12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Hei!
Har startet med vinterkosen i garasjen og gjør meg kjent med høstens investering, 2010 modell Yamaha S. Tenere.
Sykkelen virker veldig grei å skru på og de vanlige vedlikeholdspunkt er forholdsvis lett å komme til.
Tidligere eier har montert tåkelys på veltebøylene og har koblet disse til originalt 12v uttak. Jeg har en GPS jeg ønsker å koble til 12v-nettet og lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det. Regner med at det originale 12v uttaket er tilstrekkelig til både tåkelysene og GPS, men ble litt usikker på hva som er pluss og minus av ledningene, regner med sort er pluss og den brun/gule er minus/jord?
Et annet alternativ er å koble et relé med strøm fra batteriet og kanskje styrestrøm fra 12v uttaket, videre til en koblingsboks med sikringer, da kan både GPS og tåkelys koble til denne. Jeg antar det er et sikrere og mer ryddig alternativ. Tenke da på en slik boks https://www.maritim.no/sikringsholder-i ... FbhhbS5ShA
Er det noen kan gi noen gode råd her til hva som er lurest?
Sent from my iPad using Tapatalk
Har startet med vinterkosen i garasjen og gjør meg kjent med høstens investering, 2010 modell Yamaha S. Tenere.
Sykkelen virker veldig grei å skru på og de vanlige vedlikeholdspunkt er forholdsvis lett å komme til.
Tidligere eier har montert tåkelys på veltebøylene og har koblet disse til originalt 12v uttak. Jeg har en GPS jeg ønsker å koble til 12v-nettet og lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det. Regner med at det originale 12v uttaket er tilstrekkelig til både tåkelysene og GPS, men ble litt usikker på hva som er pluss og minus av ledningene, regner med sort er pluss og den brun/gule er minus/jord?
Et annet alternativ er å koble et relé med strøm fra batteriet og kanskje styrestrøm fra 12v uttaket, videre til en koblingsboks med sikringer, da kan både GPS og tåkelys koble til denne. Jeg antar det er et sikrere og mer ryddig alternativ. Tenke da på en slik boks https://www.maritim.no/sikringsholder-i ... FbhhbS5ShA
Er det noen kan gi noen gode råd her til hva som er lurest?
Sent from my iPad using Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
HeiKetil skrev: Er det noen kan gi noen gode råd her til hva som er lurest?
og gratulerer med nye sykkel. Artig sak og ikke så rent lite undervurdert, Super Ténére 1200!
Den nærmeste jeg kan tenke meg til å svare på det du lurer på er Yamahaspesialisten kjellv her inne :) .
Regner med at han kommer på banen etter hvert... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Sted: Stavanger
- Kontakt:
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Heisann Ketil
Her er det egentlig bare fantasien som stopper deg. Du har jo muligheten til å legge opp ting på nytt. Uten at det trenger å være komplisert.
Jeg lagde dette for min egen del. Men det er ko et hav av løsninger i alle størrelser.
Laget en koblingsboks jeg lagret under salen til en langtur jeg var på. Kostnad: 133,- via ebay.
Koblet dette til med strøm fra baklyset. Du kan jo velge om du vil ha 12v eller USB.
Her er det egentlig bare fantasien som stopper deg. Du har jo muligheten til å legge opp ting på nytt. Uten at det trenger å være komplisert.
Jeg lagde dette for min egen del. Men det er ko et hav av løsninger i alle størrelser.
Laget en koblingsboks jeg lagret under salen til en langtur jeg var på. Kostnad: 133,- via ebay.
Koblet dette til med strøm fra baklyset. Du kan jo velge om du vil ha 12v eller USB.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Dette så jo veldig bra ut Elruts84.Elruts84 skrev:Heisann Ketil
Her er det egentlig bare fantasien som stopper deg. Du har jo muligheten til å legge opp ting på nytt. Uten at det trenger å være komplisert.
Jeg lagde dette for min egen del. Men det er ko et hav av løsninger i alle størrelser.
Laget en koblingsboks jeg lagret under salen til en langtur jeg var på. Kostnad: 133,- via ebay.
Koblet dette til med strøm fra baklyset. Du kan jo velge om du vil ha 12v eller USB.
Sent from my iPad using Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6981
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Koblingsboksen til Elruts84 er en genial løsning, særlig med tanke på langturer. Men jeg tror dessverre ikke det er noen god løsning på XT1200z. Det er vel simpelthen ikke plass til en så stor boks noe sted.
Det burde ikke være noe som helst problem å koble GPS direkte til strømtilførselen for originalt 12 uttak på XT1200z. Men jeg er mer skeptisk til hvordan tåkelysene er blitt koblet. Har du noen oversikt over hvordan forrige eier har gjort det? Er dette LED eller halogen?
Det burde ikke være noe som helst problem å koble GPS direkte til strømtilførselen for originalt 12 uttak på XT1200z. Men jeg er mer skeptisk til hvordan tåkelysene er blitt koblet. Har du noen oversikt over hvordan forrige eier har gjort det? Er dette LED eller halogen?
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Ja, jeg tror også plass til en slik boks kan bli et problem. Jeg trenger heller ikke ekstra 12v uttak, greier meg med det ene. Mer opptatt av å få en ryddig tilkobling av GPS og tåkelys. Tåkelysene tror jeg er halogen ja, han har koblet dem med skjøteklemmer på ledningene til 12v uttaket og med bryter på styret. De fungerte helt greit i høst.kjellv skrev:Koblingsboksen til Elruts84 er en genial løsning, særlig med tanke på langturer. Men jeg tror dessverre ikke det er noen god løsning på XT1200z. Det er vel simpelthen ikke plass til en så stor boks noe sted.
Det burde ikke være noe som helst problem å koble GPS direkte til strømtilførselen for originalt 12 uttak på XT1200z. Men jeg er mer skeptisk til hvordan tåkelysene er blitt koblet. Har du noen oversikt over hvordan forrige eier har gjort det? Er dette LED eller halogen?
Sent from my iPad using Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6981
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Dette virker på meg som en meget lettvint og lite pålitelig løsning Fin vintersyssel å gjøre dette skikkelig, det vil du på sikt ha igjen for.
Jeg tror først jeg ville ha studert tåkelysene skikkelig, funnet ut med sikkerhet hva de et laget av. Er det LED så trenger du ikke bekymre deg for om ledningene leverer nok strøm. Disse bruker lite. Men er det halogen derimot så er forbruket mye større og det kreves grovere kabler enn 12V uttaket er levert med.
Enkle løsninger som skjøteklemmer bør ikke brukes. Risikoen for at det oppstår problemer er store, og du kan være helt sikker på at det er i dårligst vær slike problemer oppstår. Bare spør Elruts84, evt ta deg tid til å lese bloggen hans fra Nordkappturen for 1,5 år siden! Ikke greit når turen holder på å ramle sammen pga dårlig vær og elektriske problemer!
Motorsykler er sårbare, og elektrisk kobling må gjøres skikkelig. Vanntette kontakter er et must. Kjøp heller ikke de billigste releer. Det er ikke så stor prisforskjell om du går opp i kvalitet på disse, men kan være stor forskjell når været er dårlig og luftfuktigheten er høy. Prøv også å legge koblingspunktene så smart som du får til. Batteriet har du enkel tilgang til i høyre kåpeside. I nærheten av batteriet kan det være smart å legge kontakter og rele, selv om det er ganske fullt her fra før. Men det er et ganske sprutsikkert område og er stort sett tørt her om du ikke driver å velter sykkelen under elvekryssing
Jeg tror først jeg ville ha studert tåkelysene skikkelig, funnet ut med sikkerhet hva de et laget av. Er det LED så trenger du ikke bekymre deg for om ledningene leverer nok strøm. Disse bruker lite. Men er det halogen derimot så er forbruket mye større og det kreves grovere kabler enn 12V uttaket er levert med.
Enkle løsninger som skjøteklemmer bør ikke brukes. Risikoen for at det oppstår problemer er store, og du kan være helt sikker på at det er i dårligst vær slike problemer oppstår. Bare spør Elruts84, evt ta deg tid til å lese bloggen hans fra Nordkappturen for 1,5 år siden! Ikke greit når turen holder på å ramle sammen pga dårlig vær og elektriske problemer!
Motorsykler er sårbare, og elektrisk kobling må gjøres skikkelig. Vanntette kontakter er et must. Kjøp heller ikke de billigste releer. Det er ikke så stor prisforskjell om du går opp i kvalitet på disse, men kan være stor forskjell når været er dårlig og luftfuktigheten er høy. Prøv også å legge koblingspunktene så smart som du får til. Batteriet har du enkel tilgang til i høyre kåpeside. I nærheten av batteriet kan det være smart å legge kontakter og rele, selv om det er ganske fullt her fra før. Men det er et ganske sprutsikkert område og er stort sett tørt her om du ikke driver å velter sykkelen under elvekryssing
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Takk for gode tips her Kjellv. Jeg skal sjekk de lysene nøye og vurdere å legge opp alt på nytt. Ser at det er litt plass ved siden av sikringsboksen. Skal forske litt mer, kjekt å ha dette å pusle med i vinter. Hvilke releer anbefaler du?kjellv skrev:Dette virker på meg som en meget lettvint og lite pålitelig løsning Fin vintersyssel å gjøre dette skikkelig, det vil du på sikt ha igjen for.
Jeg tror først jeg ville ha studert tåkelysene skikkelig, funnet ut med sikkerhet hva de et laget av. Er det LED så trenger du ikke bekymre deg for om ledningene leverer nok strøm. Disse bruker lite. Men er det halogen derimot så er forbruket mye større og det kreves grovere kabler enn 12V uttaket er levert med.
Enkle løsninger som skjøteklemmer bør ikke brukes. Risikoen for at det oppstår problemer er store, og du kan være helt sikker på at det er i dårligst vær slike problemer oppstår. Bare spør Elruts84, evt ta deg tid til å lese bloggen hans fra Nordkappturen for 1,5 år siden! Ikke greit når turen holder på å ramle sammen pga dårlig vær og elektriske problemer!
Motorsykler er sårbare, og elektrisk kobling må gjøres skikkelig. Vanntette kontakter er et must. Kjøp heller ikke de billigste releer. Det er ikke så stor prisforskjell om du går opp i kvalitet på disse, men kan være stor forskjell når været er dårlig og luftfuktigheten er høy. Prøv også å legge koblingspunktene så smart som du får til. Batteriet har du enkel tilgang til i høyre kåpeside. I nærheten av batteriet kan det være smart å legge kontakter og rele, selv om det er ganske fullt her fra før. Men det er et ganske sprutsikkert område og er stort sett tørt her om du ikke driver å velter sykkelen under elvekryssing
Sent from my iPad using Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6981
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Hør med Mekomomen eller BilExtra for eksempel. De har nok gode kontakter også. Da jeg koblet 12V uttak på TDMen min brukte jeg klemkontaktene som Gardena og Husqvarna robotplenklippere bruker til signalsløyfen. Siliconfylt tett kontakt. Enkel og grei.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Hei igjen!kjellv skrev:Koblingsboksen til Elruts84 er en genial løsning, særlig med tanke på langturer. Men jeg tror dessverre ikke det er noen god løsning på XT1200z. Det er vel simpelthen ikke plass til en så stor boks noe sted.
Det burde ikke være noe som helst problem å koble GPS direkte til strømtilførselen for originalt 12 uttak på XT1200z. Men jeg er mer skeptisk til hvordan tåkelysene er blitt koblet. Har du noen oversikt over hvordan forrige eier har gjort det? Er dette LED eller halogen?
Har konstatert at tåkelysene er LED. En GPS trekker heller ikke mye strøm, og da er det kanskje greiest å koble disse to til det originale 12v-uttaket?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6981
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Det går sikkert bra. Men bytt ut tyvkoblingene med noe bedre..
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Da skal jeg vurdere det, og jeg skal helt klart forbedre koblingen til lysene. Tusen hjertelig takk for gode tilbakemeldinger. MC-siden er en god kilde til informasjon og ikke minst inspirasjonkjellv skrev:Det går sikkert bra. Men bytt ut tyvkoblingene med noe bedre..
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Ellers tror jeg min Yamaha kommer i fra en forhandler på nordvestlandet, du har nevnt tidligere at dere hadde en slik sykkel som demomodell. Skal se i servicehefte når jeg kommer hjem.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6981
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Spennende :-) Vi solgte en slik til en kar som senere flyttet til Lier. Samme karen solgte denne videre for et par år siden, og kjøpte siden min forrige sykkel, en TDM900. Jeg søkte opp denne XT1200z i kjøretøyregisteret nå, og ser at den fortsatt har reg.nr UUxxxx og nå er registrert i Kirkenes :-)
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Ja, se der. Det var jo litt artig. Skal prøve å bli litt flinkere til å legge ut hva jeg gjør med sykkelen og turer jeg tar.kjellv skrev:Spennende :-) Vi solgte en slik til en kar som senere flyttet til Lier. Samme karen solgte denne videre for et par år siden, og kjøpte siden min forrige sykkel, en TDM900. Jeg søkte opp denne XT1200z i kjøretøyregisteret nå, og ser at den fortsatt har reg.nr UUxxxx og nå er registrert i Kirkenes :-)
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Her er fra da jeg kjørte nordover:
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere
Er svært fornøyd med sykkelen, en utrolig flott turmaskinKetil skrev:Ja, se der. Det var jo litt artig. Skal prøve å bli litt flinkere til å legge ut hva jeg gjør med sykkelen og turer jeg tar.kjellv skrev:Spennende :-) Vi solgte en slik til en kar som senere flyttet til Lier. Samme karen solgte denne videre for et par år siden, og kjøpte siden min forrige sykkel, en TDM900. Jeg søkte opp denne XT1200z i kjøretøyregisteret nå, og ser at den fortsatt har reg.nr UUxxxx og nå er registrert i Kirkenes :-)
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Her er fra da jeg kjørte nordover:
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk