Først: er det lenge siden du bytta kjølevæske sist? Er dette under to år siden så hadde jeg bare etterfylt.
Men, skal du bytte så kjøp skikkelig kjølevæske. Kjøp konsentrat av god kvalitet. De billigste inneholder, akkurat som billig olje, kun et minimum av de tilsetningsstoffene som koster litt.
Kjølevæsken har stort sett kun en oppgave, den skal transportere ut varme fra motoren for å forhindre overoppheting. Den skal så avkjøles i trange passasjer i radiatoren. Avleiringer i disse passasjene kan bli et problem. En god kjølevæske skal byttes av og til, og sammen med kjølevæsken tapper vi ut diverse grums og partikler, spesielt rester av korrosjon. Det er viktig at kjølevæsken har de beste korrosjonshemmende additivene som er tilgjengelige. For en mc betyr gjerne det at den skal være designet for å fungere i en lettmetallsmotor. Den er da forskjellig fra en kjølevæske laget for en støpejernsmotor.. Det er mange år siden den viktigste egenskapen til kjølevæsken var å holde seg flytende i lav temperatur. Det er viktig fortsatt, men sammen med en rekke andre viktige egenskaper. Sjekk produsentenes anbefalinger og kjøp kvalitetsprodukter. Ligg unna produkter som er laget på bestilling for å være så billige som mulig.. (denne gangen har jeg vel ikke sagt noe negativt om BT sine produkter vel)
Sent fra min C6603 via Tapatalk