Nye foreleggssatser for fartsoverskridelse
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse
Godt jeg har funnet ut at det fort blir kjedelig å kjøre aktivt på vei i forhold til på bane, så da er det like greit å holde seg innenfor litt mer økonomisk fornuftige hastigheter generelt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse
Straffen skal være i relasjon til forbrytelsen. Vi må bli flinkere til å nekte bøtene og kreve soning.
Det er totalt misforhold mellom "forbrytelsen" og straffen.
Det er totalt misforhold mellom "forbrytelsen" og straffen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse
Ja, nettopp!Spaghettiræser skrev:Straffen skal være i relasjon til forbrytelsen. Vi må bli flinkere til å nekte bøtene og kreve soning.
Det er totalt misforhold mellom "forbrytelsen" og straffen.
Det er akkurat det som poenget. Et totalt misforhold som ikke hører hjemme noe sted
](./images/smilies/grrr.gif)
Å nekte å betale slike forenklede fartsforelegg lar seg vanskelig gjøre, dessverre.
Den subsidiære straffereaksjonen, som står oppført på disse foreleggene, kunne myndighetene rett og slett kutte ut siden de altså så og si ikke praktiseres. Men mulige unntak i ekstremtilfeller med uforbederlige og ubemidlede "gjengangertrafikkforbrytere"...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse
Er dette vanlig forhold mellom bot og soning?
500 kroner / dag.
http://www.folkebladet.no/nyheter/article10919307.ece
500 kroner / dag.
http://www.folkebladet.no/nyheter/article10919307.ece
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse
Om 500,- kr. pr. dag er vanlig forhold mellom bot og soning vet jeg ikke.Jompa skrev:Er dette vanlig forhold mellom bot og soning?
500 kroner / dag.
http://www.folkebladet.no/nyheter/article10919307.ece
Men i dette tilfellet med snøskuteren så dreier det seg vel antakelig ikke om forenklet, men et ordinært forelegg, som kan ende med betinget eller ubetinget fengselsstraff, så vidt jeg vet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Nye foreleggssatser for fartsoverskridelse
Blir vel fort noen turister som får seg en overraskelse neste sesong.. 

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Nye foreleggssatser for fartsoverskridelse
Det er opp til "synderen" å godta et forenklet forelegg eller ikke, og politiet kan ikke kreve at man vedtar et forenklet forelegg.
Hvis man ikke godtar så blir man anmeldt av politiet og man blir kjent skyldig eller ikke, avhengig av sakens gang. Hvis man blir kjent skyldig ilegges det bot/fengsel/førerkortinndragelse i henhold til doms-stolens beslutninger og gjeldende strafferammer. Man ilegges da som regel også saksomkostninger, og den totale straffen blir mest sannsynlig hardere enn det opprinnelige forelegget.
Ved forenklet forelegg oppgis det "subsidiært" antall soningsdager. Den skyldige kan ikke velge å sone, hvis det finnes betalingsevne. Staten vil kreve at eventuelle eiendeler selges for å betale boten. Hvis det ikke finnes betalingsevne vil soning bli iverksatt.
(Sånn var reglene for få år siden, og de kan være endret nå. Hovedprinsippene gjelder nok uansett.)
Hvis man ikke godtar så blir man anmeldt av politiet og man blir kjent skyldig eller ikke, avhengig av sakens gang. Hvis man blir kjent skyldig ilegges det bot/fengsel/førerkortinndragelse i henhold til doms-stolens beslutninger og gjeldende strafferammer. Man ilegges da som regel også saksomkostninger, og den totale straffen blir mest sannsynlig hardere enn det opprinnelige forelegget.
Ved forenklet forelegg oppgis det "subsidiært" antall soningsdager. Den skyldige kan ikke velge å sone, hvis det finnes betalingsevne. Staten vil kreve at eventuelle eiendeler selges for å betale boten. Hvis det ikke finnes betalingsevne vil soning bli iverksatt.
(Sånn var reglene for få år siden, og de kan være endret nå. Hovedprinsippene gjelder nok uansett.)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse
Støttes. På banen blir vi premiert for å kjøre fortest mulig. Jo fortere jo bedre, faktiskSnikendeugle skrev:Godt jeg har funnet ut at det fort blir kjedelig å kjøre aktivt på vei i forhold til på bane, så da er det like greit å holde seg innenfor litt mer økonomisk fornuftige hastigheter generelt.

- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse
Påpeker at dette kun er min mening.... :Jompa skrev:Er dette vanlig forhold mellom bot og soning?
500 kroner / dag.
http://www.folkebladet.no/nyheter/article10919307.ece
Det er forsåvidt grei reaksjon, der han får skattefritt dekket 500 dagen samt fri kost og evt. arbeidstøy. For å betale samme boten må han tjene 1000 kroner dagen. Dersom en tar hensyn til at helg også gir "uttelling", så er det vel greit nok. Det betyr 3500 pr uke som er 700 kr pr arbeidsdag skattefritt + mat osv...
Problemet er at han ikke får lov til å sone. Den trår i kraft først når bankkonti er tømt, huset er solgt, bilen solgt osv.....i tillegg til at han ikke må ha inntekt av noe slag som de kan ta utlegg i.
Politiet stiller opp med våpen for å kreve inn pengene.
For ordens skyld har jeg selv prøvd å krev soning fremfor en liten bot, som var subsidiert 4 dager i buret. Da kom kravet fra Staten levert på døren av lensmannen som tydeligvis ikke hadde annet å gjøre....Dette er en del år siden, men jeg ser fra andre at det ikke har endret seg.

Å kjøre på bane, for den 1 % av befolkningen det er realistisk for, er ikke det samme som langs veien. Og i bøtesatsene er det vel ikke tatt hensyn til ren grisekjøring og ekstremadferd. Å ligge i 150 i 110 sonen uten trafikk blir ikke ekstremadferd. Og nei jeg har ikke store problemer med kontrollene. Har kun fått 1 fartsbot (minstesats) på 50 år....
Den vanlige sjåføren som tas kjører sammen med trafikken og blir bare tilfeldigvis "blinket", eller det er en felles oppfatning at fartsgrensen er feil, og det tas store grupper, mer enn de kan håndtere. Men de fleste bøtene er på trinn 1 og 2.
Et paradoks ( gjelder altså der jeg vanligvis kjører) er at veiene utbedres enormt både med bredde, vegbane og oversikt, det lages adskilt gang og sykkelfelt, farlige kryss blir til rundkjøringer....og så settes fartsgrensen ned fra 80 til 60.....Fotgjengere og syklister nekter å bruke de fine dyre feltene og vandrer som fulle høns i vegbanen.
Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse
Straff fungerer mye bedre preventivt på enkelte typer forbrytelser, feks økonomiske, mens det fungerer lite på vold. Det er fornuftig at det ikke er i "relasjon" til forbrytelsen.Spaghettiræser skrev:Straffen skal være i relasjon til forbrytelsen. Vi må bli flinkere til å nekte bøtene og kreve soning.
Det er totalt misforhold mellom "forbrytelsen" og straffen.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Nye foreleggssatser for fartsoverskridelse
.... straffereaksjonene er motsatte... Økonomiske forbrytelser, unntatt mot NAV, straffes nærmest ikke, uansett. Samme med vold. Mens Politiet nekter å etterforske narkotika har de innført "rutinemessig" inndragning av førerkort uten at det er bevist skyld eller lovbrudd.
Svært mange av oss, også vi som ikke har fått føle det, mener at jakten på førerkortet har gått for langt. Når man ligger i kø gjennom Oslo godt over fartsgrensen (det ser vi fra lystavlene) står likevel politiet og vinker, kjør fortere....kommer du en time senere i mindre trafikk, står de med laseren og bøteblokka og vinker deg inn....
Vet ikke helt om å kjøre 100 i 80 grensa er vold eller økonomisk forbrytelse... Et sivilisert samfunn kan ikke utmåle straff etter likeverdsprinsippet, det blir uakseptabelt, men siden så mange kjører fortere enn grensene tillater, kan det ikke være så mange som føler at de er riktig satt.
Svært mange av oss, også vi som ikke har fått føle det, mener at jakten på førerkortet har gått for langt. Når man ligger i kø gjennom Oslo godt over fartsgrensen (det ser vi fra lystavlene) står likevel politiet og vinker, kjør fortere....kommer du en time senere i mindre trafikk, står de med laseren og bøteblokka og vinker deg inn....
Vet ikke helt om å kjøre 100 i 80 grensa er vold eller økonomisk forbrytelse... Et sivilisert samfunn kan ikke utmåle straff etter likeverdsprinsippet, det blir uakseptabelt, men siden så mange kjører fortere enn grensene tillater, kan det ikke være så mange som føler at de er riktig satt.
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Nye foreleggssatser for fartsoverskridelse
Vet egentlig ikke helt hvor jeg skal stå her hvis jeg skal være oppriktig. Jeg syns at folk i på viene generelt har lite respekt for fartsgrenser, og har lurt litt på hvis det er så liten risiko for å bli tatt at man helt enkelt gir blaffen
Samtidig har jeg blitt fortalt at respekten for fartsgrenser er altfor stort her i Norge, og at folk generelt kjører nesten nøyaktig i riktig hastighet (vet ikke hvis jeg kan si meg enig der, da jeg som nevnt registrert noe annet... men kan jo være noen av de veistrekningene jeg kjørt på der folk er litt ekstra utålmodige).
Jeg vet jo selv hvor enkelt det er å kjøre litt for fort - kanskje være litt for ivrig på gassen noen ganger eller helt enkelt ikke sjekke hastigheten ofte nok... men nå snakker jeg ikke råkjøring - hvilket jeg synes er uansvarlig uansett.
Hvis hastighetsgrensene er "korrekte" eller hvis de burde settes opp (eller kanskje ned noen steder?
), vet jeg ikke. Er sikkert noen statistikk som hviser forhold mellom fartsgrenser, antall ulykker og alvorligheten av disse på de forskjellige typer veier.
Med det sagt så føler jeg nok at fartsgrensen i hvert fall noen steder nok er satt lit vel lavt...

Samtidig har jeg blitt fortalt at respekten for fartsgrenser er altfor stort her i Norge, og at folk generelt kjører nesten nøyaktig i riktig hastighet (vet ikke hvis jeg kan si meg enig der, da jeg som nevnt registrert noe annet... men kan jo være noen av de veistrekningene jeg kjørt på der folk er litt ekstra utålmodige).
Jeg vet jo selv hvor enkelt det er å kjøre litt for fort - kanskje være litt for ivrig på gassen noen ganger eller helt enkelt ikke sjekke hastigheten ofte nok... men nå snakker jeg ikke råkjøring - hvilket jeg synes er uansvarlig uansett.
Hvis hastighetsgrensene er "korrekte" eller hvis de burde settes opp (eller kanskje ned noen steder?

Med det sagt så føler jeg nok at fartsgrensen i hvert fall noen steder nok er satt lit vel lavt...

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"