Husker for et par år siden når eg skulle overtale mine foreldre til å ta lett-mc lappen. Min mor var selfølgelig svært skeptisk, mens min far som tok tung-lappen som 18 åring sa at så lenge man kjører med vet så kommer man langt! :)
Det endte med at uten noe særlig stor overtalelse så fikk eg grønt lys hos begge, og da var man endelig i gang!
Gikk til anskaffelse av en Aprilia RS125 2010 modell, og fikk lappen så fort som mulig til våren.
Dette med å endelig kunne farte rundt selvstendig, og for å ikkje snakke om mulighetene som dette gav meg til å cruise rundt i flott vestlandsnatur når værgudene hadde humøret sånn noe lunde på plass..., var uendelige :)
Men eg vil påstå at helt ufarlig blir det nok aldri... Men man må huske på at man kan like gjerne falle om på en løpetur på fjellet, som at man krasjer på sykkel. (Ingen vet når uforutsette ting skjer)
Vi var tre kompiser som var på helgatur som 17-åringer. På vei hjem så kjørte vi på noen smale og uoversiktlige veier, så tok det veldig med ro i de verste svingene. Rundt en venstresving, som var veldig uoversiktlig, kom der en bil som tok våres kjørebane også... En av mine kamerater, han som låg i midten, ble rett og slett presset av veien og ut i grøfta. Dette endte med et sykehusbesøk med kragebeinsbrudd.. HELDIGVIS ikke noe mer alvorlig. Sykkelen ble selfølgelig kondemnert, for den hadde hatt seg noen runder på asfalten.
I etterkant tenkte vi over episoden, vi var veldig glade for at vi hadde slakket så godt ned før svingen.. Hadde vell maks 30-40 km/t, var veldig smalt og uoversiktlig.
Eg låg bakerst i turfølge, og såg hele episoden. Eg skal ikkje legge skjul på at dette gjorde et stort inntrykk på min tankegang som sjåfør. Etter dette ble eg enda mer årevåken og tok enda større forhåndsregler, om man kan si det på den måten!
Så alt i alt kom det noe positivt ut av det hele! :)
Men kjør på med Lett-lappen! Det er ei tid eg savner, og som eg aldri angrer over at eg valgte! Dette har lagt grunnlaget for interessen, og A2-lappen ble tatt så fort man var gammel nok, så nå venter man spent på fullverdig A-sertifikat!