Spørsmålet er relevant med de stadig strengere kravene til støy og utslipp.
Med gode gamle retromodeller tenker jeg spesielt på tosylindrede luftkjølte modeller.
Ok, da

Honda har meldt at de trekker tilbake en retromodell fra markedet etter at de nye Euro4 utslippskravene for MC kom.
Det samme har Kawasaki gjort med sin langlivede retromodell W650/800.

Moto Guzzi holder fortsatt stand med sine 750/900 og 1400 modeller. Riktignok er 1400 syklene oljekjøltassistert, men fortsatt innafor det menigheten godtar som "oldschool" og retro:

Det samme med Norton 961 og Royal Enfield, en av verdens eldste motorsykkelprodusenter.


Harley Davidson holder også fast ved de gamle retroløsningene på de aller fleste av sine modeller.
Samme med Indian.

Men hvor lenge vil dette kunne skje?
Og hvor interesserte, eller lojale, vil vi som MC-kjøpere være?
Slutter vi å kjøpe retromodellene vil de vel forsvinne... eller hva?
Og hvor viktig synes vi det er at noen MCprodusenter "tviholder" på de gamledagese løsningene?
Jeg bare spør...
Kjør debatt

