Banekjøring, generelle tips.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
burny_
Innlegg: 42
Registrert: 10 mai 2016, 22:27
Motorsykkelen din: Ingen enda

Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av burny_ »

Hei! Tok lappen i høst, ikke kjøpt egen sykkel enda men sikler på s1000r og GSX1000s blant annet.
Har etter 3 kjøreturer (demo dager, og venners sykkeler) skjønt at læringskurven er bratt, og progresjonen god. Blir tryggere for hver tur, og kjører bedre.
Sett noen her inne, og andre steder nevne at dette med banekjøring er ei fin greie for å bli en bedre sjåfør, og neste sesong så har jeg ett mål om å lære og forbedre meg selv så mye som mulig.

Lurer derfor på om noen har litt generelle råd til banekjøring?
Hvor? (Bor på Østlandet, nærmere sagt Bø i Telemark)
Hvordan? Må man ta noe kurs eller lignende?
Hva koster det?
Noe en bør sjekke? Ser forsikring kan være ett tema.
Er det kurs en må ta først?
Rent praktisk rundt kjøringen, tar en ett kurs med instruktør eller prøver ein bare å gjøre mer av det samme sporvalget ein gjør i trafikken, bare med (gradvis) større fart?

Osv osv osv...

Takk for alle innspill og svar :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av pingvin »

Senior MC kjører hver torsdag kveld på Rudskogen som er en helt glimrende bane. Må ta kurs, del 1 på Gardermoen mandager, del 2 på Rudskogen på torsdager (egen gruppe). Slik var i hvert fall.

Ikke dumt å ta kurs, vet ikke helt hvem som holder disse nå så andre får anbefale her :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Tommy Andersen pi
Innlegg: 35
Registrert: 23 aug 2015, 10:27
Motorsykkelen din: Triumph tiger sport 1050

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av Tommy Andersen pi »

Hei, banekjøring kan anbefales!
Jeg tok mc lappen for ett år siden, og tok kurs på Gardermoen og Rudskogen i sommer. Selv med bare disse kursene i ryggen så føler jeg meg betydelig tryggere på sykkelen. Gleder meg til å kjøre mer på bane neste år!
Fordeler:
Du blir tryggere, og får vite at sykkel stort sett tåler mer en deg.
At det er meningsløst å kjøre for fort på vanlig vei, du vil uansett ikke tøye grensene på samme måten, om du da ikke er helt villmann med dødsønsker!
Det er veldig morsomt :twothumbs:

Lykke til nest år!

http://www.seniormc.no/index.php?option ... Itemid=261

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av Hadrian »

Beste jeg har gjort for å bli bedre,og tryggere på sykkelen er å kjøre bane.
Minuset er jo at det var jævlig moro,så plutselig blir man hekta på det.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av cevillan »

Ulempen med banekjøring er at all annen landeveiskjøring fort blir litt...kjedelig

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av FredrikE24 »

cevillan skrev:Ulempen med banekjøring er at all annen landeveiskjøring fort blir litt...kjedelig Bilde
Det kommer egentlig litt ann på hva man legger i sykkelkjøring. Søker man fart og spenning blir jo det å kjøre på bane å gå opp flere nivåer, men føler jo at det ikke bare er fart og akselerasjon som motorsyklister koser seg med heldigvis :)

Er det noe jeg har funnet ut, så er det at "hilserne" er ute og kjører på Onsdagene(Tyrigrava), ellers i uka så hilser man ikke. Det er visst sjokkerende å oppdage for mange :lol Tydelig at alle har forskjellige måter å dyrke motorsykkelinteresse på.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av Zettexx »

Litt om forskjell på bane og vei.

Banen er fri for olje, grus, politi, veikryss, skilt, motgående feilplassert trafikk, ekorn, elg, syklister, løv, vedkubber, barn, kryss, blinde svinger, ukjent vei, traktorer, barnåler, butikkutkjørsel,rundkjøringer... Med mer...

Alle disse ting, i tillegg til trafikkregler, fartsgrenser, grusveier, katter, hunder, gangfelt, fartsdumper, sidehindere, busser, trailere med mer, er langs veien.

Banekurs får derfor begrenset verdi i praksis. Merk ordet begrenset. Ikke bortkastet, men begrenset.

Sikkerhetskurset som Senior, m.fl. holder er/skal være en gjentakelse av det som blir gjort på bane under kjøreopplæring.

Det betyr ikke at det ikke er gøy... Personlig, altså egen mening, har vanskelig for å forstå nytten av all krypkjøringen. Må være meg som er dum... Kunne ikke falle meg inn å kjøre så sent i trafikk med bena på fothvilere.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av Snikendeugle »

Spaghettiræser skrev: Det betyr ikke at det ikke er gøy... Personlig, altså egen mening, har vanskelig for å forstå nytten av all krypkjøringen. Må være meg som er dum... Kunne ikke falle meg inn å kjøre så sent i trafikk med bena på fothvilere.
Det er nok først og fremst for å få bedre sykkellkontroll.
----

Jeg kan på det varmeste anbefale Senior MC dagene på Rudskogen. Vært der 3 ganger på sensommeren i år, men det blir definitivt flere turer neste år. Da kommer sykkelen til å være litt mer preppet også.
Det som er litt kjedelig er at det kun er lov å kjøre forbi på de to langstrekkene, med mindre en kjører i gruppe 4. Dette går hardt utover små sykler som kan ende opp med å stange i alle svinger, men aldri kommer seg forbi fordi de blir grusa på langstrekka :)

*Er ikke bitter eller noe altså... :sk? :roll
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av cevillan »

Spaghettiræser skrev: Banekurs får derfor begrenset verdi i praksis. Merk ordet begrenset. Ikke bortkastet, men begrenset.
Dette har vel vært diskutert en del plasser tidligere, men jeg skjønner ikke helt denne argumentasjonen om at banekjøring ikke er så viktig siden man ikke opplever de samme hindringene og utfordringene som på vanlig vei.

Jeg merker vertfall selv at jeg blir en langt bedre sjåfør av å terpe svingteknikk med blikkbruk, bremsepunkt, innsvingspunkt, treffe apex, kraftige nedbremsninger, akselerasjoner, gassregulering gjennom sving osv osv. Alt dette får man ikke øvd på landevei uten å sette ditt eget og andres liv i fare eller bli fotgjenger i all uoverskuelig framtid. Det å bomme totalt med fart og timing i en sving og hvordan man korrigerer dette er langt bedre å øve på på banekjøring, enn når det står mellom å komme hjem til middag eller ikke.

Grunnteknikk som man får ved banekjøring er i aller høyeste grad relevant når man på landevei, selv om nedleggsvinkelen er mindre og ting er i litt "mindre skala" og med høyere marginer. Mye trening på kjøreteknikk gjør at man får dette inn i ryggmargen og unngår at dette tar fokus vekk fra å håndtere hindringene du ramser opp. Det å presse rundetider på Rudskogen gjør deg ikke bedre til å håndtere alle "eksterne" trafikkforstyrrelser, men det gir deg grunnlaget til å takle disse uten å måtte takle kjøretekniske utfordringer i tillegg.

Når det er sagt, tror jeg det er viktig at man bruker banedagene riktig. Hvis man har fokus på presse rundetider kan nok utbytte bli langt magrere enn når man har fokus på riktige grunnteknikker.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av Zettexx »

Er ikke uenig, men spørsmålet ble stillet av en som nettopp har fått lappen, har bare et par timers kjøreøvelse i praksis på lånt mc. Men likevel begynner han planlegge banekurs. I praksis, slik jeg leste det, vil han nå lete etter sykkel som passer til banekjøringen....det ee vel å begynne i feil ende, eller kanskje ikke.

Etter noen år så blir det en del kjøring med nye mc folk. De har nettopp bestått prøvene med krypkjøring og masse vas, min mening da, og de kursene jeg har sett, bruker også mye tid på det. Den med helt fersk lapp, har hatt mange timer med unnamanøver, svingteknikk, brems, og alt for lite langs veien...mener da jeg. De kan skiltene men ikke konsekvensene.

"Alle" får litt horn i panna av noen runder på en lukket bane, uansett hvor mye noen messer om forsiktighet.

Hvis jeg hjelper med øvelseskjøring, etterfølgende trening, så går jeg på sporvalg i trafikken, der biler og alt annet rask eksisterer, ikke en jomfruelig bane, og prøver å kjøre så mange mil som mulig, litt foran og litt bak. Snakke minst mulig, la dem føle ting selv.

Som det skrives over:

##Jeg kan på det varmeste anbefale Senior MC dagene på Rudskogen. Vært der 3 ganger på sensommeren i år, men det blir definitivt flere turer neste år. Da kommer sykkelen til å være litt mer preppet også.
Det som er litt kjedelig er at det kun er lov å kjøre forbi på de to langstrekkene, med mindre en kjører i gruppe 4. Dette går hardt utover små sykler som kan ende opp med å stange i alle svinger, men aldri kommer seg forbi fordi de blir grusa på langstrekka##

Vet ikke om dette oppfattes som trafikkopplæring....

Trådstarter spør :

Hei! Tok lappen i høst, ikke kjøpt egen sykkel enda men sikler på s1000r og GSX1000s blant annet.
Har etter 3 kjøreturer (demo dager, og venners sykkeler) skjønt at læringskurven er bratt, og progresjonen god. Blir tryggere for hver tur, og kjører bedre.
Sett noen her inne, og andre steder nevne at dette med banekjøring er ei fin greie for å bli en bedre sjåfør, og neste sesong så har jeg ett mål om å lære og forbedre meg selv så mye som mulig.


Og han sikter på en Suki GSX1000S ... som første sykkel.

Hvis erfarne mc folk kan anbefale det løpet, så er jeg klart helt utenfor, og aksepterer det.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av cevillan »

Du skriver om Uglas innlegg; "Vet ikke om dette oppfattes som trafikkopplæring...." Jeg tror det må skilles mellom grunntrening/teknikktrening og trafikkopplæring. Førstnevnte har man brattest lærekurve ved kjøregårdsøvelser og banekjøring, sistnevnte er nok best med mengdetrening ute i det virkelige liv. Poenget mitt er at denne mengdetreningen ute i trafikken gjøres bedre ved å grunnteknikken fra kjøregård og bane i bunn.

Det er lett å få horn i pannen på bane og glemme litt tid, sted og teknikk. Men det er også noe som må læres å håndteres. Man blir stresset av andres idioti på bane, tilsvarende kan det koke hardt i hjelmen i trafikken også. Men det er også et element det er bedre å lære seg å håndtere på bane enn utenfor.

Trådstarter skriver at han har "et mål om å bli en bedre sjåfør og et mål å lære og forbedre seg selv så mye som mulig". All ære til ham for det. Da er mitt klare råd om å ta de nødvendige kursene som trengs for å komme seg på bane og få så mye mengdetrening der som han bare kan. Selv angrer jeg på at jeg ventet til min 3. sesong med å starte banekjøring. Tror min mengdetrening i trafikken hadde holdt noe høyere kvalitet hvis jeg hadde gjort det allerede i min første sesong. Jeg kan vertfall ikke se at jeg har oppnådd noen fordeler med å vente...

En GSX1000S er da en lettkjørt og grei førstesykkel. Den har forholdsvis høy effekt, som jeg anbefaler på det sterkeste å ta på bane for å lære seg mer om dens muligheter og begrensninger.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av Zettexx »

Vi leser nok med forskjellige øyne.

Har aldri, i det virkelige liv, truffet noen som egentlig vil bruke mange timer på en bane med hastighetsbegrensning for å bli bedre. At det er noen, tviler jeg ikke på. Alle som selger banedagene og kursene snakker om "nytteverdien". Å ta oppfriskningskurs med jevne mellomrom er vel egentlig utenfor det som her snakkes om. Det er snakk om å "anbefale"/bifalle en helt, helt, fersk mc fører (uten bakgrunn på moped e.l.) å kaste seg over en S1000R med 160 hk og over 110 nm som første mc for å gå rett på en bane, og kalle det for trafikkopplæring.

Legger meg flat, og godtar at det er en mening, som jeg aldri har hørt utenfor disse spaltene. Jeg er klart blitt for gammel.

For bare et par år siden var det store diskusjoner om hvilke regler som gjaldt på banene på disse kursene. Bl.a. om forsikringen gjaldt. Nå har vel de fleste selskapene resignert og akseptert de arrangerte kursene, selv om de foregår på bane utenfor trafikkreglene. Når jeg tok Førerutviklingskurset, som det da het, var det med klartekst: forsikringen gjelder ikke så fort du beveger deg utenfor vei med allmenn ferdsel. Forsikringen gjaldt ikke under kurset, unntatt den delen som gikk på vanlig vei. Og vi kjørte ikke på en konkurransebane.

Siden hele diskusjonen dreide seg om hvor mye for fort de kunne kjøre...ser jeg litt skjevt på sikkerhetsmomentet. Langs norske landeveier er det ingen behov for å lære å håndtere en mc i 140 med kneskrap...og forbikjøring på innersiden med speil og lys blendet (akkurat det er vel litt forskjellig på dagene). Speil og signallys er noe av det viktigste vi har å forholde oss til langs veien i trafikken, og det første som blendes for banekjøring.

Men det kan være spennende og lærerikt. Med verdens mest omfattende og kverulerende mc opplæring, er det vanskelig å se at nytten overgår morofaktoren. Ikke en av de jeg kjenner snakker noe særlig om opplæringsfaktoren, unntatt som et påskudd for hastighetskjøringen.

I neste omgang er det flott å få lovlig utløp for litt galskap i kontrollerte former.

Senior har vel fortsatt banedager uten annet enn pølser på menyen. Spørsmålet er helst relevant i opplæringsøyemed fra grunnivå uten noe trafikkerfaring. Når de kommer derfra, er det sprekker i hjelmen der hornene har gått gjennom. Og de utvikler seg, blir stadig flinkere til å håndtere sykkelen langt over fartsgrensene som gjelder. Etterhvert mister de den frykten som skal sitte i ryggraden og redde livet.

Men, jeg er nok blitt for gammel. Mine baneeventyr begrenses til Nurburgring der både trafikkregler og forsikringen gjelder. Vi holder oss godt til høyre og lar de som haster rase forbi. Der tvinges det frem trafikkultur. Så lenge de enkleste reglene holdes, går det så greit at det nesten ikke er til å tro. Der er det ingen som har spurt, hvor fort det gikk. Vi gamle er nesten flaue over at vi kjører så sent....men "Did you have fun? Wasn't it great? Let's take a break, eat and do it again....! " Vi er litt redde for toppfarten, som dreper, men fryder oss over alle svingene der vi vet vi kan crashe og overleve... De unge får skryt for kjøringen, og de gamle aksepteres som fartshindere... Og alle er opptatt av om du har hatt en god dag, drit i farten, har DU hatt det gøy? Her kjører pensjonister med kaffe på dashbordet og minbusser med turister.

Men som føreropplæring?

Too old....

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av cevillan »

Meg bekjent er det ikke hastighetsbegrensninger på Senior sine banedager, og jeg kjører ikke mot andre enn meg selv. Klart det kan være inspirerende å henge på en instruktør eller andre som holder ca samme tempo som meg selv, men mest av alt handler hvertfall mine banedager om å kjøre hver sving litt bedre enn forrige runde. Klarer jeg ikke det fordi jeg kjører med horn, må jeg korrigere meg.

Jeg har kun kneskrap på bane, aldri på offentlig vei, men jeg tror likevel det faktum at jeg vet hva som er mulig og har en god teknikk på det (som jeg har lært på bane) , kan være forskjellen på å klare å løse noe uforutsett i en sving kontra det å plante seg i grillen på motkommende Golf.

Og når det gjelder valg av sykkel, er det nok viktigere hva som sitter mellom ørene på føreren fra før og generell modenhet. Alt det andre kan læres forholdsvis enkelt.

Når jeg selv synes jeg blir bedre og får bra utbytte av banekjøring, synes jeg det er naturlig å anbefale til andre. Men hva er egentlig ditt råd til trådstarter?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av Zettexx »

Mitt råd....(nå snakker vi om å få til det ideelle, etter min mening, som nær sagt er umulig)

Generelt råder jeg alle til å starte med en kurant brukt mc i den "gruppen" du vil ha. Sikter du på noe R type lignede på sikt, få en gammel VFR 750/800, GSXF 600/750, Bandit med kåpe, 600/900 Diversion og mange flere. Her kan du opparbeide bonus, og har råd til å noen småskader uten å ødelegge hele verdien. Vil du ha en HD, så start med en eldre Virago eller Intruder e.l. Og videre med de andre gruppene.

Her får en prøvd seg, og de har alle mer enn nok kraft til å fjerne førerkortet for alltid. Få minst 3000 km ( mer hvis mulig) med kjøreerfaring i nærområdet med by/trafikk, motorvei unødvendig, hvis ikke det er i trafikk. Jeg har ikke noe slikt hos meg, så det å dure nedover en rett strekning i 100/110 uten trafikk, har liten hensikt. Men, hvis det er en del uvær og vind, da kan det være en god lærepenge.

Få en "mentor" som kjører sammen med deg. Jeg var så veldig, utrolig heldig å ha det for 50 år siden. Han ble ikke spurt, han bare gjorde det.... Han var rolig og tok oppgaven veldig seriøst. Jeg lever nok idag, fordi han gjorde så glimrende jobb. Jeg hadde lappen men han ville ikke ha noe tullball. Skulle jeg kjøre på tur med ham, så skulle det gå ordentlig for seg, og det gikk fort også når han først var fornøyd. Først det tekniske som krevde vedlikehold, hvor var grensene både på sykkel og mann. Så var det lange ( jeg syntes de var fryktelig lange) turer i sakte fart på de verste veiene han kunne finne. Grus og løsmasser, med vaskebrett og bratte stup. Hjertet i halsen og bena nede på det verste. Og mye kjøring for meg selv. Litt på tur, og da tok han på seg mentorjakken igjen... Følg meg... slik i svingene (overdrevet for å vise, så etterhvert mer som undertoner). Dette var ikke en sinke i trafikken, på langt nær, men denne rollen som mentor, var gjennomtenkt og bevisst, helt til han var trygg på at jeg forsto poenget. Når jeg skriver dette nå blir jeg rørt over hans tålmodighet for alle de årene siden. Hver gang jeg må fikse noe på mc'n dukker det opp et minne om hvorfor jeg kan dette....hvor fikk jeg grunnforståelsen fra.

SÅ ta førerutviklingskurset/sikkerhetskurset, helt uten bane. Da er den samme leksa som en har lært, men nå har de subjektive uvanene satt seg litt, uten å sitte helt fast. De er fremdeles lette å luke bort. Har det vært en seriøs mentor, så er det forhåpentligvis overvekt av gode vaner. Det er ikke så vanskelig å være mentor, det betyr egentlig bare at en er bevisst andres mangel på erfaring. Det er alltid lettere å se andres feil, enn sine egne....Så der vi tuller oss bort på egenhånd, blir vi utmerkede lærere når vi har ansvar for andre.

I vår diskusjon her, så "ser vi det samme", men oppfatter det annerledes. Jeg har fokus på nytt førerkort, ny sykkel, kjempeeffekt...og jeg vet at jeg aldri ville blitt 20 om jeg hadde fått en slik sykkel som 18 åring den gang. Gjør vi det egentlig for å bli bedre? Til hva ? Kjøre fortere og tryggere, eller tryggere og senere...eller bare fordi det er gøy å kjøre på bane.

Nå, kan banen angripes...det har vært erfaring der unnamanøver må gjøres, en har skremt seg litt selv. Da har grunnleggende opplæring slått inn og reddet situasjonen.

Om alt dette skjer første året, helt greit. Men det er egentlig "mentoren" som gjør at senere banekjøring blir kremen... Du har en god start, han har lært deg nødvendig frykt og naglet den fast i ryggraden. Jeg er helt trygg på mc, på uendelig med kilometer, men "frykten" ligger på lur og gir meg sikkerhetsmarginer, gjør meg skeptisk til det som er foran, krever at jeg ser langt foran trafikken foran. Er oppmerksom på den ballen i høyre øyekrok, mistenker bilen i det krysset for å være blind og idiot...helt til jeg er forbi.

Å gå på banen først... er, for meg altså, å starte i feil ende.

Men, det kan være jeg tar helt feil. Banen skal være en del av progresjonen, ikke begynnelsen.

I neste omgang må jeg også si at jeg argumenterer for "øvingsbaner" under tilsyn som burde vært tilgjengelig for alle i alle områder. Ikke konkurransebaner, men baner med hindere, alle former for svinger, også litt fartsøvelser, litt gøy må det være også. Det burde vært krevd 30 timer med kjøring på "kontrollert bane" før de fikk slippe ut i trafikken. Her kan vi møte "gummielgen" og barnevogn i fri fart, gravide som glir i kryss osv.... og så kan vi vri*n helt ut på strekka... Og her burde vi møtes stadig vekk.... biler og mc, om en annen. Da får du gjensidig respekt fra trafikken.

In a perfect world altså...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av FredrikE24 »

Mitt råd vil være å kjøpe det man har lyst på, så får man selv vurdere hva som er fornuftig og ikke langs veien. Har man behov for å rase av seg på bane, så vær så god. Jeg er ikke helt der, og er jo glad for det på en måte. Kjører litt hardere når jeg føler det er trygt, ellers er det fartsgrensa + moms. Rett på 1200 kubikk og 131hk, og lappen siden starten av Juni og 13 000km har jeg kjørt nå. Mitt råd er å kjøre sykkel. Du blir ikke en bedre fører ved å pushe grenser, du må kjøre mange kilometer med varierende vei.
Krypkjøringsteknikker har jeg nytte av hver eneste dag, unnamanøver type hard tok jeg senest i ettermiddag på vei hjem fra jobb da en EL-bil kastet seg ut av bilkø og ut i kollektiven der jeg kom i 70 km/t.. Jeg føler meg så mye tryggere nå, enn hva jeg gjorde da jeg akkurat hadde fått lappen. Kjørte på gamle mossevei bak en lettmotorsykkel andre dagen med lappen og synes han kjørte skrekkelig fort(80-90). Nå kjører jeg uten å blunke samme strekningen i 110. Gamle mossevei har jeg kjørt siden jeg var 16, mange mange dager i uka.. Så veien kjenner jeg bedre enn de fleste.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av Dansekris »

Jeg stiller meg bak de to siste innleggene her. Kjør, opparbeid deg erfaring og bli trygg før en tester grenser på bane. Jeg tror den risikovilligheten man opparbeider seg på bane ikke vil komme deg tilgode så tidlig.

Jeg fikk i likhet med FredrikE24 lappen tidlig juni i år. Har fått kjørt ca 3500km siden da. Langturer og småturer, men primært att og fram til jobb. Jeg har fått meg mange aha-opplevelser, og regner med at de vil komme på rekke og rad i mange år til.

Alt til sin tid!

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av cevillan »

Jeg kan bare anta at to siste talere har vært på førerutviklingskurs så de vet hva de faktisk uttaler seg om?

Å kjøre på bane trenger absolutt ikke handle om å pushe grenser eller "å rase av seg" (med mindre det er det man vil).

Hele poenget er nettopp å bli trygg på sykkelen i sitt eget tempo. Derfor er det begrenset med forbikjøringsmuligheter, og der det er lov å kjøre forbi skal dette være avsluttet før 100 m-merket slik at du skal kunne ta svingen slik du planla uten forstyrrelser. Ingen kamera er lov, eller tidtakingssystemer/-apper eller noe annet som kan bidra til å jazze deg opp utover det du er komfortabel med.

I tillegg deles førere opp i 4 grupper etter ønsket tempo (gruppe 1 er opplæringsgruppe/sporvalg). For å kjøre i gruppe 4 må man godkjennes av instruktør, de har noe friere forbikjøringsmuligheter. Gruppe 2 er en litt "sakte-gruppe". Her finnes alt fra lette mc'er, 60 åringer med Goldwinger pyntet med flagg, veteransykler og helt andre vanlige folk. Gruppe 3 går normalt litt raskere enn gr 2, men samme strenge krav til forbikjøringsdisiplin. Følger du ikke reglene i alle gruppene er det god kveld for denne gang.

De som tror dette er en gjeng med 70 kamikazepiloter prater mot bedre viten. De fleste jeg prater med der har et ønske om å utvikle seg, ikke rase fra seg. Og noen har lyst å ta i bruk hele dekket, ikke kun slite midten.

Trådstarter får gjøre opp sin egen mening, men jeg ville vektet tilbakemdinger fra de som har prøvd Senior-kursene eller tilsvarende noe tyngre... Funker det ikke for deg, så ikke gjør det. Men jeg kan som sagt ikke gjøre annet enn å oppfordre deg, og andre som vet hvordan ting de ikke har prøvd fungerer, å gi det en sjangse.

Edit: aner ikke hvorfor Tapatalk hikker og dobbeltposter... Får heller ikke slettet, så en admin får gjerne fjerne det "anonyme" innlegget.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av Zettexx »

Det blir lett til lang diskusjon om meninger.

Men jeg har vært på Førerutviklingskurs, uten bane, som de fleste. Banedagene, som egentlig var tema, er uten opplæring, hvis ikke det har endret seg. Så jeg har også "Elitefører" emblemet. Jeg har aldri følt meg som noe elite, heller middelmådig men overlevende..så den er fortsatt ikke brukt. Vet ikke om de deler den ut lengre...

Førerutviklingskurset (med eller uten bane) er en kortversjon av føreropplæringen til lappen. For å få utbytte av oppfriskningen, bør(ikke må) det være noen kilometer tilbakelagt.

Be safe.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av cevillan »

Når det gjelder veiledning har hvertfall Senior en gjeng instruktører du kan be følge deg (eller du følger dem) et par runder for instruksjon, tips og triks. I tillegg kan man ta en prat med dem mellom passene for videre oppfølging.

Å kjøre på bane er sikkert ikke for alle, mange velger Høk, Tyrigrava eller Karl Johan i stedet. Men at man skal bli smittet av noe ekstremadferds-virus fordi man prøver en banedag eller to virker underlig for meg.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av Zettexx »

Ser at jeg må ha vært i uvanlig surt humør gjennom denne tråden, og derfor glemmer helt det positive som druknet i diskusjonen. Jeg står fortsatt med samme mening om at det er viktig å være "på rett sted" for å få utbytte. Og jeg er uenig i all balansekunsten i krypfart, som nok er hovedgrunnen til at jeg aldri har deltatt på flere.

De fra Senior, NAF og andre som driver disse kursene gjør det med stor innsats og lite takk. Noen får vel litt betalt, men det er peanøtter sammenlignet med engasjementet og forarbeidet de gjør. At de vil dele sin erfaring på beste måte er heller ikke noe en bør tvile på.

Disse kursene har nå vært holdt, i en eller annen form i nærmere 20 år, som jeg vet om og kanskje lengre. Disse sammen med rustløsningkursene på våren har nok reddet både liv og materiell. Noen vil gjøre dette sammen med andre, og andre vil gjøre det på egenhånd. De som stiller opp og arrangerer og gjennomfører kursene har stått på gjennom tider med varierende popularitet og ikke gitt seg.

Det å flytte kursene over på konkurransebaner var med på å gi en økt popularitet, men det er fortsatt bare noen få baner i landet, og resten holdes på parkeringsplasser, glattskjøringsbaner ( uten glattheten utover....) o.l. "Belønningen" for kurs ved konkurransebaner, er å få noen runder å være litt kul...som en helt klart kan lære noe av.

Banedagene som holdes uten kurs, er akkurat det, banedager. At Senior MC legger sin sjel i å bistå de som ønsker det på banedagene, er det ingen tvil om. At det gjelder de andre arrangørene har jeg heller ingen tvil om.

Jeg ser at mine meninger fort ble noe som kunne oppfattes som kritikk av hele opplegget, og det beklages på det sterkeste.

Det er helt feil å være negativ til innsatsen som gjøres, og til den mulige nytteverdien. Selv om det her i tråden ikke er enighet om rette tidspunkt, så skal en ikke kimse av nytten til rett tid.

Husker ikke hvor mange hundretusen MC førere det er, men det er fortsatt en del potensielle kunder her ute....Noen tar jo kursene år etter år, nærmest som et treff, og det er nok en kjempegod ide.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av pingvin »

Tok et par kurs rett etter fikk MC lappen og begynt med banedager, mest SeniorMC. Første par sesongene bare noen få banedager og følte gjorde meg til en bedre fører (les: raskere).

Men så begynte jeg å kjøre oftere på Rudskogen og da fikk det berømte kneet nedi så var jeg helt sikker på at var Rossi...også på landeveien. Har nok aldri hatt det så moro i mitt liv som når flådde gjennom Telemark med kneskrap i annenhver sving...helt til det smalt.

Gikk bra med meg, skled under autovernet og endte i noe buskas så hadde ikke en gang et blåmerke. Sykkelen var vrak.

Så tror to sider ifht om blir en tryggere sjåfør på veien. Om du har vettet i behold og tar noen banedager er det bra. Men er nok en del som meg hvor adrealinet tar overhånd og riskovurderingen er så der. Eller egentlig, man har det så moro at man ignorerer risikoen. Og var nærmere 40 så kunne ikke en gang skylde på at ung og dum :redface
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av 929rr »

Litt forskjellige meninger om banedager her gitt :-)
Min erfaring er at det først og fremst er dritgøy.
Jeg for min del syns jeg lettere kjører litt saktere i trafikken når jeg vet at jeg snart har mulihet til og slippe litt løs på bane.
På nyttesiden, bremseteknikk, hvor mye får en virklig bremsa på vei, for min del er det heller skjelden. Ganske nyttig når det hopper et rådyr ut i veien rett foran deg.
Det og ha litt margin på nedleggene er jo heller ikke dumt når svingen du kjører på vei plutslig kniper litt til og blir bråere en du har forutsett. Da er det ok og vite at en har litt og gåpå i nedlegget og kunne gjøre det uten og bli stiv på syklen.
Videre er jo banedager særs sosialt med mange folk som liker det samme som deg.
Tar en ut de økte ferdihetene med og kjøre fortere på vei, ja da er det ikke annet og gjøre en og selge gatesyklen, og kjøpe en 110 kubikker til vei,, og i tilleg en banesykkel imo

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39863
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av AJ »

Jeg har aldri kjørt MC på bane og kjenner ikke noe påtrengende behov for å gjøre det heller...
Men ser at det kan være skikkelig artig og lærerikt for mange å gjøre det. Og ikke minst treffe andre som synes det samme.

Med manglende erfaring har jeg da heller ingen mening om nytteverdien av banekjøring...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av pingvin »

929rr skrev:Tar en ut de økte ferdihetene med og kjøre fortere på vei, ja da er det ikke annet og gjøre en og selge gatesyklen, og kjøpe en 110 kubikker til vei,, og i tilleg en banesykkel imo
Sakens kjerne :thumleft Bruker man de økte ferdighetene til å øke farten, øker man ikke marginene og blir ikke sikrer i trafikken.

(Solgte for øvrig Superduken etter 3 store kræsj på 3 år, siste endte på intensiven i Østerrike, men fortsatte med banekjøring og kjøpte enduro i tillegg).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av pingvin »

...og de som sier at de lærer hvor mye en kan legge ned MCen glemmer (eller vet ikke) at mye høyere friksjon på bane en landeveien (og det er før en tar hensyn til dieselsøl, sauemøkk, grus, oljesvetting etc på landeveien). Og at ofte ikke har optimal temperatur (grep) i dekkene på veien.

Litt over gjennomsnittet opptatt av dette etter å ha gjort de fleste feilen det er mulig å gjøre på området, inklusive å tryne pga grus i sving og kalde dekk på iskald asfalt. Og bare kjørt for fort under ideelle forhold, de som sier at alltid mer grep har heller ikke rett selv om greit utgangspunkt ifht tross alt bedre å prøve å komme rundt svingen enn å bare kjøre ut, stort sett går det jo bra heldigvis.

Hyggelig om noen lærer av mine feil :redface
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar