Lufte bremser....

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

Har nylig kjøpt meg en Aprilia Leonardo. Tidligere eier hadd byttet bremseklosser forrand og bak og ikke klart å fått dreisen på bremsene siden. Misstenker at han ikke åpnet lokket på bremseveskebeholderen.

På beholderen til bakbremsen ser jeg at de siver veske ut fra det lille nivå-vinduet på beholderen, så den er vell bare å skrote.
Forrand har jeg ikke funnet noe lekasjer. Men jeg lufter og lufter og lufter.....

Når jeg åpner nippelen og klemmer hendelet så kommer det et par cm med veske ut i den gjennomsiktige slangen jeg har koblet på. Men det siver ganske raskt tilbake igjen. Samme skjer om og om igjen selv om jeg må etterfylle veske på beholderen.

Har også lest at man kan stripse hendelet fast over natten for å få ut luft. Men gjøres det da med beholder lokket av og/eller lufte nippel åpen?

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Lufte bremser....

Legg inn av 45316 »

Du stenger luftenippelen før du slipper hendelen igjen?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

Ja det gjør jeg

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 622
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Canutus »

Bruker du en vanlig slange også åpner/lukker nipplen for hver gang du pumper hendelen, eller har du en slange med ventil ?

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

Canutus skrev:Bruker du en vanlig slange også åpner/lukker nipplen for hver gang du pumper hendelen, eller har du en slange med ventil ?
Bruker vanlig gjennomsiktig slange og åpner/lukker hver gang jeg pumper.
Har en tilbakeslagsventil også, men hørt de ikke skal fungere så bra

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Kjellrf »

Har 2 tips, som har hjulpet meg.

1. Parker sykkelen i nedoverbakke når du lufter frambremsen, pass på å få mest mulig loddrett vei fra kaliper til bremsepumpe.

2. Pump på hendelen, og strips/bind fast hendelen med full brems, og la stå noen timer, f.eks. over natta. Kombiner gjerne med punkt 1.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Jompa »

Hva er hensikten med å stripse fast klipa?
Når den står i "nøytral posisjon" er lreturen mellom bremsecylinder og væskebeholderen åpen, så evt luft i slange og cylinder kan piple opp den veien, mens returen er stengt med faststripset klipe, eller er det ikke sånn allikevel?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Lufte bremser....

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Hva er hensikten med å stripse fast klipa?
Når den står i "nøytral posisjon" er lreturen mellom bremsecylinder og væskebeholderen åpen, så evt luft i slange og cylinder kan piple opp den veien, mens returen er stengt med faststripset klipe, eller er det ikke sånn allikevel?
Jeg har også tenkt på akkurat dette.. Hva vil man oppnå med å stripse klipa inne :scratch Ville man oppnå at luftbobler finner veien fra kalipper til beholder helt av seg selv over natten, så er nok sjansen større om man lar klipa være ute mens man venter på neste lottotrekning. Skulle man vinne i lotto så har man kanskje så mye flaks at bremser lufter seg selv også :lol

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Kjellrf »

Jompa skrev:Hva er hensikten med å stripse fast klipa?
Når den står i "nøytral posisjon" er lreturen mellom bremsecylinder og væskebeholderen åpen, så evt luft i slange og cylinder kan piple opp den veien, mens returen er stengt med faststripset klipe, eller er det ikke sånn allikevel?
Hensikten er å få bra hendel. Det virker.
Luft har av en eller annen grunn lettere for å komme til høyeste punkt (altså bremsepumpa) når mediet står under trykk.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Lufte bremser....

Legg inn av kjellv »

Kjellrf skrev:
Jompa skrev:Hva er hensikten med å stripse fast klipa?
Når den står i "nøytral posisjon" er lreturen mellom bremsecylinder og væskebeholderen åpen, så evt luft i slange og cylinder kan piple opp den veien, mens returen er stengt med faststripset klipe, eller er det ikke sånn allikevel?
Hensikten er å få bra hendel. Det virker.
Luft har av en eller annen grunn lettere for å komme til høyeste punkt (altså bremsepumpa) når mediet står under trykk.
Ser egentlig ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt. Hvorfor vil man ha luftboblene opp mot bremsepumpa når bremsesystemet er bygget opp for enkelt å bli kvitt luft motsatt vei. Fungerer ikke dette slik det skal bør sykkelen ikke brukes før feilen er funnet og i orden.

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

Kjellrf skrev:Har 2 tips, som har hjulpet meg.

1. Parker sykkelen i nedoverbakke når du lufter frambremsen, pass på å få mest mulig loddrett vei fra kaliper til bremsepumpe.

2. Pump på hendelen, og strips/bind fast hendelen med full brems, og la stå noen timer, f.eks. over natta. Kombiner gjerne med punkt 1.
Når den da skal stå med strips, skal beholderlokket være av og/eller skal nippelen være åpen/stengt?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Zettexx »

Biler med lange rør må luftes med finesse.

MC- med den korte veien mellom pumpe og sylinder, samt plasseringsforholdene så skal det løse seg selv ved rolig bestemt pumping, korte pauser, og mer pumping,
.

Jeg ta et langt rør (slange) i høyde over bremsepumpen koblet til luftenippelen. Da kan jeg gjøre det alene. Slangen må være så lang at den kan kobles til en beholder over styrenivå.

Trenger ikke lukke hver gang, hvis åpen slange høyere enn pumpe.

Det verste vil få ut på dette nivå, men det ligger mye microbobler som vil gjøre det litt svampete i noen uker.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lufte bremser....

Legg inn av cannon »

Kjøp en vacuumlufter fra BT eller mityvac. Da lufter du og skifter bremsevæske på 5 min uten pumping og uten søl.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: Lufte bremser....

Legg inn av vim »

Nå får du selvfølgelig alle de "dumme" forslagene, siden det ikke er noen av oss som står med sykkelen i hendne, men det får du leve med :)

Du trenger ikke kjøpe alle verdens lufteverktøy. En slange, beholder og fastnøkkel holder lenge. Evt. biltemas billige returventilløsning, men ikke nødvendig.

Har du en liten lekkasje eller råtten bremseslange, kan du dessuten glemme alle andre tips...

Du har luftet mastersylinderen først og deretter kaliper(e)?

Prøv å lukke lufteskruen mens væsken renner ut og ikke klem inn hendelen helt før du lukker (siden du skriver at det renner tilbake igjen). Lokket av hadde du tydeligvis, men det høres jo ut som det er undertrykk et sted.

Er du usikker, så spander en verkstedtime. Du vil ikke risikere bremser som svikter akkurat i det du trenger det som mest!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Lufte bremser....

Legg inn av pingvin »

Tiller skrev:Har nylig kjøpt meg en Aprilia Leonardo. Tidligere eier hadd byttet bremseklosser forrand og bak og ikke klart å fått dreisen på bremsene siden.
Tro noen av Apriliaene er håpløse ifht luft i kretsen for bakbrems, vet ikke om gjelder din men tror tips på nettet.

Har også hatt hell med stripsing over natten uten at har logisk forklaring på det. Noen ganger hjelper kjøretur for å riste ut boblene. Tidligere jobb hvor holdt på med hydrauliske gir og clutch systemer på lastebil var siste utvei å kjøre på vaskebrett opp til slalåmbakken.

Lykke til og ikke gi opp :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Zettexx »

Bruk Vims løsning, men selv om jeg gjør dette hvert år, aner jeg ikke hvordan man lufter hovedsylinder eller kaliper hver for seg. Løsning med slange, åpen nippel og la det renne er en variant av det jeg bruker. Virker glimrende. Så lenge det er åpent i begge ender vil luften finne sin egen vei ut av systemet, for det meste. Har egentlig bare fått luft i anlegget en gang, men jeg gjør dette ved hvert skift av bremseklosser, helt uten grunn, rett og slett fordi det tar så liten tid og en får skiftet bremsevæsken.

Aprilia har problemer med sin gamle RSV 1000, særlig, har aldri lest grunnen. Har selv en Aprilia, uten problemer. Det har hendt at det virker som problem bak, men det er justeringsfeil der jeg må være svært fintfølende med pedaljustering. Litt vanskelig å forklare, men får jeg det feil går det rett til h..... og jeg lufter og lufter osv....uten å bli ferdig.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Lufte bremser....

Legg inn av 45316 »

Kan bekrefte at bakbremsen på rsv mille er noe problematisk. Leste en beskrivelse på et apriliaforum hvor man tok av bakcalliperen og holdt den i 4 forskjellige posisjoner. Prøvde dette etter først å ha luftet vanlig og særlig i den ene posisjonen strømmet det ut mye luft. Har funket bra etter det.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

Kan se ut som om det kommer bremseveske ut i gjengene på nippelen når den er åpen for lufting. Er det noe kjent problem?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Lufte bremser....

Legg inn av kjellv »

Tiller skrev:Kan se ut som om det kommer bremseveske ut i gjengene på nippelen når den er åpen for lufting. Er det noe kjent problem?
Det er helt normalt og ikke noe problem. Når nippelen er løsnet lekker den tynne oljen lett forbi gjengene. Løsne så lite du kan, bare nok til at lufta kan slippe ut.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

pingvin skrev:
Tiller skrev:Har nylig kjøpt meg en Aprilia Leonardo. Tidligere eier hadd byttet bremseklosser forrand og bak og ikke klart å fått dreisen på bremsene siden.
Tro noen av Apriliaene er håpløse ifht luft i kretsen for bakbrems, vet ikke om gjelder din men tror tips på nettet.

Har også hatt hell med stripsing over natten uten at har logisk forklaring på det. Noen ganger hjelper kjøretur for å riste ut boblene. Tidligere jobb hvor holdt på med hydrauliske gir og clutch systemer på lastebil var siste utvei å kjøre på vaskebrett opp til slalåmbakken.

Lykke til og ikke gi opp :thumleft
Skal se om det å stripse hendelet over natten hjelper.
Men skal da lokket på beholderen være av? Og skal nipelen være åpen/igjen?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Lufte bremser....

Legg inn av pingvin »

Tiller skrev:Skal se om det å stripse hendelet over natten hjelper.
Men skal da lokket på beholderen være av? Og skal nipelen være åpen/igjen?
Nippel lukket. Tror ikke noe forskjell om lokket av/på. Sett på sidestøtta med styret mot venstre (for å få bremsen høyest mulig) og sjekk at bremseslangen stiger hele veien helt frem til reservoar (pumpe), evt bruk stropp, strips eller noe for å sørge for at bli stigning hele veien. Skader ikke å kakke litt på bremseslangen med et eller annet for å hjelpe luftboblene opp.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Lufte bremser....

Legg inn av frodef »

Cluet med å lufte bremser uten proffutstyr er etter min mening å koble et rør på luftenippelen som er gjennomsiktig og som går oppover. Hvis røret går oppover vil alle eventuelle luftbobler boble opp, og det som eventuelt trekkes inn igjen i kalipperen vil være luftfri bremsevæske, uten at man trenger å drive med sånn press-åpne-lukke-slippe, ihvertfall så lenge ikke luftenippelen lekker. Da er det bare å pumpe og etterfylle til det ikke kommer luftbobler lengre.

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

frodef skrev:Cluet med å lufte bremser uten proffutstyr er etter min mening å koble et rør på luftenippelen som er gjennomsiktig og som går oppover. Hvis røret går oppover vil alle eventuelle luftbobler boble opp, og det som eventuelt trekkes inn igjen i kalipperen vil være luftfri bremsevæske, uten at man trenger å drive med sånn press-åpne-lukke-slippe, ihvertfall så lenge ikke luftenippelen lekker. Da er det bare å pumpe og etterfylle til det ikke kommer luftbobler lengre.
Jeg har brukt den press-åpne-lukke-slippe teknikken med rør som går nedover...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Lufte bremser....

Legg inn av kjellv »

frodef skrev:Cluet med å lufte bremser uten proffutstyr er etter min mening å koble et rør på luftenippelen som er gjennomsiktig og som går oppover. Hvis røret går oppover vil alle eventuelle luftbobler boble opp, og det som eventuelt trekkes inn igjen i kalipperen vil være luftfri bremsevæske, uten at man trenger å drive med sånn press-åpne-lukke-slippe, ihvertfall så lenge ikke luftenippelen lekker. Da er det bare å pumpe og etterfylle til det ikke kommer luftbobler lengre.
Ennå bedre er det å koble på en gjennomsiktig slange fra nippelen og ned i ei flaske. Ingen rot og søl, og du har full oversikt over luftbobler. Nippelen vender oppover, og denne slangen vil også gå oppover litt før den ender i flaska.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Lufte bremser....

Legg inn av E-strom »

Har dere tips om hvordan jeg skal få ut luft som har samlet seg "på toppen" av slangen mellom høyre og venstre caliper?
- hvor begynner dere?
- med den caliperen som er nærmest eller den som er lengst bort?

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar