Zero godkjent som lettvekter
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Har nå tatt dialog med importøren i Norge.....
De svarer med å liste opp Klasse B. Og si det .....
se på facebook, de vet ikke hva de steller med.
https://www.facebook.com/carpointnorge/?fref=ts
De svarer med å liste opp Klasse B. Og si det .....
se på facebook, de vet ikke hva de steller med.
https://www.facebook.com/carpointnorge/?fref=ts
Re: Zero godkjent som lettvekter
Blir spennende å se hva konklusjonen blir til slutt. Personlig frykter jeg mer 50 åringer som har fått klasse A i posten og bestemt seg for å kjøre sykkel uten erfaring. 16 åringene får i hvertfall litt kjøretrening på sykkel før de slippes ut. Det er uansett ikke kreftene som er farlig, det er personen oppå som er den som tar beslutningene.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Zero godkjent som lettvekter
De dreiemoment-tallene de oppgir ser ganske eventyrlige ut, kan det være moment på bakhjulet ?Spaghettiræser skrev:TU, teknisk ukeblad har testet mopeder m.m
http://www.tu.no/artikler/test-av-elekt ... ger/236553
Det er skremmende misforhold mellom hk og dreiemoment.
Skal bli moro å se hva importøren svarer. Ser at de som står på Finn, ser ut til å hs "riktig" hk oppgitt.
Til sammenligning har en av Tesla S modellene 600 Nm og 302 hk.
Har forresten ikke fått noe svar fra importøren på mailen min fra i går kveld,
gir dem enda etpar dager.........
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Zero godkjent som lettvekter
Det finnes ikke 50-åringer som har fått klasse A i posten........45316 skrev:Blir spennende å se hva konklusjonen blir til slutt. Personlig frykter jeg mer 50 åringer som har fått klasse A i posten og bestemt seg for å kjøre sykkel uten erfaring. 16 åringene får i hvertfall litt kjøretrening på sykkel før de slippes ut. Det er uansett ikke kreftene som er farlig, det er personen oppå som er den som tar beslutningene.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Men da vi var 18 slapp vi å kjøre leke-mc i to år

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
A lapp i posten....
Ifølge norsk importør er det flere land i europa der disse kan kjøres på B førerkort....
Har diskutert åpent på dette med dem på FB.
Har nå henvendt meg til produsenten...
vi blir vel betegnet som kranglefanter, men de må da kunne få dette riktig. Da det er remdrift, og enormt dreiemoment, betyr det at en oppgearing fort gir toppfart rundt 200, uten særlig merkbar redusert akselerasjon som betyr noe.
Ifølge norsk importør er det flere land i europa der disse kan kjøres på B førerkort....
Har diskutert åpent på dette med dem på FB.
Har nå henvendt meg til produsenten...
vi blir vel betegnet som kranglefanter, men de må da kunne få dette riktig. Da det er remdrift, og enormt dreiemoment, betyr det at en oppgearing fort gir toppfart rundt 200, uten særlig merkbar redusert akselerasjon som betyr noe.
- Elektrolux
- Innlegg: 55
- Registrert: 06 apr 2015, 09:11
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
Re: Zero godkjent som lettvekter
11 kW kontinuerlig effekt er ikke nok til toppfart på stort mer enn 130 km/t. Moment gir riktignok godt drag, og kortvarig effekt på inntil 35 kW gir god akselerasjon opp til toppfarten.Spaghettiræser skrev: Da det er remdrift, og enormt dreiemoment, betyr det at en oppgearing fort gir toppfart rundt 200, uten særlig merkbar redusert akselerasjon som betyr noe.
Prøvde en full effekt Zero S på Bryne, og skulle virkelig ønske den hadde traksjon kontrol. Har det på 1200RS og syntes det utrolig betryggende nå det er så mye moment
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Zero godkjent som lettvekter
Jeg fikk dette svaret fra Carpoint i dag;
Takk for din henvendelse.
Vi har motorsykler som er begrenset til 11 kw.
Zero S og DS 13 kw/t og Zero S 6.5 kw/t.
Ønsker du mer informasjon er jeg tilgjengelig på telefon og epost.
Takk for din henvendelse.
Vi har motorsykler som er begrenset til 11 kw.
Zero S og DS 13 kw/t og Zero S 6.5 kw/t.
Ønsker du mer informasjon er jeg tilgjengelig på telefon og epost.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter

Artig...!Jompa skrev:Jeg fikk dette svaret fra Carpoint i dag;
Takk for din henvendelse.
Vi har motorsykler som er begrenset til 11 kw.
Zero S og DS 13 kw/t og Zero S 6.5 kw/t.
Ønsker du mer informasjon er jeg tilgjengelig på telefon og epost.
De svarte helt motsatt til meg på Facebook. Der vaset de om "noen" land ..der de var tillatt som A1, noen land men kunne bare gjette.
Får se hva EU representanten forteller, hvis de tør svare.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Zero godkjent som lettvekter
Ok.
Jeg fikk svar fra daglig leder, du også?
Jeg fikk svar fra daglig leder, du også?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Tror det var selger, men usikker.
Syntes det var så vagt at jeg kontaktet produsenten, som sendte det videre til Zero EU, som nasjonale forhandlere er underlagt. Igjen, tror jeg.
For oss her er det jo uvesentlig, men vi er vel litt kverulerende og vil ha det riktig.. Stabeiser er vel kanskje rette ord...
De får tvilsomt solgt lettvekter til over 100.000 hvis de er begrenset på samme måte som bensinutgavene.
Hovedpoenget, er nettsiden der de påstår at det er gjennomsnittseffekt og ikke maks effekt som definerer registreringsklassen.
Syntes det var så vagt at jeg kontaktet produsenten, som sendte det videre til Zero EU, som nasjonale forhandlere er underlagt. Igjen, tror jeg.
For oss her er det jo uvesentlig, men vi er vel litt kverulerende og vil ha det riktig.. Stabeiser er vel kanskje rette ord...
De får tvilsomt solgt lettvekter til over 100.000 hvis de er begrenset på samme måte som bensinutgavene.
Hovedpoenget, er nettsiden der de påstår at det er gjennomsnittseffekt og ikke maks effekt som definerer registreringsklassen.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Zero godkjent som lettvekter
Jepp, vi er nok kverulanter.
Æ kan ikke se noe galt i være kverulant heller, så lenge man får
ufullstendige og meningsløse svar.
El-mc er uinteressant for meg, men jeg synes det er ganske spennende når produsenten lager sine egne definisjoner av reglene,
og i tillegg ser ut til å gjøre dem gjeldene for hele verden.
Er spent på om du får svar fra Zero EU
Tar tilbake det jeg sa tidligere om at denne "lettvekteren" kan komme til å bli en storselger, ikke mange 16-åringer som legger ut 100 000 for en sykkel.
Æ kan ikke se noe galt i være kverulant heller, så lenge man får
ufullstendige og meningsløse svar.
El-mc er uinteressant for meg, men jeg synes det er ganske spennende når produsenten lager sine egne definisjoner av reglene,
og i tillegg ser ut til å gjøre dem gjeldene for hele verden.
Er spent på om du får svar fra Zero EU
Tar tilbake det jeg sa tidligere om at denne "lettvekteren" kan komme til å bli en storselger, ikke mange 16-åringer som legger ut 100 000 for en sykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Zero godkjent som lettvekter
Det eneste jeg kan finne om "spesielle regler" for elektrisk drift (nominell effekt) gjelder el-moped(4Kw) og tråsykkel (0.250Kw).
Finner ellers ingen ting i kjøretøyforskriften eller EU-forordninger/forskrifter.
SÅ -er de godkjente med mer enn max på 11Kw bør de kunne frembringe dokumentasjon på dette.
At sykkel FØR begrensning har mer effekt er uintressant i denne sammenheng.
Mer intressant godkjenningsmessig er hvordan dette eventuelt kan reverseres og oppdages i en kontroll av kjøretøyet.
Spesielt siden disse ikke har "slagvolumbegrensning" eller synlige plomberinger.
Finner ellers ingen ting i kjøretøyforskriften eller EU-forordninger/forskrifter.
SÅ -er de godkjente med mer enn max på 11Kw bør de kunne frembringe dokumentasjon på dette.
At sykkel FØR begrensning har mer effekt er uintressant i denne sammenheng.
Mer intressant godkjenningsmessig er hvordan dette eventuelt kan reverseres og oppdages i en kontroll av kjøretøyet.
Spesielt siden disse ikke har "slagvolumbegrensning" eller synlige plomberinger.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Å sende til det lokale vegkontoret var som ventet meningsløst, de svarer enten feil, eller ikke i det hele tatt.
Har derfor sendt spørsmålet sentralt og til Samferdselsdepartementet.
Disse skal være typegodkjent, så det må da være enkelt....
Har derfor sendt spørsmålet sentralt og til Samferdselsdepartementet.
Disse skal være typegodkjent, så det må da være enkelt....
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Som sagt... å få svar fra det lokale vegkontoret er meningsløst...... Nå purret jeg på dem, og fikk dette :
Fra: Rakvåg Nils Magne [mailto:XXXXXX@vegvesen.no]
Sendt: mandag 6. februar 2017 12.16
Til: XXXXXX@getmail.no
Emne: VS: Kontakt oss:XXXXXXX
Hei.
Hva er en lettvekter?
Har du en konkret sykkel å vise til med kjennemerke?
MVH
Nils Magne Rakvåg
Fra: Rakvåg Nils Magne [mailto:XXXXXX@vegvesen.no]
Sendt: mandag 6. februar 2017 12.16
Til: XXXXXX@getmail.no
Emne: VS: Kontakt oss:XXXXXXX
Hei.
Hva er en lettvekter?
Har du en konkret sykkel å vise til med kjennemerke?
MVH
Nils Magne Rakvåg