Støtter denne. Kjører selv CB500X og er fornøyd med den, selv om den er noe tam og kjedelig. God sykkel for nybegynnere.kvase. skrev:CB500f-- CB500X --- CBR500R ---Kawasaki Versys 650 Laveffektversjon35.0 kW {48 PS} / 7,900 min
Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd
Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd
1981 Honda CX500 Custom (2015-2016)
2015 Honda CB500X (2016-)
2015 Honda CB500X (2016-)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd
Du har vel kjøpt sykkel. For evt andre interesserte kan kanskje Kawasaki Ninja 250R , Kawasaki Ninja 300 og Honda CBR250 være verdt å merke seg.Royal skrev:Jeg tenkte jeg skulle ta meg friheten til å lage en samletråd for anbefalinger av mellomtung motorsykkel.
Hvis du skal kjøpe ny, bytte eller bare vil vite hva andre brukere har erfart av motorsykkler registrert som A2 så kan du forhøre deg i denne tråden.
Legg gjerne ut forslag av hva du er ute etter. Hva du skal bruke sykkelen til og sånn ca hva du har tenkt deg i pris.
Jeg kan godt starte
Jeg er ute etter min første motorsykkel. Kjipt nok som det er, så må jeg ha A2 i ett eller to år.
Sykkelen kommer nok til å bli brukt til å kjøre lengre turer litt overalt (Typ motorvei, by, grusveier her og der). Jeg har ikke behov for en sykkel til å kjøre offroad med.
Jeg har sett litt på typ motard sykler slik som KTM og den nye Husquarnaen med høy og fin sittestilling , men jeg vet ikke om det er sykler til å kjøre langt på og jeg tror husky'en blir utsolgt før jeg er ferdig med oppkjøringen. Jeg er ikke interessert i cruisers/choppers og kåpesykler.
Kawasaki W800 SE er et alternativ, men jeg har hørt at man bør bytte eksosen.
KTM/Husquarna kan mappes om til Tung og registreres om når den tid kommer, Kawaen har 48 hester standard. Jeg vil gjerne ha en sykkel jeg slipper å kjøpe "igjen" som tung etter 2 år. Når det gjelder pris, så vil jeg helst ikke bevege meg over 150K.
Tips og erfaringer?
Linker:
http://www.husqvarna-motorcycles.com/su ... supermoto/
http://www.ktm.com/ru/supermoto/690-smc-r/
http://www.kawasaki.eu/en/products/spor ... gxbWF1aUQo
http://www.mc24.no/article.php?articleID=1210
http://www.bike.no/test/mctest/kawasaki-ninja-300r
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6
Kawasaki 250 har etterhvert fått konkurranse fra Honda og Yamaha, etter å ha dominert dette segmentet i mange år.
http://www.cycleworld.com/2011/03/04/ka ... rison-test
Jeg har snart kjørt 35000 km på en Ninja 250R jeg kjøpte ny for omtrent 4.5 år siden.
Slitedeler som er skiftet er kjede og drev, fordekk og bakdekk (1 gang) og en hovedlyspære.
Har fulgt alle servicer.
fordeler: artig å kjøre, veldig lettkjørt. Kostnader per km estimert til ca 2.80 kr, eller 28 kroner per mil ( basert på
antatt verdi på 35 000 for sykkelen). Rimelig for pendling, som utgjør storparten av mitt bruk.
ulemper: hardt sete, lav komfort for litt lengre turer (har ikke kjørt mer enn ca 40 mil på en dag med denne).
har til gode å se særlig gode bagasjeløsninger.
Fant "false neutral" mellom 5. og 6. gear kanskje 1 gang per 5. mil, i starten. Dette har blitt bedre,
og forekommer etterhvert svært sjeldent.
En god del brukte eksemplarer på finn.no .
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd
gsx750_80 skrev:Du har vel kjøpt sykkel. For evt andre interesserte kan kanskje Kawasaki Ninja 250R , Kawasaki Ninja 300 og Honda CBR250 være verdt å merke seg.Royal skrev:Jeg tenkte jeg skulle ta meg friheten til å lage en samletråd for anbefalinger av mellomtung motorsykkel.
Hvis du skal kjøpe ny, bytte eller bare vil vite hva andre brukere har erfart av motorsykkler registrert som A2 så kan du forhøre deg i denne tråden.
Legg gjerne ut forslag av hva du er ute etter. Hva du skal bruke sykkelen til og sånn ca hva du har tenkt deg i pris.
Jeg kan godt starte
Jeg er ute etter min første motorsykkel. Kjipt nok som det er, så må jeg ha A2 i ett eller to år.
Sykkelen kommer nok til å bli brukt til å kjøre lengre turer litt overalt (Typ motorvei, by, grusveier her og der). Jeg har ikke behov for en sykkel til å kjøre offroad med.
Jeg har sett litt på typ motard sykler slik som KTM og den nye Husquarnaen med høy og fin sittestilling , men jeg vet ikke om det er sykler til å kjøre langt på og jeg tror husky'en blir utsolgt før jeg er ferdig med oppkjøringen. Jeg er ikke interessert i cruisers/choppers og kåpesykler.
Kawasaki W800 SE er et alternativ, men jeg har hørt at man bør bytte eksosen.
KTM/Husquarna kan mappes om til Tung og registreres om når den tid kommer, Kawaen har 48 hester standard. Jeg vil gjerne ha en sykkel jeg slipper å kjøpe "igjen" som tung etter 2 år. Når det gjelder pris, så vil jeg helst ikke bevege meg over 150K.
Tips og erfaringer?
Linker:
http://www.husqvarna-motorcycles.com/su ... supermoto/
http://www.ktm.com/ru/supermoto/690-smc-r/
http://www.kawasaki.eu/en/products/spor ... gxbWF1aUQo
http://www.mc24.no/article.php?articleID=1210
http://www.bike.no/test/mctest/kawasaki-ninja-300r
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6
Kawasaki 250 har etterhvert fått konkurranse fra Honda og Yamaha, etter å ha dominert dette segmentet i mange år.
http://www.cycleworld.com/2011/03/04/ka ... rison-test
Jeg har snart kjørt 35000 km på en Ninja 250R jeg kjøpte ny for omtrent 4.5 år siden.
Slitedeler som er skiftet er kjede og drev, fordekk og bakdekk (1 gang) og en hovedlyspære.
Har fulgt alle servicer.
fordeler: artig å kjøre, veldig lettkjørt. Kostnader per km estimert til ca 2.80 kr, eller 28 kroner per mil ( basert på
antatt verdi på 35 000 for sykkelen). Rimelig for pendling, som utgjør storparten av mitt bruk.
ulemper: hardt sete, lav komfort for litt lengre turer (har ikke kjørt mer enn ca 40 mil på en dag med denne).
har til gode å se særlig gode bagasjeløsninger.
Fant "false neutral" mellom 5. og 6. gear kanskje 1 gang per 5. mil, i starten. Dette har blitt bedre,
og forekommer etterhvert svært sjeldent.
En god del brukte eksemplarer på finn.no .
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd
Etter lengre tids tanker har jeg bestemt meg for å ta mc-lappen. I over 30 år (egentlig 40) har jeg nå kjørt kun bil. Jeg hadde ikke moped, men min 10 år yngre bror fikk. Denne arvet jeg for noen år siden, da våre foreldre "truet" med å hive den. Den hadde stått og samlet støv i garagen siden den broder fikk bil. Denne har nå jeg kjørt i noen år. En original Suzuki ZR50. Det er denne som har tent gnisten for MC! Jeg har merket meg noe grums i gearkassen. Dette kan bety en reparasjon om noen tid/år? Men som et alternativ til å reparere en moped så ser jeg at det vil "gi mer" å kjøpe MC. I hovedsak blir dette "det kjøretøyet jeg vil glede meg til å kjøre frem og tilbake til jobben med". Men selvfølgelig vil aksjonsradiusen bli vesentlig større med en MC enn en moped.
Fremdriften min er på "Lese Veien til Førerkortet"-stadiet nå. Jeg må kontakte en kjøreskole og starte der.
Men jeg har begynt å se på MC'er på Finn. Prismessig så har jeg vurdert 30-40,000 klassen. Her vil det jo også komme kostnaden for lappen i tillegg. Hva mener dere som er drevne om en slik prisklasse? Hva bør man se etter?
En kollega mente det ville være en "fordel" å kjøpe sykkel tidlig i prosessen da det ble enklere å øvelseskjøre med noen, samtidig som "man allerede hadde investert mye i dette". Ulempe: Jeg kan jo ikke kjøre eller prøve MC'en på veien.
Det jeg kunne tenke meg er selvfølgelig noe pent å se på. I mine øyne vil det være Virago, Shadow etc. eller en "klassisk touring modell" av ikke for ekstrem variant. Jeg har ikke plass for å skru, så jeg må også ha noe som holder. Derfor vil vel japansk være å foretrekke?
Jeg vil anse det som gunstig å gå ned i CCM for å få "bedre holdt"/nyere sykkel.
Dere som er kjent med dette? Er jeg på jordet? Eller er dette noe som vil lykkes?
8-)
Fremdriften min er på "Lese Veien til Førerkortet"-stadiet nå. Jeg må kontakte en kjøreskole og starte der.
Men jeg har begynt å se på MC'er på Finn. Prismessig så har jeg vurdert 30-40,000 klassen. Her vil det jo også komme kostnaden for lappen i tillegg. Hva mener dere som er drevne om en slik prisklasse? Hva bør man se etter?
En kollega mente det ville være en "fordel" å kjøpe sykkel tidlig i prosessen da det ble enklere å øvelseskjøre med noen, samtidig som "man allerede hadde investert mye i dette". Ulempe: Jeg kan jo ikke kjøre eller prøve MC'en på veien.
Det jeg kunne tenke meg er selvfølgelig noe pent å se på. I mine øyne vil det være Virago, Shadow etc. eller en "klassisk touring modell" av ikke for ekstrem variant. Jeg har ikke plass for å skru, så jeg må også ha noe som holder. Derfor vil vel japansk være å foretrekke?
Jeg vil anse det som gunstig å gå ned i CCM for å få "bedre holdt"/nyere sykkel.
Dere som er kjent med dette? Er jeg på jordet? Eller er dette noe som vil lykkes?
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd
Heisan Grendel
!
Å bestemme seg for å ta MC-lappen er slett ingen dum beslutning å ta. Du har mye artig og fine opplevelser å se fram til, uten tvil
.
De aller fleste har en del spørsmål rundt dette med valg av første sykkel. Det er jo så mye å velge mellom... Noen kjører på med mye kubikk og masse HK med en gang, mens andre starter litt forsiktigere med mindre kubikk og billigere sykler, noe som for mange vil være et fornuftig valg.
Men uansett hva du velger tror jeg at du med god kjøreopplæring fint takler både mellomstore og større sykler helt utmerket.
Uavhengig av hva du bestemmer deg for etter hvert så ønsker jeg deg masse lykke til på din vei inn i MC-eventyret
!

Å bestemme seg for å ta MC-lappen er slett ingen dum beslutning å ta. Du har mye artig og fine opplevelser å se fram til, uten tvil

De aller fleste har en del spørsmål rundt dette med valg av første sykkel. Det er jo så mye å velge mellom... Noen kjører på med mye kubikk og masse HK med en gang, mens andre starter litt forsiktigere med mindre kubikk og billigere sykler, noe som for mange vil være et fornuftig valg.
Men uansett hva du velger tror jeg at du med god kjøreopplæring fint takler både mellomstore og større sykler helt utmerket.
Uavhengig av hva du bestemmer deg for etter hvert så ønsker jeg deg masse lykke til på din vei inn i MC-eventyret

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd
For den prisen må du nok fire på en del krav for å få det som du vil. Hvis dette er budsjettet dit så ville jeg satset på noe med litt kindre kubikk samt en rimelig sykkel. En eldre Shadow bør du vel få til rundt den prisen. De fleste av dem har ikke gått så alt for langt tror jeg (har ikke sjekket). Jeg tror at det viktigste er å sjekke om den er godt vedlikeholdt og at oljeskift etc. Er blitt utført gjevnlig. Du kan jo evt. Vurdere å kjøpe en som har noen kosmetiske skader men som er bra teknisk for å få prutet ned prisen.
Men uansett hva du gjør og hvor godt tilbudet virker, så IKKE kjøp usett!
Men uansett hva du gjør og hvor godt tilbudet virker, så IKKE kjøp usett!
Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd
Både forrige og nåværende MC var i det prisleiet. ZZR600 98 mod var den første, ikke noe problem med den før jeg la den ned i 90 km/t. Var veldig godt fornøyd med den før nedlegget. Nåværende er en Rsv mille 2000 mod, har heller ikke hatt noe problem med den bortsett fra sprukne radiatorslanger.
Anbefaler 1000 kubikk, men uansett så kan det være litt flaks/uflaks i dette prisleiet. Ta med deg noen som kan MC.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Anbefaler 1000 kubikk, men uansett så kan det være litt flaks/uflaks i dette prisleiet. Ta med deg noen som kan MC.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd
Hyggelig å se at samletråden min blir faktisk brukt, selv om du kanskje er på utkikk etter tung MC
Med noen unntak så er det mindre problemer jo nyere sykkel man kjøper. Har man ikke tid, plass eller penger til å skru annenhver dag så er det et alternativ å kjøpe nytt. Når det gjelder hva slags sykkel man vil ha så er det en ting hvor pen sykkelen er, en annen ting hvordan den er å kjøre.
Noen mener Cruisere er som å kjøre en lenestol, andre får ryggproblemer bare ved synet. Hvis du har mulighet til å dra å prøvesitte noen modeller så hjelper det.
En annen kostnad ved å kjøre motorsykkel er kjøreutstyr, det gjelder å kunne ha utsyr som beskytter deg hvis du er uheldig. Mc utstyr markedet er ganske "Bloated" og mye utstyr koster mye mer enn det bør. Vær obs og gjør research før du kjøper.
Du bør sette av en del penger og tid til førerkortet.
Hvis du bor i Oslo, så kan jeg anbefale deg Tempo Trafikkskole. Du bør melde deg på kvikt hvis du vil være først i køen.
Veien til førerkortet kan du forsåvidt låne av meg hvis du bor i nærheten.

Med noen unntak så er det mindre problemer jo nyere sykkel man kjøper. Har man ikke tid, plass eller penger til å skru annenhver dag så er det et alternativ å kjøpe nytt. Når det gjelder hva slags sykkel man vil ha så er det en ting hvor pen sykkelen er, en annen ting hvordan den er å kjøre.
Noen mener Cruisere er som å kjøre en lenestol, andre får ryggproblemer bare ved synet. Hvis du har mulighet til å dra å prøvesitte noen modeller så hjelper det.
En annen kostnad ved å kjøre motorsykkel er kjøreutstyr, det gjelder å kunne ha utsyr som beskytter deg hvis du er uheldig. Mc utstyr markedet er ganske "Bloated" og mye utstyr koster mye mer enn det bør. Vær obs og gjør research før du kjøper.
Du bør sette av en del penger og tid til førerkortet.
Hvis du bor i Oslo, så kan jeg anbefale deg Tempo Trafikkskole. Du bør melde deg på kvikt hvis du vil være først i køen.
Veien til førerkortet kan du forsåvidt låne av meg hvis du bor i nærheten.
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd
A2 er tankevekkende bra når man innretter seg etter de premisser som gjelder i klassen. Min erfaring begrenser seg til Ninja 250R, en sykkel skreddersydd for forrige klassifisering med bl.a 34 hester som toppeffekt. Å kunne bruke motorens fulle potensial, dra sykkelen til den skriker av sted på 14.000 omdr. og gire uten clutch i tettsteget kasse designet for det fartsområde den var beregnet til var morsomt selv i Versys 1000 - målestokk. Den lille tassen hadde jeg mye lenger enn jeg hadde planlagt fordi den gav kjøreglede mye større enn motoren skulle tilsi. Jeg anbefaler det samme igjen for nye førere i A2. Finn en sykkel som er designet for nye A2 - regler, det betyr et nærmere blikk på Honda cb 500, både F, R og X - versjoner. Kanskje Yamaha R3/MT3 og KTM sine 390 - modeller fortjener det samme. Hva slags kjøreopplevelse er vi ute etter? Kanskje sykler for ungdom ikke er noe? Sjarmtrollet er Moto Guzzi V7 som på samme måte opererer i sitt fulle potensial i klassen. Kjør på!