (slange) i høyde over bremsepumpen koblet til luftenippelen. Da kan jeg gjøre det alene. Slangen må være så lang at den kan kobles til en beholder over styrenivå.
Trenger ikke lukke hver gang, hvis åpen slange høyere enn pumpe.
Det verste vil få ut på dette nivå, men det ligger mye microbobler som vil gjøre det litt svampete i noen uker.
MC- med den korte veien mellom pumpe og sylinder, samt plasseringsforholdene så skal det løse seg selv ved rolig bestemt pumping, korte pauser, og mer pumping,
.
Jeg ta et langt rør (slange) i høyde over bremsepumpen koblet til luftenippelen. Da kan jeg gjøre det alene. Slangen må være så lang at den kan kobles til en beholder over styrenivå.
Trenger ikke lukke hver gang, hvis åpen slange høyere enn pumpe.
Det verste vil få ut på dette nivå, men det ligger mye microbobler som vil gjøre det litt svampete i noen uker.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Lufte bremser....
Kjøp en vacuumlufter fra BT eller mityvac. Da lufter du og skifter bremsevæske på 5 min uten pumping og uten søl.
Re: Lufte bremser....
Nå får du selvfølgelig alle de "dumme" forslagene, siden det ikke er noen av oss som står med sykkelen i hendne, men det får du leve med :)
Du trenger ikke kjøpe alle verdens lufteverktøy. En slange, beholder og fastnøkkel holder lenge. Evt. biltemas billige returventilløsning, men ikke nødvendig.
Har du en liten lekkasje eller råtten bremseslange, kan du dessuten glemme alle andre tips...
Du har luftet mastersylinderen først og deretter kaliper(e)?
Prøv å lukke lufteskruen mens væsken renner ut og ikke klem inn hendelen helt før du lukker (siden du skriver at det renner tilbake igjen). Lokket av hadde du tydeligvis, men det høres jo ut som det er undertrykk et sted.
Er du usikker, så spander en verkstedtime. Du vil ikke risikere bremser som svikter akkurat i det du trenger det som mest!
Du trenger ikke kjøpe alle verdens lufteverktøy. En slange, beholder og fastnøkkel holder lenge. Evt. biltemas billige returventilløsning, men ikke nødvendig.
Har du en liten lekkasje eller råtten bremseslange, kan du dessuten glemme alle andre tips...
Du har luftet mastersylinderen først og deretter kaliper(e)?
Prøv å lukke lufteskruen mens væsken renner ut og ikke klem inn hendelen helt før du lukker (siden du skriver at det renner tilbake igjen). Lokket av hadde du tydeligvis, men det høres jo ut som det er undertrykk et sted.
Er du usikker, så spander en verkstedtime. Du vil ikke risikere bremser som svikter akkurat i det du trenger det som mest!
Re: Lufte bremser....
Tro noen av Apriliaene er håpløse ifht luft i kretsen for bakbrems, vet ikke om gjelder din men tror tips på nettet.Tiller skrev:Har nylig kjøpt meg en Aprilia Leonardo. Tidligere eier hadd byttet bremseklosser forrand og bak og ikke klart å fått dreisen på bremsene siden.
Har også hatt hell med stripsing over natten uten at har logisk forklaring på det. Noen ganger hjelper kjøretur for å riste ut boblene. Tidligere jobb hvor holdt på med hydrauliske gir og clutch systemer på lastebil var siste utvei å kjøre på vaskebrett opp til slalåmbakken.
Lykke til og ikke gi opp

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Lufte bremser....
Bruk Vims løsning, men selv om jeg gjør dette hvert år, aner jeg ikke hvordan man lufter hovedsylinder eller kaliper hver for seg. Løsning med slange, åpen nippel og la det renne er en variant av det jeg bruker. Virker glimrende. Så lenge det er åpent i begge ender vil luften finne sin egen vei ut av systemet, for det meste. Har egentlig bare fått luft i anlegget en gang, men jeg gjør dette ved hvert skift av bremseklosser, helt uten grunn, rett og slett fordi det tar så liten tid og en får skiftet bremsevæsken.
Aprilia har problemer med sin gamle RSV 1000, særlig, har aldri lest grunnen. Har selv en Aprilia, uten problemer. Det har hendt at det virker som problem bak, men det er justeringsfeil der jeg må være svært fintfølende med pedaljustering. Litt vanskelig å forklare, men får jeg det feil går det rett til h..... og jeg lufter og lufter osv....uten å bli ferdig.
Aprilia har problemer med sin gamle RSV 1000, særlig, har aldri lest grunnen. Har selv en Aprilia, uten problemer. Det har hendt at det virker som problem bak, men det er justeringsfeil der jeg må være svært fintfølende med pedaljustering. Litt vanskelig å forklare, men får jeg det feil går det rett til h..... og jeg lufter og lufter osv....uten å bli ferdig.
Re: Lufte bremser....
Kan bekrefte at bakbremsen på rsv mille er noe problematisk. Leste en beskrivelse på et apriliaforum hvor man tok av bakcalliperen og holdt den i 4 forskjellige posisjoner. Prøvde dette etter først å ha luftet vanlig og særlig i den ene posisjonen strømmet det ut mye luft. Har funket bra etter det.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Re: Lufte bremser....
Kan se ut som om det kommer bremseveske ut i gjengene på nippelen når den er åpen for lufting. Er det noe kjent problem?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: RE: Re: Lufte bremser....
Det er helt normalt og ikke noe problem. Når nippelen er løsnet lekker den tynne oljen lett forbi gjengene. Løsne så lite du kan, bare nok til at lufta kan slippe ut.Tiller skrev:Kan se ut som om det kommer bremseveske ut i gjengene på nippelen når den er åpen for lufting. Er det noe kjent problem?
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Re: Lufte bremser....
Skal se om det å stripse hendelet over natten hjelper.pingvin skrev:Tro noen av Apriliaene er håpløse ifht luft i kretsen for bakbrems, vet ikke om gjelder din men tror tips på nettet.Tiller skrev:Har nylig kjøpt meg en Aprilia Leonardo. Tidligere eier hadd byttet bremseklosser forrand og bak og ikke klart å fått dreisen på bremsene siden.
Har også hatt hell med stripsing over natten uten at har logisk forklaring på det. Noen ganger hjelper kjøretur for å riste ut boblene. Tidligere jobb hvor holdt på med hydrauliske gir og clutch systemer på lastebil var siste utvei å kjøre på vaskebrett opp til slalåmbakken.
Lykke til og ikke gi opp
Men skal da lokket på beholderen være av? Og skal nipelen være åpen/igjen?
Re: Lufte bremser....
Nippel lukket. Tror ikke noe forskjell om lokket av/på. Sett på sidestøtta med styret mot venstre (for å få bremsen høyest mulig) og sjekk at bremseslangen stiger hele veien helt frem til reservoar (pumpe), evt bruk stropp, strips eller noe for å sørge for at bli stigning hele veien. Skader ikke å kakke litt på bremseslangen med et eller annet for å hjelpe luftboblene opp.Tiller skrev:Skal se om det å stripse hendelet over natten hjelper.
Men skal da lokket på beholderen være av? Og skal nipelen være åpen/igjen?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Lufte bremser....
Cluet med å lufte bremser uten proffutstyr er etter min mening å koble et rør på luftenippelen som er gjennomsiktig og som går oppover. Hvis røret går oppover vil alle eventuelle luftbobler boble opp, og det som eventuelt trekkes inn igjen i kalipperen vil være luftfri bremsevæske, uten at man trenger å drive med sånn press-åpne-lukke-slippe, ihvertfall så lenge ikke luftenippelen lekker. Da er det bare å pumpe og etterfylle til det ikke kommer luftbobler lengre.
Re: Lufte bremser....
Jeg har brukt den press-åpne-lukke-slippe teknikken med rør som går nedover...frodef skrev:Cluet med å lufte bremser uten proffutstyr er etter min mening å koble et rør på luftenippelen som er gjennomsiktig og som går oppover. Hvis røret går oppover vil alle eventuelle luftbobler boble opp, og det som eventuelt trekkes inn igjen i kalipperen vil være luftfri bremsevæske, uten at man trenger å drive med sånn press-åpne-lukke-slippe, ihvertfall så lenge ikke luftenippelen lekker. Da er det bare å pumpe og etterfylle til det ikke kommer luftbobler lengre.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: RE: Re: Lufte bremser....
Ennå bedre er det å koble på en gjennomsiktig slange fra nippelen og ned i ei flaske. Ingen rot og søl, og du har full oversikt over luftbobler. Nippelen vender oppover, og denne slangen vil også gå oppover litt før den ender i flaska.frodef skrev:Cluet med å lufte bremser uten proffutstyr er etter min mening å koble et rør på luftenippelen som er gjennomsiktig og som går oppover. Hvis røret går oppover vil alle eventuelle luftbobler boble opp, og det som eventuelt trekkes inn igjen i kalipperen vil være luftfri bremsevæske, uten at man trenger å drive med sånn press-åpne-lukke-slippe, ihvertfall så lenge ikke luftenippelen lekker. Da er det bare å pumpe og etterfylle til det ikke kommer luftbobler lengre.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Lufte bremser....
Har dere tips om hvordan jeg skal få ut luft som har samlet seg "på toppen" av slangen mellom høyre og venstre caliper?
- hvor begynner dere?
- med den caliperen som er nærmest eller den som er lengst bort?

- hvor begynner dere?
- med den caliperen som er nærmest eller den som er lengst bort?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html