Bjerknez' | Snart sommerferie! :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Noen ganger så hender det at jeg setter meg ned og reflekterer litt over diverse ting. Hva er greia med oss motorsyklister?

Jeg har et inntrykk av at mange nevner «frihetsfølelsen» som hovedargument for å kjøre motorsykkel. Jeg har reflektert litt rundt dette og jeg klarer ikke helt å se at «frihetsfølelse» er noe hovedargument for min del.

Frihetsfølelse

Personlig så vet jeg ikke helt om ordet «frihetsfølelse» passer inn i det hele tatt som argument. Vertfall ikke som et hovedargument. Jeg tenker litt sånn, hva er greia med frihetsfølelse når man innkapsler seg selv med hjelm, intercom, trange skinndresser, hansker etc. som i hovedsak er det kun for beskyttelsens skyld samt å hindre oss i å bli kalde og våte?

Ofte så kjører man også samens med andre og det dukker stadig opp diskusjoner rundt GPS systemer, intercom løsninger og alskens annet som man vil ha av bekvemligheter på sykkelen. Hvorfor ikke bare ta bilen i så tillfelle?

Motor og kubikk

Her tror jeg kanskje for egen del at argumentet er noe større i så måte. Det er jo ikke slik at man kjøper seg motorsykkel for å kjøre som en idiot, men mye krefter for en latterlig lav sum sammenlignet med bil gjør det enkelt og få oppfylt drømmen rundt den biten.

Muligheten for å komme seg kjapt forbi andre biler og generell trafikk, lyden av motorsykkelen og den totale anonyme klesdrakten som får selveste svigermor til å se rå og brutal ut tror jeg kanskje for egen del er et noe høyere argument enn «frihetsfølelsen».

Teknikk og prestasjoner

Ved siden av de to punktene over så vet de fleste MC førere at det krever en del mer ferdighet og manøvrere en motorsykkel aktivt gjennom trafikken enn en bil. Men hvorfor pålegge seg større risiko og samtidig betale for det?

Samhold

Dette er uten tvil det største argumentet for min del når det kom til det punktet hvor jeg bestemte meg for å ta lappen på motorsykkel. Ved å kjøre motorsykkel så melder man seg på en måte automatisk inn i en egen «klubb». Alle hilser på hverandre og møter man en motorsyklist på en bensinstasjon så er det bare å gå bort og slå av en prat.

Samholdet jeg har opplevd så langt blandt motorsyklister er rett og slett intet mindre enn fantastisk. Jeg har også fått en drøss nye bekjentskaper og venner gjennom min motorsykkel tilværelse så langt.

Ego

Hvis jeg motvillig prøver og stikke fingeren litt ned i jorda så kommer jeg ikke utenom det faktum at det å kjøre motorsykkel er en gigantisk egosentrisk greie. For å si det litt ironisk og morsomt så velger man på en måte og ta på seg ubehagelig klær, anonymisere seg selv, øke sjansen for å utsette seg selv for ulykke for å treffe andre som er villig til å gjøre det samme. Er jeg inne på noe her, eller er jeg helt på jordet?

Hvor befinner jeg meg?

Som nevnt så tror jeg ikke at «frihetsfølelsen» er det som drar meg som motorsyklist. Jeg er like fri alene i bilen, uten hjelm og trange MC klær. Hvis jeg kjører alene. Men å ta seg en MC tur klinger liksom bedre tror jeg bak hjemmets fire dører enn å legge av gårde på en singeltur over flere dager med bilen.

Personlig så tror jeg samholdet blant oss motorsyklister og det faktum at det er litt gøy med krefter under salen er det største argumentet mitt. Det at jeg er litt anonym bak MC klærne synes jeg også er et pluss og får meg til å «forsvinne» litt mens jeg har det gøy. Men frihetsfølelse… tja..jeg vet ikke…?

Til slutt

Les dette innlegget med åpent sinn. Prøv og se ironien og se om en liten del av deg kan være enig, eller ikke. Jeg er en glad motorsyklist som liker å dra på turer, men jeg har heller ingenting i mot mer familiære sysler naturligvis. For min del tror jeg det er sunt med egne interesser.

Hva mener dere andre? Tenker dere helt annerledes eller har dere andre grunner for å kjøre av gårde på to hjul inn i solnedgangen?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Zettexx »

Enig i nesten alt....men,,,

"Samhold

Dette er uten tvil det største argumentet for min del når det kom til det punktet hvor jeg bestemte meg for å ta lappen på motorsykkel. Ved å kjøre motorsykkel så melder man seg på en måte automatisk inn i en egen «klubb». Alle hilser på hverandre og møter man en motorsyklist på en bensinstasjon så er det bare å gå bort og slå av en prat.

Samholdet jeg har opplevd så langt blandt motorsyklister er rett og slett intet mindre enn fantastisk. Jeg har også fått en drøss nye bekjentskaper og venner gjennom min motorsykkel tilværelse så langt.
"

Dette opplever mange som veldig begrenset, jeg også... Joda man hilser og nikker, og muligens blir det noen høflighetsfraser i all samholdighet. Men, gruppene syntes å holde seg adskilt når det gjelder samkvem og turkjøring. Halvorganiserte ukentlige fellesturer, der er det så greit, men litt tvangstrøyeaktig. Det blir å kjøre i kortesje, som er eneste måten å komme frem samlet på. Og det er hyggelig, familiært og en kan føle en form for samhold. Og det er her det gjelder å "hekte seg på" noen, hvis ikke du vil bli enstøing på veien.

For egen del har jeg gitt opp. Men, jeg har snakket med en del som kjøper seg en "Harley Wannabe" (fordi HD like bikes, liksom er verdenskjent tegn på MC folket) og håper på invitasjoner til turer, samkvem, sosialt fellesskap utenom de ukentlige turene....og det blir ensomt. Vi er så opptatt av å holde på en slags anonymitet og felles språk, at vi faktisk ikke vet hva vi heter...så, etter et par ensomme år, selges biken.... De har forsøkt å følge med på nettsider, facebooksider, vært på fellesturer, uten å finne noen å kjøre med.

Jeg har begynt å invitere på FB sider for å se....men ingen vil bli med heller, så det kan være de vil kjøre alene. Jeg kan vinke til paven, kongen eller en annen mc...mens jeg kjører alene....

Påpeker ikke dette for å være uenig, men for å påminne om å forsøke å invitere andre enn sine aller nærmeste engang i blant.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av AJ »

Mange artige betraktninger der. Ikke komiske, men artige ;) .

Selv tenker jeg ofte rytter til hest når jeg kjører MC. Samspillet som rytter og hest har er noe av det samme en motorsyklist har med sykkelen sin.

I forhold til bil er det å kjøre MC langt fra like komfortabelt. Så det er i hvert fall ikke grunnen til at jeg kjører MC.
Derimot slutter jeg ikke å la meg fascinere av akselerasjon, nedbrekk i svinger og motorsykkelens generelle fleksibilitet i trafikken.

Frihetsfølelse, får elementene tett innpå seg, luktene fra omgivelsene... tja, til en hvis grad.
Men som godeste Bjerknez er inne på, slike ting får man like gjerne i en bil - åpen såvel som lukket bil... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av FredrikE24 »

For meg holder det med å si at det er gøy, lettvint og effektivt.

Jeg blir gal av å kjøre med de som liker å kjøre i kø(kolonne), derimot liker jeg å kjøre med de som liker å holde en god flyt uten at det skal bli ekstremt farlig. Jeg prøvde meg på en del fellesturer med folk, kjempetrivelig gjeng, det var medbrakt både kaker og kaffeskjenk på stoppestedene, men når man skulle gjøre det man i grunn har sykkel for, nemlig å kjøre, så ble det kø og ujevn kjøring. Det gikk i lovlig tempo, men små hastighetsforskjeller mellom syklene fører til en viss kø-effekt. Hadde rekka med sykler vært lang nok ville man hatt stillestående kø bakerst.

Har en kamerat jeg liker å kjøre med, vi holder god flyt, begge liker å kjøre. Så kjørte vi fire sykler på en lenger tur, og det var veldig bra, bortsett fra at en hadde en tendens til å være redd for å svinge. Ble derfor alltid en man ventet på, og vi andre kjørte på ingen måte fort. Gøy var det uansett og været var på vår side. Vi koste oss.

På Tyrigrava kommer det mange hver Onsdag, men ser ikke de samme syklene som jeg normalt ser ellers når jeg er ute å kjører med noen unntak. Skulle tro at mange av de som har sykkel kun lufter den på Onsdager til og fra Tyrigrava. Disse liker nok best å kjøre i kolonne. Så fort man har stoppet på karl johan så er det ikke mange som snakker med hverandre :-k

Jeg har litt problemer med å kjøre sammen med typiske cruisere som skrubber fothviler under fartsgrensa.

Dette hørtes jo nesten bare negativt ut :P Jeg liker derfor å kjøre i små puljer, så gir det seg litt selv hvem som passer sammen. Det går helt fint :) Har dog ingen behov for å kjøre med noen alltid.

Hilse? Det er ingen som hilser, såfremt man ikke er ute på en typisk kjøredag, dvs. Tyrigrava på en Onsdag.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Når det gjelder samhold og det sosiale så har jeg helt andre opplevelser enn enn deg Spaghettiræser. Men det krever jo at man er litt aktiv selv også. Det er jo ikek alle det passer for bestandig og det er mange turer jeg har bedt med folk på som ikke blir noe av. Jeg tror ikke grunnen er at folk er lite sosiale elelr ikke ønsker kontakt.

Nå kjører jo heller ikke alle motorsykkel for å dra på lange fellesturer og det må man jo respektere. Det er mange av dem som bare vil ta seg små turer i nabolaget og helst alene.

Men langs veien så er dte jo naturlig at man parkerer ved siden av andre mc folk hvis det står noen der fra før. Har ingen problemer med å komme i prat med disse menneskene. Man rusler bort og sier "På langtur i dag eller?" også er praten i gang. Har så langt aldri opplevd å bli sett rart på eller følt meg uvelkommen.

Når det gjelder lukter etc. som AJ nevner så kan jeg ikke akkurat si at dette er noe som opptar meg veldig. Inne i hjelmen så lukter jeg svært lite annet enn min egen ånde og den er jeg ikke alltid like heldig med for å si det sånn.

Nei... det hele koker ned til kubikk, fart, lyd samt muligheten for å komme seg frem i trafikken på en elegant måte. Dette ved siden av den sosiale biten er helt klart det største argumentet mitt for å kjøre sykkel.

"Friheten" har jeg uansett om jeg er alene hjemme, kjører bil alene eller sitter på en fjelltopp med primusen. Men at man er "fri" med tanke på at man er mer "anonym" er jeg med på. Men for min del er ikke dette en frihet. Vil jeg være anonym og samtidig ha det gøy så er det i mine øyne bare å låse seg inne i et mørkt rom og ta seg en bønne :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev:
..... Hilse? Det er ingen som hilser, såfremt man ikke er ute på en typisk kjøredag, dvs. Tyrigrava på en Onsdag.
Hæ!!??

Ingen som hilser??

Har aldri opplevd at noen ikke har hilst på meg. Eller jo noen ytterst få ganger, men det har sikkert sin forklaring. 98% av alle hilser og det håper jeg dem fortsetter med.

Ellers er jeg enig med deg med tanke på det du sier med å kjøre sammens med flere. Det er viktig at man finner noen som holder noenlunde samme flyten i trafikken. De aller fleste jeg har kjørt sammens med her inne og ellers gjør dette, men ja, det finnes noen unntak.

Den beste turen når det kommer til kjøring for min del hvor alle sammen holdt et høyt og flott tempo var denne turen:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=JBLeDiILE1I[/video]

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av FredrikE24 »

70% av min MC-kjøring er mellom 07 og 18 i ukedagene. Ingen hilser tilbake når jeg hilser :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev:70% av min MC-kjøring er mellom 07 og 18 i ukedagene. Ingen hilser tilbake når jeg hilser :P
Helt merkelig... INGEN hilser tilbake altså?

Har jeg aldri noensinne opplevd på en tur at INGEN har hilst tilbake...faktisk.. :O

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Zettexx »

:crazy: :redface :vs

INGEN som hilser ??? At noen ikke hilser, ok, men selv UP hilser først på Sørlandet...verre er det med vinkinga etter laseren :sorry

Uansett hvor jeg har kjørt, så hilses det. Men, er sykkelen for liten, og blir misforstått som moped/lettvekter, er det en del som snobber seg. Jeg hilser alltid på alt som likner en mc, tydelig moped....kun hvis de oppfordrer. CanAm Spyder har jeg litt problemer med.

Til Bjerknez, ja til korte passiar langs veien, helt enig. Men mange korte "hei på deg" samtaler gir ikke et sosialt samhold. Jeg har opplevd noe helt annet i bilklubber. Og det er klart jeg må oppfordre til det selv. Men jeg gråter ikke for meg selv, jeg har gitt opp. Jeg har mistet mine sosiale evner og tilbøyeligheter for lengst. Noen av mine beste turer har vært med vilt fremmede en har møtt langs veien, og bare vekslet noen ord med ved bensinpumpene. Kjørte en gang over 50 mil med en Tsjekker, uten et eneste ord....Vi møttes på vei ut fra fergen og skulle bare helt tilfeldig samme vei, som vi oppdaget på veien. Det er noe eget med å kjøre sammen med en som har samme kjørestil over lange strekk. Har også kommet krypende opp på en gjeng Banditter ( Bandidos) og kjørt sammen med dem ganske langt. Han som var leder ( de har vel en egen tittel men det husker jeg ikke) vinket meg pent forbi etter en times tid, og alle hilste pent mens jeg kjørte pent forbi....det var også en fin tur i de øvre bygder.

Men verre er det for dem som kjøper mc for å "bli med", men aldri inviteres. De holdes ikke direkte utenfor, men de blir heller ikke invitert. Har opplevd samme type forhold innad i klubber. Det har en tendens til å bli klikker. En blir ikke holdt utenfor, men de holder på med sitt, mens du må bare høre referatene der det virker som om "alle andre" ble invitert.

:vs :lol :twothumbs: :prf

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av KawaGreen »

Mr Davidson hilser nesten aldri på meg når jeg kommer med R'en min:/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kjellv »

KawaGreen skrev:Mr Davidson hilser nesten aldri på meg når jeg kommer med R'en min:/
Dette har jeg også ofte lagt merke til. Spesielt i Trondheim.
Kan bare drite i å hilse på en som kjører HD. Han ser deg ikke en gang dersom du ikke kjører HD selv :scratch

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kvase »

Her nede hilser som regel HD folk tilbake er mitt inntrykk - klart er ikke alltid på sin plass å få til en hils så det er greit situasjonsbetinget
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Zettexx »

kvase. skrev:Her nede hilser som regel HD folk tilbake er mitt inntrykk - klart er ikke alltid på sin plass å få til en hils så det er greit situasjonsbetinget
Vi er fra samme område, og vet at noen av dem har nok med å holde seg fast...de har ingen ledige hender...litt slemt kanskje. De fleste hilser her, uansett gruppering, ogdå promilleklubbene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Helt merkelig...
Der jeg kjører så har vertfall 98% av de jeg hilser på hilset tilbake. Det være seg om dem kjører Harley eller ei.

Folk er kanskje mer pripne i de større byene?

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kvase »

Nå mener jeg at Trondheim er en av de mest innbarka Harley Miljøet i Norge og det sitter dypt - Jeg blåser i om de ikke hilser ja jeg tar meg en tur på party med dem har jo vært noen turer på Brakka tidligere - Jeg veit også det at mange som kjører MC uansett type flyter avgårde på en småtur/lengre turer å da er det jo mange som sitter i egne tanker og ikke er alltids på høgets for hils - Gidder ikke klandre dem for det.-
Har vel vært litt mye på både HD + Japse partyer - aldri merka noe intoleranse men litt moro(små mobbing) med de forskjellige typer mc er hører man jo men ikke noe generelt grunnlag som har en felles benevner
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Svar