Hvilke olje??
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Hvilke olje??
Hei,
Skal bytte olje og filter på min Yamaha r6 2000 mod.
Men lurer på hvilke merke/type olje jeg skal ha? Noen som kan hjelpe meg?
Skal bytte olje og filter på min Yamaha r6 2000 mod.
Men lurer på hvilke merke/type olje jeg skal ha? Noen som kan hjelpe meg?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Hvilke olje??
Du kommer til å få mange svar når du apør om type olje, mange som sverger til biltema olje, til high end olje. Men spesifikasjonene og type olje (eks 5w-40) finner du i brukermanualen eller ett lett google søk. Det meste av oljer i norge som er beregnet til mc oppfylle kravene fra motorsykkelprodusenten.
Filter vill eg anbefale orginalt eller hogh flow, forhandler eller nett.
Filter vill eg anbefale orginalt eller hogh flow, forhandler eller nett.
Re: Hvilke olje??
Mc olje og filter
Amsoil
Spesielt filteret
Amsoil
Spesielt filteret
Re: Hvilke olje??
Jeg bruker Motul og har fått inntrykk av at det er en god olje. Funker hvert fall fint på min sykkel.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Hvilke olje??
Bruker Castrol. Har brukt Castrol i alle år og er meget fornøyd. Jeg mener å ha lest at MC oljer har tilsetning for våtclutch.
Elruts
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

Re: Hvilke olje??
Man kan ikke bare si at man bruker feks Castrol... Da er man jo like langt..... Spesifiser!
Søk på Castrol Oljefinner, eventuelt Motul.
Filter, der skal du ha original!
Søk på Castrol Oljefinner, eventuelt Motul.
Filter, der skal du ha original!
Re: Hvilke olje??
Det er omvendt. Motoroljer for bil har ett tilsetningsstoff for å redusere friksjon. Siden MC har samme olje på motor og gear, og våt clutch, så gjør dette stoffet clutchplatene for glatte. Og clutchen kan miste grepet.Elruts84 skrev: 07 mar 2017, 22:33 Bruker Castrol. Har brukt Castrol i alle år og er meget fornøyd. Jeg mener å ha lest at MC oljer har tilsetning for våtclutch.
Elruts
Så på en olje for MC så er dette stoffet ikke tilsatt i oljen. Betegnelse JASO MA benyttes for oljer til MC som ikke er tilsatt "friction modifyer" og skal benyttes på alle mc som har våt clutch og felles olje for motor og gear.
Obs: Det er MA som tilsier at oljen ikke er tilsatt friction modifyer, mens MB tilsier at stoffet ER tilsatt.
En MB olje gir lavere friksjon og er således gunstig for alt annet en clutchen. Så nå har de som har mc med tørrclutch fått ett argument for hvorfor det er bedre. Ducati eller BMW boxer anyone? (bortsett fra nyeste BMW R1200 som nå har fått våt clutch)
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilke olje??
For ikke å glemme Moto Guzzi, som også krever 5/10W60 olje til sine luft- og oljekjølte motorer, mens de aller fleste andre MC'er greier seg med 50 oljer.Kwak skrev: 08 mar 2017, 08:03 Obs: Det er MA som tilsier at oljen ikke er tilsatt friction modifyer, mens MB tilsier at stoffet ER tilsatt.
En MB olje gir lavere friksjon og er således gunstig for alt annet en clutchen. Så nå har de som har mc med tørrclutch fått ett argument for hvorfor det er bedre. Ducati eller BMW boxer anyone? (bortsett fra nyeste BMW R1200 som nå har fått våt clutch)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Hvilke olje??
Moto Guzzi verksted handboka beskriver vel 6-7 forskjellige viskositeter for gamle California versjoner.....
Min går greit på 10w-40. I følge boka er det ei grei tykkelse når det er mellom -12 til +45 grader ute.
Nyere guzzier er vel anbefalt 5w-60 (men hydro motorene skal ha 5w-40)

Min går greit på 10w-40. I følge boka er det ei grei tykkelse når det er mellom -12 til +45 grader ute.
Nyere guzzier er vel anbefalt 5w-60 (men hydro motorene skal ha 5w-40)

If it ain't broke, I'll break it.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hvilke olje??
Luftkjølt motor har ofte høyere arbeidstemperatur enn en væskekjølt motor. En f.eks 10W-60 olje har en tykkere og kraftigere oljefilm ved varm olje enn for eksempel 10W-40 olje. Derfor vil førstnevnte olje passe bedre til en luftkjølt motor. Denne viskositeten vil også være bedre egnet i en racingmotor under ekstreme påkjenninger. En motor som har gått langt og begynner å bli slitt kan også med fordel benytte 10W-50 eller 10W-60 olje for å bevare en tykk og kraftig oljefilm der det behøves mest..
Til trådstarters sykkel, Yamaha YZF-R6 2000 modell anbefaler Castrol sin Power 1 4T 20W-50. Denne er utgått, og det nærmeste alternativ er samme olje i 15W-50. Denne er nok mer riktig etter norske forhold da den flyter bedre når den er kald enn 20W gjør. Her i landet er kaldstart en del kaldere enn i mange andre deler av verden.
Til trådstarters sykkel, Yamaha YZF-R6 2000 modell anbefaler Castrol sin Power 1 4T 20W-50. Denne er utgått, og det nærmeste alternativ er samme olje i 15W-50. Denne er nok mer riktig etter norske forhold da den flyter bedre når den er kald enn 20W gjør. Her i landet er kaldstart en del kaldere enn i mange andre deler av verden.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvilke olje??
Trådstarters sykkel bør vel i norske temperaturer ha "standardoljen" 10W-40.
Tykkere olje er ikke alltid bedre heller på høyturtallsmotorer da oljen faktisk ikke sirkulerer raskt nok på veivlagrene til å kjøle disse tilstrekkelig.Max 15500rpm da snurrer det fort...
Tregere til å fylle lagrene er de tykke oljene også ved start.
skal en "dunke rundt" med store stempler på "lave" turtall derimot er tykkere olje å foretrekke.
Tykkere olje er ikke alltid bedre heller på høyturtallsmotorer da oljen faktisk ikke sirkulerer raskt nok på veivlagrene til å kjøle disse tilstrekkelig.Max 15500rpm da snurrer det fort...
Tregere til å fylle lagrene er de tykke oljene også ved start.
skal en "dunke rundt" med store stempler på "lave" turtall derimot er tykkere olje å foretrekke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Hvilke olje??
Ble castrol 1 10-40:) takker for alle tilbakemeldingermekkern skrev: 08 mar 2017, 21:05 Trådstarters sykkel bør vel i norske temperaturer ha "standardoljen" 10W-40.
Tykkere olje er ikke alltid bedre heller på høyturtallsmotorer da oljen faktisk ikke sirkulerer raskt nok på veivlagrene til å kjøle disse tilstrekkelig.Max 15500rpm da snurrer det fort...
Tregere til å fylle lagrene er de tykke oljene også ved start.
skal en "dunke rundt" med store stempler på "lave" turtall derimot er tykkere olje å foretrekke.

Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Hvilke olje??
Her kan en lese litt om Jaso spesifikasjoner.
https://passenger.lubrizoladditives360. ... ma-and-mb/
https://passenger.lubrizoladditives360. ... ma-and-mb/
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Hvilke olje??
Meget riktig. Viktig å bruke fabrikantens designede oljeviskositet, den fungerer totalt sett best for motoren. Det er noen med mye erfaring og kompetanse som har funnet ut hva som fungerer best.mekkern skrev: 08 mar 2017, 21:05 Trådstarters sykkel bør vel i norske temperaturer ha "standardoljen" 10W-40.
Tykkere olje er ikke alltid bedre heller på høyturtallsmotorer da oljen faktisk ikke sirkulerer raskt nok på veivlagrene til å kjøle disse tilstrekkelig.Max 15500rpm da snurrer det fort...
Tregere til å fylle lagrene er de tykke oljene også ved start.
skal en "dunke rundt" med store stempler på "lave" turtall derimot er tykkere olje å foretrekke.
Tjukkere olje flower dårligere, og kjøler derfor dårligere (Blir eksempelvis som om du kjøler ned en jernklump med 10 liter i minuttet, eller 13 liter, som nevnt over på veiv/rådelagre). Spesielt viktig i en luftkjøltmotor, men gjelder også vannkjølte. Tjukkere viskositet vil kunne føre til høyere oljetemperatur, spesielt hvis du har oljekjøler med bypassventil. Holder på med gamle luftkjølte VW, der har flere merket fra 5 og opptil 15 grader varmere olje hvis man kjører på 20W50 olje, kontra 10W40.
Tjukkere olje har kun 2 fordeler på en vanlig motor, det er mindre mekanisk støy og evt litt lavere oljeforbruk. Oljefilmen i seg selv tåler ikke mer enn tynnere olje.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.