Førte nøyaktig oversikt over service og reparasjonsutgifter på BMW K1 over 23 års eie.
Kom på ganske nøyaktig 80 000 kr for ca 100 000 km med oljeskift, oppgraderinger, 2 x lakkreparasjon og andre reparasjoner. Altså ca 3400 kr / år eller 80 øre / km
Syntes det er ille nok. Etter salg til under innkjøpspris var fasit 150 000 kr i total kost, altså ca 15 kr/ mil + drivstoff og forsikring.
Da er alt gjort selv, og deler kjøpt inn til rimeligst mulig pris.
Ta service selv og spare 10k, eller....
- Elektrolux
- Innlegg: 55
- Registrert: 06 apr 2015, 09:11
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Hvor mye av dette var reprasjonsutgifter?
- Elektrolux
- Innlegg: 55
- Registrert: 06 apr 2015, 09:11
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
43321.- i reparasjoner.
Byttet generator 2x
Byttet styrelager 4x
Lakkert deler
Reparert bakre drev på tur i England og så byttet kardang grunnet feil montering ( Kryss ikke synkroniserte )
Byttet clutch
Byttet framre gaffelbein
Byttet klokke
Byttet gass og Clutch wire
Olje og vanlige service deler er ikke tatt med. Oppgraderinger som ny chip, Fournales luftdemper, KN filter etc ikke tatt med.
Byttet generator 2x
Byttet styrelager 4x
Lakkert deler
Reparert bakre drev på tur i England og så byttet kardang grunnet feil montering ( Kryss ikke synkroniserte )
Byttet clutch
Byttet framre gaffelbein
Byttet klokke
Byttet gass og Clutch wire
Olje og vanlige service deler er ikke tatt med. Oppgraderinger som ny chip, Fournales luftdemper, KN filter etc ikke tatt med.
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Jeg vil si at du hadde en mandagsbike. Gaffelbeinet feks, det er jo en fast del, ingen vanlig teleskopsak, hvorfor måtte den byttes? Den var neppe billig? Og klokka bak? Var den fylt med 220ml og ikke 180, og lar seg tom eller? Skjønner heller ikke hvorfor i all verden du måtte ha to generatorer heller.
Edit.. Trodde det var en K fra 2005 eller nyere, men uansett... Mange tidlige ras...
Edit.. Trodde det var en K fra 2005 eller nyere, men uansett... Mange tidlige ras...
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Ser over på K modell som Eelctrolux har oppgitt kostnader for...
Jesus.... alle de rep på 100.000 km !!!! Wow!!
Blir litt målløs..
Jesus.... alle de rep på 100.000 km !!!! Wow!!
Blir litt målløs..

- Elektrolux
- Innlegg: 55
- Registrert: 06 apr 2015, 09:11
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Og jeg som regnet sykkel som problemfri. Eneste som plaget meg var bytte av styrelager omtrent på annenhver oljeservice. Antakelig underdimensjonerte i forhold til sykkelens vekt.
Gaffelbeina framme måtte byttes siden jeg lot være å bytte foringene i tide.
Forsøkte meg med en klage da vannpumpen røk etter 17 år og spurte om dette var normalt, men ble møtt med himlende blikk.
Clutchen byttet jeg da girkassen likevel var av i forbindelse med lekkasje i utgående simmerring på motoren.
Gaffelbeina framme måtte byttes siden jeg lot være å bytte foringene i tide.
Forsøkte meg med en klage da vannpumpen røk etter 17 år og spurte om dette var normalt, men ble møtt med himlende blikk.

Clutchen byttet jeg da girkassen likevel var av i forbindelse med lekkasje i utgående simmerring på motoren.
-
- Innlegg: 203
- Registrert: 19 jul 2012, 04:26
- Motorsykkelen din: BMW K1600GT
- Bosted: Levanger
Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Det er ikke beskrevet noe sånt i reparasjonsmanualen neiZZR-Erling skrev:På min K1300S skal den suges inn, og det trenger man en god del leamikk til..kjellv skrev:Har også hørt at noen av K-ene er noe trøblete med dette. Kjølesystemet skal visst vakuumsettes?olepeder skrev:Det er kurant, hadde av radiatoren i høst og da skiftet jeg kjølevæske. Må luftes på 2 plasser.ZZR-Erling skrev:Men, har du sjekket hvordan du får fyllt kjølevæske etter ventilsjekk??olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
Jeg har kjørt et par tusen km etter det og det funker som det skal.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
http://s958.photobucket.com/user/TomL_p ... n.jpg.html
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Joda, det er godt beskrevet. Skal gyve løs på en jobb som krever tømming av kjølesystemet på en K1300GT.
Planen er å bruke en støvsuger som suger i en 5-liters kanne, i toppen på siden av kanna. Kanna er fylt med 3-4 liter med kjølevæske.
Tuten på kanna kobles til sykkelen med passende slange(her må man finne noe passende), støvsuger settes på, vacumet støvsugeren kan skape måles på forhånd. Har evt. også manometer koblet til kanna. I det vacum oppnås tipper man kanna og fjerner støvsugeren.. Easy..
BMW sin metode går på å benytte trykkluft(venturi-prinsipp).
Planen er å bruke en støvsuger som suger i en 5-liters kanne, i toppen på siden av kanna. Kanna er fylt med 3-4 liter med kjølevæske.
Tuten på kanna kobles til sykkelen med passende slange(her må man finne noe passende), støvsuger settes på, vacumet støvsugeren kan skape måles på forhånd. Har evt. også manometer koblet til kanna. I det vacum oppnås tipper man kanna og fjerner støvsugeren.. Easy..
BMW sin metode går på å benytte trykkluft(venturi-prinsipp).
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Fredrik:
Om det funker, må du bare legge det ut her, med bilder!
http://www.i-bmw.com
Det blir kult!
Om det funker, må du bare legge det ut her, med bilder!
http://www.i-bmw.com
Det blir kult!
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Masse god info her. Såkalte “Recall” eller “Servicebulletiner” som det kan være mange av på noen sykler er kjekt å få utført, gratis er det også. Hva med en kombinasjon som sikkert mange har behov for, noe utføres selv og verksted utfører resten sammen med evt recall’s.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Det ble gjort uten vakumsetting. Funka helt fint. Bare luft på vanlig måte, la motor varme seg opp og bli gjennomkald et par ganger. Luft underveis.ZZR-Erling skrev: 30 nov 2016, 06:49 Fredrik:
Om det funker, må du bare legge det ut her, med bilder!
http://www.i-bmw.com
Det blir kult!
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Ja, det er gammel tråd :)Tore Huseby skrev: 23 nov 2016, 06:37 Det beste er å kombinere.- Gjør det du mener at du kan utføre, og be verkstedet gjøre resten. Oppdateringer elektronikk samt visse modellutfordringer gjør at et samarbeid med verkstedet er det beste. Og da får du stempelet i boka også.... Hvis verkstedet protesterer og sier at dette er en dårlig løsning, da bør du bytte verksted. Det beste er jo at alle er fornøyd!
Er helt enig i resonnementet til Tore Huseby her men er ikke sikker på om mc verkstedet vil gå god for det eier har utført selv uten å se over alle punkter før eventuelt service-logg kvitteres ut på sykkel’n. Du får selvfølgelig kvittering på utført arbeide men det er ikke det samme som service-logg kvitteres ut og det vil være problematisk i garantitiden / 5 første årene med tanke på kjøpsloven.
Det er veldig god følelse men kanskje også en hobby å ta service / reparere eget kjøretøy som FredrikE24 her gjør, godt betalt har du i tillegg for jobben. Er du prisbevisst ved kjøp av servicedeler / deler er det mye mer å spare, vil tippe du fort sparer 4 - 500,- bare på en fire liter med motorolje hvis du handler bevist.FredrikE24 skrev: 30 okt 2016, 11:09 Skru selv og følg intervallene til BMW. Ingenting er bedre enn det! Du blir kjent med sykkelen, er ekstra nøye og får de riktige tingene gjort!
Verkstedene har jo verken yrkesstolthet eller kunnskap. Du betaler for at de skal skifte noen deler og stemple i boka, men så fort det blir litt mer enn det, så blir det vanskelig. Som feks. Å avbalansere et dekk..
Her gjøres alt selv både min gamle og nyere sykler og biler øvrig på gården. Verktøy og utstyr som mangler skaffes, så blir vedlikeholdet enklere og enklere for hver gang!
Det er veldig trist som FredrikE24 her beskriver men det er noe som oppleves av mange, det er ofte de små enkle tingene vi oppdager som eier att ikke dine eiendeler har noen verdi for vedkommende som utfører jobben. Men det er først når du skrur som FredrikE24 her gjør du oppdager feilene. I tillegg til mekaniske feil slurves det ved montering av paneler og deksler som blir påført skade.
Har ikke skrudd selv på mine bruks-sykler på mange år men ingen har kommet til storservice og da er det veldig lite som kan bli feil av å bytte olje, smøre med software oppdatering.
Har dårligere erfaring med bil, byttet drivknuter foran på garanti og forlater verkstedet på første rette strekke ser jeg rattet ikke er sentrert etter jobben. Må levere bilen tilbake for å hente dagen etter. Leverte bilen nyvaska innvendig utvendig og får den tilbake med store fotavtrykk etter vernesko på innsteg pluss gulv både foran / bak og møkkete utvendig.
Har akkurat hatt inne bil nå til firehjulskontroll før jeg skal legge på nye dekk, får bilen tilbake som hentes etter stengetid på henteautomat hvor jeg betaler og får kvittering på mail. Målebrev ligger ikke i bil som må purres opp og får en dårlig sort/hvit kopi på mail som ikke er lesbar.
Når jeg setter meg i bil for å kjøre hjem oppdager jeg att «keyless» knappen er borte så jeg må fysisk bruke nøkkel for å starte, etter start er alle innstillinger på sete, ratt osv sammen med oppsett på panel radio osv borte. Alt må settes opp igjen som tar litt tid og ikke så lite irriterende.
Noe av det første jeg lærte i bilverden, du må ikke klore justere å skru på alt mulig for å kjøre bilen en runde rundt kvartalet. Det er også lov å ta ett overblikk, lite resonemang av jobben som er utført for å være sikker på att ikke noe er glemt og ligger igjen på verktøybordet.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1