Justering av vindskjerm
Justering av vindskjerm
Jeg har kjørt mye i sommer, men plages med mye hodepine. Jeg fikk et tips om at vindskjermen er feil justert. Jeg tok den av og fikk mye mer glede av kjøringen. Etter hvert som tiden gikk fant jeg ut å justere på skjermen. Det som jeg lurer på er om det er mulig å justere ned skjermen. Den må skjæres ned 10-15 cm.


- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Justering av vindskjerm
Begynn med å skru skjermen løs fra styret
Merk opp linja der du vil ha høyden på skjermen med en tynn tusj.
Bruk stikksag med veldig fintannet blad og liten eller ingen pendling på bladet.
Og husk, sett bred og kraftig tape på den sida av skjermen du skal bruke.
Minst like bredt som fotplata på stikksaga. Hvis ikke får du riper på skjermen.
Om det blir ujevn kant etter saginga kan du gå over kanten med ei grov fil.
Merk opp linja der du vil ha høyden på skjermen med en tynn tusj.
Bruk stikksag med veldig fintannet blad og liten eller ingen pendling på bladet.
Og husk, sett bred og kraftig tape på den sida av skjermen du skal bruke.
Minst like bredt som fotplata på stikksaga. Hvis ikke får du riper på skjermen.
Om det blir ujevn kant etter saginga kan du gå over kanten med ei grov fil.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Justering av vindskjerm
Ok. Jeg er jo redd for at skjermen sprekker, men det er vell der tapen kommer inn. Skal jeg bruke et stålsagblad eller fintagget treblad?


- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Justering av vindskjerm
Tapen er først og fremst for å hindre riper i skjermen.nippon81 skrev:Ok. Jeg er jo redd for at skjermen sprekker, men det er vell der tapen kommer inn. Skal jeg bruke et stålsagblad eller fintagget treblad?
His du holder stikksaga godt ned imot skjermen, sånn at den ikke får mulighet til å begynne å hoppe og sprette, sprekker ikke plasten.
Tror det er best å bruke et fint tre-blad. Evt et grovt metallblad.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Justering av vindskjerm
Ok. Da gjør jeg et forsøk.
Takk

Takk


Re: Justering av vindskjerm
Nippon, vi har klin like sykler. Derfor er du den aller aller beste gutten her inne, og fortjener bedre enn som så.nippon81 skrev:Jeg har kjørt mye i sommer, men plages med mye hodepine. Jeg fikk et tips om at vindskjermen er feil justert. Jeg tok den av og fikk mye mer glede av kjøringen. Etter hvert som tiden gikk fant jeg ut å justere på skjermen. Det som jeg lurer på er om det er mulig å justere ned skjermen. Den må skjæres ned 10-15 cm.
Jeg har aldri hatt vindskjerm på min (jeg synes det er et fjollete irritasjonsmoment). Anbefaler å fjerne den helt. Skakke være vindu vet du...skakke det...
Re: Justering av vindskjerm
Hei!
Hehe. Jeg kjørte store deler av sommer og høst uten "vindu" skjerm. Jeg følte mer kontakt med sykkel og natur, men det var en tur fra Oppdal og hjem som fikk meg til å tenke på en mulig løsning å justere skjermen. Det regnet og jeg ble kald selv om jeg hadde gore-tex klær. Opplevde flere ubehagelie episoder der hjernen ville hjem så fort som mulig.
Men jeg er helt enig med deg, det var en helt anne følelse å kjøre uten skjerm.
Hehe. Jeg kjørte store deler av sommer og høst uten "vindu" skjerm. Jeg følte mer kontakt med sykkel og natur, men det var en tur fra Oppdal og hjem som fikk meg til å tenke på en mulig løsning å justere skjermen. Det regnet og jeg ble kald selv om jeg hadde gore-tex klær. Opplevde flere ubehagelie episoder der hjernen ville hjem så fort som mulig.

Men jeg er helt enig med deg, det var en helt anne følelse å kjøre uten skjerm.



- Bjerknez
- Innlegg: 24584
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Justering av vindskjerm
Det har jeg sagt hele tiden. Uten vindskjerm er det beste. En vindskjerm lager som oftest mer krøll enn den gjør nytte mener jeg. Ser rett og slett ikke poenget.nippon81 skrev:Hei!
Hehe. Jeg kjørte store deler av sommer og høst uten "vindu" skjerm. Jeg følte mer kontakt med sykkel og natur, men det var en tur fra Oppdal og hjem som fikk meg til å tenke på en mulig løsning å justere skjermen. Det regnet og jeg ble kald selv om jeg hadde gore-tex klær. Opplevde flere ubehagelie episoder der hjernen ville hjem så fort som mulig.
Men jeg er helt enig med deg, det var en helt anne følelse å kjøre uten skjerm.
Når man skal flytte vinden så vil man få turbulens. Jo mindre vind man får i ansiktet jo mer turbulens må man forvente.
Jeg selv foretrekker vinden javnt fordelt på kroppen (uten vindskjerm).
Dog tror jeg kanskje vindskjermen på større sykler fungerer bedre. Altså der hvor sykkelen er bygget rundt sjaføren. GoldWing etc. Jeg tror også at vindskjemen på en R-sykkel fungerer, hvis man legger seg paddeflat over tanken. Men behagelig er dte vel kanskje ikke :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Justering av vindskjerm
Det er nok mange meninger om vindskjerm. Turbulens og vindstøy må man påregne i større eller mindre grad uansett hvilke løsninger man velger.Bjerknez skrev:Det har jeg sagt hele tiden. Uten vindskjerm er det beste. En vindskjerm lager som oftest mer krøll enn den gjør nytte mener jeg. Ser rett og slett ikke poenget.nippon81 skrev:Hei!
Hehe. Jeg kjørte store deler av sommer og høst uten "vindu" skjerm. Jeg følte mer kontakt med sykkel og natur, men det var en tur fra Oppdal og hjem som fikk meg til å tenke på en mulig løsning å justere skjermen. Det regnet og jeg ble kald selv om jeg hadde gore-tex klær. Opplevde flere ubehagelie episoder der hjernen ville hjem så fort som mulig.
Men jeg er helt enig med deg, det var en helt anne følelse å kjøre uten skjerm.
Når man skal flytte vinden så vil man få turbulens. Jo mindre vind man får i ansiktet jo mer turbulens må man forvente.
Jeg selv foretrekker vinden javnt fordelt på kroppen (uten vindskjerm).
Dog tror jeg kanskje vindskjermen på større sykler fungerer bedre. Altså der hvor sykkelen er bygget rundt sjaføren. GoldWing etc. Jeg tror også at vindskjemen på en R-sykkel fungerer, hvis man legger seg paddeflat over tanken. Men behagelig er dte vel kanskje ikke :)
Selv setter jeg stor pris på vindskjermen på FJRen. Den er elektrisk justerbar, jeg kan foreta små justeringer mens jeg kjører for å tilpasse vindstøyen i forhold til farten. Men det er spesielt i regnvær den virkelig kommer til sin rett. Da kjører jeg den helt opp, og gir blaffen i vindstøyen. Da sitter jeg i en boble som gjør at jeg får vindpresset i ryggen. visiret blåser rent fra sidene og framover. Da kommer ikke en dråpe regn på visiret en gang. Jeg kan til og med åpne visiret uten å få dråper på brillene dersom jeg har problemer med at brillene dogger.
- Bjerknez
- Innlegg: 24584
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Justering av vindskjerm
Da mangler du bare vinduspussere kjellv 

- FredrikE24
- Innlegg: 5014
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Justering av vindskjerm
Vindskjerm er genialt, må justeres litt etter høyde. Får du laget avlange hull i skjermen slik at du kan løsne boltene og justere i høyderetning litt etter behov?
Ellers er det å skjære i den ikke noe stort problem, bruk samme type blad som benyttes på baufiler, feldig sakte fart og null pendling på bladet(om stikksaga di har den funksjonen). Husk å teipe godt med god maskeringsteip, lag en strek på teipen og skjær gjennom teipen. Teip gjerne på begge sider. Rundt av kanten med FIN smergelskive eller papir etter grovtilpasning med fil.
Selv har jeg kåpe og vindskjerm.. Jeg koser meg godt når førere på nakensykler er blaute som katter og jeg sitter tørr og fin der bak.
Ikke like skjermet for regn på hjelmen enn hva man er på feks. K1200GT/K1300GT samt Yamaha FJR, men gjør en stor forskjell.
Ellers er det å skjære i den ikke noe stort problem, bruk samme type blad som benyttes på baufiler, feldig sakte fart og null pendling på bladet(om stikksaga di har den funksjonen). Husk å teipe godt med god maskeringsteip, lag en strek på teipen og skjær gjennom teipen. Teip gjerne på begge sider. Rundt av kanten med FIN smergelskive eller papir etter grovtilpasning med fil.
Selv har jeg kåpe og vindskjerm.. Jeg koser meg godt når førere på nakensykler er blaute som katter og jeg sitter tørr og fin der bak.
Ikke like skjermet for regn på hjelmen enn hva man er på feks. K1200GT/K1300GT samt Yamaha FJR, men gjør en stor forskjell.
- Bjerknez
- Innlegg: 24584
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Justering av vindskjerm
Hehe, jeg koser meg godt jeg også når de med vindskjerm nevner at de både sliter med øresus, hodepine og turbulens. De syklene jeg har kjørt med vindskjerm fungerer greit opp til maks 60-80km/t men over disse hastighetene blir det bare ubehagelig. Da vil jeg heller ha regn på overkroppen. Jeg har da på meg vanntett regndress de få gangene jeg kjører i regn så våt blir jeg ikke uansett
Syklene jeg har kjørt med Vindskjerm er:
Yamaha Tracer
Triumph Tiger Explorer
BMW R1200RS
Den som jeg husker fungerte dårligst av disse er Traceren. Over 80km/t er rett og slett ubehagelig. Noe xyvind her inne også fikk erfare når vi kjørte transportetappe til Eidsvoll. Vi byttet sykkel på vei hjem og han ble frelst
Den i Tigeren var den som fungerte best synes jeg, men også her ble det turbulens som jeg ikke likte. Ble litt mer støy også. Jeg tror igjen at vindskjermen på sykler som er bygget mer rundt føreren er mer egnet. Som større Touring sykler og GoldWing etc.
Å feste på en skrøpelig plastdings forran på sykkelen for så og tro at man løser alle problemer med turbulens/støy etc. tror jeg ikke noe på. Vertfall ikek frem til jeg får kjørt en sykkel hvor disse tingene er fikset.

Syklene jeg har kjørt med Vindskjerm er:
Yamaha Tracer
Triumph Tiger Explorer
BMW R1200RS
Den som jeg husker fungerte dårligst av disse er Traceren. Over 80km/t er rett og slett ubehagelig. Noe xyvind her inne også fikk erfare når vi kjørte transportetappe til Eidsvoll. Vi byttet sykkel på vei hjem og han ble frelst

Den i Tigeren var den som fungerte best synes jeg, men også her ble det turbulens som jeg ikke likte. Ble litt mer støy også. Jeg tror igjen at vindskjermen på sykler som er bygget mer rundt føreren er mer egnet. Som større Touring sykler og GoldWing etc.
Å feste på en skrøpelig plastdings forran på sykkelen for så og tro at man løser alle problemer med turbulens/støy etc. tror jeg ikke noe på. Vertfall ikek frem til jeg får kjørt en sykkel hvor disse tingene er fikset.

Sist redigert av Bjerknez den 30 jan 2017, 15:19, redigert 1 gang totalt.
- FredrikE24
- Innlegg: 5014
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Justering av vindskjerm
Var ikke R1200RS du hadde kjørt da? Glad jeg kan vippe opp min skjerm, kjører som regel med den oppe i dårlig vær, når det er varmt så er det ned og man får en fin strøm av luft på overkroppen. Klart at det kan bli turbulens grunnet trykkforskjell på enkelte sykler, men BMW har hvertfall tatt høyde for dette på midten av 80-tallet en gang og har det veldig åpent mellom styre og forhjul opp i kåpa og bak vindskjermen slik at trykket utlignes. Når vi går ned mot kuldegrader setter jeg på en svær vegg av en vindskjerm, er som å sitte i sofaen hjemme å kjøre 

- Bjerknez
- Innlegg: 24584
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Justering av vindskjerm
Det stemmer. Det var R1200RS jeg kjørte 
