Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
-
- Innlegg: 36
- Registrert: 16 jul 2015, 23:57
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
- Bosted: Oslo
Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Hei
Ser nå at Suzuki GSX-R1000R er blitt lagt ut til ca 309k av norske forhandlere. https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=89313157
Kan noen forklare den høye prisen til meg? I USA koster denne ca $17k som er ca det samme som en "stock" Yamaha R1 og en Honda Fireblade. I Norge er den nesten 60.000 kroner dyrere enn disse syklene.
Er det norske forhandlere som priser seg høyt da det er en populær sykkel?
Ser nå at Suzuki GSX-R1000R er blitt lagt ut til ca 309k av norske forhandlere. https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=89313157
Kan noen forklare den høye prisen til meg? I USA koster denne ca $17k som er ca det samme som en "stock" Yamaha R1 og en Honda Fireblade. I Norge er den nesten 60.000 kroner dyrere enn disse syklene.
Er det norske forhandlere som priser seg høyt da det er en populær sykkel?
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Koster jo litt for materialene til eksospotta
Dessverre ikke noe mer fornuftig svar fra meg.. :)


Dessverre ikke noe mer fornuftig svar fra meg.. :)
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Ikke sikkert at det er like modellbetegnelser.
Veldig ofte andre i Trumpland
Veldig ofte andre i Trumpland
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Husk at det er forskjell på R og RR, basis,odellen har kun en R, toppmodellen har to.
-
- Innlegg: 36
- Registrert: 16 jul 2015, 23:57
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
- Bosted: Oslo
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Her er samme modell med Amerikanske priser http://www.suzukicycles.com/Product%20L ... 1000R.aspx
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
I følge det jeg har lest så kommer den i et begrenset opplag. Mulig derfor den er så dyr?
Uansett, jeg hadde vertfall lett styrt unna. Den summen kan den umulig være verdt.
Uansett, jeg hadde vertfall lett styrt unna. Den summen kan den umulig være verdt.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
http://www.erling-sande.no/nb-NO/2-hjul ... /Produkter
Her kan en lese om forskjellene mellom R og RR.
En ser på mange mc at de "brandes" forsjellig i ulike markeder. Når jeg leser forskjellene mellom r' ene. Så blir jeg litt målløs over hva relativt enkle dibbidutter prises med. Det litt usikre er hva den oppgraderte ABS er verd.
Med limited edition, er det kvoter til hvert land. Da blir det tilbud og etterspørsel som legger listen. Jo høyere pris, dess mer "lukrativ".
Her kan en lese om forskjellene mellom R og RR.
En ser på mange mc at de "brandes" forsjellig i ulike markeder. Når jeg leser forskjellene mellom r' ene. Så blir jeg litt målløs over hva relativt enkle dibbidutter prises med. Det litt usikre er hva den oppgraderte ABS er verd.
Med limited edition, er det kvoter til hvert land. Da blir det tilbud og etterspørsel som legger listen. Jo høyere pris, dess mer "lukrativ".
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Jeg synes rett og slett den prisen er helt hinnsides. Jeg synes også lillebroren er fryktelig dyr jeg da. Men nå har jeg ikke sjekket hva slags utstyr dem er levert med.
En BMW S1000RR koster jo 238.000,- og da skjønner jeg ikke hvorfor denne Suzukien skal koste over 300-lapper. Spesielt ikke med den varmtvannsberederen til potte...
En BMW S1000RR koster jo 238.000,- og da skjønner jeg ikke hvorfor denne Suzukien skal koste over 300-lapper. Spesielt ikke med den varmtvannsberederen til potte...
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Hvor mye koster HP4 da bjerknez?
Dette er vel ikke en standard GSX-R så vidt jeg forstår.
De fleste har en liten produksjon av spesialmodeller av sin superbike. Yamaha har RM1, BMW har HP4, Ducati har Panigale R.
Så dette er vel Suzuki sin versjon?
De andre merkene tar meget godt betalt i forhold til sine standardmodeller de også.
Dette er vel ikke en standard GSX-R så vidt jeg forstår.
De fleste har en liten produksjon av spesialmodeller av sin superbike. Yamaha har RM1, BMW har HP4, Ducati har Panigale R.
Så dette er vel Suzuki sin versjon?
De andre merkene tar meget godt betalt i forhold til sine standardmodeller de også.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Det skrev jeg vel over?simpson skrev:Hvor mye koster HP4 da bjerknez?
Neida... sikkert ikke. Men hva er forskjellen fra "lillebroren"? Hva er det man betaler ca. 40.000,- ekstra for?Dette er vel ikke en standard GSX-R så vidt jeg forstår.
Ingen tvil om det...De fleste har en liten produksjon av spesialmodeller av sin superbike. Yamaha har RM1, BMW har HP4, Ducati har Panigale R.
Så dette er vel Suzuki sin versjon?
Der svarte du vel egentlig på det jeg skrev. Dem tar seg meget godt betalt, og dermed mener jeg den er overpriset.De andre merkene tar meget godt betalt i forhold til sine standardmodeller de også.
EDIT:
Så nå at du skrev HP4. Hva den koster vet jeg ikke.
EDIT 2:
Ser at BMW HP4 koster 313-laken. Nesten 80-laken(!!!) mer enn lillebroren. Jeg mener det samme her. Ekstremt overpriset, selv om jeg ville valgt BMW'en fremfor Suzukien uansett da jeg TIPPER den har mer ekstra snacks å by på. Ren gjetning dog. Andre får svare på det

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Det som vanligvis er forskjellen på en standard og en litt råere versjon er stort sett lettere materialer, bedre bremser og dempere, that`s it.
Om det er verdt pengene er vanskelig å si hvis du ikke vil bruke de på nettopp det, men for de som tar seg råd en litt mer spesiell, mer racepreget versjon er det garantert verdt hvert øre, hvis ikke hadde de ikke gjort det.
Om det er verdt pengene er vanskelig å si hvis du ikke vil bruke de på nettopp det, men for de som tar seg råd en litt mer spesiell, mer racepreget versjon er det garantert verdt hvert øre, hvis ikke hadde de ikke gjort det.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
GSXR1000R koster mer enn GSXR1000 fordi den har:
- oppgraderte Showa dempere foran og bak (samme nivå som på std 2016 zx10r)
- Bi-directional qs, dvs kvikkshift som virker både på opp og nedgiring
- oppgradert elektronikkpakke med launch-control
- lettvektsbatteri
- lettvekts top trippleclamp
Disse forbedringene gjør sykkelen mer anvendelig for trackdays. For racing er den dyreste forbedringen (dempere) verdiløs, da dempere stort sett vil bli byttet til ktech, øhlins el.l. Det samme gjelder trolig QS.
- oppgraderte Showa dempere foran og bak (samme nivå som på std 2016 zx10r)
- Bi-directional qs, dvs kvikkshift som virker både på opp og nedgiring
- oppgradert elektronikkpakke med launch-control
- lettvektsbatteri
- lettvekts top trippleclamp
Disse forbedringene gjør sykkelen mer anvendelig for trackdays. For racing er den dyreste forbedringen (dempere) verdiløs, da dempere stort sett vil bli byttet til ktech, øhlins el.l. Det samme gjelder trolig QS.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Hiver meg på her, men angrer kanskje senere...
Lettvekts trippleclamp... 2 pølser mindre før track days gir samme effekt.
Nå er det vel egentlig feil å mobbe de som liker slike ting, og mener det er greit å bruke penger på det. Tross alt er dette prøvemarkedet for nyvinninger, som kommer oss andre til gode om noen år.
Slike "Limited Edition" utgaver , uansett merke, blir fort til problemer senere, da det blir et lite delemarked for sære deler.
Markedet tar imot slike utgaver, og derfor vil de bli solgt, til så høy pris som mulig. Kawa jeg kjøpte før jul, har alt stæsjet ettermontert, også elektronikken. Kjempeflott, for jeg ville aldri brukt pengene på det.....men syntes det var helt topp å få det med på kjøpet.
MEN vi andre skal være glad for at andre baner (og betaler) veien, la oss rope heia for det!
Quickshift og launch control er relativt rimelige pakker å ettermontere. Det samme med lettvektsbatteri som i dag koster fra 1500-2000, altså ca 700-1000 mer enn vanlig gel batteri (sist jeg sjekket).cannon skrev:GSXR1000R koster mer enn GSXR1000 fordi den har:
- oppgraderte Showa dempere foran og bak (samme nivå som på std 2016 zx10r)
- Bi-directional qs, dvs kvikkshift som virker både på opp og nedgiring
- oppgradert elektronikkpakke med launch-control
- lettvektsbatteri
- lettvekts top trippleclamp
Disse forbedringene gjør sykkelen mer anvendelig for trackdays. For racing er den dyreste forbedringen (dempere) verdiløs, da dempere stort sett vil bli byttet til ktech, øhlins el.l. Det samme gjelder trolig QS.
Lettvekts trippleclamp... 2 pølser mindre før track days gir samme effekt.
Nå er det vel egentlig feil å mobbe de som liker slike ting, og mener det er greit å bruke penger på det. Tross alt er dette prøvemarkedet for nyvinninger, som kommer oss andre til gode om noen år.
Slike "Limited Edition" utgaver , uansett merke, blir fort til problemer senere, da det blir et lite delemarked for sære deler.
Markedet tar imot slike utgaver, og derfor vil de bli solgt, til så høy pris som mulig. Kawa jeg kjøpte før jul, har alt stæsjet ettermontert, også elektronikken. Kjempeflott, for jeg ville aldri brukt pengene på det.....men syntes det var helt topp å få det med på kjøpet.
MEN vi andre skal være glad for at andre baner (og betaler) veien, la oss rope heia for det!
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Jeg ville kjøpt den billige og brukt penger på helanlegg og ecu flash.
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Bosted: Telemark
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Det virker som E Sande har lagt inn en saftig fortjeneste for de nye modellene. I England ligger prisen på Suzuki godt under tilsvarende Honda, her hjemme en god del høyere. Suzuki har foreløpig ikke en 'limited' model, tilsvarende Honda SP2.
GSX-R1000 £13,249, kr 269 900
CBR1000RR Fireblade £15,225, kr 254 990
GSX-R1000R £16,099. kr 309 900
CBR1000RR Fireblade SP £19,125, kr 299 990
GSX-R1000 £13,249, kr 269 900
CBR1000RR Fireblade £15,225, kr 254 990
GSX-R1000R £16,099. kr 309 900
CBR1000RR Fireblade SP £19,125, kr 299 990
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Med ca 10 kr pundet er det ikke rare forskjellen i pristillegget mellom de forskjellige modellene.LoneRider skrev:Det virker som E Sande har lagt inn en saftig fortjeneste for de nye modellene. I England ligger prisen på Suzuki godt under tilsvarende Honda, her hjemme en god del høyere. Suzuki har foreløpig ikke en 'limited' model, tilsvarende Honda SP2.
GSX-R1000 £13,249, kr 269 900
CBR1000RR Fireblade £15,225, kr 254 990
GSX-R1000R £16,099. kr 309 900
CBR1000RR Fireblade SP £19,125, kr 299 990
i England ca 30.000 i forskjell på Suzuki, Norge ca 40.000
At syklene er mye billigere i england er ikke fordi at importøren legger på fortjenesten her hjemme.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Pris i Norge påvirkes vel av forbrukerkjøpsloven, med reklamasjonsrett i 5 år, uten hensyn til garantibetingelsene.
Må ikke glemme forskjellig momssats! Det blir mange tusenlapper der også. UK har vel 17%, og er vel ikke pålagt å oppgi pris inkludert "VAT".
Vet ikke hvordan dette er i andre land. M.h.t reklamasjonsrett.
Må ikke glemme forskjellig momssats! Det blir mange tusenlapper der også. UK har vel 17%, og er vel ikke pålagt å oppgi pris inkludert "VAT".
Vet ikke hvordan dette er i andre land. M.h.t reklamasjonsrett.
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Bosted: Telemark
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Poenget mitt var ikke at syklene er rimeligere i England, men moms, avgifter og reklamasjonsrett er vel det samme for alle merker, så det er underlig at Suzuki er noen titalls tusen rimeligere enn tilsvarende Honda i England, men dyrere enn Honda her i Norge.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
LoneRider skrev:Poenget mitt var ikke at syklene er rimeligere i England, men moms, avgifter og reklamasjonsrett er vel det samme for alle merker, så det er underlig at Suzuki er noen titalls tusen rimeligere enn tilsvarende Honda i England, men dyrere enn Honda her i Norge.
Ja, den ser jeg, uten at jeg koblet den tankegangen. Kanskje Erling Sande har mindre tiltro til kvaliteten og legger på mer for å sikre reklamasjonsretten ?
Men, det er alltid en ide å spørre rette person....direkte. Altså firmaet Erling Sande.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Kawasaki har også en "Dobbel R" modell som koster. Aner ikke hva den vanlige koster. Gromt skal det være....
"Kawasaki ZX-10RR
Pris
306 990,-"
En av kun 500 tilgjengelige!
Kawasaki ZX-10RR ABS er en "limited edition" utgave av Kawasaki ZX-10R. Med blant annet quick-shift opp og ned, Marchesini felger, Brembo M50 kalippere, modifisert blokk og topplokk er denne så race-ready som du får det. Den kommer også i ett unikt design for året.
"Kawasaki ZX-10RR
Pris
306 990,-"
En av kun 500 tilgjengelige!
Kawasaki ZX-10RR ABS er en "limited edition" utgave av Kawasaki ZX-10R. Med blant annet quick-shift opp og ned, Marchesini felger, Brembo M50 kalippere, modifisert blokk og topplokk er denne så race-ready som du får det. Den kommer også i ett unikt design for året.
- fridtjofs
- Innlegg: 35
- Registrert: 03 mai 2014, 10:36
- Motorsykkelen din: ktm smt 990 2011
- Bosted: Oslo
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Den nye firebladen har 192 hk i vongkortet, mot 202? for gixxeren. Avgiftsforskjellen kan kanskje forklare noe?
2014- KTM SMT 990 2011
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Honda-hester løper fortere og hopper høyere....fridtjofs skrev:Den nye firebladen har 192 hk i vongkortet, mot 202? for gixxeren. Avgiftsforskjellen kan kanskje forklare noe?
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Ville heller spurt hvorfor Ducati Superleggera koster 890 000. 300k og ett eller annet er jo uansett småpenger om du sammenlikner med en Panigale.
https://ekerperformance.com/portfolio/panigale/
https://ekerperformance.com/portfolio/panigale/
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Jeg er forsåvidt helt enig med deg Stian87. Prismessig blir det feil okke som.
MEN!!... Jeg har ikke så veldig god magefølelse angående kvaliteten på Ducati (selv om denne testen sier noe annet), men å sammenligne en Panigale med en japse bli helt feil. Panigale har i mine øyne bygget sykkelen først, for så og tilpasse motoren til rammen. Er det noe Ducati kan så er det å vekke følelser hos oss mannfolk som liker sykler.
Men om den er verdt tre ganger så mye som japsen? Helt sikkert ikke. Men hadde noen bedt meg velge mellom en Panigale og en Gixxer så hadde jeg lett valgt Panigale. :)
MEN!!... Jeg har ikke så veldig god magefølelse angående kvaliteten på Ducati (selv om denne testen sier noe annet), men å sammenligne en Panigale med en japse bli helt feil. Panigale har i mine øyne bygget sykkelen først, for så og tilpasse motoren til rammen. Er det noe Ducati kan så er det å vekke følelser hos oss mannfolk som liker sykler.
Men om den er verdt tre ganger så mye som japsen? Helt sikkert ikke. Men hadde noen bedt meg velge mellom en Panigale og en Gixxer så hadde jeg lett valgt Panigale. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?
Leste nettopp litt kjapt angående Leggeraen og det skal sies at rammen på denne er av karbon og sykkelen veier 156KG! Altså 215HK'er og 145NM med en 1290ccm Twin maskineri er jo bare helt rått.
Starter du disse to ved siden av hverandre så vil man ikke høre Gixxeren. :)
Ducati er rått.... rett og slett... bare jeg slipper å eie en så er jeg fornøyd, hehe.
Starter du disse to ved siden av hverandre så vil man ikke høre Gixxeren. :)
Ducati er rått.... rett og slett... bare jeg slipper å eie en så er jeg fornøyd, hehe.