Har sett at luftfilterboksen på sykkelen min har oljesøl på undersida.
Regner med at det er olje inni boksen også.
Har det kommet olje inn i boksen må det nødvendigvis skyldes at den blåses opp gjennom lufteslangen fra gearkassa.
Enten er det stor gjennomblæsing i motoren, eller så blir ikke oljen fanga opp i væskefella og returnert til gearboksen.
Kan det være så enkelt som at væskefella er grodd igjen av gammelt slam ?
Nå er jo ikke sykkelen mer enn 34 år, men det kan ha skjedd ?
Er det noen som vet ?
Kan utluftinga gro igjen ?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Kan utluftinga gro igjen ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineJohnnyTh
- Innlegg: 3511
- Registrert: 24 aug 2010, 13:20
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
- Bosted: Lista
Re: Kan utluftinga gro igjen ?
Det kan den helt sikkert. Jeg har opplevd det på biler.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Kan utluftinga gro igjen ?
Tipper du kan gjøre rent og kjøre 34 år til før problemet eventuelt gjenoppstår.
Det skal jo være litt oljedamp i luftboksen slik at filter fungerer bedre. Etter hvert (34 år-ish...) samler det seg opp litt.
Det skal jo være litt oljedamp i luftboksen slik at filter fungerer bedre. Etter hvert (34 år-ish...) samler det seg opp litt.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Kan utluftinga gro igjen ?
Kanskje du har kjørt med litt mye olje på motoren?
Da blåser det fort litt.
Da blåser det fort litt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Kan utluftinga gro igjen ?
Det kan nok ha skjedd, ja.Kjellrf skrev:Kanskje du har kjørt med litt mye olje på motoren?
Da blåser det fort litt.
Fyllt opp til merket og litt til for å være sikker, eller få brukt opp den siste skvetten i dunken.
Jeg var nok litt upresis i spørsmålet mitt.
Utluftinga er nødvendigvis åpen så lenge det kommer olje opp i filterboksen.
Det jeg egentlig skulle spørre om, var om hullet oljen skal renne tilbake til gearkassa ifra utskilleren kan gro igjen ?
Dette er jo en helt enkel sak uten verken filter eller over/undertrykksventiler av noe slag.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Kan utluftinga gro igjen ?
Dette oppleves stadig.... og ofte blir det oversett.
Utlufting fra motorblokk skal normalt ha en form for ventil. Altså, det skal bare luftes når det er overtrykk. Dette er blitt løst på mange måter, den enkleste er vel "Kurvball" metoden. Der en lite kule ligger i et sete og holder noenlunde tett, men slipper trykk forbi den ene veien. Hvis kulen eller setet er slitt kan det hende at olje suges opp i større grad en det som kommer ved normal overtrykk. Annen enkel metode er å ha en "filterboks" med noen krøllete fiber. Her legger oljen seg og drypper tilbake unntatt når overtrykket er så stort at det ikke får tid til å kondensere.
Dette var blant de første "miljøtiltak" som ble påbudt og implementert, dersom en ser bort fra blyfri bensin der blyet ble byttet ut med mindre skadelige stoffer. Gamle motorer hadde gjerne lufting fra ventil lokket som gikk rett i friluft under motoren. Husker godt vi justerte dem så dryppene traff eksosrørene, da slapp vi drypp på bakken, og lukten var herlig...
Lufting fra blokk kunne også bli lagt i en "U" på vei til forgasser, slik at det ble en slags vannlås av avkjølt oljedamp.. Her kunne laveste punkt ofte gro igjen. Og med riktig uflaks kom det vann fra luftfilteret og lagde suppe. Det var gjerne et lite hull med rørstuss og slange som kom ut langs brannveggen. Her skulle det egentlig komme vanndamp som oppsto.
På mc var vel ikke det så greit, så da ble det avløp fra luftfilterboksen i tynn slange. Så langt jeg vet, har alle idag og også 30 år tilbake, et lignende system. Og ja, absolutt, det kan gå tett og gi merkelige utslag. Oljedampen er som oftest lagt mellom luftfilter og innsug. Min Kawa har et idiotisk løp for lufteslangen fra luftboksen, og det blir det en fiks på til våren.... Da skal det dryppe ned på katalysatoren og brennes av.
Beklager hvis dette ble for detaljert på grunnleggende nivå, som alle vet. Kan være andre mener noe annet, det hender at hukommelsen spiller litt puss på slikt...
Utlufting fra motorblokk skal normalt ha en form for ventil. Altså, det skal bare luftes når det er overtrykk. Dette er blitt løst på mange måter, den enkleste er vel "Kurvball" metoden. Der en lite kule ligger i et sete og holder noenlunde tett, men slipper trykk forbi den ene veien. Hvis kulen eller setet er slitt kan det hende at olje suges opp i større grad en det som kommer ved normal overtrykk. Annen enkel metode er å ha en "filterboks" med noen krøllete fiber. Her legger oljen seg og drypper tilbake unntatt når overtrykket er så stort at det ikke får tid til å kondensere.
Dette var blant de første "miljøtiltak" som ble påbudt og implementert, dersom en ser bort fra blyfri bensin der blyet ble byttet ut med mindre skadelige stoffer. Gamle motorer hadde gjerne lufting fra ventil lokket som gikk rett i friluft under motoren. Husker godt vi justerte dem så dryppene traff eksosrørene, da slapp vi drypp på bakken, og lukten var herlig...
Lufting fra blokk kunne også bli lagt i en "U" på vei til forgasser, slik at det ble en slags vannlås av avkjølt oljedamp.. Her kunne laveste punkt ofte gro igjen. Og med riktig uflaks kom det vann fra luftfilteret og lagde suppe. Det var gjerne et lite hull med rørstuss og slange som kom ut langs brannveggen. Her skulle det egentlig komme vanndamp som oppsto.
På mc var vel ikke det så greit, så da ble det avløp fra luftfilterboksen i tynn slange. Så langt jeg vet, har alle idag og også 30 år tilbake, et lignende system. Og ja, absolutt, det kan gå tett og gi merkelige utslag. Oljedampen er som oftest lagt mellom luftfilter og innsug. Min Kawa har et idiotisk løp for lufteslangen fra luftboksen, og det blir det en fiks på til våren.... Da skal det dryppe ned på katalysatoren og brennes av.
Beklager hvis dette ble for detaljert på grunnleggende nivå, som alle vet. Kan være andre mener noe annet, det hender at hukommelsen spiller litt puss på slikt...
- haakeik
- Innlegg: 747
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Kan utluftinga gro igjen ?
På min Triumph har jeg en propp i enden av lufteslangen. I boka står det at den skal tømmes hvert år. Skjønner godt at det er en propp der. Hvem vil vel risikere et oljeutslipp i nærheten av bakdekket?
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Kan utluftinga gro igjen ?
En i klubben opplevde at proppen fløy ut, på en Honda CBX750F, på fullt pådrag.haakeik skrev:På min Triumph har jeg en propp i enden av lufteslangen. I boka står det at den skal tømmes hvert år. Skjønner godt at det er en propp der. Hvem vil vel risikere et oljeutslipp i nærheten av bakdekket?
Ikke gøy, men glatt, da den munner ut rett foran bakdekket.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.