Såvar det tid for bytte av registerkjeder. For å slippe å ta ut hele motoren ble sykkelen ribbet ovenfra.
I tilegg til verktøy stod en six-pack klar i kroken....
Valgte å kutte kjedene slik at jeg bare kunne skjøte gammel/ny kjede og trekke disse rundt.

Teoretisk skulle da timing av systemet være inntakt.....
Men slik gikk det ikke... :shock:
Først trinn var å dekke til slik at smådeler ikke skulle falle ned i motoren.
Her er første kjede snart splittet.
Og her er delingen fullendt.
Men den ibodde fanskap går ikke alt etter planen.
Her falt kjeden til bunns...

Siden man er bare utstyrt med to hender ble det noe grubling på hvordan tre kjeden inn samtidig som man må trekke den gamle ut mens man også skal dreier motoren rundt. Løsningen ble elastiske lastestopper som kjeden ble holdt stram med.
Etter noen kalde og litt grubling for å få timingen på plass igjen kom den nye kjeden på tilslutt.
På bakre sylinder falt selvfølgelig en av delene til sjøteleddet ned i motoren, ikke store delen. Men ut måtte den, trengte den for å gjøre jobben ferdig.
Først tappet jeg ut oljen for å se om den kom ut -nope...
Skyllet med bensin -- nope....
Måtte bite i det sure eplet og demontere sidedekslet på motoren.
Der lå den fint i bunnen og ventet bare på å bli hentet ut..
Den gamle kjeden var strukket så mye at den var blitt minst ett "ledd" lengre.
Det første bildet er før bytte, her ligger strammeren helt i bunn.
På det siste bildet er kjeden byttet og strammeren er på topp.
