Hehe, åpner du/dere litt på lufte nippel da? Hvis ikke har jo ikke lufta noen vei å forsvinne?ZZR-Erling skrev: 05 apr 2017, 05:56 På crosserne pleier vi å stripse hendelen hardt inn til styret over natta. Det får ut mye luft. Ikke spør meg hvorfor. Kan du prøve det?
![]()
Noe feil med bremsene.. R-sykkel
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
- haakeik
- Innlegg: 747
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Nei, det skal du ikke. Når man stripser blir luft sakte men sikkert presset tilbake opp i bremsevæskeholderen. Luft søker alltid oppover. Det er merkbart hvor fastere bremsene blir etter å ha vært stripset over natten. Hvis ikke, har man andre problemer med bremsene.
Etter å ha byttet bremsevæske er det også en god ide å stripse hendelen over natten.
Etter å ha byttet bremsevæske er det også en god ide å stripse hendelen over natten.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Takk takk :-) smart :-P
- kusa
- Innlegg: 94
- Registrert: 08 okt 2016, 12:08
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
- Bosted: Hønefoss
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Takk, her var det mange nyttige tips som ramla inn gitt! :) Har bytta og alt fungerer optimalt igjen! (Y)
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Ok.kan gå med på at metoden fungerer.haakeik skrev: 05 apr 2017, 08:17 Nei, det skal du ikke. Når man stripser blir luft sakte men sikkert presset tilbake opp i bremsevæskeholderen. Luft søker alltid oppover. Det er merkbart hvor fastere bremsene blir etter å ha vært stripset over natten. Hvis ikke, har man andre problemer med bremsene.
Etter å ha byttet bremsevæske er det også en god ide å stripse hendelen over natten.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- haakeik
- Innlegg: 747
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Det vet bare vårherre der oppeJompa skrev: 05 apr 2017, 08:51 Ok.kan gå med på at metoden fungerer.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne

Neida Jompa, bare refererte til forklaringer jeg har lest på andre forum


Det jeg vet, er at trikset fungerer. Har gjort dette selv.
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
haakeik skrev: 05 apr 2017, 09:36Det vet bare vårherre der oppeJompa skrev: 05 apr 2017, 08:51 Ok.kan gå med på at metoden fungerer.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne![]()
Neida Jompa, bare refererte til forklaringer jeg har lest på andre forumNår jeg tenker etter, er jeg jo enig meg deg at luftbobler umulig skal klare å komme seg opp i væskebeholderen når bremsehendelen er presset inn. Men, hva med denne teorien: Når bremsehendelen er stripset fast over natten, kryper luftbobler sakte men sikkert oppover og havner til slutt i stempelrøret i bremsecylinder. For der er det fortsatt bremsevæske under trykk. Når man dagen etter slipper opp hendelen, blir luftboblene ført opp i væskebeholder sammen med bremsevæsken som returneres etter at trykket er borte. Kan det være slik
![]()
Det jeg vet, er at trikset fungerer. Har gjort dette selv.

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
For så vidt enig i teorien, men hvorfor skal boblene stige opp til hovedpumpe når systemet er trykksatt, og ellers ikke? Ved trykksetting komprimeres eventuelle luftbobler og oppdriften reduseres fordi volumet reduseres (oppdrift = vekten av fortrengt væske).haakeik skrev: 05 apr 2017, 09:36Det vet bare vårherre der oppeJompa skrev: 05 apr 2017, 08:51 Ok.kan gå med på at metoden fungerer.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne![]()
Neida Jompa, bare refererte til forklaringer jeg har lest på andre forumNår jeg tenker etter, er jeg jo enig meg deg at luftbobler umulig skal klare å komme seg opp i væskebeholderen når bremsehendelen er presset inn. Men, hva med denne teorien: Når bremsehendelen er stripset fast over natten, kryper luftbobler sakte men sikkert oppover og havner til slutt i stempelrøret i bremsecylinder. For der er det fortsatt bremsevæske under trykk. Når man dagen etter slipper opp hendelen, blir luftboblene ført opp i væskebeholder sammen med bremsevæsken som returneres etter at trykket er borte. Kan det være slik
![]()
Det jeg vet, er at trikset fungerer. Har gjort dette selv.
Utover det; dette "trikset" trengs jo ikke hvis man klarer å lufte bremsene på normal måte. På mine sykler har det aldri vært noe problem.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Gjorde det samme for å få lufta ut av clutch-slangen på en Yamaha FJ1100 (bortsett fra at vi brukte en skistropp). Tror det virker fordi lufta "bobler" opp når slangen settes under trykk.ZZR-Erling skrev: 05 apr 2017, 05:56 På crosserne pleier vi å stripse hendelen hardt inn til styret over natta. Det får ut mye luft. Ikke spør meg hvorfor. Kan du prøve det?
Sjekk siste notat her:
https://www.your-adrenaline-fix.com/ble ... rakes.html
Årsaken til hele misæren var ganske enkelt at vi hadde latt styret (clip-on) henge opp-ned når vi overhalte gaffelbeina

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
En annen sak...bak kan det være at slangen er ganske vannrett, da sliter man med å få ut luft.
Løsne calipperen og få den opp, da skal du se det ordner seg!
Foran kan det hjelpe å presse inn væska nedenfra...(det er IKKE stengt oppover....det strømmer ut i beholderen..).
Løsne calipperen og få den opp, da skal du se det ordner seg!
Foran kan det hjelpe å presse inn væska nedenfra...(det er IKKE stengt oppover....det strømmer ut i beholderen..).
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Går vel på massens tetthet? Luft har en lavere tetthet enn bremseveske og vil derfor søke oppover.cannon skrev: 05 apr 2017, 12:15For så vidt enig i teorien, men hvorfor skal boblene stige opp til hovedpumpe når systemet er trykksatt, og ellers ikke? Ved trykksetting komprimeres eventuelle luftbobler og oppdriften reduseres fordi volumet reduseres (oppdrift = vekten av fortrengt væske).haakeik skrev: 05 apr 2017, 09:36Det vet bare vårherre der oppeJompa skrev: 05 apr 2017, 08:51 Ok.kan gå med på at metoden fungerer.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne![]()
Neida Jompa, bare refererte til forklaringer jeg har lest på andre forumNår jeg tenker etter, er jeg jo enig meg deg at luftbobler umulig skal klare å komme seg opp i væskebeholderen når bremsehendelen er presset inn. Men, hva med denne teorien: Når bremsehendelen er stripset fast over natten, kryper luftbobler sakte men sikkert oppover og havner til slutt i stempelrøret i bremsecylinder. For der er det fortsatt bremsevæske under trykk. Når man dagen etter slipper opp hendelen, blir luftboblene ført opp i væskebeholder sammen med bremsevæsken som returneres etter at trykket er borte. Kan det være slik
![]()
Det jeg vet, er at trikset fungerer. Har gjort dette selv.
Utover det; dette "trikset" trengs jo ikke hvis man klarer å lufte bremsene på normal måte. På mine sykler har det aldri vært noe problem.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- haakeik
- Innlegg: 747
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Det finnes visst 2 teorier om dette.cannon skrev: 05 apr 2017, 12:15 For så vidt enig i teorien, men hvorfor skal boblene stige opp til hovedpumpe når systemet er trykksatt, og ellers ikke? Ved trykksetting komprimeres eventuelle luftbobler og oppdriften reduseres fordi volumet reduseres (oppdrift = vekten av fortrengt væske).
1. Omtrent som det jeg skrev
2. Når man trykksetter systemet, blir boblene presset sammen til mindre og mindre bobler, til de til slutt er absorbert av bremsevæsken. Dette tar tid, gjerne over natten.
Jeg vet ikke hva som er riktig

Fant forøvrig en tråd som nettopp omhandler hvorfor stripsing virker. Interessant lesning og her kommer man inn på teoriene. Les i hvertfall de 2 første sidene.
Zip tie on the brake lever - why does this work?
https://www.southbayriders.com/forums/threads/120967/
- haakeik
- Innlegg: 747
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
haakeik skrev: 05 apr 2017, 14:14Det finnes visst 2 teorier om dette.cannon skrev: 05 apr 2017, 12:15 For så vidt enig i teorien, men hvorfor skal boblene stige opp til hovedpumpe når systemet er trykksatt, og ellers ikke? Ved trykksetting komprimeres eventuelle luftbobler og oppdriften reduseres fordi volumet reduseres (oppdrift = vekten av fortrengt væske).
1. Omtrent som det jeg skrev
2. Når man trykksetter systemet, blir boblene presset sammen til mindre og mindre bobler, til de til slutt er absorbert av bremsevæsken. Dette tar tid, gjerne over natten.
Jeg vet ikke hva som er riktig![]()
Fant forøvrig en tråd som nettopp omhandler hvorfor stripsing virker. Interessant lesning og her kommer man inn på teoriene. Les i hvertfall de 2 første sidene.
Zip tie on the brake lever - why does this work?
https://www.southbayriders.com/forums/threads/120967/
Beklager at jeg stjeler jobbtid fra dere![]()
Sist redigert av haakeik den 05 apr 2017, 14:18, redigert 1 gang totalt.
- haakeik
- Innlegg: 747
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Der er vi enigcannon skrev: 05 apr 2017, 12:15 Utover det; dette "trikset" trengs jo ikke hvis man klarer å lufte bremsene på normal måte. På mine sykler har det aldri vært noe problem.
