Kvinesdal og Oliana, Spania
En del år siden cruiset vi indre og ytre veier fra Oslo via Kristiansd and til Stavanger.. Vi var kommet til Kvinesdal før vi overnattet. Sykkelen ble parkert og låst osv. Dagen etter, en lørdag morgen, knakende fint vær, god frokost , vi pakket opp og dro i gang...KLANMG...squeezzz... blopp, blopp.... Skitt!! Jeg kjente det og skjønte med en gang. Jeg hadde glemt å ta av skivelås på forhjulet, en halv omdreining på hjulet etter start og braketten som hold bremsekalipperen var slått i stykker, min automatiske bremsing hadde ført til at klosser og bremsevæske "sprutet"

Rådyra ble gode da... planen var et par dager til på tur og forholdene var ellers perfekte

....skitt!!!!
Etter noen minutter "befaring" ble planen klar. Jeg har 2 skiver foran...en kan "blendes" og jeg kan fortsette! Det var hvertfall verdt et forsøk! Lørdag, verksteder og egnet butikker var ikke i nærheten, eneste i nærheten var en bensinstasjon,,,,og ja ,,de hadde pølser,,men ikke noe skrue eller bolter jeg kunne bruke. Jeg ville tette ende kopplingen på bremseslange med bolt og gjengetape / pakning....men intet var å finne...dvs bremsevæske fant jeg.
Viking neste...og en meget hjelpsom man dukket opp. Han var forberedt på å ta sykkelen med, da jeg luftet min plan..
Han sa at han ikke hadde lov til å gjøre noen ombygging av bremsene, så det kunne han ikke gjøre, selv om han syntes ideen var god.
MEN...som han sa, Du kan gjøre det og jeg kan hjelpe deg!
Mannen var meget hjelpsom..og brukte mye tid på å lete etter egnet bolt & mutter,,før han kom tilbake,,,vi mekket & skrudde, fikset og ordnet ...og testet. Før holdt det å bruke 2-3 finger på forbremsen, hvis jeg nå bruket 4 så hadde jeg helt flott brems..HURRA!!!!
Vi var snart på veien igjen og hadde en flott tur............
En måneds tid senere var brackett kommet oh kaliper på plass,,,og aktuelle bolt hivd i verktøyveske som minne...
OG,,jeg hadde bestemt en ting: Jeg skal bare bruke skivebrems om jeg kan parkere syklene med snuten inn, dvs at jeg må trille en får bakover først! Da MÅTTE jeg merke skivebremsen før det var for sent!!! SMART!!

......
4-5 år senere var vi i fjellet i Oliana , Spania...på "lysfest"..Vi ble "advart" når vi kom at det var årlig byfest m/ fyrverkeri show i den knusk tørre fjellandsby så det kunne bli lite søvn på hotellet. Helt greit, sa vi, hvis vi får være med!
Det var dundrene fest sene kvelden..og min bekymring om fyrverkeri i det knusktørre landskapet ble løst som følger.
De valge gater inne i byen med bare steinhus.... hadde på forhånd strukket ståltråd land takrenner , mellom hus osv...og hadde plassert en DIGER brannbil i enden... Raketter ble linket mot ståltrådene og i stedet for å gå til værs gikk de langsetter husveggene!!!!
Kult og morsomt!!
Dagen etter var vi ganske tidlig oppe...klar for mange flotte mil i fjellene sørover...
Frokost og pakking og når vi kom ut til sykkelen var det flere "slitne" festdeltakere der som ennå ikke hadde tatt kvelden.. De hadde "beundret" sykkelen, tatt bilder osv hehe.. og ville nå ta bilder med oss osv osv...morsomt med blide, hgalvfulle , unge spanske jenter og gutter!! God stemning!
Vi salet på mens de skålte, lo og skulle hoiet oss av gårde!
DA....for første gang siden Kvinesdal...hadde jeg parkert med snuten ut...OG brukt skivebrems
Ny KLANG, BONG...
Skrål, latter og hoiing ble rask til buuuuuu!!??? What????
SKITT!!!!!!!!!!
Men...NÅ...var ikke rådyre så dyre...alt var jo klappet og klart.
Mens spanjolene ville finne mekaniker og hjelp til oss hev jeg ut verktøyveska..fant den dyrbare bolten fra Kvinesdal... Jeg hadde heller ikke presset på bremsen og så bremsevæsken var i beholden. Det tok meg 10-15 minutt så var slangen blendet og hengt opp, bremser luftet, saker pakket og "nevar" vasket,,,og ny jubel fra tilskuer bunch'n...." What a mechanic!!",,, halvfulle som de var ...

Vi suste av gårde med masse vinking!
Ja, jeg har bolten enda