Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

Legg inn av Jompa »

Jepp. Absolutt kjekk å ha på plass.
Har du hatt mopeden fra den var ny?
Delen KAN ha havna inn i slangen hvis ikke noen har tatt den bort.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

Legg inn av Tiller »

Det er en 125cc, ikkeno moped :-)
Nei denne kjøpte jeg brukt. Så det kan jo tenkes at noen har hatt denne slangen eller ventil dekselet av og ikke satt denne delen på.
Jeg er ganske sikker på at den ikke satt i slangen da jeg hadde hele slangen av her om dagen.
Men nå må jeg dobbeltsjekke....

Sent fra min HUAWEI CRR-L09 via Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

Legg inn av Jompa »

Uuuups. beklager.
Det er en moped på profilbildet ditt :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: RE: Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

Legg inn av Tiller »

Jompa skrev:Uuuups. beklager.
Det er en moped på profilbildet ditt :redface
Hehe, ja det er god-mopeden. En Puch Maxi S fra 1971.
Den går problemfritt Bilde

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

Legg inn av Tiller »

Grunnet problem med å få opp temp bestilte jeg ny termostat.
Da jeg skulle bytte den fant jeg ut at det ikke var noe termostat der fra før....
Si ikke rart den aldri ble varm. Det kan jo kanskje ha noe med saken å gjøre?

Venter på den andre delen som manglet, skal komme en av dagene

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

Legg inn av Tiller »

Da har jeg fått tatt en komp test.
Det viste i overkant av 12 bar og holdt seg stabil.
Gjenntokk målingen 4 ganger, samme resultat. Den holder på trykket.

Ved å google "Aprilia Leonardo Compression" får jeg opp 12,5:1

Noen som kan gjøre meg klokere?

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

Legg inn av Jompa »

Ja, litt klokere kan jeg vel prøve å gjøre deg.
12,5/ 1 er forskjellen på volun i cylinder og topp med stempel i nedre vs øvre stilling.
Volumet krymper 12,5 ganger når stemplet går fra bunn til topp, og det stemmer bra med den kompresjonen du målte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

Legg inn av Tiller »

Så da kan jeg se litt bort ifra dårlig stempel ringer da?


Sent fra min HUAWEI CRR-L09 via Tapatalk

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

Legg inn av Rune75 »

Holdt du full gass når du testet kompen ? Det skal du nemlig.

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

Legg inn av Tiller »

Rune75 skrev:Holdt du full gass når du testet kompen ? Det skal du nemlig.
Det gjorde jeg ikke nei....
Bare for nysjerrighetsskyld, hva blir da feil siden jeg ikke har gjort det?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

Legg inn av Rune75 »

Du får enda bedre komp/trykk med full gass da det blir max tilgang på luft. Det er sånn det skal måles. Det er forøvrig ikke noe sammenheng mellom kompforholdet 12.5:1 og at du målte 12 bar. Her spiller bl.a ventiltider en rolle. 10:1 gir ikke 10 bar osv. Du bør ligge sånn ca mellom 140-170 psi. 12 bar er 174 psi, så det ser bra ut.

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

Legg inn av Tiller »

Men er vell uansett et bra tegn at den holder på trykket?

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen

Legg inn av Jompa »

Jess, det er et bra tegn.
Nå holder ikke motorn på trykket som du skriver, så lenge motoren dreis rundt slipper trykket ut igjen straks eksventilen åpner.
Det er maksstrykket under kompresjonen du målrr.
Skal du trykkteste motoren må du ha trykkluft og ta en leakfown test, men ikke bry deg om det nå.
Det er ganske sikkert den manglende delen i slangestussen til ventilasjonsslangen som gjør at pluggen din drukner i olje,
Få delen på plass og se hva som skjer da.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar