Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av AJ »

Moderne biler får flere og flere førerassistentsystemer, som om ikke lenge gjør det mulig for bilførere å frigjøre seg helt fra oppmerksomhetsplikten overfor andre veifarende. Nettopp fordi førerassistentsystemene tilsynelatende gjør dette unødvendig.

En god utvikling? Er disse teknologiske nyvinningene en ubetinget god utvikling?:

http://nmcu.org/bekymret-selvkj-rende-biler

Kanskje ikke...?

Meninger om dette blant oss MC-folk?
Kjør debatt!

ATWindsor
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av ATWindsor »

Mellomløsningene som er i dag, som er "nesten selvkjørende", men egentlig ikke tror jeg kan være farligere for tohjulinger, faktisk selvkjørende biler tror jeg øker tryggheten markant.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Jeg er meget skeptisk til overgangen som nødvendigvis kommer til å ta en del år.
Da skal et stadig økende antall robotstyrte biler benytte den samme veien som oss vanlige dødelige som handler i mindre grad forutsigbart enn disse.
Jeg vil anta en slik selvkjørende bil kjører nøyaktig fartsgrensen der det er mulig, mens vi andre kjører enten for fort eller for sakte. Noen av oss følger trafikkreglene veldig bra, mens andre setter disse til side i langt større grad.

Det skal bli meg en herlig smørje :scratch
Hva når en slik selvkjørende bil forårsaker en trafikkulykke? Hvem har skylden?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: Hva når en slik selvkjørende bil forårsaker en trafikkulykke? Hvem har skylden?
Det vil jeg si er et veldig godt spørsmål... :-k .

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

kjellv skrev:Jeg er meget skeptisk til overgangen som nødvendigvis kommer til å ta en del år.
Da skal et stadig økende antall robotstyrte biler benytte den samme veien som oss vanlige dødelige som handler i mindre grad forutsigbart enn disse.
Jeg vil anta en slik selvkjørende bil kjører nøyaktig fartsgrensen der det er mulig, mens vi andre kjører enten for fort eller for sakte. Noen av oss følger trafikkreglene veldig bra, mens andre setter disse til side i langt større grad.

Det skal bli meg en herlig smørje :scratch
Hva når en slik selvkjørende bil forårsaker en trafikkulykke? Hvem har skylden?
Akkurat hvem som har skylda ser jeg på som sekundært, får juristene krangle om. Det viktigste er om tryggheten og trafikkgjennomføringen forbedres. Jeg er dog litt bekymret for situasjonen akkurat i dag, hvor bilen gjør endel selv, men ikke er totalt selvkjørende, dvs bilen gjør en dårligere jobb enn sjåføren, men noen sjåfører følger ikke med allikevel. I framtiden vil biler gjøre en langt bedre jobb enn sjåføren.

Brukeravatar
The Cowboy
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Legg inn av The Cowboy »

Selv om jeg er av gamle skolen i den forstand at jeg liker å kjøre selv, så er jeg sikker på at denne teknologien kommer til å gjøre veien tryggere for alle!
99 av 100 ulykker kan relateres til menneske svikt.. (sier ikke att det er fører feil, men mennesker har hvert innom ett eller annet, og gjort en feil..)

Om det er på bilen, veien eller annet, får være så sin sak..

Men slik vi har det i dag, hvor man "sløver ned" mennesket bak rattet med all verdens duppeditter som skal holde bilen på veien, som kun funker om sjåføren er 100% til stede (noe mange glemmer å få med seg tydelig), så er veien en farlig plass.. Dessverre blir den nok værende slik en god stund fremover, før man får 100% selvstyrte biler til alle i trafikken!

Så får man bare håpe att man pga dette ikke får selvstyrte sykler, evt forby motorsykler da! hehe..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Voksen
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Legg inn av Voksen »

Det tryggeste hadde nok vært om våre MCer også ble selvstyrende. Da hadde nok antallet ulykker gått mye ned.

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:scratch
Ser for meg at bilen må velge hvem som skal dø,,,
De 2 ungene som raste ut i veien, eller de 2 i bilen.
Kjøre på ungene, de dør.
Svinge unna, inn i traileren, bilistene dør......
:-k
If it ain't broke, I'll break it.

Clockwork
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Legg inn av Clockwork »

Nei. Liker det ikke.
Om denne Tesla`n meide ned en motorsyklist, oppdager den ihvertfall ikke syklister eller fotgjengere.
Stoler ikke på at en datamaskin skal løse trafikkavvikling i enhver situasjon.

Forstår ikke helt hensikten forresten. Hvis man vil sove, går det an å ta buss, tog eller sitte på med noen.
Men for all del. Folk holder jo allerede på med mye rart bak rattet ...annet enn å følge med på trafikken.

https://www.youtube.com/watch?v=sXls4cdEv7c
Sist redigert av Clockwork den 28 sep 2016, 16:50, redigert 1 gang totalt.

Clockwork
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Legg inn av Clockwork »

The Cowboy skrev:Selv om jeg er av gamle skolen i den forstand at jeg liker å kjøre selv, så er jeg sikker på at denne teknologien kommer til å gjøre veien tryggere for alle!
99 av 100 ulykker kan relateres til menneske svikt.. (sier ikke att det er fører feil, men mennesker har hvert innom ett eller annet, og gjort en feil..)

Om det er på bilen, veien eller annet, får være så sin sak..

Men slik vi har det i dag, hvor man "sløver ned" mennesket bak rattet med all verdens duppeditter som skal holde bilen på veien, som kun funker om sjåføren er 100% til stede (noe mange glemmer å få med seg tydelig), så er veien en farlig plass.. Dessverre blir den nok værende slik en god stund fremover, før man får 100% selvstyrte biler til alle i trafikken!

Så får man bare håpe att man pga dette ikke får selvstyrte sykler, evt forby motorsykler da! hehe..

Ikke. IKKE bruk F- ordet :O

Brukeravatar
Grendel
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Legg inn av Grendel »

Jeg vil tippe at problemet blir disse på tråsykler!

I trafikken er det sykelister som passerer kryss og gangfeldt på rødt. Hvem kommer gjennom rundkjøringen på gal side? Hvem passerer trafikkøyer på feil side? Hvem kommer mot kjøreretningen i enveiskjørte gater eller toveiskjørte? Svaret på alle spørsmålene er "disse på tråsykler". Disse kan nok bli en utfordring...

8- )
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

NMCU's nye leder - Fidel her på forumet - om selvkjørende bilder:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=SB7nsXedNJU[/video]

Voksen

Legg inn av Voksen »

Det er jo godt at vi tar en vurdering av disse farene siden ingen andre tydeligvis gjør det?????

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

Clockwork skrev:Nei. Liker det ikke.
Om denne Tesla`n meide ned en motorsyklist, oppdager den ihvertfall ikke syklister eller fotgjengere.
Stoler ikke på at en datamaskin skal løse trafikkavvikling i enhver situasjon.

Forstår ikke helt hensikten forresten. Hvis man vil sove, går det an å ta buss, tog eller sitte på med noen.
Men for all del. Folk holder jo allerede på med mye rart bak rattet ...annet enn å følge med på trafikken.

https://www.youtube.com/watch?v=sXls4cdEv7c
Men du stoler på mennesker skal løse enhver situasjon?

Hensikten er at trafikken blir tryggere, raskere og mer effektivt. Jeg tror du tar feil når det gjelder hvorfor folk kjører bil, jeg tror neppe majoriteten av bilkjøring er fordi folk liker å så godt å kjøre selv, om det var det eneste hadde mye flere kjørt buss eller tog i dag.

Voksen

Legg inn av Voksen »

Ja tenk så deilig å sette seg i bilen når og hvor du vil, programmere den til å komme dit du vil og i tillegg sove på veien. Tenk så deilig! Hva skal vi med nattoget? Nå kan vi kjøre bil på natta og sove i samme slengen! Veiene blir da mere brukt hele døgnet! Hvis det er en kjøreopplevese vi trenger så tar vi motorsykkelen i stedet!
I tillegg så blir vi ikke burister som "aldri" ser motorsyklistene på veien!
Dette blir jo fantastisk karer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Brukeravatar
The Cowboy
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Legg inn av The Cowboy »

http://www.tek.no/artikler/google-viste ... bil/160365 - Google bilen.. Skal være et par av disse som kjører lovlig på amerikanske veier.. Helt mutters uten styrende sjåfør!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Selvkjørende biler kommer garantert, en gang.
Kanskje vi som er rundt femti får oppleve å kjøre bil etter at vi er blitt så gamle og skrøpelige at vi ikke lenger er i stand til å kjøre selv?
Jeg tror ikke det.
Skal biler kunne kjøres automatisk må de for det første ha systemer som leser hele trafikkbildet, og kan analysere alle situasjoner som kan og vil oppstå.
De må kunne kommunisere med andre biler og kunne motta og tolke veimeldinger, vær og føremeldinger osv.
De samme selvkjørende bilene må også kunne brukes på de samme veiene som vanlige menneskestyrte biler,
Informasjons, navigasjonssystemer i forskjellige land må være like, og alt dette kommer til å ta flere tiår.
De samme selvkjørende bilene må også kunne kjøres manuelt, tror jeg.
Både pga at alle veier aldri kommer til å bli tilpasset selvkjørende biler, systemene kan være "nede" , unormale situasjoner oppstår osv.
De må også kjøres på de samme veiene som "manuelle" biler, mc,er, fotgjengere osv bruker.
Tror nok at det en gang kommer til å bli motorveier som først kan brukes av selvkjørende biler, kanskje med egne kjørefelter ?

Jeg tror ikke selvkjørende biler vil bli farligere for motorsyklister enn bilene og førerne av dem er i dag.

Har ingen anelse om når selvkjørende biler blir vanlig, jeg vet at flere fabrikker holder på med å utvikle egne systemer.
Skal dette noen gang fungere må nødvendigvis systemer og biler være samkjørte, samtidig som systemene må fungere i f eks hele
Europa.
Jeg tror som sagt at dette er noe som er langt frem i tid, hvorfor er ikke jernbanene selvkjørende i dag ?
Det skulle, etter som jeg kan fatte, være mye enklere å få til.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

Jompa skrev: Jeg tror som sagt at dette er noe som er langt frem i tid, hvorfor er ikke jernbanene selvkjørende i dag ?
Det skulle, etter som jeg kan fatte, være mye enklere å få til.
Det finnes skinnegående kjøretøy (som frakter passasjerer) som er selvkjørende flere steder i verden.

Brukeravatar
katana_king
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Legg inn av katana_king »

Men de er ikke vanlige, nettopp grunnet kostnader med utvikling og drift som trolig overgår kostnader til lokførere. Bare en tanke. Men det kommer. Men ikke brått.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Ting skjer nok raskere enn vi er klar over her i lille norge.
Det skal nå endres på lovverket slik at det lov for kjøretøy uten fører.Stikkordet er Autonome kjøretøy ikke automatiske.
og ITS er det jobbet med lenge.
http://ertico.com/
[video]https://www.youtube.com/watch?v=4uQdbn_iEkE[/video]

Volvo setter i trafikk førerløse biler i gøteborg -i usa Har google bilen rullet i flere år.
Lastebiler ruller i Tyskland.

Hvor lenge får vi uberegnelige mennesker forstyrre de autonome kjøretøyene?
Her går nok utviklingen raskere enn vi er klar over.

Men neste sesong er i boks uansett... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Kontakt:

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev:Ting skjer nok raskere enn vi er klar over her i lille norge.
Det skal nå endres på lovverket slik at det lov for kjøretøy uten fører.Stikkordet er Autonome kjøretøy ikke automatiske.

Volvo setter i trafikk førerløse biler i gøteborg -i usa Har google bilen rullet i flere år.

Ting skjer her til lands også. I Trondheim er det allerede prøvedrift av selvkjørende busser på universitetsområdet:
http://www.universitetsavisa.no/campus/ ... -60508.ece
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Kontakt:

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
mekkern skrev:Ting skjer nok raskere enn vi er klar over her i lille norge.

Ting skjer her til lands også. I Trondheim er det allerede prøvedrift av selvkjørende busser på universitetsområdet:
http://www.universitetsavisa.no/campus/ ... -60508.ece
Populært tema om dagen, førerløse kjøretøy, kan det se ut som. Fersk artikkel: http://www.tu.no/artikler/vi-kan-fa-sel ... -ar/359569

Brukeravatar
gsx750_80
Kontakt:

Legg inn av gsx750_80 »

Du store alpakka. Enda mer: en førerløs bil påstås å kunne erstatte opptil 14 andre kjøretøy: http://www.tu.no/artikler/en-forerlos-b ... ler/222887

Svar