Det er fortsatt luftkjølte 2017 modeller som er innafor Euro4 i tillegg til de som er nevnt ovenfor. Flere eksempler: Yamaha XV950, Moto Guzzi V7 III, V9 og 1400 modellene...Jompa skrev:Lurte på det samme som mekkern..........
Både BMW R nine og Honda CB 1100 kommer som 2017-modeller. Disp ??
Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Jeg bladde opp i MCavisa/motorsykkelkatalogen 2017, der står CB1100 som nyhet for 2017. Oppdatert motor. Da er det neppe Euro3 med dispensasjonJompa skrev:Lurte på det samme som mekkern..........
Både BMW R nine og Honda CB 1100 kommer som 2017-modeller. Disp ??

Er denne ren luftkjølt? Ikke kombi med væskekjølte topper?
Hadde vært interessant å komme til bunns i dette..

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Ducati Scrambler kommer nå i euro 4. Luftavkjølt motor.
Her er mine observasjoner. Det er sinnsykt mange unge som liker disse retrosyklene, ihvertfall her i Oslo. Jeg skjønner ikke helt på dere når dere sier disse syklene ikke selger så bra... Markedet er ganske stort rundt middelhavsområdet, selv om de kjører mye scooter.
Her er mine observasjoner. Det er sinnsykt mange unge som liker disse retrosyklene, ihvertfall her i Oslo. Jeg skjønner ikke helt på dere når dere sier disse syklene ikke selger så bra... Markedet er ganske stort rundt middelhavsområdet, selv om de kjører mye scooter.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
CB 1100'en er vel oljekjølt, ikke vanlig kjølevæskekjølt. Den har heller ikker toppvæskekjøling, for å si det slik.kjellv skrev: Jeg bladde opp i MCavisa/motorsykkelkatalogen 2017, der står CB1100 som nyhet for 2017. Oppdatert motor. Da er det neppe Euro3 med dispensasjon![]()
Er denne ren luftkjølt? Ikke kombi med væskekjølte topper?
Hadde vært interessant å komme til bunns i dette..
Hybridløsningen med toppvæskekjøling og ordinær luft- og oljekjøling er det vel bare BMW og noen H-D modeller som har, så vidt jeg vet

Andre retromodeller har enten ren luftkjøling eller dette kombinert med oljekjøling med synlig register som til forveksling ligner en vanlig kjølevæskeradiator, bare mindre.
Som i tilfellet Honda CB 1100.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Jeg ser at jeg ganske øyeblikkelig skal moderere meg selv
Jada, det finnes luftkjølte motorer i Euro4. Det var for noen år siden sagt at dette ikke var mulig, og at disse kom til å forsvinne. Men det slo ikke til, og noen slike motorer er fortsatt med.
Til og med Yamaha har jo disse. XV950R (Bolt) er en slik, men alle andre varianter av denne modellen er borte. Samme motoren står også i den aller nyeste modellen SCR950 som jo er nettopp en ny "Retromodell".

Jada, det finnes luftkjølte motorer i Euro4. Det var for noen år siden sagt at dette ikke var mulig, og at disse kom til å forsvinne. Men det slo ikke til, og noen slike motorer er fortsatt med.
Til og med Yamaha har jo disse. XV950R (Bolt) er en slik, men alle andre varianter av denne modellen er borte. Samme motoren står også i den aller nyeste modellen SCR950 som jo er nettopp en ny "Retromodell".
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Unge og retrosykler....
Kan være jeg er utenfor, men jeg oppfatter ikke en "nakensykkel" automatisk som retro.
Nakensykkel blir automatisk populær grunnet pris. En kåpe legger fort 30000 på en større sykkel og feter opp forsikringspremien heftig.
For noen år tilbake skulle jeg ha komplett kåpe, og det kostet like mye for en kåpe, som for en hel ureg. Mc...derfor har jeg en nesten komplett delesykkel...
Dette har bedret seg en del. Eks CB500F og CBR500R, bare 8000 mellom. Men så srr en omvendt med VFR800F og VFR800X, der kåpeutgaven er 3000 billigere,.
Oss gamle med 75% bonus tenker mindre på forsikringen, men det kan bli flere titusen for en på 25.
Kan være jeg er utenfor, men jeg oppfatter ikke en "nakensykkel" automatisk som retro.
Nakensykkel blir automatisk populær grunnet pris. En kåpe legger fort 30000 på en større sykkel og feter opp forsikringspremien heftig.
For noen år tilbake skulle jeg ha komplett kåpe, og det kostet like mye for en kåpe, som for en hel ureg. Mc...derfor har jeg en nesten komplett delesykkel...
Dette har bedret seg en del. Eks CB500F og CBR500R, bare 8000 mellom. Men så srr en omvendt med VFR800F og VFR800X, der kåpeutgaven er 3000 billigere,.
Oss gamle med 75% bonus tenker mindre på forsikringen, men det kan bli flere titusen for en på 25.
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Det spørs jo hvordan man oppfatter hva en retro sykkel er eller en retro moderne som xsr, Scrambler og bonneville osv... Med eller uten væskekjøling, bare stilen er retro.
Tror ikke det er på grunn av kåpe, det er mer stil det går i. Om jeg ikke er helt på jordet så tror jeg at retro og vintage er ganske hot for tiden. Stiler som cafe racer, Scrambler, tracker, brat og lignende.
Jeg tror også de fleste velger de moderne retro da veldig få antall nyere sjåfører har peiling på eldre sykler, som i tillegg ikke er så pålitelige og krever mye vedlikehold. Kanskje vi må skille mellom ungdommer før og moderne ungdommer.
Tror ikke det er på grunn av kåpe, det er mer stil det går i. Om jeg ikke er helt på jordet så tror jeg at retro og vintage er ganske hot for tiden. Stiler som cafe racer, Scrambler, tracker, brat og lignende.
Jeg tror også de fleste velger de moderne retro da veldig få antall nyere sjåfører har peiling på eldre sykler, som i tillegg ikke er så pålitelige og krever mye vedlikehold. Kanskje vi må skille mellom ungdommer før og moderne ungdommer.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Er en Ducati "Pannegalning" uten kåpe, med høyt styre en retrosykkel, eller en nakesykkel?
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Det er en r-sykkel uten kåpe 

-
- Innlegg: 34
- Registrert: 04 mai 2016, 16:06
- Motorsykkelen din: Royal Enfield Bullet 500cc 1999
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Royal Enfield har nå to 650 cc to-sylinder mc-er på markedet. En mer klassisk modell kallet Interceptor, og en kallet GT, som ligner på GT på 500cc.
Har selv kjørt en ny Classic 500cc og en ny Bullet 500cc. Disse har Unit Construction Engine, innsprøyting og er betydelig raskere enn den gamle jeg har, men jeg foretrekker den gamle motoren som har separat girkasse (basert på en håndgiret modell fra 30-tallet :), sylinder i støpejern, og forgasser. Litt høyere forbruk, men en forgasser kan man leke med, er lett å fikse, og billig å erstatte. Innsprøyting burde man aldri røre på.
Har selv kjørt en ny Classic 500cc og en ny Bullet 500cc. Disse har Unit Construction Engine, innsprøyting og er betydelig raskere enn den gamle jeg har, men jeg foretrekker den gamle motoren som har separat girkasse (basert på en håndgiret modell fra 30-tallet :), sylinder i støpejern, og forgasser. Litt høyere forbruk, men en forgasser kan man leke med, er lett å fikse, og billig å erstatte. Innsprøyting burde man aldri røre på.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Problemet er vel at gamle konstruksjoner og design neppe blir bedre med åra. Å lage motorsykler med tegninger fra 50-60–tallet blir jo ikke noe bedre idag enn den gang.
Folk vil vel ha en sykkel som kjører best mulig, og ser best ut, til lavest mulig pris. Du får ikke en Triumph Bonneville til å kjøre som en moderne MT09(som et eksempel) når Triumph Bonneville har fysikken mot seg på alle måter, i likhet med MT09, men MT09 har helt andre design og prinsipper og takler det hele meget bedre. En bedre kjøreopplevelse.
Se bare på bakdempinga, og stivheten i baksvingen. Er en grunn til at man i veldig liten grad kjører med med to bakdempere, en på hver side lenger.
Det finnes heldigvis retro-stil i moderne innpakning. BMW og Ducati er vel helt i topp der.
Folk vil vel ha en sykkel som kjører best mulig, og ser best ut, til lavest mulig pris. Du får ikke en Triumph Bonneville til å kjøre som en moderne MT09(som et eksempel) når Triumph Bonneville har fysikken mot seg på alle måter, i likhet med MT09, men MT09 har helt andre design og prinsipper og takler det hele meget bedre. En bedre kjøreopplevelse.
Se bare på bakdempinga, og stivheten i baksvingen. Er en grunn til at man i veldig liten grad kjører med med to bakdempere, en på hver side lenger.
Det finnes heldigvis retro-stil i moderne innpakning. BMW og Ducati er vel helt i topp der.
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Hovedgrunnen til at motorsykler med gammel konstruksjon er Euro 4. Nye Kawasaki Z900 er jo retro, men med moderne motor. Hovedutfordringen med Euro 4 er avgasser, men et annet vanskelig krav er støy. Luftkjølte motorer generelt generer mer støy enn væskekjølte, mye fordi væskekappen demper mye støy.
Det er total støy som måles. Hittil har produsentene som har luftkjølte motorer kompensert med å strupe ekstra på eksosstøyen. Men det vil jo ikke kundene ha, og i alle fall ikke lavere effekt.
Dette er en av de store utfordringene til Harley, Moto Guzzi osv som er kjent for sine luftkjølte motorer.
Triumph skrotet sine luftkjølte Bonneville motorer og utviklet i stedet i ny vannkjølt motor. Til gjengjeld tilfredsstiller disse motorene Euro5, selv om de er tosylindrede og «ser» luftkjølte ut. Ett annet godt eksempel er at BMW måtte gå over til væskekjøing på sine boxermotorer
Det er total støy som måles. Hittil har produsentene som har luftkjølte motorer kompensert med å strupe ekstra på eksosstøyen. Men det vil jo ikke kundene ha, og i alle fall ikke lavere effekt.
Dette er en av de store utfordringene til Harley, Moto Guzzi osv som er kjent for sine luftkjølte motorer.
Triumph skrotet sine luftkjølte Bonneville motorer og utviklet i stedet i ny vannkjølt motor. Til gjengjeld tilfredsstiller disse motorene Euro5, selv om de er tosylindrede og «ser» luftkjølte ut. Ett annet godt eksempel er at BMW måtte gå over til væskekjøing på sine boxermotorer
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Jeg må si jeg synes det både er imponerende og spennende at både Moto Guzzi og Kawasaki fortsatt greier, og ikke minst har interesse av, å levere rene luftkjølte motorsykler i disse tider med stadig strengere miljøkrav.
Det at begge modellene må kunne sies å være ekte retrosykler, spesielt W800'en, gjør at jeg synes det er ekstra morsomt og interessant med slike sykler.
Det at Moto Guzzi lover 80 HK i sin nye 850 motor med de nye utslippskravene som gjelder viser at om man vil fortsette med luftkjøling og god motoreffekt, så kan man.
Jeg liker at Moto Guzzi og Kawasaki ikke gir slipp på historien og er i stand til å levere modeller som dette i 2019.
Veldig bra!
Håper begge kommer på MC-Messa
!
Det at begge modellene må kunne sies å være ekte retrosykler, spesielt W800'en, gjør at jeg synes det er ekstra morsomt og interessant med slike sykler.
Det at Moto Guzzi lover 80 HK i sin nye 850 motor med de nye utslippskravene som gjelder viser at om man vil fortsette med luftkjøling og god motoreffekt, så kan man.
Jeg liker at Moto Guzzi og Kawasaki ikke gir slipp på historien og er i stand til å levere modeller som dette i 2019.
Veldig bra!
Håper begge kommer på MC-Messa

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- JanK
- Innlegg: 738
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Nå må du kjøpe guzzien, slik at de belønnes for jobben og investeringen de har gjort!AJ skrev: 30 jan 2019, 18:53 Jeg må si jeg synes det både er imponerende og spennende at både Moto Guzzi og Kawasaki fortsatt greier, og ikke minst har interesse av, å levere rene luftkjølte motorsykler i disse tider med stadig strengere miljøkrav.
Det at begge modellene må kunne sies å være ekte retrosykler, spesielt W800'en, gjør at jeg synes det er ekstra morsomt og interessant med slike sykler.
Det at Moto Guzzi lover 80 HK i sin nye 850 motor med de nye utslippskravene som gjelder viser at om man vil fortsette med luftkjøling og god motoreffekt, så kan man.
Jeg liker at Moto Guzzi og Kawasaki ikke gir slipp på historien og er i stand til å levere modeller som dette i 2019.
Veldig bra!
Håper begge kommer på MC-Messa!
MG V85TT 2.jpg

mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
JanK skrev: 30 jan 2019, 20:07 Nå må du kjøpe guzzien, slik at de belønnes for jobben og investeringen de har gjort!![]()

Kan nok hende jeg må gjøre det - etter hvert...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.