Og det er tilbud overalt, men er de gode tilbud ?
Jeg er blant bedrevitere som unngår verksted, hovedsaklig fordi at hvis jeg må på verksted, så sier økonomien stopp for hele MC greia. Med rundt 15000 i året blir det større service hvert år...altså mellom 8000 og 15000.... for å skifte noen lyspærer ( ikke bli ville nå, litt overdrevet men dog...)
Men når det gjelder dekk.... så KAN jeg bytte, men hva er vitsen......??? Er det noe å spare ? Bruke et par timer på det, grise seg til unødig, slite unødig med manuelt verktøy, sitte bøyd og trille og snurre for å balansere osv... Ok, du kan kjøpe maskiner og greier, men det tar mange år før det lønner seg likevel, og så vil alle ha gratis hjelp av deg .....du har jo utstyret.... så kan jeg kjøpe dekk billig fordi du hjelper meg gratis....Kjenner dere til den ? Har sluttet og gi bort verktøy ( å låne bort er det samme som å gi bort...) ...
Men til dekket.
Tilbud her og der... sendes i posten..... og hva så ?
Så jeg går på dekkverksted... får garanti, og jeg får gjennomgående helt greie priser, syntes jeg. Ser at det er store overskrifter for tilbud på Dunlop..... Men er det så godt et tilbud ? Dere som er innom Bike har sikkert fått dette blafrende på siden ...
Dunlop Roadsmart
Dim: 17-120/70ZF + 17-190/55ZR – Nå kr. 3890,-
Førpris kr. 5606,-
Dette er såvidt jeg har forstått sendt i posten uten omlegg, balansering eller montering m.m.

Så fra min lokale gummimann :

I størrelse 120/70r17 og 190/55r17. Prisene er inklusive mva, omlegging og balansering. Prisene inkluderer ikke montering på motorsykkel.
Dunlop Roadsmart : kr 3.760,-
Michelin Pilot Road 4 : kr 3.200,-
Michelin Power RS : kr 3.400,-
(Fra Motorsykkeldekk.com, koster Pilot Road 4 litt over 2800 i posten. Så, det er 400 for omlegg, balansering og service hvis en sammenligner)
Nå har jeg riktignok handlet det meste av dekk her siden min første bil på 60 tallet... men det er nå en del av Vianor, så det har nok ikke så stor betydning.
Jeg slår stadig et slag for netthandel, og handler mye på nett. Men noen ganger kan en gå over elven etter pølser uten å komme tørrskodd frem, eller gå over bekken etter vann...
De kjenner mitt kjøremønster, etter mange år, og har her anbefalt Pilot Road. De vet jeg er "skittish" på våt vei, så det trengs ikke ekstreme våtegenskaper. Jeg prøver å kjøre minst 9 av 12 måneder og det hender jeg tar en forsiktig runde på Nurburgring uten å sprenge grenser. Kjører lange strekk med tung last. Trenger dekk med touring egenskaper, uten at det blir farlig i "sportslig" sammenheng. Så her kunne de fritt valgt dyreste alternativ, men har faktisk valgt det billigste, fordi de mener det vil tjene meg best...De er svært nøye med balanseringen (for meg i det minste) og det kjøres først på maskin, og etterkontrolleres manuelt. Det er viktig på full rulle de få rundene på "ringen" eller i 200 på Autobahn.
Og de vet at under normal omstendigheter må jeg ha nye dekk før sesongen er over......nå solgte jeg de halvslitte jeg hadde i backup sammen med Spaghettiræseren. Så det må nok nye til en gang før ferien er over... hvis helsa holder og alt er normalt.
Nå er ikke jeg dekkguru, ,men ut fra mønster og tester ser dette ut til å være en riktig fornuftig anbefaling. Personlig ville jeg valgt Power RS i første gjennomgang, men....så kjører jeg litt grus og på kald vei og..... Jepp, tror nok deres anbefaling er til kundens beste. Og jeg vet de står bak sine garantier, for det har jeg prøvd.....For ordens skyld, anbefalte de Dunlop ifjor... men mener de nye fra Michelin vil være bedre kjøp i år... så de tenker i det minste. De nye skal "trappe" mindre og derved være stabile i flere kilometer. Og det er også annen mc enn ifjor, som de også vet.
Så nå slår jeg et slag for "spesialisttjenesten" som de kan tilby. Og når en ser på prisen, får jeg masse på kjøpet, sammenlignet med noen gummiremser hentet på postkontoret.
Og hva mener dere..... ????? Lokalt til bedre pris enn på nett... ?