Tenker å gå i innkjøp av en Honda GL 500 82 model og lurer på om det er noen som har erfaring med sykkelen.
Er det noe jeg bør være ekstra obs på før jeg kjøper den?
Innkjøp av Honda GL 500
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Innkjøp av Honda GL 500
Heisan Goose
Velkommen hit til MCsiden!
Artig valg av veteransykkel
.
I utgangspunktet tror jeg ganske sikkert at dette er en solid sykkel med sin enkle og robuste konstruksjon.
Så hvis du har en slik på hånda som ser bra ut uten oljelekkasjer i motor og kardang og er uten (rust)skader i ramme og andre steder på sykkelen, så er det vel bare å hive seg ut i det :) .
Regner med at du ikke skal behøve å gi altfor mye for en sånn sykkel, selv om noen eiere av slike tror de sitter på "gull" med en slik i garasjen...

Velkommen hit til MCsiden!
Artig valg av veteransykkel

I utgangspunktet tror jeg ganske sikkert at dette er en solid sykkel med sin enkle og robuste konstruksjon.
Så hvis du har en slik på hånda som ser bra ut uten oljelekkasjer i motor og kardang og er uten (rust)skader i ramme og andre steder på sykkelen, så er det vel bare å hive seg ut i det :) .
Regner med at du ikke skal behøve å gi altfor mye for en sånn sykkel, selv om noen eiere av slike tror de sitter på "gull" med en slik i garasjen...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MGR1
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Jeg har god kjennskap til CX500, som er samme sykkelen, men uten kåpe. Du må sjekke at den lader ordentlig. Mål med voltmeter. Hvis statoren må byttes betyr det at motoren må ut, noe som medfører en del skruing. Sjekk også for raklelyder i nedre del av motoren, det vil i så fall tyde på slitt kamkjede og/eller defekt strammer. Hard rakling foran på motoren betyr at viften har sprukket, ikke uvanlig hvis den har gått langt.Goose skrev:Tenker å gå i innkjøp av en Honda GL 500 82 model og lurer på om det er noen som har erfaring med sykkelen.
Er det noe jeg bør være ekstra obs på før jeg kjøper den?
Sjekk også for knirking i Prolinken (enkeltdemper) hvis det er det på denne.
Men alt i alt en solid maskin som kan gå langt, hvis den er godt vedlikeholdt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
GL500 blei aldri solgt ny i Norge. MGR1 har skrevet de viktigste feilene. Kan også bli vannlekkasje fra vannpumpa, er et keramisk seal som ryker.
Sjekk også at du kan dra den ut på turtall uten problemer, en pulser røyk på min. Min CX var raklete i vipparmene på høyre sylinder, fordi den hadde stått mye og gått på sidestøtta på tomgang av forrige eiere. Byttet motor på min på snaut 3 timer rolig skruing, så egentlig enkelt å få ut motoren, men kåpa gjør det litt mer omstendelig.
Sjekk også at du kan dra den ut på turtall uten problemer, en pulser røyk på min. Min CX var raklete i vipparmene på høyre sylinder, fordi den hadde stått mye og gått på sidestøtta på tomgang av forrige eiere. Byttet motor på min på snaut 3 timer rolig skruing, så egentlig enkelt å få ut motoren, men kåpa gjør det litt mer omstendelig.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- MGR1
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Glemte det med vannpumpa ja
. Problemet viser seg som dråper av frostvæske, eller avleiringer av denne, bak på motoren, under forgasserne på venstre side. Det kommer som oftest ikke mye, men er irriterende hvis man vil holde motoren ren. Hondas servicebok sier at motoren må ut for å bytte denne tetningen, men det er fullt mulig å gjøre med motoren i ramma, om enn litt trangt.
Og ja, CX500ene vil kunne tikke litt fra ventilmekanismen, fordi vippearmakslene er litt myke og slites relativt fort. Dette er dog ikke farlig.
Ikke la deg avskrekke; dette er solide maskiner som går langt.

Og ja, CX500ene vil kunne tikke litt fra ventilmekanismen, fordi vippearmakslene er litt myke og slites relativt fort. Dette er dog ikke farlig.
Ikke la deg avskrekke; dette er solide maskiner som går langt.