Adventure sykler blir de kjedlige?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Og jeg skulle gjerne sett at Moto Guzzi ville anstrenge seg litt mer med 850 motoren sin for å gi den noe mer effekt og plassere den i et adventure rigg.
Det er jeg sikker på ville blitt veldig bra med en motor som overrasker stort i utgangspunktet slik den er nå.
Men noe mer effekt bør den ha i et adventure format hvor lastekapasitet har en del å si...
Det er jeg sikker på ville blitt veldig bra med en motor som overrasker stort i utgangspunktet slik den er nå.
Men noe mer effekt bør den ha i et adventure format hvor lastekapasitet har en del å si...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Guzzi har mistet litt av sjela si etter at de ble Piaggio-selskap. De driver bare med store cruisere for US-markedet, og hipster-sykler. Vi gamle guzzister fortviler litt, for å være ærlig. Heldigvis finnes de gamle, gode guzziene der ute. Jeg har en 1987 V65TT som duger flott på grusen! Men en litt mer oppskremt, servicevennlig og godt dempet 21" - 17"-oppsett hadde ikke vært å forakte - slett ikke!AJ skrev:Og jeg skulle gjerne sett at Moto Guzzi ville anstrenge seg litt mer med 850 motoren sin for å gi den noe mer effekt og plassere den i et adventure rigg.
Det er jeg sikker på ville blitt veldig bra med en motor som overrasker stort i utgangspunktet slik den er nå.
Men noe mer effekt bør den ha i et adventure format hvor lastekapasitet har en del å si...
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Nå tillegger jeg ikke så mye vekt på hva slags "stil" MCen min har, og det burde kanskje ikke andre ha heller(?), men at adventure har en "gubbete" assosisasjon er det liten tvil om i mine øyne, det er jo midlivskrise-sykkelen over noen.AJ skrev: Én ting skal jeg med en gang si meg ganske enig i. Og det er at disse adventuresyklene ikke akkurat er de vakreste MC-kreasjonene der ute....
Men resten av det Bjerknez duden mener er jeg forholdsvis uenig i. "Gubbete" på en adventuresykkel? Nei. Synes ikke det.
Sitter høyt og med en god og lett framoverbøyd kjørestilling, er min opplevelse og erfaring.
Jeg har kjørt en del sykler av ulik type og synes adventuresegmentet for meg er nest best rent kjøremessig, men best når det gjelder bredt bruksområde.
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Min erfaring er at moderne sykler stort sett er veldig bra, ihvertfall de litt dyrere, sånn sett har adventure-sykler god kontakt og svingvillighet. Men når det er sagt, det er forskjell på sykler og selv om adventuresykler er bra på dette, så er andre mere "veidesignede" sykler er bedre.AJ skrev:Digre er'em, men dette med remote kjøreføleldse kjenner jeg meg ikke igjen i...ZZR-Erling skrev:De er, unnskyld uttrykket, inn i helvete diger og gir en veldig remote kjørefølelse, spør du meg.
Jeg liker enn litt mer frempå kjørestilling, litt mer kontant og fast i fisken, (fjæring), og en turbulensfri vind..
På mine adv.sykler har jeg opplevd god kontakt med veien og og en god reaksjon på (kontra)styremanøvre i svinger - om det er dette som menes med kjørefølelse... Svingvilligheten er det heller ingenting å si på.
Fjæringen har også fungert veldig bra og bidratt til god retningsstabilitet og igjen, god kontakt med veien.
Helt turbulens- og fartsvindfrie har ingen av mine sykler vært. Men det er noe jeg fint lever med i forhold til aller den andre gode egenskapene som disse syklene har.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Nei, den påstanden er jeg slett ikke enig iATWindsor skrev:men at adventure har en "gubbete" assosisasjon er det liten tvil om i mine øyne, det er jo midlivskrise-sykkelen over noen.

Cruiser, H-D og GoldWing er midtlivskrisesyklene framfor noen

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Adventure og HD, er typisk gubbesykler... Det kan man umulig komme seg bort i fra...
Vurdert tanken selv, meen.. Ikke faen! 


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc Oslo Suger!
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Selv startet jeg i 60 åra.... med den tidens mc, så en Guzzi Ambassadør på 70 tallet, som savnes ennå. Litt her og der...med og uten sidevogn og avslutter nå i motsatt ende med en ZX10R det året jeg fyller 65.... Har aldri hatt Adventure mc ( hadde en Yamaha 350 XT en periode). Skulle jeg hatt det, måtte det vært realistisk. Da blir vekt og håndterbarhet viktig. Disse forvokste beist, er helt uinteressante, for meg altså.
Heldigvis for produsentene er det mange som vil ha mc svaret til en SUV. Og SUV er det heller ikke så mange som får brukt riktig i Norge. Det er forbudt å kjøre utenfor veien.
Enhver har sine behov....og sine lyster.
Skål, og en hyllest til valgfriheten!!

Heldigvis for produsentene er det mange som vil ha mc svaret til en SUV. Og SUV er det heller ikke så mange som får brukt riktig i Norge. Det er forbudt å kjøre utenfor veien.
Enhver har sine behov....og sine lyster.
Skål, og en hyllest til valgfriheten!!


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Kjedelige eller ikke... flere av disse adv.syklene er i hvertfall godt egnet til langtur med bagasje og passasjer.
Sånn sett har jeg latt meg imponere av KTM'en jeg har når og ikke minst den forrige jeg hadde, Moto Guzzi Stelvio.
Utmerket passasjerkomfort på begge syklene og gode bagasjeløsninger - når de virker som de skal...
Tenker spesielt på det originale veskesettet til KTM'en, som ikke var å stole på inntil produsenten gjorde noen helt nødvendige forbedringer på låsesystemet.
At dagens adv.sykler i den største klassen er noen forvokste beist kan jeg tildels være enig i.
Derfor ønsker jeg absolutt velkommen en mellomklasse av disse syklene (ikke nødvendigvis A2, nei...) fra f.eks. 650 og opp til 900 kubikk.
For de fleste er det neppe tvingende nødvendig med en adv.sykkel med 1300 kubikk og 160 HK...
Sånn sett har jeg latt meg imponere av KTM'en jeg har når og ikke minst den forrige jeg hadde, Moto Guzzi Stelvio.
Utmerket passasjerkomfort på begge syklene og gode bagasjeløsninger - når de virker som de skal...
Tenker spesielt på det originale veskesettet til KTM'en, som ikke var å stole på inntil produsenten gjorde noen helt nødvendige forbedringer på låsesystemet.
At dagens adv.sykler i den største klassen er noen forvokste beist kan jeg tildels være enig i.
Derfor ønsker jeg absolutt velkommen en mellomklasse av disse syklene (ikke nødvendigvis A2, nei...) fra f.eks. 650 og opp til 900 kubikk.
For de fleste er det neppe tvingende nødvendig med en adv.sykkel med 1300 kubikk og 160 HK...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
At svært mange av ADV syklene egner seg som pakkesler og langtur er det ingen tvil om. At R-syklene krever oppfinnsomhet og finurlige løsninger på langtur er noe jeg sliter med. Det blir mc tøy hele turen...
Dagens teknikk gjør at det kan bygges flotte råsterke ADV/Allroad sykler fra 400ccm og oppover. Skal de på langtur, er det vel en fordel med minst 2 sylindre for at det ikke skal riste så fælt. Med riktig plassering av bøyler og litt øvelse, er det en smal sak å få dem opp fra sanddynene også.
Dagens teknikk gjør at det kan bygges flotte råsterke ADV/Allroad sykler fra 400ccm og oppover. Skal de på langtur, er det vel en fordel med minst 2 sylindre for at det ikke skal riste så fælt. Med riktig plassering av bøyler og litt øvelse, er det en smal sak å få dem opp fra sanddynene også.
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Med 3 prolapser og kroniske smerter som et plaster på livet ut så er verken R eller RR sykler noe for min rygg det matte bli en ADV mulig en sportsturer kunne gått - derpå ADV hadde det vært verre ja da måtte en ty til en 3 Wellers eller der omkring for å få frihetsfølelsen med på kjøpet.
Som en avdød baikers kompis sa vi driter i hva det er i kjør av type MC det er innholdet for den enkelte som teller - sjøl kjørte han en av de råeste Ducati-en i Norje helt til siste ånde drag
Som en avdød baikers kompis sa vi driter i hva det er i kjør av type MC det er innholdet for den enkelte som teller - sjøl kjørte han en av de råeste Ducati-en i Norje helt til siste ånde drag
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Tja, vil si at en Adventure sykkel på gatedekk som aldri har vært borte fra asfalten, det er en smule gubbete... setter du derimot på et sett med TKC80 (eller skikkelige enduro dekk), og kjører monstrene over alt slags terreng, da blir det kult igjenAlex-68 skrev:Adventure og HD, er typisk gubbesykler... Det kan man umulig komme seg bort i fra...Vurdert tanken selv, meen.. Ikke faen!

For å sette det på spissen, å kun holde seg på asfalten, det er for pingler

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Har selv tre prolapser og er ganske nylig operert i ryggen. Den sykkelen ryggen min trives best på er den typen jeg har i dag. (BMW S1000R). Jeg tror vertfall MIN rygg liker å sitte litt i "spenn" (i mangel på bedre ord). Med beina litt opp og litt bak og overkroppen ørlitegrann frem så trives ryggen min langt bedre.kvase. skrev:Med 3 prolapser og kroniske smerter som et plaster på livet ut så er verken R eller RR sykler noe for min rygg det matte bli en ADV mulig en sportsturer kunne gått - derpå ADV hadde det vært verre ja da måtte en ty til en 3 Wellers eller der omkring for å få frihetsfølelsen med på kjøpet.
Som en avdød baikers kompis sa vi driter i hva det er i kjør av type MC det er innholdet for den enkelte som teller - sjøl kjørte han en av de råeste Ducati-en i Norje helt til siste ånde drag
Har kjørt en Explorer 1200 og problemene med denne er at man ikke er i "ett" med sykkelen på samme måte. man sitter liksom litt henslengt oppå. Men ja, jeg satt veldig godt på den, i 20-30 mil. Lengre etapper hadde jeg nok slitt litt med kjente jeg.
En rå adventure sykkel som feks. KTM 1290 er heftige saker og en liten 600RR hadde slitt med å holdt følge med en slik på rettstrekket tror jeg. Her er det moment i bøtter og spann. Å ja, jeg har kjørt en 600RR sykkel. Ble slett ikke imponert. Faktisk litt skuffet over effekten.
Så med tanke på krefter så er ikke de råeste adventure syklene "gubbete". Det er utseendet jeg ikke helt klarer å svelge.
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Bjerknez
Jeg er operert 1 gang å ble lykkelig og glad men operasjon andre gangen ble blankt nei fra ekspertisene på rygg AVD på Ullevål hvorfor høy risiko - da de måtte tatt å laget et inngrep fra toppen og ned til rørleggersprekken i ryggvirvelen he he
Fins forskjellige etter plager for alle tror jeg med prolaps
Men mulig for en ny mc kan hende enten Africa Twin 95HKen eller den nye KTM 1090 adv-R 125 HK i 2017/18
veit om en 1190 til hyggelig pris 10 hk mindre en 1290
dette holder i bøtter å spann for meg gubbe eller ei
Jeg er operert 1 gang å ble lykkelig og glad men operasjon andre gangen ble blankt nei fra ekspertisene på rygg AVD på Ullevål hvorfor høy risiko - da de måtte tatt å laget et inngrep fra toppen og ned til rørleggersprekken i ryggvirvelen he he
Fins forskjellige etter plager for alle tror jeg med prolaps


Men mulig for en ny mc kan hende enten Africa Twin 95HKen eller den nye KTM 1090 adv-R 125 HK i 2017/18
veit om en 1190 til hyggelig pris 10 hk mindre en 1290

dette holder i bøtter å spann for meg gubbe eller ei

Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Som regel så er jeg på turer i lag med noen naboer her og ingen av oss har samme sykkeltype eller bare nytt
Jeg kjører en del aleine på mye grus og ukjente dårlige veier
her et bilde av de en som mangler en tracer 900
Jeg kjører en del aleine på mye grus og ukjente dårlige veier
her et bilde av de en som mangler en tracer 900
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Jeg har kjørt på langtur med 1 sylindra KTM, ikke noe problem det selv ned til PolenSpaghettiræser skrev:At svært mange av ADV syklene egner seg som pakkesler og langtur er det ingen tvil om. At R-syklene krever oppfinnsomhet og finurlige løsninger på langtur er noe jeg sliter med. Det blir mc tøy hele turen...
Dagens teknikk gjør at det kan bygges flotte råsterke ADV/Allroad sykler fra 400ccm og oppover. Skal de på langtur, er det vel en fordel med minst 2 sylindre for at det ikke skal riste så fælt. Med riktig plassering av bøyler og litt øvelse, er det en smal sak å få dem opp fra sanddynene også.

