Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Dansekris »

Hei. (dette har sikkert blitt tatt opp før, men jeg fant ingen relevante tråder å kapre)

Nå er det straks påtide å ta mitt første oljeskift. Jeg har, etter mange videoer på Youtube, skjønt at det er en enkel affære.

Men, har det egentlig noe å si hvilken olje jeg velger? Forrige eier har brukt en Motul-olje, og jeg har kjøpt tilsvarende for å etterfylle.

Har det noe for seg å kjøpe en dyrere olje? Bør jeg gå for et Honda eller et ettermarkeds-oljefilter?

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av 929rr »

Motul er bra. Når det gjelder oljefilter- ok med både orginalt og kjente merker eftermarked ( snell, hi-flo osv)
Min tanke er at det er viktigere og bytte ofte en og kjøpe de dyreste oljene og filterene.

ZZR-Erling

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av ZZR-Erling »

Det viktigste er at den har korekt JASO og API klasse.
Oljefilter....jeg velger alltid orginalt der.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 782
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Fsva »

Jeg tenkte å bytte olje på Triumphen og har vært på handletur.

Jeg kjøpte Motorex 10w-40 delsynt spec. JASO MA, API SL (SL er et par hakk bedre enn SH) og tenkte at det er bra nok inntill neste service om 5000km.

Manualen sier
Delsynt 10w-40 eller helsynt 10w-50
Krav: JASO MA og API SH(eller høyere)

Ved forrige oljeskift ble det fylt på med Motorex 10w-50 helsynt og jeg har alltid etterfylt med Castrol 10w-50 ved behov.

Sitter nå og føler meg gjerrig og lurer på om jeg skal reise tilbake å bytte til helsynt :-k Hva mener dere? Er det stor forskjell på del- og helsynt. olje for gatebruk? Er kun det beste godt nok?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Geiroe »

Tror ikke du skal bekymre deg over valget, det holder jo specen så da er det vel bra nok.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Geiroe »

Dansekris skrev:Hei. (dette har sikkert blitt tatt opp før, men jeg fant ingen relevante tråder å kapre)

Nå er det straks påtide å ta mitt første oljeskift. Jeg har, etter mange videoer på Youtube, skjønt at det er en enkel affære.

Men, har det egentlig noe å si hvilken olje jeg velger? Forrige eier har brukt en Motul-olje, og jeg har kjøpt tilsvarende for å etterfylle.

Har det noe for seg å kjøpe en dyrere olje? Bør jeg gå for et Honda eller et ettermarkeds-oljefilter?
Motul er vel en av de bedre oljene, uten at jeg vet hvilken du har kjøpt. Jeg kjøper selv Motul 5100 delsynt til min, selv om jeg kanskje ikke trenger det, og det lille jeg vil spare på å ikke kjøpe orginalt Honda filter, har jeg vel strengt tatt råd til. Når du skifter olje og filter, husk å smør olje på gummipakningen til filteret, så det ikke suger seg så godt fast, og ikke skru bånnpluggen for godt til, slik at du tar gjengene, se moment.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Kjellrf »

Man skal bytte pakningen på bunnpluggen hver gang man bytter olje, for å forhindre å skade gjengene i bunnpanna. Pakningen fjærer når den er ny, og sparer gjengene. Det gjør den ikke neste gang. Og bruk helst aluminiumsskive/pakning.

Motul 5100 er en olje som jeg og mange andre har god erfaring med, bl.a. på girkasser. Honda (og andre) har hatt endel girkasser som hadde lett for å klonke/slå når man satte sykkelen i gir, dette blei ofte sterkt redusert/borte ved bruk av 5100.

Ellers er det generelt viktig å bruke foreskrevet viskositet, da fungerer smøresystemet i motoren best/slik som planlagt.

Hornet 600 har ingen kjente oljerelaterte problemer, så delsyntetisk vil fungere meget bra.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Zettexx »

I 3 generasjoner har vi vært opptatt av pljen, filter og skift.

Kjøp det beste og drit i resten.... Oversatt, ved å benytte od olje, bytte filter hver gang, så kan du glemme motorproblemer. Klart en forenkling, men det har ikke vært motorhavari i familien siden krigens dager. Med et unntak....jeg vraket en boblemotor. 1200 motoren tålte ikke 130km/t i utforbakke.....selv med god olje.

ZZR-Erling

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av ZZR-Erling »

Appropo havari og problemer...kjør alltid motor rolig inntil den er varm!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Kjellrf »

Spaghettiræser skrev:I 3 generasjoner har vi vært opptatt av pljen, filter og skift.

Kjøp det beste og drit i resten.... Oversatt, ved å benytte od olje, bytte filter hver gang, så kan du glemme motorproblemer. Klart en forenkling, men det har ikke vært motorhavari i familien siden krigens dager. Med et unntak....jeg vraket en boblemotor. 1200 motoren tålte ikke 130km/t i utforbakke.....selv med god olje.
Jo....

Bilde

Går enda, denne 1200'en med 30 hk :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 782
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Fsva »

Hadde allerede ordnet meg ny kobberskive, men ser nå at Triumph bruker aluminiumskiver på Street Triple. Kan vel være for å unngå galvanisk korrosjon av bunnpannen i aluminium som kan oppstå ved bruk av kobberskive.

Dropper oljeskift i helgen og da kan jeg like gjerne bytte til helsynt. olje på mandag. Føles i hvert fall riktig, hehe :roll

Takker for svar, alle sammen :) Lærer noe nytt hver dag.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Dansekris »

Kjellrf skrev:Man skal bytte pakningen på bunnpluggen hver gang man bytter olje, for å forhindre å skade gjengene i bunnpanna. Pakningen fjærer når den er ny, og sparer gjengene. Det gjør den ikke neste gang. Og bruk helst aluminiumsskive/pakning.

Motul 5100 er en olje som jeg og mange andre har god erfaring med, bl.a. på girkasser. Honda (og andre) har hatt endel girkasser som hadde lett for å klonke/slå når man satte sykkelen i gir, dette blei ofte sterkt redusert/borte ved bruk av 5100.

Ellers er det generelt viktig å bruke foreskrevet viskositet, da fungerer smøresystemet i motoren best/slik som planlagt.

Hornet 600 har ingen kjente oljerelaterte problemer, så delsyntetisk vil fungere meget bra.
Det ble en Motul 5100. Dette var samme olja som var i sykkelen fra før. Den klonker fortsatt i gir, men dette har jeg forstått er en kjent sak når det gjelder Honda-sykler.

Det jeg derimot ikke gjorde var å bytte pakning på bunnpluggen. Det var egentlig noe jeg visste jeg burde gjøre, men det kokte vekk dessverre.

Heldigvis så jeg på mange Youtube-videoer i forkant, så jeg husket å smøre gjengene på det nye filteret

ZZR-Erling

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av ZZR-Erling »

Gjengene...javel, ihvertfall pakningen!

Toven

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Toven »

ZZR-Erling skrev:Gjengene...javel, ihvertfall pakningen!
:knegg

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Dansekris »

Haha, dette svarte jeg på etter at jeg hadde kommet hjem fra byen i natt.

Mente selvsagt pakningen!

ZZR-Erling

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av ZZR-Erling »

Bra du ikke bytta olja da..etter byturen..hehe

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Dansekris »

ZZR-Erling skrev:Bra du ikke bytta olja da..etter byturen..hehe
:lol


Men, det er en ting jeg ikke blir klok på.

Jeg brukte en del tid på å finne riktig nivå i måleøyet etter at jeg bytta. Her om dagen tenkte jeg å sjekke før la jeg ut på en kveldtur.

Da varma jeg motoren opp til 70 grader, satt knallerten på depotstøtte og bøyde meg ned for å se. Passa på å finne et helt flatt underlagt.
Etter å ha slått av motoren kom olja til syne i måleøyet og målte litt under halvveis i øyet. Altså halvfull.

De siste dagene jeg har lagt merke til at oljelampa i dashen lyser når tenninga er på. Det gjør den ikke alltid, men hver gang de siste dagene.
Etter mye googling ser det ut til at det er vanlig. Lampa og det lille oljekanne-symbolet forsvinner når jeg starter, og kommer ikke tilbake.

Derfor tenkte jeg det var lurt å sjekke oljenivået i dag. Samme prosedyre med depotstøtte og flatt underlag. Forskjellen nå var at sykkelen var ordentlig varm etter kjøretur hjem fra jobb. Nå var måleøye helt fullt, altså ganske mange hakk over den øverste målestreken.

Hva skal jeg gjøre med dette? Ta bunnpluggen forsiktig og la det renne ut noen desiliter og deretter peile igjen?

Toven

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Toven »

Da er vel olja god og varm, og den har utvidet seg. Olje vil utvide seg med høyere temperatur slik at det vil se ut som det er for mye når du sjekker ved drift-temperatur.
Eller tar jeg helt feil nå??

Sjekk olja ved å la den gå på tomgang fra kald i et par min, så vent noen min på at den skal renne ned og sjekk nivå. Slik jeg gjør det, som det også står i manualen min.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Dansekris »

Toven skrev:Da er vel olja god og varm, og den har utvidet seg. Olje vil utvide seg med høyere temperatur slik at det vil se ut som det er for mye når du sjekker ved drift-temperatur.
Eller tar jeg helt feil nå??

Sjekk olja ved å la den gå på tomgang fra kald i et par min, så vent noen min på at den skal renne ned og sjekk nivå. Slik jeg gjør det, som det også står i manualen min.

Jeg sjekker alltid etter at motoren har oppnåd driftstemperatur. Slår av, venter litt, ser på måleøyet og gjentar prosessen et par ganger.

Forskjellen nå var at motoren viste mellom 80-90 grader. Det er typisk temperatur etter en 20 minutters kjøretur.

Det jeg endte med å gjøre var å tappe ca 1,5dl olje. Nå ligger olja rett på øverste målestrek etter å ha målt ved bruk av nevnte prosedyre.

Toven

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Toven »

Hvorfor sjekker du nivå ved 80-90 grader når oljen har ekspandert, og ikke gir riktig nivå?

Sakset fra en Honda cbr600rr user manual:
Park your motorcycle on its side stand on a firm, level surface. Start the engine and let it idle for 3-5 minutes. Make sure the low oil pressureindicator goes off. If the indicatorremains on, stop the engine immediately. Stop the engine and wait 2 3 minutes. Hold the motorcycle in an upright position.
edit:
ser det er mange forskjellige meninger om dette med temperatur, eks ved sv650.
Jeg sjekker i hvert fall ved å la motoren gå på tomgang i et par minutter etter oljeskift, stopper den, og venter i ca 3 minutt.
Så sjekker jeg nivået i glasset og som regel fyller mer :P Så gjør jeg samme prosess et par ganger til nivået ser bra ut.

En annen ting er jo om depotstøtta gjør at nivået blir noe feil... meeen kan vel ikke være så mye forskjell

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Honda2004 »

Dansekris skrev:Hei. (dette har sikkert blitt tatt opp før, men jeg fant ingen relevante tråder å kapre)

Nå er det straks påtide å ta mitt første oljeskift. Jeg har, etter mange videoer på Youtube, skjønt at det er en enkel affære.

Men, har det egentlig noe å si hvilken olje jeg velger? Forrige eier har brukt en Motul-olje, og jeg har kjøpt tilsvarende for å etterfylle.

Har det noe for seg å kjøpe en dyrere olje? Bør jeg gå for et Honda eller et ettermarkeds-oljefilter?
De jeg har snakka med som har mye erfaring på dette og som har hatt flere sykler ila årenes løp, sier at olje og filter er det siste du skal spare penger på. Det vil alltid lønne seg å legge litt penger i en god olje med de rette spesifikasjoner. Men, som de også sa: Så lenge olja oppfyller spesifikasjonene fra produsenten av sykkelen, spiller det stort sett ingen rolle. Etter noen år valgte jeg racing-olja fra biltema, for sykkelen er såpass gammal og visstnok så var ikke den olja jeg pleide å bruke like bra å bruke da, i tillegg til at biltema sin racing-olje er halvsyntetisk og ville være et bedre alternativ da.

Har du kjøpt en 5L kanne med motul som du har, så bruk for all del den. Filter: Kjøp originalt. Det er såpass billig uansett. Er du på tur i Sverige, kan du f.eks kjøpe flere der om de er til halv pris, så har du liggende. Til min, koster ikke filteret mer enn 100kr, så det er liksom ingen stor utgift ila sesongen eller året at det har noe å si. Men igjen, til syvende og sist: Skal du ha 10W-40 så spiller det ingen rolle om du kjøper Castrol, Motul eller fra Biltema. Halvsyntetisk fra Biltema funker bra det. Eneste er at det lukter veldig rart av eksosen etterpå... No joke !
Lukta karamell før fra Motul når det var på tide med oljeskift, men etter at jeg begynte med Biltema sin.. Vel, da var det en merkelig kramell lukt blanda med litt sånn syntetisk lukt. Funny stuff det der..

Lykke til ! Oljeskift blir etterhvert kanskje en glede, når du ser hvor enkelt det er. Jeg digga etterhvert å gjøre det, for det var så befriende !

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Dansekris »

Toven skrev:Hvorfor sjekker du nivå ved 80-90 grader når oljen har ekspandert, og ikke gir riktig nivå?

Sakset fra en Honda cbr600rr user manual:
Park your motorcycle on its side stand on a firm, level surface. Start the engine and let it idle for 3-5 minutes. Make sure the low oil pressureindicator goes off. If the indicatorremains on, stop the engine immediately. Stop the engine and wait 2 3 minutes. Hold the motorcycle in an upright position.
edit:
ser det er mange forskjellige meninger om dette med temperatur, eks ved sv650.
Jeg sjekker i hvert fall ved å la motoren gå på tomgang i et par minutter etter oljeskift, stopper den, og venter i ca 3 minutt.
Så sjekker jeg nivået i glasset og som regel fyller mer :P Så gjør jeg samme prosess et par ganger til nivået ser bra ut.

En annen ting er jo om depotstøtta gjør at nivået blir noe feil... meeen kan vel ikke være så mye forskjell
Jeg sover hvert fall bedre om natta nå som jeg veit jeg ikke har for mye. Syns også å kunne merke at motoren ikke blir fullt så varm før.

Det at olja ekspanderer når den er varm er ikke noe jeg har vært klar over, så det er grunnen til at jeg sjekka etter en kjøretur.

Honda2004 skrev:
Dansekris skrev:Hei. (dette har sikkert blitt tatt opp før, men jeg fant ingen relevante tråder å kapre)

Nå er det straks påtide å ta mitt første oljeskift. Jeg har, etter mange videoer på Youtube, skjønt at det er en enkel affære.

Men, har det egentlig noe å si hvilken olje jeg velger? Forrige eier har brukt en Motul-olje, og jeg har kjøpt tilsvarende for å etterfylle.

Har det noe for seg å kjøpe en dyrere olje? Bør jeg gå for et Honda eller et ettermarkeds-oljefilter?
De jeg har snakka med som har mye erfaring på dette og som har hatt flere sykler ila årenes løp, sier at olje og filter er det siste du skal spare penger på. Det vil alltid lønne seg å legge litt penger i en god olje med de rette spesifikasjoner. Men, som de også sa: Så lenge olja oppfyller spesifikasjonene fra produsenten av sykkelen, spiller det stort sett ingen rolle. Etter noen år valgte jeg racing-olja fra biltema, for sykkelen er såpass gammal og visstnok så var ikke den olja jeg pleide å bruke like bra å bruke da, i tillegg til at biltema sin racing-olje er halvsyntetisk og ville være et bedre alternativ da.

Har du kjøpt en 5L kanne med motul som du har, så bruk for all del den. Filter: Kjøp originalt. Det er såpass billig uansett. Er du på tur i Sverige, kan du f.eks kjøpe flere der om de er til halv pris, så har du liggende. Til min, koster ikke filteret mer enn 100kr, så det er liksom ingen stor utgift ila sesongen eller året at det har noe å si. Men igjen, til syvende og sist: Skal du ha 10W-40 så spiller det ingen rolle om du kjøper Castrol, Motul eller fra Biltema. Halvsyntetisk fra Biltema funker bra det. Eneste er at det lukter veldig rart av eksosen etterpå... No joke !
Lukta karamell før fra Motul når det var på tide med oljeskift, men etter at jeg begynte med Biltema sin.. Vel, da var det en merkelig kramell lukt blanda med litt sånn syntetisk lukt. Funny stuff det der..

Lykke til ! Oljeskift blir etterhvert kanskje en glede, når du ser hvor enkelt det er. Jeg digga etterhvert å gjøre det, for det var så befriende !
Bruker Motul og er fornøyd med det. Oljefilteret var et hiflo som de på mc oslo hevda var helt originalt.

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Honda2004 »

Ah, Mc Oslo ja ! De gamle ringrevene ! Et kjapt søk på sykkelen forteller deg om alle deler og filtre du trenger. Søkte opp min og fikk treff på at 10W-40 olje fra Castrol passer til min, Castrol bremsevæske osv. Jeg har en tendens til å stole på MC-Oslo dog.

Svar