Min trofaste Samsung R730 bærbare PC begynner å få noen nykker på sine eldre dager. I sju år har den gjort nytten i tykt og tynt og virker fortsatt selv om alderen har gjort den en god del tregere enn i sine yngre og sprekere dager...
Påliteligheten selv, tør jeg påstå, i disse årene. Men i dag oppsto et problem jeg aldri har opplevd på verken denne eller andre PC'er. Nemlig at lyden plutselig forsvant.
Det eneste jeg har nå er et høytalerikon mjed eet rødt kryss i systemhjørnet med teksten "Ingen lydutenhet installert":

Jeg med mine begrensende datakunnskaper skjønner ingenting... Hva betyr dette? Aner ikke, rett og slett...
Men kanskje noen andre der ute har peiling?
Samsung PC'en har vært så å stole på i alle disse årene slik at jeg har knapt lagt merke til hvordan den er satt sammen. Dvs. hva slags hardware og program/software den består av.
Jeg regner med at "lydutenhet" kanskje er lydkort i kombo med software/driver? Men hva slags lydkort og ditto programvare kan jeg ikke si jeg har bitt meg merke i...
Tror det er noe Realtek-greier, men er usikker.
Uansett, jeg skulle gjerne hatt tilbake lyden, men masse søk på nett har så langt ikke gitt noe svar.
Noen der ut som har opplevd det samme og som kanskje også sitter med en løsning?
I så fall er jeg veldig lydhør og ikke minst takknemlig om noen av dere sitter med en fiks på problemet :) .