Edit(kommentar til punktene fordi jeg mistenker at det ikke ble forstått det jeg mener her): Jeg tok med disse argumentene fordi jeg ville at det skulle leses igjen og kanskje skjønne at de egentlig er veldig tynne argumenter, ihvertfall til å forandre regelen. Da kommenterer jeg til hvert enkelt punkt:
Trådstarter er enig at det var fortjent at hans datter strøk, så det kan vi glemme.
Som jeg har forstått det riktig så lurer trådstarter på om dagens regel om at skolesykkelen skal være godkjent og i forskriftsmessig stand er med på å øke sikkerheten til elevene(og andre rundt). Argumentet for nei, som jeg har fått med meg, er:
- eleven føler seg tryggere med sykkelen han/hun har øvd seg på privat, dermed kan vise sin fulle styrke på den.
Det er bra at en føler seg trygg på sin egen sykkel, men når man skal ta oppkjøring for mc så tar man ikke oppkjøring for sin egen mc. I dette tilfelle er det sertifikat for lett mc(125cc). Det er veldig mange mc under denne kategorien. Ikke bare mt125, men også shadow samt andre sykler med eller uten abs.
- minimerer stress under en situasjon(oppkjøring) fordi eleven kjører en kjent sykkel.
Det er ikke slik at man aldri kjører med stress når man har lappen. Stress under oppkjøringen er vanlig. Om stress tar overhånd og ødelegger for oppkjøringa viser bare at man ikke er klar. Så å argumentere for å minimere stress blir feil.
- sparer penger(?)
Sparer penger? Sparer man så mye da? Dagens oppkjøring trenger man å leie sykkelen to ganger, ferdighetsprøve(ca 800kr) og praktiskprøve(ca 2300kr). Kom med et mer detaljert regnestykke om man sparer litt her.
- "jukse" på bremseøvelsene
Jukse - Bruke ulovlige hjelpemidler ved besvarelse av oppgaver eller under prøve på skole, bruke knep i spill eller lignende, svindle, snyte. (snl)
Elektrolux skrev:Ingen problem med å lese litt fort. Da er det tid å lese igjen før en skriver. Blir også enklere å holde en saklig diskusjon når tråden holder seg til tema. Her har vi sett folk som argumenterer for at service koster, noe som ikke minst jeg som selvstendig næringsdrivende er enig i. Samtidig er dette OT (Off Topic) her da jeg argumenterer for å slippe å be kjøreskolen om service i forbindelse med oppkjøringen.
Jeg beklaget for at jeg leste litt fort igjennom den relevante posten. Ikke vits å anklage for at jeg ikke har holdt en saklig diskusjon, for jeg har holdt til temaet.
Har du noen gang tenkt at skolen deres kanskje er useriøse?
- de overlater servicen til kunden sin
- dere får vite at det er ganske grove slitasjer på sykkelen
- datteren din har ikke fått tilstrekkelig med opplæring på brems
Kanskje feilen ligger i kjøreskolen deres, samt, som du har nevnt, at du og datteren din er begge stae mennesker. Er kanskje skolen og holdningen deres som er farlige og ikke regelen.