Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 24 feb 2017, 15:52
- Motorsykkelen din: Yamaha 750R Genesis 1995
Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Har en 95 Yamaha yzf 750r (89000km) som er håpløs å starte når det er kjølig ute. Har akkurat kommet fra "service" hvor forgassere er synka og renset, og sjekket ventil klaring, de var innafor. Bytta plugger er også gjort. Gir snart opp, men det som er latterlig er hvis jeg setter varme mot motoren så den blir lunken, da starter den med en gang.
Tips til hva mer jeg kan gjøre? Hilsen frustrert fersk MC sjåfør :)
Tips til hva mer jeg kan gjøre? Hilsen frustrert fersk MC sjåfør :)
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Funker Choken?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39859
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Virker som det kan være et choke problem, ja - siden motoren sykkelen starter når den tilføres varme fra ekstern kilde, som kanskje er en byggtørkvifte?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:41, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 24 feb 2017, 15:52
- Motorsykkelen din: Yamaha 750R Genesis 1995
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Takker for svar :)
Når jeg "kjører" den på starteren og bruker choken hører jeg forskjell i selve starteren og at noe skjer, men fortsatt like død. Kan også tilføye at når den starter (forvarmet med vifte) så vil den ikke stå på tomgang før den er ganske varm.. Er det choken som gjør dette?
Luftinntaket vet jeg ikke hvor er henn på denne :/ kan kanskje se i morgen.
Når jeg "kjører" den på starteren og bruker choken hører jeg forskjell i selve starteren og at noe skjer, men fortsatt like død. Kan også tilføye at når den starter (forvarmet med vifte) så vil den ikke stå på tomgang før den er ganske varm.. Er det choken som gjør dette?
Luftinntaket vet jeg ikke hvor er henn på denne :/ kan kanskje se i morgen.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Tror nok dette er choke.
Det kan godt tenkes at wire ikke er blitt justert, slik at den bare virker noe.
Se også etter vakuumslanger. Dårlige, utette, knekk, osv.
Det kan godt tenkes at wire ikke er blitt justert, slik at den bare virker noe.
Se også etter vakuumslanger. Dårlige, utette, knekk, osv.
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 24 feb 2017, 15:52
- Motorsykkelen din: Yamaha 750R Genesis 1995
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Okay, takk for svar! Justering av choke wire, er det noe man klarer selv? Eller noe som må gjøres på verksted?
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Gjøre selv.
Ikke noe teknisk over det.
Wire skal ha litt slakk ved 0 choke og stenge maksimalt ved 100% choke.
Denne er helt logisk opplagt når du ser den.
Ikke noe teknisk over det.
Wire skal ha litt slakk ved 0 choke og stenge maksimalt ved 100% choke.
Denne er helt logisk opplagt når du ser den.
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Hei. Her lukter det brente/lekke ventiler lang vei. Ta en kompresjonstest så får du svar på om det er riktig. Kan legge til at diagnosen er basert på årevis med erfaring som Yamahamekaniker, spesielt på årsmodell som du har..
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Fra innledende info
"Har akkurat kommet fra "service" hvor forgassere er synka og renset, og sjekket ventil klaring, de var innafor."
Ventilklaring sjekket. Hvis brent ventil, som da ikke avsløres ved klaringen, vil det være nærmest umulig å synkronisere forgassere da vakuum vil bli spinnvilt. Lekk i ventilsetene (skjevslitt/sprekk) ,,,,tjaaa, joda mulig.
"Har akkurat kommet fra "service" hvor forgassere er synka og renset, og sjekket ventil klaring, de var innafor."
Ventilklaring sjekket. Hvis brent ventil, som da ikke avsløres ved klaringen, vil det være nærmest umulig å synkronisere forgassere da vakuum vil bli spinnvilt. Lekk i ventilsetene (skjevslitt/sprekk) ,,,,tjaaa, joda mulig.
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 24 feb 2017, 15:52
- Motorsykkelen din: Yamaha 750R Genesis 1995
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Men tenker bare i hodet mitt (ikke mekaniker), hvis det er dårlig komp, vil ikke sykkelen gå dårlig ved pådrag osv, eller er det kun at den er vanskelig å starte når den er kald som er symptomet på dette?
Får vel ta en komp test i løpet av sommeren x(
Får vel ta en komp test i løpet av sommeren x(
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Skal ikke utelukke brente ventiler, men om en eller flere ventiler er brent blir vel motorn like tungstarta når den er varm som når den er kald ?
Hvis ikke, hvorfor ?
Hvis ikke, hvorfor ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Brent(e) ventiler har sine egne særegenheter.
Lukt/eim: Grunnet blanding av dårlig forbrenning og tilbakeslag av eksos, blir en egen litt sur/brent lukt. Kan minne litt om lukten av glødende grillkull utsatt for litt regn (kan være dette er en subjektiv beskrivelse).
Os fra eksosen vil, som oftest, være litt uklar grå ( i motsetning til klar grå i kulden ) med innslag av sotpartikler og synlige vanndråper.
Lyd: litt sjektemotor lyd med innslag av fusketakter. Sjektemotor lyden fordi det er mindre kraft i den ene sylinderen, evt. fordi effekten av hvert slag ikke er uniformt ( en ensylindret vil kunne høres ut som om den har et ekstra slag i sidetakt).
Dersom ventiler/seter er skadet ved pitting (små groper), kan de vanligvis slipes med enkle midler. Jobben er å komme til.
Vanligvis går eksosventilen. Hvis det er innsuget, så vil det kunne kjennes ved pulsering i innsugstrakten. Det vil spytte bensin.
......det hører med ennå mange avsnitt i dette, slik jeg lærte det...
Hvis alt ok under normal kjøring... tvilsomt ventilene.
Justere choke, koster ikke. Alt annet koster mye. Det enkle er ofte det billigste, og til og med det beste.
Lukt/eim: Grunnet blanding av dårlig forbrenning og tilbakeslag av eksos, blir en egen litt sur/brent lukt. Kan minne litt om lukten av glødende grillkull utsatt for litt regn (kan være dette er en subjektiv beskrivelse).
Os fra eksosen vil, som oftest, være litt uklar grå ( i motsetning til klar grå i kulden ) med innslag av sotpartikler og synlige vanndråper.
Lyd: litt sjektemotor lyd med innslag av fusketakter. Sjektemotor lyden fordi det er mindre kraft i den ene sylinderen, evt. fordi effekten av hvert slag ikke er uniformt ( en ensylindret vil kunne høres ut som om den har et ekstra slag i sidetakt).
Dersom ventiler/seter er skadet ved pitting (små groper), kan de vanligvis slipes med enkle midler. Jobben er å komme til.
Vanligvis går eksosventilen. Hvis det er innsuget, så vil det kunne kjennes ved pulsering i innsugstrakten. Det vil spytte bensin.
......det hører med ennå mange avsnitt i dette, slik jeg lærte det...
Hvis alt ok under normal kjøring... tvilsomt ventilene.
Justere choke, koster ikke. Alt annet koster mye. Det enkle er ofte det billigste, og til og med det beste.
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Hei igjen. Jeg er fattern til Jona88. Jeg har erfaring med yamaha og kjenner til problemet etter mange lignende tilfeller der problemet har blitt løst ved overhaling av ventiler og ventilseter. Lekke ventiler skaper ikke noen problemer når forgssserene synkroniseres. Det er også vanskelig å avgjøre om motoren yter full effekt eller ikke ved gasspådrag og vanlig kjøring. Å stille diagnose ved å kjenne på lukt eller ved ulyd er heller ikke tilfelle. En YZF som har gått såpass mye som denne har gjort har en god grunn til å anta at ventilene er banket slik at det oppstår ventillekasje. Og det at motoren er lett å starte på varm motor er typisk for lekke ventiler. Men som sagt tidligere, dette avdekkes ved å ta komptest. Ta komptest på kald motor. Prøv så ny test etter å ha fylt litt olje på hver sylinder. Hvis du da ikke får tilfredstillende resultat så har du lekke ventiler. Blir kompen bedre er det stempelringer som er slitte. Men slitte stempelringer vil sjelden gi kalddtartproblemer. Olen vil gjøre tetting bedre på stempelringer og ikke noe bedre tetting på ventilene. Hvis du vil ha mer hjelp til diagnose kan du gjerne ringe meg. 90779041. Mvh. Jan Dahlberg. Eks. Yamaha mc mekaniker. Ps. Jeg kan jo ikke utelukke andre feikilder, men ditt problem kjenner jeg til grunnet erfaring med Yamaha, og mange lignende tilfeller. Skulle det være andre årsaker til tungstartet motor så får du ta det som en bonus og være lykkelig for det.:)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39859
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Litt off-topic, men det får passere...Jona88 skrev:Hei igjen. Jeg er fattern til Jona88. Jeg har erfaring med yamaha og kjenner til problemet etter mange lignende tilfeller der problemet har blitt løst ved overhaling av ventiler og ventilseter.
Mvh. Jan Dahlberg. Eks. Yamaha mc mekaniker. Ps. Jeg kan jo ikke utelukke andre feikilder, men ditt problem kjenner jeg til grunnet erfaring med Yamaha, og mange lignende tilfeller. Skulle det være andre årsaker til tungstartet motor så får du ta det som en bonus og være lykkelig for det.:)

Hva med å opprette en brukerkonto her inne på MCsiden, mr. Dahlberg?
Vil være veldig bra med folk som har din bakgrunn her inne, som kan trå til når spørsmål av ulik teknisk art dukker.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Personlig liker jeg sylinderlekkasjetest vesentlig bedre enn kompresjonstest. Med førstnevnte får du vite om og hvilke ventiler og sylindre som er tette eller ikke, med kompresjonstest får man vite om noe er feil eller ikke, hvis man har gjort det riktig. Ved komptest må man huske at den skal gjøres uten luftfilter og med full gass. Fikk inn en Z650 engang som ett kjent mc-verksted hadde målt til 6 kg på hver sylinder, og rådet kunden til å kjøpe en brukt motor. Sykkeln gikk pent, men hadde ikke ork. Tok en sylinderlekkasjetest, og alt var i orden.
Feilen var at det første verkstedet hadde tatt komptest med potte tett luftfilter.
Feilen var at det første verkstedet hadde tatt komptest med potte tett luftfilter.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
AJ. Da har jeg registrert meg og forhåentligvis kunne bidra innimellom. Kan legge til at jeg har drevet med mc rep siden begynnelsen av 80 tallet da jeg også tok fagbrev. Har drevet en mc foretning i Tromsø som jeg solgte i 1995, Jaro mc het foretningen. Vi solgte og skrudde Yamaha, Ducati og BMW. Så får vi se etter hvert om jeg kan bidra innimellom med faglig påfyll.
Angående diagnosen på YZF 750 så kan jeg ikke være 100 % sikker. Men, det jeg er sikker på er at ventilene etter 890000 km eller kansje mer? Har fått mye juling som naturligvis må medføre slitasje og lekasje som gjør store utslag på kald motor, som i tilegg antageligvis også har en del lekasje på stempelringene. Når det gjelder synkonisering av forgassere så er det ikke noe problem å få til synkroniserte forgassere selv med ujevn lekasje på sylindrene. Suget i forgasserene er like stort og egentlig et resultat av at stempelet er på vei ned med åpen innsugventil. Farten på stempelet er likt og uavhengig av blanding av bensin/luft eller tenningsproblem. Men, mer bensin inn bidrar jo til bedre tetting rundt stempelringene og på den måten gi bedre vacum. Det en gjør med vacumjustering er å åpne eller stenge luftspjellet i forgasser i forhold til hva hver enkelt sylinder. Og hvis det da er en sylinder som viser lite vacum, så justeres spjeldet til å åpne mer, og så er vacumet likt. Uten at dette forteller noe mer om en eventuell feil. Håper dette ga noen mening og forståelse til eier av problemet og til andre som måtte ha interesse. Så kan en jo selfølgelig håpe på en billigere feil :) men jeg holder foreløpig en knapp på ventillekasje.
Angående diagnosen på YZF 750 så kan jeg ikke være 100 % sikker. Men, det jeg er sikker på er at ventilene etter 890000 km eller kansje mer? Har fått mye juling som naturligvis må medføre slitasje og lekasje som gjør store utslag på kald motor, som i tilegg antageligvis også har en del lekasje på stempelringene. Når det gjelder synkonisering av forgassere så er det ikke noe problem å få til synkroniserte forgassere selv med ujevn lekasje på sylindrene. Suget i forgasserene er like stort og egentlig et resultat av at stempelet er på vei ned med åpen innsugventil. Farten på stempelet er likt og uavhengig av blanding av bensin/luft eller tenningsproblem. Men, mer bensin inn bidrar jo til bedre tetting rundt stempelringene og på den måten gi bedre vacum. Det en gjør med vacumjustering er å åpne eller stenge luftspjellet i forgasser i forhold til hva hver enkelt sylinder. Og hvis det da er en sylinder som viser lite vacum, så justeres spjeldet til å åpne mer, og så er vacumet likt. Uten at dette forteller noe mer om en eventuell feil. Håper dette ga noen mening og forståelse til eier av problemet og til andre som måtte ha interesse. Så kan en jo selfølgelig håpe på en billigere feil :) men jeg holder foreløpig en knapp på ventillekasje.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Til foran.... Hr Dahlberg....
" Å stille diagnose ved å kjenne på lukt eller ved ulyd er heller ikke tilfelle."
Man begynner et sted med symptomer og mistanker, så må man gå videre.
Du begynte med å påstå at det helt klart var utvilsomt ventiljustering....
Liker mine gamle triks som har virket bra i 50 år.
" Å stille diagnose ved å kjenne på lukt eller ved ulyd er heller ikke tilfelle."
Man begynner et sted med symptomer og mistanker, så må man gå videre.
Du begynte med å påstå at det helt klart var utvilsomt ventiljustering....
Liker mine gamle triks som har virket bra i 50 år.
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Kjellrf. Det er jeg uten tvil enig i. Men en komptest utført på rett måte gir et bra bilde og krever litt mindre kunnskap ift innstilling av posisjon på sylinder som måles med lekasjetester.
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Zettexx. Som du sikkert ser i innleggene mine så ønsker jeg ikke å være bombesikker i diagnosen. Var heller ikke meningen å "rakke ned" på ditt inlegg. Da får jeg beklage hvis det ble oppfattet på den måten. Innlegget var og er i videre innlegg jeg måtte finne på å legge inn, bidrag til trådstarter som ba om hjelp og forslag.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
I mange fora, og til nesten ethvert problem, dukker det opp lange diskusjoner om ventilklaring som feilkilde til alt fra løs mage til bensinlukt..Ventilklaring kan som regel settes bak i rekken hvis kompresjonstest er jevn. Komp testen er noe alle kan få til uten å rive motoren ut av ramma. Greit å ha en peiling før en eventuelt må levere til verksted. Ventiljustering er, på moderne mc, en kostbar affære, og det er jammen drittdyrt bare å kontrollere klaringen.
Standardverktøy i enhver garasje bør være kompresjonstester. Trykktesting/lekkasjetest er jo relativt greit med det rette utstyr og øvelse. Men, skal det gjøres ordentlig, så tar det tid ( slik jeg lærte det altså). Småtriks for å skille stempelfjærer fra ventiler/ventilseter ( og evt. pakninger) bør være kjent stoff for dem som rufser litt rundt, men absolutt noe som skal minnes om..... ikke alle var tilstede ved den forelesningen, for å si det slik.
Å begynne med ventiler, når klaring nettopp er blitt kontrollert, og en ikke har svar på det grunnleggende, altså choke, er vel å gå med "rævva først".
Etter at de billige løsningene er gjort, altså sjekke det banale, så kan en søke banklån....
I min verden slipes ventiler/ventilseter på kjøkkenbordet for hånd.
Nå får vi nå se. Ville tro du var enig i denne enkle fremgangsmåten....må ikke skremme livlorten av folk.
Standardverktøy i enhver garasje bør være kompresjonstester. Trykktesting/lekkasjetest er jo relativt greit med det rette utstyr og øvelse. Men, skal det gjøres ordentlig, så tar det tid ( slik jeg lærte det altså). Småtriks for å skille stempelfjærer fra ventiler/ventilseter ( og evt. pakninger) bør være kjent stoff for dem som rufser litt rundt, men absolutt noe som skal minnes om..... ikke alle var tilstede ved den forelesningen, for å si det slik.
Å begynne med ventiler, når klaring nettopp er blitt kontrollert, og en ikke har svar på det grunnleggende, altså choke, er vel å gå med "rævva først".
Etter at de billige løsningene er gjort, altså sjekke det banale, så kan en søke banklån....
I min verden slipes ventiler/ventilseter på kjøkkenbordet for hånd.
Nå får vi nå se. Ville tro du var enig i denne enkle fremgangsmåten....må ikke skremme livlorten av folk.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Mener å ha hørt at YZF750 har hatt tilfeller med ventilproblemer (selv om jeg har jobbet mest med Honda & Kawasaki).
Er nok derfor Jan har en mistanke der.
Er nok derfor Jan har en mistanke der.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Enklest er vel å gi den en dusj med startgass for å se om den fyrer tvært da..
da kan en jo se om den får drivstoff nok eller ikke via chokesystemet.
Hvis ventilene er så ræva så holder det nok ikke med 25-30 grader temp fra en vifteovn.
Dessuten er det usannsynlig at alle fire sylinderne er like dårlige.
Ventilene på disse motorene er heller ikke egnet for sliping da de er smør rett under sliteflaten.
PS: Det skader heller ikke å tappe forgassere og tank og fylle fersk bensin."gammel bensin" tenner ikke like lett-spesielt vinterstid (vinterbensin fordamper lettere)
da kan en jo se om den får drivstoff nok eller ikke via chokesystemet.
Hvis ventilene er så ræva så holder det nok ikke med 25-30 grader temp fra en vifteovn.
Dessuten er det usannsynlig at alle fire sylinderne er like dårlige.
Ventilene på disse motorene er heller ikke egnet for sliping da de er smør rett under sliteflaten.
PS: Det skader heller ikke å tappe forgassere og tank og fylle fersk bensin."gammel bensin" tenner ikke like lett-spesielt vinterstid (vinterbensin fordamper lettere)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Her har vi diskutert oss svette og klamme...
Håper trådstarter legger frem fasiten
Håper trådstarter legger frem fasiten
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Det som faller meg inn er pilot-jet, eller tomgangsdysa, men du sa at gasserne var rensa, så da er det ikke skit der.
Prøv å skru opp tomgangen litt, eventuelt juster lufteskruen på nevnte dyse.
Prøv å skru opp tomgangen litt, eventuelt juster lufteskruen på nevnte dyse.