Hei folkens.
Som tittelen sier, er dette "klisteret" som indikerer hvor mye kjedet er strukket borte.
Det er noe slakk i kjedet som jeg skal stramme opp, men uten denne "kjede slitasje indikatoren" vet jeg rett og slett ikke hvor mye kjedet eventuelt er strukket å om jeg må bytte det. Kjedet ble sist byttet av tidligere eiger.
Har dere noen tips, evt. mål på hvor "indikatoren" for nytt og slitt kjede skal være.....
Håper noen av de lure MC hodene her inne har ett godt svar :)
På forhånd takk.
"Kjede slitasje indikator" mangler på Honda Hornet CB600F 2006mod
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: "Kjede slitasje indikator" mangler på Honda Hornet CB600F 2006mod
Første April er imorgen.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: "Kjede slitasje indikator" mangler på Honda Hornet CB600F 2006mod
Min første tanke også:) rød oveledning som mangler også?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

Re: "Kjede slitasje indikator" mangler på Honda Hornet CB600F 2006mod
At 1 april kommer etter 31 mars var jeg ikke klar over. Takk for oppklaringen :)
Nå er det slik, at min sykkel skal ha denne indikatoren. Det er forklares både i brukermanual og Haynes boka at dette er et checkpoint etter man har strammet kjeden.
Så var altså håpet at noen her inne kanskje hadde en Hornet, hvor de da kunne feks målt eller henvist meg til hvor jeg finner ut hvor indikatoren står. Feks ved å måle fra bakre del av svingarmen til "new" streken og til "replace chain streken". Eller evt. om noen har link til et datablad som beskiver det.
Ja, jeg vet det er flere checkpoints når man sjekker kjeden, og at det ikke er utelukkende denne indikatoren som gir deg beskjed om kjedet er dårlig eller ikke. Men det er en fin referanse å ha, om den ellers ser ok ut. Hvis kjeden er strukket for langt i.h.t Honda sin spec, bytter jeg det.
Mulig det første innlegget mitt var dårlig formulert, håper det er bedre nå @Zettexx
Ikke rød overledning heller @KevinmsR6 :)
Hvis dette er ett så forferdelig tåpelig spørsmål, opplys meg gjerne om hvorfor. Det er jo rimelig tydelig at dere vet bedre :)
Så gleder meg til svar.
Nå er det slik, at min sykkel skal ha denne indikatoren. Det er forklares både i brukermanual og Haynes boka at dette er et checkpoint etter man har strammet kjeden.
Så var altså håpet at noen her inne kanskje hadde en Hornet, hvor de da kunne feks målt eller henvist meg til hvor jeg finner ut hvor indikatoren står. Feks ved å måle fra bakre del av svingarmen til "new" streken og til "replace chain streken". Eller evt. om noen har link til et datablad som beskiver det.
Ja, jeg vet det er flere checkpoints når man sjekker kjeden, og at det ikke er utelukkende denne indikatoren som gir deg beskjed om kjedet er dårlig eller ikke. Men det er en fin referanse å ha, om den ellers ser ok ut. Hvis kjeden er strukket for langt i.h.t Honda sin spec, bytter jeg det.
Mulig det første innlegget mitt var dårlig formulert, håper det er bedre nå @Zettexx
Ikke rød overledning heller @KevinmsR6 :)
Hvis dette er ett så forferdelig tåpelig spørsmål, opplys meg gjerne om hvorfor. Det er jo rimelig tydelig at dere vet bedre :)
Så gleder meg til svar.
Re: "Kjede slitasje indikator" mangler på Honda Hornet CB600F 2006mod
Drit i den indikatoren! Snurrer det lett og jevnt rundt, og har jevn motstand, er kjedet ok! Du vet hvor stor slakk du skal ha?
Re: "Kjede slitasje indikator" mangler på Honda Hornet CB600F 2006mod
Takk for svar :) Slakken skal være 30 - 40mm
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: "Kjede slitasje indikator" mangler på Honda Hornet CB600F 2006mod
Beklager mitt svar da jeg ikke visste at hornet hadde slitasje indikator:)
Men for og være litt seriøs så sjekker jeg selv at kjedet er og ved og bevege leddet på bakdrevet og ser at kjedet ligger fint i sporene :) tannhjulet sjekkes ved og se på toppene og om de peker fremover istedenfor rett opp:)
Om jeg ikke tar helt feil overlever kjedet flere drev sett om en smører/vasker innimellom :)
Men for og være litt seriøs så sjekker jeg selv at kjedet er og ved og bevege leddet på bakdrevet og ser at kjedet ligger fint i sporene :) tannhjulet sjekkes ved og se på toppene og om de peker fremover istedenfor rett opp:)
Om jeg ikke tar helt feil overlever kjedet flere drev sett om en smører/vasker innimellom :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: "Kjede slitasje indikator" mangler på Honda Hornet CB600F 2006mod
En kan altså lære noe nytt hver dag. Har bare en fjern anelse om hvordan det funker. Men uoriginale drev kan fort forvirre slike statiske målesystemer.
Så lenge tenner på drev er ok, så er det vel unødvendig å tenke på kjedet.
Men bytt alltid komplett sett med drev og kjede.
Så lenge tenner på drev er ok, så er det vel unødvendig å tenke på kjedet.
Men bytt alltid komplett sett med drev og kjede.
Re: "Kjede slitasje indikator" mangler på Honda Hornet CB600F 2006mod
Takk for tips @KevinmsR6 og @Zettexx
Kjede ser helt ut, kjennes fint ut i leddene, ruller jevnt og ligger fint i sporene sine. Det har litt over 40mm slakk som er over spec, så den må strammes.
Derfor slo jeg opp i manualen + Heynes boka og her dukket denne "indikatoren" opp, letet litt videre på nett hvor de også gjorde en "big deal" utav den.
For å quote manualen:
" Check the chain wear label when adjusting the chain. if the red zone on the label aligns with the index mark on the swingarm after the chain has been adjusted to the proper slack, the chain is excessively worn and must be replaced"
Derfor hengte jeg meg opp i denne "indikatoren" (klistermerke) som skal være på min sykkel, men som har "forsvunnet\falt av" med årene :)
Kjede ser helt ut, kjennes fint ut i leddene, ruller jevnt og ligger fint i sporene sine. Det har litt over 40mm slakk som er over spec, så den må strammes.
Derfor slo jeg opp i manualen + Heynes boka og her dukket denne "indikatoren" opp, letet litt videre på nett hvor de også gjorde en "big deal" utav den.
For å quote manualen:
" Check the chain wear label when adjusting the chain. if the red zone on the label aligns with the index mark on the swingarm after the chain has been adjusted to the proper slack, the chain is excessively worn and must be replaced"
Derfor hengte jeg meg opp i denne "indikatoren" (klistermerke) som skal være på min sykkel, men som har "forsvunnet\falt av" med årene :)
Re: "Kjede slitasje indikator" mangler på Honda Hornet CB600F 2006mod
Jeg kan kjenne meg litt igjen i dette.
Hadde jeg faktisk hatt håndboka hadde jeg sikkert stussa over det samme sjæl. Bare stram kjedet innenfor det som er anbefalt og ta en titt på drevene innimellom. Du sier jo også at kjedet er bytta en gang tidligere, så med mindre sykkelen din har gått ekstremt mye skulle en jo tro at du har litt å gå på uansett.

Hadde jeg faktisk hatt håndboka hadde jeg sikkert stussa over det samme sjæl. Bare stram kjedet innenfor det som er anbefalt og ta en titt på drevene innimellom. Du sier jo også at kjedet er bytta en gang tidligere, så med mindre sykkelen din har gått ekstremt mye skulle en jo tro at du har litt å gå på uansett.

- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: "Kjede slitasje indikator" mangler på Honda Hornet CB600F 2006mod
Ideen er god. Skal jammen lage en slik sak neste gang jeg bytter kjede. Slår inn et merke . Helt prima som forhåndsvarsel.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: "Kjede slitasje indikator" mangler på Honda Hornet CB600F 2006mod
Se om du får dratt kjedet litt ut fra bakdrevet. Kan du dra det ut endel, er det modent for skifte.
Ett annet rimelig sikkert tegn, er at du må stramme kjedet ofte.
Ett annet rimelig sikkert tegn, er at du må stramme kjedet ofte.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.