Ganske enkelt pga lav spenning på pæra/pærene, enten for at det er dårlig kontakt ett eller flere steder, eller
at ledningsnettet er for dårlig dimensjonert til at det kan gi full spenning på pæra.
Og hva kan du gjøre med det ??
Man kan f eks kjøpe ett Kinaxenonsett og håpe det beste, eller få maksimalt ut av det man har.
Jeg gjorde en ganske enkel modifikasjon på min egen sykkel for et par år siden.
Laget en egen strømkrets med ny kabel fra batteriet via to releer til lykta. Et rele for nær- og ett for fjernlyset.
Pluss ett kabelsett som er laget for å koble hid-xenon på biler. Fåes hos Mekonomen, Biltema m.fl.
Nå trodde jeg at jeg hadde tatt en haug med brukbare bilder av jobben, huska feil.........
Mange bilder, få brukbare.
Releer og kabelsett ser i alle fall ut som dette:
Legg merke til kontakten helt til venstre, den skal kobles sammen med den originale pærekontakten.
Jeg oppdagaga etterpå at det finnes rele med dobbel funksjon, hadde spart etpar koblinger med det, pluss at det hadde
sett litt proffere ut. Pyttpytt, på min sykkel er hele greia skjult bakom kåpa.
Vel, koblinga er som følger:
En kabel, 1mm2, fra batteriet via 10 amp sikring i egen holder frem til inngangene på releene som er stripsa fast i ramma til kåpa.
Lysbrytere og kontakter og koblinger til brytere og lykt lar man være akkurat som de er.
I stedet for at all strømmen til pæra skal gå gjennom bryterne, skal disse nå bare levere styrestrøm til releene.
Fra pærekontaken tar man så ut styrestrømm til releene/releet. Ei ledning fra hver side på kontakten og inn på
signalet på releet. Husker ikke hvilket nummer det har, men det står trykt på releene.
Den tredje koblinga på samme kontakt skal fremdeles jordes.
Jording, det er både lov og nødvendig å skrape bort lakk på ramma
Ny pærekontakt monteres på utgangene fra relee, og husk skikkelig jording her også.
Inn med ny/nye pærer, f eks Osram Nightbreaker og, gratulerer med nytt og bedre lys

På min sykkel ble det nesten 2 Volt høyere spenning på pæra, og MYE mere lys