Lapping av dekk

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
supersic
Motorsykkelen din: SpeedTriple

Lapping av dekk

Legg inn av supersic »

Fikk en skrue i fordekket ca 4 cm fra senter, kjøpte Biltema lappesaker og satte i en plugg.
Hullet var jævla trangt og måtte bruke mer en passe makt for å få denne pluggen på plass.

Det var faktisk så trangt at det er litt forhøyning i gummien rundt pluggen,det er akkurat som om pluggen rett og slett er for stor, er dette normalt eller skulle jeg gjort hullet enda større før jeg satte i pluggen, eller burde jeg rett og slett bytte fordekket?

ZZR-Erling

Re: Lapping av dekk

Legg inn av ZZR-Erling »

Du skal bruke en "plugger" som vel fulgte med for å lage hullet stort nok til "makkene".
2:20: https://www.youtube.com/watch?v=IdyLRdTRN3M

Brukeravatar
supersic
Motorsykkelen din: SpeedTriple

Legg inn av supersic »

ja brukte denne , men satte den bare inn og dro den ut en gang, var litt redd for at for mye gummi skulle bli borte, men tror du jeg burde bytte dekket, kan pluggen lage så mye press at dekket revner?

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Riktig som ZZR-Erling skriver.
Har faktisk hatt god erfaring med repkit'et fra Biltema både påbildekk og MCdekk.
Høres motsigende ut, selvfølgelig, men punkteringshullet må i de aller fleste tilfelles utvides med det ene verktøyet som følger med i settet.
Deretter må nålen med reparasjonstråden av rågummi brukes målrettet, men samtidig forsiktig slik at tråden løsnet og havner inni dekket.

Brukeravatar
Atrox
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Legg inn av Atrox »

Før hørte en alltid at en aldri skulle lappe mc-dekk, men synes jeg oftere og oftere leser på forumsider om folk som har lappa og kjørt videre til dekket er ferdig utslitt.

Ble såpass nyfiken på dette sjøl så har googla litt - det ligger en bra artikkel om dette her:

http://www.motorcyclistonline.com/tire- ... ycle-tires

For min egen del ville jeg nok ha bytta dekket - spesielt om jeg var usikker på om plugginga har blitt gjort 100% rett. Kjipt å være usikker på om pluggen plutselig skulle blåse ut.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Atrox skrev:For min egen del ville jeg nok ha bytta dekket - spesielt om jeg var usikker på om plugginga har blitt gjort 100% rett. Kjipt å være usikker på om pluggen plutselig skulle blåse ut.
Skal mye til for at pluggen løsner om man "kjører inn" reparasjonen slik at rep.tråden vulkaniseres skikkelig, for å si det slik. Dvs. at pluggen fester seg til og blir en "fastlimt" del av dekkbanen.

På de MCdekkene jeg har plugget selv og hvor Vikingfolkene har gjort det, har pluggingen holdt resten av dekkets levetid, i mer enn 10000 km. i et av tilfellene.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Plugg og kjør, ikke noe problem, men husk til nestegang at du skal utvide hullet slik at raspeverktøyet går temmelig lett. Marken skal gå svært trangt i allikevel, snu håndtaket 90 grader og lirk det ut.

BMW leveres med TIP TOP rep-kit, litt annerledes plugger, men går ut på det samme. Man skal ikke være redd for å kjøre på et plugget dekk. Har kjørt rundt 3000m på et bakdekk med plugg i. Satt som bare det.
IMG_3717.JPG
IMG_3716.JPG
IMG_3715.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

Har også kjørt ca 10-12.000 km på et dekk som blei plugget da det var omtrent nytt. En tur på autobahn blei det også. Funka fint!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar