Heisan
Tore L og velkommen tilbake fra dvalen - både som motorsyklist og bruker av MCsiden.no

! Hyggelig med et fyldig debutinnlegg som dette etter halvannet års medlemsskap her inne. Sånt liker vi

!
Jeg har nevnt min egen MC-bakgrunn flere ganger her inne, men gjentar gjerne litt av historien på nytt.
Etter 14 års fravær var jeg tilbake i MC-folden for 10 år siden da jeg slo til og kjøpte meg en kliss ny Yamaha TDM 900 - uten at kona eller våre to voksne sønner og to tenåringsdøtre visste om det.
Ble litt rabalder når kjerringa uuangåelig måtte bli kjent med kjøpet og den fornyede MC-interessen i en alder av 48. Ord som "panikkalder" ble visst nevnt en del ganger...

.
Men det tok ikke lang tid før hun lot seg overbevise og i løpet de 10 sesongene som er gått siden da har hun vært med på mange lange, fine og til tider krevende turer i inn- og utland. Og det regner jeg med at vi kommer til å fortsette med i noen år til :) .
TDM'en, som jeg hadde i fire sesonger, var ikke helt ulik Diversion 900 i størrelse og effekt. Likevel ganske annerledes med annen motor - og med kjededrift. Noe jeg jeg aldri har sett på som spesielt arbeidskrevende, om man kan si det slik, når det kommer til ettersyn og vedlikehold. Funket veldig fint på denne sykkelen med kjede- og drevbytte etter mer enn 40000 kjørte km. Ganske imponerende når jeg nå tenker tilbake.
TDM'en var en fin tursykkel og var overraskende sprek med tanke på effekttallene den opererte med på papiret.
I 2010 ble denne byttet inn i en Triumph Tiger 1050 SE, ferdig innkjørt demosykkel, som jeg også var veldig fornøyd med.
Men etter to år måtte jeg bare gi etter for Moto Guzzi fristelsen som hadde ligget på lur en god stund. Så da ble det en ny Stelvio, som vi fór til Italia med kjerringa bakpå og fullt bagasjesett. Og det funka som bare det! Stelvio'en viste seg som en meget god langtursykkel.
Som du sikkert vet har kardang. Kan ikke si annet enn at det var behagelig å ikke skjenke kjedesmøring en tanke på slike turer.
Avgiftsreduksjonen i 2015 og introduksjon av nye spennende MC-modeller gjorde at jeg solgte Stelvio'en vinteren 2015 og gikk til innkjøp av en uprøvd og ny KTM 1290 Super Adventure våren samme år. En sykkel med kjededrift uten at dette samme noen bremser på kjøpelysten.
En god og stødig langtursykkel dette også, som vi har hatt mange fine turer med her i Norden og ned i Europa.
Siden jeg er litt bedagelig anlagt og ser fordelene med kardang uten at jeg dermed
må ha kardangsykkel, monterte jeg
Tutoro chainoiler på denne.
Dermed var den vedlikeholdsbiten godt ivaretatt. Riktig montert fungerer dette helt fint og det eneste man må passe på er at oljereservoaret ikke går tomt. Ingen krise om det gjør det, det eneste som da må gjøres er å "feede" oljeslangen på nytt, no som tar toppen et kvarter.
Ok, mye skrevet om kjede kontra kardang. Poenget med det er å anbefale deg å ikke låse deg fast til kun sykler med kardang siden utvalget her er mye mer begrenset enn sykler med kjede.
Det finnes, som du helt sikkert er klar over, veldig mange bra tursykler der ut kjededrift som du automatisk går glipp av, naturligvis, om du fokuseres kun på kardangdrevne sykler.
Jeg har god erfaring med Yamaha, Triumph og KTM og anbefaler deg gjerne å kikke nærmere på de to sistnevnte siden du selv kjenner Yamaha godt nok fra tidligere.
Lykke til med sykkeljakten!