SverreOlsen skrev:Jompa skrev:Egenrlig er det vel bare fotobokser og tullete bilførere som fenger i denne tråden.....?
Prøver igjen, med rovdyrdebatt denne gangen.
Dette er vel en av de mest ekstreme uttalelsene i debatten, og det fra en stortingsrepresentamt.
https://www.ifinnmark.no/alta/finnmark/ ... -81-435376
Att vi ikke trenger rovdyr, den var drøy, men att vi kan holde bestaanden nede som vi har gjort i "alle" år, det synes eg er bra, det er nokk tap for bøndene om en ikke skal gjøre det større, vi hadde problem med ørn og hauk som både tok frittgående høner og ender, løste dette med garn over inngjeringene, går det ikke ann med bedre, eventuelt større inngjæringer for å holde ulven unna sauene, eventuelt jerven unna reinen, reindrift har eg ikke pippling på og kansje beiter dem fritt?
Hva er dine meninger om dette d jompa?

Selv om profilbildet kan gi intrykk av det, er jeg langt fra noen ekspert på reindrift.Reinen beiter i prinsippet fritt, med begrensninger på områder som landbruksjord, tettbebyggelse, vernet skog og i forhold til andre reinbeitedistrikter.
Det siste betyr at flokkene må styres så de ikke blandes med andre flokker.
Jerven er vel det rovdyret som tar mest rein, det betales ut betydelige summer i erstatning for rovdyrtap hvert år.
Hvor mye jerv det egentlig finnes er det vel ingen som vet helt sikkert, men det er svært sjelden at det blir søkt om fellingstillatelse pga jerv som tar rein. Regner med at reingjeterne har en ubyråkratisk måte å løse dette på.
Selv om jeg jobbet vel 20 år i landbruket mener jeg at det må være plass til rovdyr i Norge.
Størrelsen på bestanden må kunne bestemmes mer lokalt enn i dag.
Dette er vel som å banne i kirka, men kanskje en begrensing av elgjakta kunne ført til at rovdyr tok færre husdyr ?
Når det gjelder hva politikere kan si offentlig har jeg kun en mening, en politiker HAR IKKE noe med å gå ut med sine private synspunkter offentlig. Mange av dem har da liten nok troverdighet allerede, om de ikke i tillegg skal tale med to tunger ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.