kjellv skrev:Det jeg synes er mest interessant oppi dette er at i følge de nye Euro4 kravene skal alle motorsykler som selges nye etter (tror det var) 16.11.2016 være merket med en spesiell etikett (E10) nær bensinlokket. Hvilket skal bety at alle nye motorsykler som selges etter denne dato skal være godkjent og tåler 10% etanol i bensinen.
Men jeg blir overrasket om vårt lille Norge har anledning til å innføre dobbelt så mye etanol i bensinen som resten av EU bare pga en liten krangel om statsbudsjettet. Vi er jo ellers forpliktet til å implementere alle andre krav og forordninger som EU parlamentet innfører, uten muligheter til å strekke oss lengre enn de har bestemt..

Det virker merkelig om Norge skal kunne innføre inntil 20 % etanol, ja. Og skulle det skje, så burde det fortsatt være alternativer tilgjengelige med langt mindre etanol. Cameron var jo også inne på at regjeringens folk måtte ha nær dialog med kjøretøyprodusenter før evt vesentlige (må man anta) endringer i drivstoffsammensetning vedtas.;
"...What this means is that the nature of motor gasoline should not be arbitrarily changed by government administrators without the most detailed consultation with the vehicle industry. Because motorcycles are greatly outnumbered by cars, it is possible that this consultative process may not include their manufacturers. ..." (
http://www.cycleworld.com/ethanol-in-mo ... ead-center )
Det burde også komme relativt rimelige alternativer til eventuell bensin med høyt etanolinnhold. Det snakkes om 10 %
som en slags grense, men også ved 10 % etanolinnblanding kommer vesentlige problemer i forbindelse med mange kjøretøy. Håper det ikke blir for dyrt og vanskelig å skaffe alternativ. Selv i USA, med et enormt mye større marked enn
i Norge, er det en viss bekymring om dette:
"...But a fear exists that availability of E15 signals a Federal trend away from fuels (E10) that are relatively safe for engines with passive fuel systems. This would imply a future in which such vehicles could be operated only on expensive specialist fuels such as racing gasoline. ..." ( hentet fra samme artikkel som over ).
Cameron er ingen hvem som helst, så det kan være grunn til å lytte til en del av det han sier;
"Kevin Cameron has been an editor at Cycle World magazine since 1991,[1] before which he was an editor at Cycle for almost twenty years,[2][3] and a race tuner from the early 1970s through the 1980s.[4] He is also an author of many books on motorcycles specializing in performance and engineering. Cameron is a graduate of Harvard University,[3] where he studied physics.[4] (wikipedia).