(DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Biltema har en kompresjonstester som er god nok for fleste..
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000016979/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000016979/
If it ain't broke, I'll break it.
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
De selger endel overganger på ebay.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Seint svar, men.Jompa skrev:Hvor får man tak i et høvelig adapter for trykktesting?Kjellrf skrev:Mitt beste tips(etter noen år i bransjen) er å ta en sylinderlekkasjetest for å sjekke om det er problemer med kompresjon og hvor.
Biltema har en sats til ca 1000,- husker jeg rett.
Kjipo-saken er å ta en gammel tennplugg, rense for keramikk og innmat og sveise på en luftenippel.
Men Biltema har den for en rimelig penge, en slik man skrur i tennplugghullet for å bytte paraplyer. Tror den koster ca 70,-.
Holder med å kjøre luft i sylinderen (ventiler stengt, stempel på topp), og lytte hvor det lekker ut, i eksos, innsug eller oljepåfylling/veiv.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Hvordan har det gått?
Hvor langt er langt...? Min Aprilia er gått 152000. Åpnet såvidt en gang for å bytte stator. No problem. Skifter olje og filter hvert år, uten å tenke på km.
Hvis ingen ulyd...skift pakninger. Tut og kjør.
Don't fix it, if it ain't broke.
Hvor langt er langt...? Min Aprilia er gått 152000. Åpnet såvidt en gang for å bytte stator. No problem. Skifter olje og filter hvert år, uten å tenke på km.
Hvis ingen ulyd...skift pakninger. Tut og kjør.
Don't fix it, if it ain't broke.
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Har gått en stund siden jeg har skrevet en oppdatering nå. Andre ting har kommet i veien og "viffern" har fått stått i fred inne i garasjen.
Nå har jeg endelig fått den avgårde på verksted for å få kjørt trykktest/kompresjonstest. Fant ikke noe feil på dette. forøvrig lå det masse olje i ventilene, både fremre og bakre. Regner med det er noen pakninger som er ødelagt.
Mekanikeren regnet med at verkstedregningen ville bli minimum 20lapper, noe som ikke er aktuelt for denne sykkelen. har derfor besluttet å sette den på lagring til jeg klarer å diske opp en "ny" motor.
VFR eventyret mitt ender her, har besluttet å heller prøve noe nytt: Yamaha MT09-Tracer.
Ble ikke rare innlegget i DIY forumet, men jeg har funnet ut at skruing av motor ikke er noe for meg. Blir bedre med ny sykkel, garanti, problemfritt osv
Nå har jeg endelig fått den avgårde på verksted for å få kjørt trykktest/kompresjonstest. Fant ikke noe feil på dette. forøvrig lå det masse olje i ventilene, både fremre og bakre. Regner med det er noen pakninger som er ødelagt.
Mekanikeren regnet med at verkstedregningen ville bli minimum 20lapper, noe som ikke er aktuelt for denne sykkelen. har derfor besluttet å sette den på lagring til jeg klarer å diske opp en "ny" motor.
VFR eventyret mitt ender her, har besluttet å heller prøve noe nytt: Yamaha MT09-Tracer.
Ble ikke rare innlegget i DIY forumet, men jeg har funnet ut at skruing av motor ikke er noe for meg. Blir bedre med ny sykkel, garanti, problemfritt osv

Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
En '05 VFR som skrotes; https://www.blocket.se/varmland/Honda_V ... m?ca=3&w=3Viffern94 skrev: 20 mar 2017, 18:30 Har gått en stund siden jeg har skrevet en oppdatering nå. Andre ting har kommet i veien og "viffern" har fått stått i fred inne i garasjen.
Nå har jeg endelig fått den avgårde på verksted for å få kjørt trykktest/kompresjonstest. Fant ikke noe feil på dette. forøvrig lå det masse olje i ventilene, både fremre og bakre. Regner med det er noen pakninger som er ødelagt.
Mekanikeren regnet med at verkstedregningen ville bli minimum 20lapper, noe som ikke er aktuelt for denne sykkelen. har derfor besluttet å sette den på lagring til jeg klarer å diske opp en "ny" motor.
VFR eventyret mitt ender her, har besluttet å heller prøve noe nytt: Yamaha MT09-Tracer.
Ble ikke rare innlegget i DIY forumet, men jeg har funnet ut at skruing av motor ikke er noe for meg. Blir bedre med ny sykkel, garanti, problemfritt osv![]()
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Takk for tipset, men 05 er vtec.gsx750_80 skrev: 20 mar 2017, 20:41En '05 VFR som skrotes; https://www.blocket.se/varmland/Honda_V ... m?ca=3&w=3Viffern94 skrev: 20 mar 2017, 18:30 Har gått en stund siden jeg har skrevet en oppdatering nå. Andre ting har kommet i veien og "viffern" har fått stått i fred inne i garasjen.
Nå har jeg endelig fått den avgårde på verksted for å få kjørt trykktest/kompresjonstest. Fant ikke noe feil på dette. forøvrig lå det masse olje i ventilene, både fremre og bakre. Regner med det er noen pakninger som er ødelagt.
Mekanikeren regnet med at verkstedregningen ville bli minimum 20lapper, noe som ikke er aktuelt for denne sykkelen. har derfor besluttet å sette den på lagring til jeg klarer å diske opp en "ny" motor.
VFR eventyret mitt ender her, har besluttet å heller prøve noe nytt: Yamaha MT09-Tracer.
Ble ikke rare innlegget i DIY forumet, men jeg har funnet ut at skruing av motor ikke er noe for meg. Blir bedre med ny sykkel, garanti, problemfritt osv![]()
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Skal ikke se bort ifra at oljepakningen til en eller flere av ventilene er sprukket, siden du har olje der. Pakningene er billige, 20-30 kroner pr. stk. på wemoto.com. Jobben med å skifte dem er det nok verre med. Mest sannsynlig må du av med sylinderhodet, selv om man kan unngå det på enkelte modeller.
Hva med å slenge inn et spørsmål på VFR forumet og spør om det er noen som sjekke sylinderhodet og eventuelt fikse det for deg, for en mye billigere penge enn hos verkstedet.
http://www.vfr-klubben.no/
Det finnes alltid en gammel mekanikker eller selvutnevnt spesialist som har kunnskap og interesse for å hjelpe en stakkar
Hva med å slenge inn et spørsmål på VFR forumet og spør om det er noen som sjekke sylinderhodet og eventuelt fikse det for deg, for en mye billigere penge enn hos verkstedet.
http://www.vfr-klubben.no/
Det finnes alltid en gammel mekanikker eller selvutnevnt spesialist som har kunnskap og interesse for å hjelpe en stakkar

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
..ventiltettingene det snakkes om, har ingen ting me vann å gjøre, derimot olje.
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Det skal jeg jammen prøve påhaakeik skrev: 21 mar 2017, 10:42 Skal ikke se bort ifra at oljepakningen til en eller flere av ventilene er sprukket, siden du har olje der. Pakningene er billige, 20-30 kroner pr. stk. på wemoto.com. Jobben med å skifte dem er det nok verre med. Mest sannsynlig må du av med sylinderhodet, selv om man kan unngå det på enkelte modeller.
Hva med å slenge inn et spørsmål på VFR forumet og spør om det er noen som sjekke sylinderhodet og eventuelt fikse det for deg, for en mye billigere penge enn hos verkstedet.
http://www.vfr-klubben.no/
Det finnes alltid en gammel mekanikker eller selvutnevnt spesialist som har kunnskap og interesse for å hjelpe en stakkar![]()


Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Nå er det jammen på tide med en liten oppdatering syns jeg:
Mistet motet da jeg begynte å demontere sykkelen for å ta ut motoren, endte med at den havnet på et lager hvor den stod i litt over ett år.
Ny sykkel kom, jeg tenkte ikke lenger mer på Viffern.
Men så.. Begynte jeg å prate litt med en annen forumbruker(badasstom); som forøvrig er en svært ihuga motorsyklist og hobbymekaniker. Jo mer vi pratet; jo mer våknet interessen min for Viffern igjen.
Viste seg at det bare tok noen timer å røske ut motoren(jeg så for meg uker), med god hjelp av badasstom, noen stropper og en garasjejekk.
Planen videre er å lokalisere feilen, holder en knapp på at det er stempelringene.
Kommer mest sannsynlig til å gå over det meste mens jeg har den på bordet, litt uvisst hvor godt den har blitt tatt vare på i tidligere eie. Bytte pakninger og annet som ser slitent ut.
Satser på hyppigere oppdateringer nå som prosjektet er oppe og går for fullt igjen.
Mistet motet da jeg begynte å demontere sykkelen for å ta ut motoren, endte med at den havnet på et lager hvor den stod i litt over ett år.
Ny sykkel kom, jeg tenkte ikke lenger mer på Viffern.
Men så.. Begynte jeg å prate litt med en annen forumbruker(badasstom); som forøvrig er en svært ihuga motorsyklist og hobbymekaniker. Jo mer vi pratet; jo mer våknet interessen min for Viffern igjen.
Viste seg at det bare tok noen timer å røske ut motoren(jeg så for meg uker), med god hjelp av badasstom, noen stropper og en garasjejekk.
Planen videre er å lokalisere feilen, holder en knapp på at det er stempelringene.
Kommer mest sannsynlig til å gå over det meste mens jeg har den på bordet, litt uvisst hvor godt den har blitt tatt vare på i tidligere eie. Bytte pakninger og annet som ser slitent ut.
Satser på hyppigere oppdateringer nå som prosjektet er oppe og går for fullt igjen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Så bra
!
Vet om mange her inne som er spente og vil følge interessert med videre i Vifferprosjektet ditt
.

Vet om mange her inne som er spente og vil følge interessert med videre i Vifferprosjektet ditt

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Veldig bra med... fortsett gjerne å legg ut bilder etterhvert som dere får skrudd på motoren og om dere finner en løsning på problemet.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Jeg mener det er litt forhastet å hive ut motoren!
Her burde man prøvd å gjøre noen enkle tester for å se hva som kan utelukkes før man begynte med å skru den ut.
Komptest hjelper igrunn ikke veldig på å diagnostisere toppakningsproblem egentlig. Det beste er å sette trykk på en og en sylinder. Så må man bruke hørsel og sanser på å se hvor luft slipper ut. Luft ut av oljepåfylling er fort stempelringer, luft i kjølesystemet, da kan man tenke i banen sprukket topp/gåen pakning..
Olje på ventilene? På oversiden? Det er helt normalt, kammer etc. Skal jo «bades» i olje.
Hvit røyk er som regel tegn på at kjølevæske som forbrennes. Du kan også sjekke på toppen av hvert stempel gjerne hvem som evt. Har forbrent vann.
Bare ikke gi den opp. Jeg hadde gjerne kunnet kjøpt den med defekt motor :)
Her burde man prøvd å gjøre noen enkle tester for å se hva som kan utelukkes før man begynte med å skru den ut.
Komptest hjelper igrunn ikke veldig på å diagnostisere toppakningsproblem egentlig. Det beste er å sette trykk på en og en sylinder. Så må man bruke hørsel og sanser på å se hvor luft slipper ut. Luft ut av oljepåfylling er fort stempelringer, luft i kjølesystemet, da kan man tenke i banen sprukket topp/gåen pakning..
Olje på ventilene? På oversiden? Det er helt normalt, kammer etc. Skal jo «bades» i olje.
Hvit røyk er som regel tegn på at kjølevæske som forbrennes. Du kan også sjekke på toppen av hvert stempel gjerne hvem som evt. Har forbrent vann.
Bare ikke gi den opp. Jeg hadde gjerne kunnet kjøpt den med defekt motor :)