AJ skrev:
Litt forunderlig synes jeg det også er at topptrente spreke friske folk som disse tilsynelatende har et så utstrakt behov for medisiner som de har...
Ja, du er ikke alene om å stusse over det!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Det er vel ikke rart om toppidrettsfolk bruker medisiner for å holde seg i toppform?
Om vi vanlige dødelige er snørrete en dag kan vi prestere godt nok, en som er avhengig av brøkdeler av sekunder for å
berge lønna spanderer vel gjerne noen ekstra kroner på forebygging.
Jompa skrev:Det er vel ikke rart om toppidrettsfolk bruker medisiner for å holde seg i toppform?
Jo. I utgangspunktet synes jeg det er rart. En som er i toppform burde ikke ha utstrakt behov for medisinering, slik man får inntrykk av at det er blant toppidrettsutøvere.
Det vil ikke forundre meg mye om nettopp medisinbruken blant disse utøverne er det neste som kommer som en stor nyhetssak...
Paradokset, eller ett av dem, er at astmamedisin er tillatt og brukes av nesten alle skiløpere, selv om både jeg og du og "alle andre" vet at astmamedisin er prestasjonsfremmende. Den åpner luftveiene enten man har astma eller ikke. Og alle som skal prestere fysisk over lengre tid trenger mest mulig luft.
Mens en salve til utvortes bruk, som den Johaug brukte, er forbudt. De som har uttalt seg så langt tviler sterkt på at salva hadde noen som helst effekt på prestasjonene hennes.
Jeg er også sikker på at hun brukte salva i god tro, og håper hun blir frikjent.
Jompa skrev:Det er vel ikke rart om toppidrettsfolk bruker medisiner for å holde seg i toppform?
Jo. I utgangspunktet synes jeg det er rart. En som er i toppform burde ikke ha utstrakt behov for medisinering, slik man får inntrykk av at det er blant toppidrettsutøvere.
Det vil ikke forundre meg mye om nettopp medisinbruken blant disse utøverne er det neste som kommer som en stor nyhetssak...
Synes ikke det i seg selv er rart i det hele tatt, toppidrett laster kroppen hardt, og høy ytelse er viktig, toppidrettsutøvere medisinerer seg for bagateller andre bare ville dratt på jobben og sagt "jeg er litt tufs i dag".
Synes synd på Johaug, som virker oppriktig og ærlig.
Sveriges forbundskaptein Rikard Grip sier bla følgende til Expressen:
"Om dagens negativa nyhet är ett kvitto på att det norska landslaget har för dålig koll på vad åkarna stoppar i sig svarar Grip:
– Det är deras förbaskade skyldighet att ha koll på vad som gäller. Det gäller alla idrottare, oavsett vilket land det är ska man ha en organisation och stab som har koll på vad det är som gäller. Det är bara deras skyldighet. Det är ingen diskussion. "
Jeg ser også at en del tviler på at denne solkremhistorien er riktig. Muligens mistenkes den å være oppkonstruert for å mildne kritikken som har rammet vintersportnasjonen Norge knallhardt.
Jeg har full tillit til at Therese er uskyldig her. Hun har stolt på vurderingene til det medisinske støtteapparatet, og risikerer hard straff for dette.
Samtidig er min tillit til landslagsledelsen betydelig svekket. Tidligere har jeg alltid på denne tiden av året vært så inderlig lei av den helvetes lærkula og medias enorme interesse for voksne folk som leker seg med ball :-)å Jeg har hver høst gledet meg til at vinteridretten er i gang, spesielt langrenn. Nå vet jeg ikke helt om jeg i år gidder interessere meg for denne sporten heller
Ifølge avisa har Frp gått med på å heve engangsavgiften med 390 millioner kroner. Dette har Frp akseptert mot at det innføres en panteordning for campingvogner, motorsykler, gamle varebiler og lignende på rundt 300 millioner kroner.
Det skal også være enighet om et innblandingskrav i bensin på 20 prosent for biodrivstoff innen 2020.
Her et av bildene jeg tok på ca. halvannen kilometers avstand...:
Intens varme fra den eksplosjonsartede brannen.