Hjelp til valg av sporttourer
Re: Hjelp til valg av sporttourer
Spaghettiræser;aldri prøvekjørt før kjøp?
Har lest om andre som heller ikke gjør det,men hvorfor?
Vanskelig å få testa,mye penger,eller spiller det ingen rolle hvordan det passer?
Ikke at det angår meg,bare forsøker forstå-eller lære noe.
Har lest om andre som heller ikke gjør det,men hvorfor?
Vanskelig å få testa,mye penger,eller spiller det ingen rolle hvordan det passer?
Ikke at det angår meg,bare forsøker forstå-eller lære noe.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hjelp til valg av sporttourer
Du skulle bare visst hvor mange som kjøper uprøvd.. Det er de aller fleste, i hvert fall hos oss.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Hjelp til valg av sporttourer
Hvorfor ikke prøvekjøre.
Hva kan jeg lære av en 20 minutters tur? Jeg kan ikke gjøre meg opp noen mening før 100 mil. Det som ikke passer, må tilpasses, overvinnes eller tilvendes.
Nyinnkjøpte zx må tilpasses med bagasjemuligheter og bedre forhold for passasjer. Håndtak og bedre baksete. Denne typen mc vil aldri produseres så den passer til en gammel mann på185 ned dårlige knær som regner 100 mil som passe dagsetappe på tur med passasjer. Men det er den oppgaven den skal løse. Fothvilere rett under tanken krever tilvending, og å ligge på armene i timevis er blitt en vane.
Fullstendig hinsides valg, ikke sant. Ville prøvekjøring endre det? Tvilsomt. Det ville heller ha ødelagt spenningen.
At jeg gjør feil her, utvilsomt. Har vært på flere Kawa demo. Helt meningsløst... Versys eller noe annet av rullatortypen er det jeg tilbys. Rullator kan jeg få prøvekjørt på Hjelpemiddelsentralen.
Hva kan jeg lære av en 20 minutters tur? Jeg kan ikke gjøre meg opp noen mening før 100 mil. Det som ikke passer, må tilpasses, overvinnes eller tilvendes.
Nyinnkjøpte zx må tilpasses med bagasjemuligheter og bedre forhold for passasjer. Håndtak og bedre baksete. Denne typen mc vil aldri produseres så den passer til en gammel mann på185 ned dårlige knær som regner 100 mil som passe dagsetappe på tur med passasjer. Men det er den oppgaven den skal løse. Fothvilere rett under tanken krever tilvending, og å ligge på armene i timevis er blitt en vane.
Fullstendig hinsides valg, ikke sant. Ville prøvekjøring endre det? Tvilsomt. Det ville heller ha ødelagt spenningen.
At jeg gjør feil her, utvilsomt. Har vært på flere Kawa demo. Helt meningsløst... Versys eller noe annet av rullatortypen er det jeg tilbys. Rullator kan jeg få prøvekjørt på Hjelpemiddelsentralen.
Re: Hjelp til valg av sporttourer
Jojoj,du har jo noen poeng der.
Men,fikk teste så lenge jeg ville sist,men 100 mil ville jo vært å ta i.
Derimot så er det dessverre for langt unna hjemme til at jeg kan kjøre på veier jeg kjenner godt.
Det føler jeg hadde vært en stor fordel.
Eller kanskje jeg bare burde manne meg opp og gjøre som deg.
Men,fikk teste så lenge jeg ville sist,men 100 mil ville jo vært å ta i.
Derimot så er det dessverre for langt unna hjemme til at jeg kan kjøre på veier jeg kjenner godt.
Det føler jeg hadde vært en stor fordel.
Eller kanskje jeg bare burde manne meg opp og gjøre som deg.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hjelp til valg av sporttourer
Selv casha jeg ut sykkelen brukt uten å en gang prøvekjøre. Da jeg satt meg på den på tur hjem, så var det første turen på en K1200RS. Spennende! Angrer jeg? Nei. Ikke i det heletatt. Kjøp det du har lyst på.
Re: Hjelp til valg av sporttourer
Hadde jeg visst hva jeg hadde lyst på så.
Etter mye tenking,lesing og annet så kom jeg fram til at den ideelle sykkelen for meg var kompromissenes mester-ADV.
I mitt tilfelle en KTM 1190.
Men den likte jeg ikke i det hele tatt når jeg testa den.
Så da tenkte jeg å heller konsentrere meg litt mer på en rein asfaltmaskin-som jeg da forsøker å finne ut av her i denne tråden.
Spørs om jeg må gi ADV en sjanse til etter å ha sett Baffin sine bilder i bloggen
.
Etter mye tenking,lesing og annet så kom jeg fram til at den ideelle sykkelen for meg var kompromissenes mester-ADV.
I mitt tilfelle en KTM 1190.
Men den likte jeg ikke i det hele tatt når jeg testa den.
Så da tenkte jeg å heller konsentrere meg litt mer på en rein asfaltmaskin-som jeg da forsøker å finne ut av her i denne tråden.
Spørs om jeg må gi ADV en sjanse til etter å ha sett Baffin sine bilder i bloggen

Re: Hjelp til valg av sporttourer
Service av sykkel neste uke,da blir det også mulighet for testing av en FJR.
Fjorårets riktignok,men jeg tar alt jeg får.
Blir artig.
Fjorårets riktignok,men jeg tar alt jeg får.
Blir artig.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hjelp til valg av sporttourer
FJR liker jeg! Selv de litt tilårskomne. Når skal du teste K1300S og K1300GT(kanonsykkel, bør prøves)?
Re: Hjelp til valg av sporttourer
Aldri?FredrikE24 skrev:FJR liker jeg! Selv de litt tilårskomne. Når skal du teste K1300S og K1300GT(kanonsykkel, bør prøves)?
Neida,men det er jo sykler som ikke selges i butikk lenger,så da er det ikke like lett å få testet.
Jeg tester alt jeg får mine gribbete hender på.
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Hjelp til valg av sporttourer
https://www.facebook.com/groups/1470233 ... 5677452571
BMW R1200GS-39 000 km-kr 160 000-side og toppkoffert medfølger
ser strøken ut tror dette er en godt kjøp
BMW R1200GS-39 000 km-kr 160 000-side og toppkoffert medfølger
ser strøken ut tror dette er en godt kjøp

Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- Canutus
- Innlegg: 613
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Hjelp til valg av sporttourer
Skal du ha ny sykkel så er ikke K1300S/R aktuell lenger, men du får flotte eksemplarer brukt óg.Hadrian skrev:Aldri?FredrikE24 skrev:FJR liker jeg! Selv de litt tilårskomne. Når skal du teste K1300S og K1300GT(kanonsykkel, bør prøves)?
Neida,men det er jo sykler som ikke selges i butikk lenger,så da er det ikke like lett å få testet.
Jeg tester alt jeg får mine gribbete hender på.
Tanken er kansje litt i knappeste laget om det er ett absulutt krav du hadde der.
R-versjonen har 19L tank. Det meste jeg har fylt er 15,7L og da har jeg kjørt 285km fra forrige fylling.
PS. Min får du ikke kjøpe

Re: Hjelp til valg av sporttourer
K1300R ser så sær ut at den blir litt interessant.
Går vel noe styggjævlig vil jeg anta.
Går vel noe styggjævlig vil jeg anta.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp til valg av sporttourer
173HK'er og 140NM bær flytte på seg det ja
Synes faktisk den er knalltøff jeg. Og som du sier så skiller den seg faktisk også litt ut :)

Synes faktisk den er knalltøff jeg. Og som du sier så skiller den seg faktisk også litt ut :)
- Canutus
- Innlegg: 613
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Hjelp til valg av sporttourer
Første sykkelen min, så har ikke så mye å sammenligne mot.Hadrian skrev:K1300R ser så sær ut at den blir litt interessant.
Går vel noe styggjævlig vil jeg anta.
Men deilig drag fra rundt 3000 rpm som bare fortsetter å dra gjevnt oppover

Hadde ikke engang fantasert om en såpass kostbar 1.sykkel, men klarte ikke å la vær å se på den, så måtte bare sikre meg an før noen andre gjorde det.
Skiller seg litt ut fra mengden, men liker det...
Også ser den skapelig ut med kofferter, som ivertfall jeg setter pris på.
Kardang er vel ingen ulempe.
Tastetrykk for fjæringsjustering når en kommer på veger med telehiv som i en kuleløype
+++
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hjelp til valg av sporttourer
Den motoren er meget bra! Sammen med kardang er det helt herlig! Har dog bare kjørt K1300GTen, den er vel litt mer lineær i effektkurven og med 160hk og dreiemomentet er noe høyere enn på K1300S og K1300R. For å sette det litt i perspektiv.. K1300GT har samme dreiemoment ved 3000rpm som R1200GS har maksimalt..
I tillegg skal man nok lete lenge etter en mer teknisk god sykkel med tanke på dual-lever forstillingen. Mitt inntrykk er at de er vannvittig lettkjørte sammenlignet med min K1200RS, og den er ikke helt borte den heller.. K1300GT er så lettkjørt og en real sving-maskin. Min far kjører en slik og det var gøy da vi kjørte sammen og møtte noen GSXR folk i skinndress og de måtte se seg slått på svinga
Skal jeg klage på noe, må det være drev-lyden man får av vinkeldrevet ettersom motoren er tverrstilt i motsetning til de gamle K-modellene med langstilt firer.
I tillegg skal man nok lete lenge etter en mer teknisk god sykkel med tanke på dual-lever forstillingen. Mitt inntrykk er at de er vannvittig lettkjørte sammenlignet med min K1200RS, og den er ikke helt borte den heller.. K1300GT er så lettkjørt og en real sving-maskin. Min far kjører en slik og det var gøy da vi kjørte sammen og møtte noen GSXR folk i skinndress og de måtte se seg slått på svinga

Skal jeg klage på noe, må det være drev-lyden man får av vinkeldrevet ettersom motoren er tverrstilt i motsetning til de gamle K-modellene med langstilt firer.
Sist redigert av FredrikE24 den 21 sep 2016, 21:41, redigert 2 ganger totalt.