Ta service selv og spare 10k, eller....
-
- Innlegg: 203
- Registrert: 19 jul 2012, 04:26
- Motorsykkelen din: BMW K1600GT
- Bosted: Levanger
Ta service selv og spare 10k, eller....
Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Har alltid tatt service selv, og dokumenterer alltid med å ta vare på både kviteringert samt deler som er byttet. Luftfilter, tennplugger, alt en bytter.og ingen har komentert noe spesielt på det. De har vært mer fornøyd når dem får selve delene da ser dem lett hva deler som er beukt.
Har ikke hatt dyrer sykkel en 60 tusen kr vel å merka.
Har ikke hatt dyrer sykkel en 60 tusen kr vel å merka.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Skulle veldig ønske at jeg kunne tatt service selv.
Men jeg har verken kunnskap, kompetanse og ikke minst verkstøy til å gjøre den jobben...
.
Når det gjelder å kjøpe sykkel uten dokumentert service på autorisert verksted:
I utgangspunktet skeptisk... Men om selger kan dokumentere god kompetanse/erfaring og loggføring av gjennomførte servicer og reparasjoner, så vil jeg ganske sikkert la meg overbevise.
Nevner samtidig at jeg ble skeptisk til verkstedet som utførte service forrige gang på KTM'en. Dette fordi jeg nesten ikke fikk løsnet den ene av to oljeavtappingskruer da jeg byttet olje før Europa-turen i sommer. Mutteren var åpenbart skrudd til alt for hardt og var nesten ikke mulig å få løs.
Da jeg skulle skru den på plass igjen etter å ha tappet av gammel og fylt på ny olje, gjorde jeg dette med momentnøkkel og rett moment, hvilket ikke skulle veldig mye til. Langt mindre moment enn mekaniker(lærling?)en på verkstedet hadde gjort ved forrige oljeskift...
Å oppdage sånne ting øker ikke akkurat tilliten til enkelte som jobber på autoriserte verksteder...
.
Men jeg har verken kunnskap, kompetanse og ikke minst verkstøy til å gjøre den jobben...

Når det gjelder å kjøpe sykkel uten dokumentert service på autorisert verksted:
I utgangspunktet skeptisk... Men om selger kan dokumentere god kompetanse/erfaring og loggføring av gjennomførte servicer og reparasjoner, så vil jeg ganske sikkert la meg overbevise.
Nevner samtidig at jeg ble skeptisk til verkstedet som utførte service forrige gang på KTM'en. Dette fordi jeg nesten ikke fikk løsnet den ene av to oljeavtappingskruer da jeg byttet olje før Europa-turen i sommer. Mutteren var åpenbart skrudd til alt for hardt og var nesten ikke mulig å få løs.
Da jeg skulle skru den på plass igjen etter å ha tappet av gammel og fylt på ny olje, gjorde jeg dette med momentnøkkel og rett moment, hvilket ikke skulle veldig mye til. Langt mindre moment enn mekaniker(lærling?)en på verkstedet hadde gjort ved forrige oljeskift...
Å oppdage sånne ting øker ikke akkurat tilliten til enkelte som jobber på autoriserte verksteder...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 203
- Registrert: 19 jul 2012, 04:26
- Motorsykkelen din: BMW K1600GT
- Bosted: Levanger
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Gode poeng fra dere begge. Gjør jeg jobben selv vet jeg iallfall at jobben er skikkelig gjort. Har dessverre litt ymse erfaring med et par verksteder.
Akkurat det med moment er en klassiker, hvor vanskelig kan det være å bare gjøre det skikkelig???
Samtidig så kan det jo være et poeng å tenke på at det er MIN sykkel og at jeg tar vare på den for MIN del.
Akkurat det med moment er en klassiker, hvor vanskelig kan det være å bare gjøre det skikkelig???
Samtidig så kan det jo være et poeng å tenke på at det er MIN sykkel og at jeg tar vare på den for MIN del.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Støtter selv-service, særlig når sykkel ikke lengre er å betrakte som "ny".
Ta også noen bilder underveis, og loggfør ventilklaringer ved kontroll og etter justering. Dette er mer dokumentasjon enn det du får fra et verksted ved ventilkontroll/justering.
Ta også noen bilder underveis, og loggfør ventilklaringer ved kontroll og etter justering. Dette er mer dokumentasjon enn det du får fra et verksted ved ventilkontroll/justering.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Hvis leverandøren eksplisitt vil ha sykkelen inn til ettersyn (service) for at garantien skal gjelde, så ville jeg ha fulgt det opplegget.
For meg er det å ta service og "små-mekke" litt på sykkelen en hobby i hobbyen. Forrige motorsykkel var en 2005-modell som jeg tok all service på selv, og i mangel på original servecbok så lagde jeg en konto på http://www.servicehefte.net/.
Denne ble flittig brukt, og når tiden var inne til å selge sykkelen stilte jeg med full dokumentasjon med tekst, bilder og kvitteringer. Kjøperen hadde imidlertid "tunnelsyn" og var kun interessert i sykkelen (kan dere skjønne det), så i dette tilfellet var dokumentasjonen relativt sett "bortkastet"...
Men, for min egen del foretrekker jeg å dokumentere alt som gjøres
For meg er det å ta service og "små-mekke" litt på sykkelen en hobby i hobbyen. Forrige motorsykkel var en 2005-modell som jeg tok all service på selv, og i mangel på original servecbok så lagde jeg en konto på http://www.servicehefte.net/.
Denne ble flittig brukt, og når tiden var inne til å selge sykkelen stilte jeg med full dokumentasjon med tekst, bilder og kvitteringer. Kjøperen hadde imidlertid "tunnelsyn" og var kun interessert i sykkelen (kan dere skjønne det), så i dette tilfellet var dokumentasjonen relativt sett "bortkastet"...
Men, for min egen del foretrekker jeg å dokumentere alt som gjøres

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Stillte dette spørsmålet på motorsyklistenes Facebook side i vår og den generelle konsensus var vel at så lenge du dokumenterer det godt og tar vare på kvitteringer og følger fabrikantens intervaller så hadde det ikkje så mykje å sei. Selfølgelig er det mange som SKAL ha servicehefte stemplet av autorisert verksted men altså, om EG bytter oljen eller en fyr på en verksted gjør det så er nå vel det det samme? Bare det er gjort?
Om sykkelen enda er under garanti så er det jo greit å ta det på verksted for å ha det på stell.
Men min sykkel har ikkje garanti lenger, eg har skrudd bil og MC i tolv år og har tilgang til verksted, og alle serviceprosedyrer står detaljert beskrevet i brukermanualen så Kvifor skal eg betale 3-4000 for en jobb eg gjer like godt sjølv? Og alt eg gjer blir dokumentert med bilde og skanning av kvittering og lagret i en egen notatbok i tillegg til at det blir notert i servicehefte, så ser ikkje nokon grunn til at en potensiell kjøper skulle ha noko grunn til å klage eller prate ned prisen på grunnlag av det.
Om sykkelen enda er under garanti så er det jo greit å ta det på verksted for å ha det på stell.
Men min sykkel har ikkje garanti lenger, eg har skrudd bil og MC i tolv år og har tilgang til verksted, og alle serviceprosedyrer står detaljert beskrevet i brukermanualen så Kvifor skal eg betale 3-4000 for en jobb eg gjer like godt sjølv? Og alt eg gjer blir dokumentert med bilde og skanning av kvittering og lagret i en egen notatbok i tillegg til at det blir notert i servicehefte, så ser ikkje nokon grunn til at en potensiell kjøper skulle ha noko grunn til å klage eller prate ned prisen på grunnlag av det.
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Dette er sikkert mer relevant for eldre sykler. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe sykkel eldre enn 4-5 år, og da utgår alle som ikke ikke kan dokumentere service på verksted. Det er mange nok usikkerhetsmomenter som det er når man kjøper brukt. At en selger på tro og ære lover at serviceintervall er gjennomført hjemme er ikke en risiko jeg gidder å ta.
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Kunne personlig ikke brydd meg mindre om service var tatt av eier selv eller av et verksted.
Dersom jeg får inntrykk av at eier har peiling og har stelt godt med sykkelen så holder dette greit for meg.
Har så mange merkelige erfaringer med verksted at jeg stoler rett og slett ikke på noe av det som dem sier.
Vil også foreta service selv på min sykkel og da vet jeg at det er gjort skikkelig. Har heller ingen planer om å selge sykkelen så kunne ikke brydd meg mindre om å dokumentere det. Når det er sagt. Dersom jeg en dag finner ut at sykkelen skal selges så ville det vært helt opp til kjøper om han krever servicehefte eller ei. Forlanger han dette så måtte han ha funnet seg en annen sykkel.
Solgt nettopp min Honda Shadow 86 modell og det ble aldri stilt et spørsmål om noe service hefte. Vi gikk gjennom sykkelen og jeg fortalte om det som var gjort og hva som gjensto.
Veldig enkelt og greit. Hadde riktignok en service til over 8000 for noen år siden, men det følte jeg var helt bortkastede penger da jeg ikke fikk noe dokumentasjon på hva som var gjort, men måtte stole på at dem holdt det dem sa. Ikke lett når flere har hatt dårlige erfaringer der.
En jeg kjenner leverte inn sin sykkel for vanlig service. Da han kom for å hente den så lurte han på om dem også hadde skiftet luftfilter. Det fikk han beskjed om var skiftet og alt i orden. «Hvordan klarte dere det da?» lurte på han på ettersom den ene skruen der sitter dønn fast. «Fikk dere løsnet den og skrudd den på igjen uten at den gikk i stykker?» «Ehhh….vel……ehhh…..jeg må høre med verkstedet». Visste seg at dem selvfølgelig ikke hadde skiftet dette filteret da dem ikke hadde fått av lokket.
Hadde dem gitt beskjed om dette med en gang så hadde det vært greit, men ikke når dem prøver seg slik som dette.
En annen kompis hadde tilfeldigvis merket seg hvor han parkerte sykkelen når han leverte den for service.
Da han kom tilbake etter endt service så sto den på nøyaktig samme plass, og da snakker vi om på millimeteren! Aldri i livet om dem tilfeldigvis skulle ha klart å parkert den på akkurat samme lokasjon sa han.
Ikke bare var det så å si minimal sjans for det, men også fordi det var ikke naturlig å parkere den der etter endt service.
Så det eneste man vet når eier presenterer et servicehefte er at han har betalt penger for å få den stemplet. Hva som er gjort på sykkelen kan være noe helt annet.
Derfor foretrekker jeg faktisk heller dem som gjør ting og tang selv.
Dersom jeg får inntrykk av at eier har peiling og har stelt godt med sykkelen så holder dette greit for meg.
Har så mange merkelige erfaringer med verksted at jeg stoler rett og slett ikke på noe av det som dem sier.
Vil også foreta service selv på min sykkel og da vet jeg at det er gjort skikkelig. Har heller ingen planer om å selge sykkelen så kunne ikke brydd meg mindre om å dokumentere det. Når det er sagt. Dersom jeg en dag finner ut at sykkelen skal selges så ville det vært helt opp til kjøper om han krever servicehefte eller ei. Forlanger han dette så måtte han ha funnet seg en annen sykkel.
Solgt nettopp min Honda Shadow 86 modell og det ble aldri stilt et spørsmål om noe service hefte. Vi gikk gjennom sykkelen og jeg fortalte om det som var gjort og hva som gjensto.
Veldig enkelt og greit. Hadde riktignok en service til over 8000 for noen år siden, men det følte jeg var helt bortkastede penger da jeg ikke fikk noe dokumentasjon på hva som var gjort, men måtte stole på at dem holdt det dem sa. Ikke lett når flere har hatt dårlige erfaringer der.
En jeg kjenner leverte inn sin sykkel for vanlig service. Da han kom for å hente den så lurte han på om dem også hadde skiftet luftfilter. Det fikk han beskjed om var skiftet og alt i orden. «Hvordan klarte dere det da?» lurte på han på ettersom den ene skruen der sitter dønn fast. «Fikk dere løsnet den og skrudd den på igjen uten at den gikk i stykker?» «Ehhh….vel……ehhh…..jeg må høre med verkstedet». Visste seg at dem selvfølgelig ikke hadde skiftet dette filteret da dem ikke hadde fått av lokket.
Hadde dem gitt beskjed om dette med en gang så hadde det vært greit, men ikke når dem prøver seg slik som dette.
En annen kompis hadde tilfeldigvis merket seg hvor han parkerte sykkelen når han leverte den for service.
Da han kom tilbake etter endt service så sto den på nøyaktig samme plass, og da snakker vi om på millimeteren! Aldri i livet om dem tilfeldigvis skulle ha klart å parkert den på akkurat samme lokasjon sa han.
Ikke bare var det så å si minimal sjans for det, men også fordi det var ikke naturlig å parkere den der etter endt service.
Så det eneste man vet når eier presenterer et servicehefte er at han har betalt penger for å få den stemplet. Hva som er gjort på sykkelen kan være noe helt annet.
Derfor foretrekker jeg faktisk heller dem som gjør ting og tang selv.
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Jeg har en mc som nå er fri for barnesykdommer iom modellen min er 2013 og den kom i 2009, så det føles greit å nå etter 40 000km å begynne å ta disse selv. 30 000 servicen inkluderer ventilsjekk, og bytte av kjølevann, og da trengs det verktøy som jeg ikke har, så om 20 000km skal BMW få ta denne. Jeg synes det har vært greit å inntil nå fått komplett servicehefte, men nå "tar jeg sjansen".
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Hvis kjølesystemet er som på min, er det sært å fylle opp etter tømming...du trenger da spesialverktøy.olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
-
- Innlegg: 266
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Er man utenfor garantitiden er det vel bare å selv skrive i hefte samt legge ved kvitteringer.
Har ikke hatt noe problem med å selge bil som jeg selv har tatt service på. Blir bedre vedlikeholdt når man gjør det selv.
Har ikke hatt noe problem med å selge bil som jeg selv har tatt service på. Blir bedre vedlikeholdt når man gjør det selv.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
For egen del ville jeg generelt være mer skeptisk til å kjøpe en sykkel av en person som hevder å ha tatt servicer selv, framfor en sykkelolepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
med stemplet servicehefte fra en forhandler. Da uttaler jeg meg generelt, og uten å vurdere ditt konkrete tilfelle.
Folk legger til dels svært ulikt innhold i begreper som "strøken", og "service utført", feks. Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Det er såpass mange sykler til salgs at jeg nok ville ha styrt unna en relativt ny sykkel uten servicehefte selv, med mindre prisen var vesentlig lavere enn antatt, generelt, prisleie for tilsvarende sykkel som var godt oppfulgt av forhandler.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Riktig. Men den kalles gjerne enten oljeservice eller mellomservice. Særlig på små sykler (125cc) er dette veldig vanlig, disse har veldig lite oljereservoar og korte skiftintervall.gorbys skrev:Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Jeg har akkurat sjekket servicemanual for et par av de syklene jeg eier, eller har eid.gorbys skrev:Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Ingen av de skal ha service i henhold til oppsatte intervaller som er begrenset til olje- og filterskift.
Hvis det er sykler som kun skal ha olje- og filterskift ved noe serviceintervall har i alle fall jeg til gode å se det,
og finner det sannsynlig at det er utypisk.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Interessant. Kan du legge ut lenke til en servicemanual for en mc der det kun er olje- og filterbytte som skal gjøres ved service?kjellv skrev:Riktig. Men den kalles gjerne enten oljeservice eller mellomservice. Særlig på små sykler (125cc) er dette veldig vanlig, disse har veldig lite oljereservoar og korte skiftintervall.gorbys skrev:Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Skulle anta at det angår en meget liten andel av motorsyklene på (det norske) markedet.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
"...oljeservice eller mellomservice..."
Oljeservice kan oppfattes som olje- og filterskifte, og ingen normal service, i vanlig betydning av ordet.
Mellomservice heller ikke - det høres ut som noe som gjøres MELLOM servicer, mao heller ikke service i ordets rette betydning.
Oljeservice kan oppfattes som olje- og filterskifte, og ingen normal service, i vanlig betydning av ordet.
Mellomservice heller ikke - det høres ut som noe som gjøres MELLOM servicer, mao heller ikke service i ordets rette betydning.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Du er inne på dette med serviceheftet.olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
I et servicehefte jeg har foran meg står det at serviceheftet må være fulgt dersom man skal beholde alle rettigheter ved en eventuell reklamasjon. Det er eiers ansvar at servicer blir foretatt til riktig tid, og at verkstedet kvitterer for servicen i heftet, står det også.
For min del har jeg valgt å ta servicer hos forhandler, i håp om å ha sykkelen mest mulig i orden til enhver tid, og å kunne få mer for
den ved et eventuelt salg enn om jeg ikke kunne dokumentere servicer hos et autorisert verksted.
Dessuten skal det gi sterkere kort på hånden ved en eventuell reklamasjon.
Garanti på denne typen sykkel kan kun overføres til ny eier forutsatt at betingelser i service- og garantiheftet er fulgt, etter søknad til importør.
Innenfor både garanti- og reklamasjonsperioder kan man i visse tilfeller stå svakt om ikke serviceheftet er riktig utfylt.
Følgende står med store bokstaver på i serviceheftet for denne sykkelen : "PÅSE AT DETTE HEFTET LEVERS MED KJØRETØYET DERSOM
KJØRETØYET SKIFTER EIER. UTEN DETTE HEFTET KAN GARANTIEN IKKE OVERFØRES".
I dette enkelttilfellet er det ikke godt å si hva som lønner seg, om du er kompetent og framstår troverdig overfor kjøpere.
Dessuten er det uklart om sykkelen på et evt framtidig salgstidspunkt er utenfor garantitid eller tidsrom for mulige reklamasjoner.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Som jeg skrev, dette gjelder særlig små sykler med lite oljereservoar. Jeg skal ikke si at alle 125cc 4-takt, men det gjelder alle jeg har kjennskap til service på. Her fra serviceplanen på Yamaha YZF-R125:gsx750_80 skrev:Interessant. Kan du legge ut lenke til en servicemanual for en mc der det kun er olje- og filterbytte som skal gjøres ved service?kjellv skrev:Riktig. Men den kalles gjerne enten oljeservice eller mellomservice. Særlig på små sykler (125cc) er dette veldig vanlig, disse har veldig lite oljereservoar og korte skiftintervall.gorbys skrev:Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Skulle anta at det angår en meget liten andel av motorsyklene på (det norske) markedet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Ja, men altså ikke "service" i ordets vanlige betydning, noe du i grunn også sier selv ved at du benytter begrepene "oljeservice"/ "mellomservice". Jeg tolker dette som oljeskift MELLOM servicer, men altså ikke service.kjellv skrev:Som jeg skrev, dette gjelder særlig små sykler med lite oljereservoar. Jeg skal ikke si at alle 125cc 4-takt, men det gjelder alle jeg har kjennskap til service på. Her fra serviceplanen på Yamaha YZF-R125:gsx750_80 skrev:Interessant. Kan du legge ut lenke til en servicemanual for en mc der det kun er olje- og filterbytte som skal gjøres ved service?kjellv skrev:Riktig. Men den kalles gjerne enten oljeservice eller mellomservice. Særlig på små sykler (125cc) er dette veldig vanlig, disse har veldig lite oljereservoar og korte skiftintervall.gorbys skrev:Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Skulle anta at det angår en meget liten andel av motorsyklene på (det norske) markedet.
Feks opererer "maintenance schedule" for honda XL 250 R med ulike tiltak / sjekkpunkter etter 1000 km, 6000 km, 12000 km og 18000 km. Når 18000 km er passert skal man utføre samme kontroller / justeringer som ved de første 6000 km, osv.
Dermed skal, avhengig av sykkelens kjørelengde, 24000 km service ha samme sjekkpunkt som 6000 km service, 30 000 km service samme som 12000 km service, osv, osv..
Etter 6000 km skal: olje skiftes, ventiler inspiseres og evt justeres, dekomprimeringsmekanisme sjekkes, kamkjede evt justeres, kjede
evt justeres, bremser, lys, fjæring, skruer og bolter, hjul og styrehode / lager sjekkes. Dette er den minst omfattende av servicene.
Ved senere servicer skal flere punkter sjekkes, inkludert deler av drivstoffsystem, luftfilter og plugger mm inspiseres og til dels skiftes, om
nødvendig.
Beskrivelsen over, for Honda XL250R, er eksempel på hva som kan inngå i en service. Det omfatter oljeskift og en rekke andre elementer
i tillegg.
Dersom enkelte mener at service kan være synonymt med olje- og filterskifte blir det generelt misvisende. Da blir det langt mer fornuftig å
la ordet "service" være forbeholdt mer enn olje- og filterskift.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Ellers: Takk for info. Det var jo interessant å se hvor hyppig den skulle ha oljeskift. Hver 3000 km..kjellv skrev:Som jeg skrev, dette gjelder særlig små sykler med lite oljereservoar. Jeg skal ikke si at alle 125cc 4-takt, men det gjelder alle jeg har kjennskap til service på. Her fra serviceplanen på Yamaha YZF-R125:gsx750_80 skrev:Interessant. Kan du legge ut lenke til en servicemanual for en mc der det kun er olje- og filterbytte som skal gjøres ved service?kjellv skrev:Riktig. Men den kalles gjerne enten oljeservice eller mellomservice. Særlig på små sykler (125cc) er dette veldig vanlig, disse har veldig lite oljereservoar og korte skiftintervall.gorbys skrev:Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Skulle anta at det angår en meget liten andel av motorsyklene på (det norske) markedet.
Har hørt enkelte som påstår de skifter olje hver 2500 km, selv på større 4-taktere. (bla eldre GSX 1100 )De mener tydeligvis at det kan være hensiktsmessig.
Gidder man, og har råd, kan antakeligvis motoren ha godt av det.
Nuvel.. det blir en liten utgift i det store og hele å ta noen ekstra oljeskift. Kanskje mer et spørsmål om å ta seg tid..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Jeg er HELT enig med deg!gsx750_80 skrev:
Dersom enkelte mener at service kan være synonymt med olje- og filterskifte blir det generelt misvisende. Da blir det langt mer fornuftig å
la ordet "service" være forbeholdt mer enn olje- og filterskift.
Det er gjerne oljeskiftintervallene som danner grunnlaget for serviceplanen, og så legges de andre servicepunktene til i serviceplanen ettersom hvor ofte det skal sjekkes/utføres. Noe skal gjøres hyppig, annet skal gjøres sjeldnere. Så har du ting som mer riktig bør utføres f eks en gang i året eller hvert 3-4 år. Dette framgår som regel av serviceskjemaet som fabrikanten/merkeforhandlerne bruker. F eks bytte av bremsevæske eller kjølevæske.
Men for disse 125cc er det altså 6000 km mellom serviceintervallene, og så ligger det et oljeskift mellom disse ved 3000 km. Men også disse hver 3000 skal stemples i serviceboka for å beholde garanti!
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Bremsesystemet ser eg over en gang i blandt, blir kansje 1 gang i mnd eg sjekker kaliptere og klossene. Bremseveske bytter eg ikke ofte, samme gjelder kjøleveske. Bytter kjøleveske hver 2 år c., alt ettter bruk. Eg har kun eldre sykkler, 10 år pluss. Tennplugger, luftfilter, oljefilter, olje skifter eg hvert år eller oftere alt etter kjørelengde. Ventilkontroll, justering følger eg serviceintervall fra fabrikant. Resterende av lager, simringer, kjede drev osv skifter eg når det blir slitt. Holder ikke på og skifter deler som eg ser unødvendigt å skifte før det nærmer seg ett problem, når en ser drevet nærmer seg utslitt, når bremsebelleget begyner å nærme seg borte, simringene på framgaffelene begynner å svette, da bytter eg, ikkje pga det står en skal bytte simringene på 60 tusen km service eller lignende. Mange er ikke enig men det er sånn eg vill ha det :)
Eg tar ikke service osv på sykkelen for eg skal selge den videre, tar service for eg vill ha en driftsikker sykkel for meg selv, samt holde kostnadende nede, skifter eg det som trengs underveis :)
Eg tar ikke service osv på sykkelen for eg skal selge den videre, tar service for eg vill ha en driftsikker sykkel for meg selv, samt holde kostnadende nede, skifter eg det som trengs underveis :)
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Kvaliteten på service utført iht produsentens skjema for dette, varierer nu jammen endel rundt omkring. Jeg synes det har vært greit der jeg har hatt min K1300S, men man leser nu endel rart om andre. Dette er en av årsakene til at jeg for det meste har tatt alle servicer selv opp gjennom årene. Hvis jeg skulle kjøpt meg en dyr bike, og hadde flere å velge i, ville ett komplett servicehefte, utført av rette..telle positivt.