SveinHa skrev: 20 okt 2024, 18:15
Bjerknez skrev: 20 okt 2024, 17:12Uansett så ser jeg på dette med strømsparing som ganske tullete. Ikke tullete og slå av enheter som lys etc. man ikke bruker, men det er tullete hvis det går ut over komforten. SÅ dyrt er det ikke. Da sparer man mer på andre ting.
Ikke alle kan le av strømregningen, der finnes f.eks. noen som er blitt pensjonist etter å ha levd en stund på uføretrygd og samme hva du har tjent tidligere så sørger NAV for at inntekten blir ganske så redusert... og da hjelper alle sparetiltak.
Klager på ingen måte på økonomien men har gått fra et årsforbruk på 32.000kWh til 15.000kWh KUN ved å endre vaner og det går til en viss grad ut over komforten men ikke mye. Da jeg fikk solceller i hus gikk forbruket ned til 6600kWh og så langt i år er jeg kommet til 3200kWh og da havarerte til og med luft-vann varmepumpen i februar og er ikke blitt erstattet... Solcelleanlegget mitt er egendesignet og bygget for selvberging og en rimelig alderdom og vil levere både billig og gratis strøm helt uavhengig av hva de forskjellige kraftlag og regjeringer finner på
Strømsparing er både gøy og nyttig men om du sliter med at lønnskontoen renner over så kan jeg jo skjønne at du ikke gidder...
Lønnskontoen min renner så absolutt ikke over. Vi bruker rundt 1000-1500 i måneden på strøm avhengig av årstid etc. madammen vil ikke ha det kaldere på badet og hun vil heller ikke fryse i stuen. Det er jo forståelig, å da er det ikke så mye mer å spare her hos oss. Slå av lys etc. gjør vi jo uansett av opplagte grunner når vi ikke bruker det og ellers så kjlrer vi ikke rundt med elbilen fordi det er gøy å lade den. Derimot sparer vi tatalt 3-4000 kroner i måneden på å slippe å fylle drivstoff på to biler. + 1500 kroner til i bompenger (så lenge det blir mulig). Det er 5.000 kr. Pr. Mnd(!). Vi fikk ogs ned renten som utgjorde rundt 500 pr. mnd. så det blir 5.500ish kroner pr. mnd.
Da driter jeg liksom i om strømregningen blir på 1000 kroner eller 1.129 kroner. Det finnes grenser for hvor mye energi jeg gidder å legge i sparing. Solcelle er jo smart, men det er fortsatt en invistering og er ikke gratis. Det tar vel noen pr før man tjener inn en slik invistering?
Kunsten er å ikke bo i større hus enn man strengt tatt trenger, isolere godt, og bruke varmepumpe. Kjlrer man bil, så bytt til elbil og spar mer med tanke på drivstoff.
Men klart, bor man i et 200kvm stort hus med to etasjer alene som er dårlig isolert og klager på strømregningen så vet man jo selv hvor man kan spare mest....