kanskje ikke påkjørsplikt men det er forventninger til kjøringa som må oppfylles. om folk plutselig begynner å vike der de ikke skal, blir det slitsomt kjøre i trafikken.Blaamand skrev:Man har jo ikke påkjørsplikt selv om man har forkjørsrettJohnnyTh skrev:Det har nok hendt at jeg har stoppet på forkjørsvei og sluppet ut folk som kom fra høyre. Noen ganger får jeg ikke med meg om det er forkjørsvei eller ikke.
Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: RE: Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
Er du helt fjern eller bare 100% blottet for humor?kjellv skrev:Denne type kommentarer kan du spare deg supersic! Vi er moderatorer nok her til å ta oss av slike ting. E-stroms innlegg er helt innafor!supersic skrev: Hvorfor poster du dette? trodde vi faktisk hadde fått tråden såpass off topic at det ikke var noen vei tilbake
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- Blaamand
- Innlegg: 221
- Registrert: 30 mai 2015, 12:16
- Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
- Bosted: Oslo
Re: RE: Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
supersic skrev:
Er du helt fjern eller bare 100% blottet for humor?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BRAAAAAP! 

- Tommy Andersen pi
- Innlegg: 35
- Registrert: 23 aug 2015, 10:27
- Motorsykkelen din: Triumph tiger sport 1050
Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
Lanesplitting: Greit og fint at det er lovlig så lenge det gjøres forsiktig. Men om ett eller annet oppstår med skade på andre, så er det lanesplitteren som vil ha problemer med å prate seg vekke fra ansvaret.
Nesten krasj moped: kjellv gjorde dette helt korrekt; det var uoversiktelig derfor kjørte han så sakte at han kunne stoppe om det skulle skje noe, som det gjore. Om det hadde blitt krasj mener jeg han hadde vært hovedansvarlig.
Nesten krasj moped: kjellv gjorde dette helt korrekt; det var uoversiktelig derfor kjørte han så sakte at han kunne stoppe om det skulle skje noe, som det gjore. Om det hadde blitt krasj mener jeg han hadde vært hovedansvarlig.
-
- Innlegg: 91
- Registrert: 17 apr 2016, 18:29
- Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next
Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
Da beklager jeg at jeg ikke har oppfattet poenget ditt. Jeg bare påpekte din manglende vurderingsevne når det gjaldt egen plassering i forkant av situasjonen du havnet opp i. Hvis du tenker deg om, så er du sikkert enig.kjellv skrev:Om du leser det jeg har skrevet tidligere her så gikk dette veldig bra, jeg hadde nok ryggmargsfølelse til å unngå en kollisjon. Det var ikke en gang nære på, fordi jeg var våken nok til å vite at jeg ikke hadde 100% oversikt. Det var ikke dette som var poenget mitt. Har du ikke oppfattet poenget ennå så ber jeg deg lese tråden en gang til.PetterT skrev:Syns mannen med 40 år på motorsykkel bør tenke over sin egen kjøreadferd, det tok ikke meg mere enn et par sesonger før jeg fant ut at å kjøre forbi noen uten å ha oversikt ikke var lurt. Er heller ikke lurt å gjemme seg selv bak store biler.
Mitt motto på motorsykkelen er noe sånt som: Kjør som om de andre er idioter, ikke vær en selv.
Hva var egentlig poenget ditt?
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. 

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
Beklagelse mottatt og akseptertPetterT skrev:Da beklager jeg at jeg ikke har oppfattet poenget ditt. Jeg bare påpekte din manglende vurderingsevne når det gjaldt egen plassering i forkant av situasjonen du havnet opp i. Hvis du tenker deg om, så er du sikkert enig.kjellv skrev:Om du leser det jeg har skrevet tidligere her så gikk dette veldig bra, jeg hadde nok ryggmargsfølelse til å unngå en kollisjon. Det var ikke en gang nære på, fordi jeg var våken nok til å vite at jeg ikke hadde 100% oversikt. Det var ikke dette som var poenget mitt. Har du ikke oppfattet poenget ennå så ber jeg deg lese tråden en gang til.PetterT skrev:Syns mannen med 40 år på motorsykkel bør tenke over sin egen kjøreadferd, det tok ikke meg mere enn et par sesonger før jeg fant ut at å kjøre forbi noen uten å ha oversikt ikke var lurt. Er heller ikke lurt å gjemme seg selv bak store biler.
Mitt motto på motorsykkelen er noe sånt som: Kjør som om de andre er idioter, ikke vær en selv.
Hva var egentlig poenget ditt?

Forbikjøringer er gjerne slik at jo større bilen du vil forbi er, jo mindre oversikt har du. Du må gjerne ut på siden av bilen før du oppnår full oversikt, og da er det viktig å ha rømningsveier, en plan B klar. Min plan B er i slike situasjoner ganske enkel, jeg er forberedt på å trekke meg fra forbikjøringen helt til jeg er oppe på siden av bilen. Skulle man ha hatt 100% oversikt før man bestemmer seg for å iverksette forbikjøring, ville man nesten aldri kunne kjøre forbi f.eks et vogntog.
Under, et bilde fra Google streetwiew som viser omtrent stedet det skjedde. Scooteren kjørte ut fra pkt A på høyre side. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å vente til etter jeg hadde passert en påkjørsel på venstre side, markert med en rød stolpe lenger framme. Jeg hadde ligget etter denne bilen siden forrige lyskryss ca 300 m lenger bak og i god avstand, men nærmere gulstripen enn ham. Jeg hadde derfor veldig god oversikt framover hvor det ikke var noen som helst annen trafikk, men så altså ikke scooteren som sto i veikanten før jeg var oppe på siden av bilen. Forbikjøring ble iverksatt da bilen senket farten fra opprinnelig litt under 50 km/t som er fartsgrense, til kanskje rundt 35 da jeg så bremselysene hans.
Jeg tror faktisk ikke det er mange her inne som ikke ville valgt som jeg gjorde å kjøre forbi slik denne situasjonen var

Poenget med min fortelling er det kompliserte som oppstår når bilføreren gjør noe helt uventet, nemlig stoppe på forkjørsvei for å slippe inn på veien denne scooteren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
For dem som skal til Tyskland kan det være av interesse at det der er vedtatt forbudt for motorsykler å kjøre mellom bilene, "durchschlängeln", å bukte seg frem, som de innfødte der kaller det ved stopp/kø på motorvei.
Vennlig hilsen Trond
BMW R1200R
Tidligere: Yamaha XS500 ´78, Yamaha XS750 ´77, Suzuki GS1000L ´81, Honda VFR800 ´99, BMW F800ST ´07, BMW R80ST ´83
BMW R1200R
Tidligere: Yamaha XS500 ´78, Yamaha XS750 ´77, Suzuki GS1000L ´81, Honda VFR800 ´99, BMW F800ST ´07, BMW R80ST ´83
Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
det kan ikke være lov å bremse ned til full stans på en slik vei uten å slenge på nødblinken.
hadde en forbikjøring oppe ved dovre der jeg måtte passere en slik bilist og i ettertid tenker jeg han kunne spandert nødblink på oss som kom bakfra. han hadde stoppa for en saueflokk.
tåpelig å stoppe for å slippe innpå hu jenta men jeg skjønner tankegangen.
hadde en forbikjøring oppe ved dovre der jeg måtte passere en slik bilist og i ettertid tenker jeg han kunne spandert nødblink på oss som kom bakfra. han hadde stoppa for en saueflokk.
tåpelig å stoppe for å slippe innpå hu jenta men jeg skjønner tankegangen.
Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
Det gikk en tråd her inne om "Idioter i trafikken" som ble stengt før jeg rakk å kaste meg med i diskusjonen. Jeg skjønte egentlig aldri hva som faktisk ble diskutert... Sikksakk-kjøring mellom filer ble nevnt. Det finnes veldig mange måter å gjøre dette på, både forsvarlig og det som lett av andre kan oppleves som uansvarlig. Uten å dra i gang en usaklig debatt, fant jeg et tilfeldig eksempel på YouTube som jeg mener filtrerer ganske eksemplarisk (uten at jeg har sett hele den 10 min lange filmen). Dette må da være innenfor? Jeg kjører selv som dette på Ring 3 og merker at jeg får stor hjelp av mine medtrafikanter;
https://youtu.be/F8kEg5oSZYk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
https://youtu.be/F8kEg5oSZYk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
Som videoen viser (ja, jeg så hele) så støtter det oppunder det jeg mente i den respektive tråden ved at man ofte blir behandlet med respekt fra bilister om man haar en fornuftig og forsiktig fremtreden som lanesplitter. Altså en litt "spørrende" atferd.cevillan skrev: 12 apr 2017, 22:51 Det gikk en tråd her inne om "Idioter i trafikken" som ble stengt før jeg rakk å kaste meg med i diskusjonen. Jeg skjønte egentlig aldri hva som faktisk ble diskutert... Sikksakk-kjøring mellom filer ble nevnt. Det finnes veldig mange måter å gjøre dette på, både forsvarlig og det som lett av andre kan oppleves som uansvarlig. Uten å dra i gang en usaklig debatt, fant jeg et tilfeldig eksempel på YouTube som jeg mener filtrerer ganske eksemplarisk (uten at jeg har sett hele den 10 min lange filmen). Dette må da være innenfor? Jeg kjører selv som dette på Ring 3 og merker at jeg får stor hjelp av mine medtrafikanter;
https://youtu.be/F8kEg5oSZYk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Personlig har jeg vertfall opplevd en drastisk endring i bilisters vilje til å slippe deg frem hvis dem ser at du "takker" andre ved å hilse etc. Men kommer man opp på siden av en bil som en hooligan og ruser motoren rett ved frontvinduet og kj kaster deg fremover i køen så skjønner jeg at bilistene blir litt lite samarbeidsvillige.
Men jeg vil uansett mene ut fra egne erfaringer at Oslo folk er generelt mer aggressive i trafikken. Ja jeg har til og med opplevd at bilister sperrer veien for meg bevisst. Det er kun i Oslo jeg har opplevd dette. Her i Fredrikstad er bilistene stort sett samarbeidsvillige og svinger ut til siden hvis dem ser deg. Unntak finnes så klart her også, men i hovedstaden er jeg nok mer forsiktig.
Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
+1Tommy Andersen pi skrev: 16 mai 2016, 10:07 Lanesplitting: Greit og fint at det er lovlig så lenge det gjøres forsiktig. Men om ett eller annet oppstår med skade på andre, så er det lanesplitteren som vil ha problemer med å prate seg vekke fra ansvaret.
Nesten krasj moped: kjellv gjorde dette helt korrekt; det var uoversiktelig derfor kjørte han så sakte at han kunne stoppe om det skulle skje noe, som det gjore. Om det hadde blitt krasj mener jeg han hadde vært hovedansvarlig.

Dette gikk bra fordi Kjellv kjørte forsiktig.
Hadde han kjørt på jenta, hadde han ikke kjørt forsiktig nok !
Håper de to andre lærte å bli ennå mer forsiktige og!
"Do the right thing"
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
Det er ekstremt sjeldent at noen sperrer veien, tror jeg har vært med på det en gang, men det er masse som ikke gidder legge seg litt til siden når du kommer, er nok stort sett sjalusi som er grunnen til dette og en og annen sadist som kanskje håper på at man tar en for trang luke og havner under bakhjula på traileren.Bjerknez skrev: 13 apr 2017, 04:12Som videoen viser (ja, jeg så hele) så støtter det oppunder det jeg mente i den respektive tråden ved at man ofte blir behandlet med respekt fra bilister om man haar en fornuftig og forsiktig fremtreden som lanesplitter. Altså en litt "spørrende" atferd.cevillan skrev: 12 apr 2017, 22:51 Det gikk en tråd her inne om "Idioter i trafikken" som ble stengt før jeg rakk å kaste meg med i diskusjonen. Jeg skjønte egentlig aldri hva som faktisk ble diskutert... Sikksakk-kjøring mellom filer ble nevnt. Det finnes veldig mange måter å gjøre dette på, både forsvarlig og det som lett av andre kan oppleves som uansvarlig. Uten å dra i gang en usaklig debatt, fant jeg et tilfeldig eksempel på YouTube som jeg mener filtrerer ganske eksemplarisk (uten at jeg har sett hele den 10 min lange filmen). Dette må da være innenfor? Jeg kjører selv som dette på Ring 3 og merker at jeg får stor hjelp av mine medtrafikanter;
https://youtu.be/F8kEg5oSZYk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Personlig har jeg vertfall opplevd en drastisk endring i bilisters vilje til å slippe deg frem hvis dem ser at du "takker" andre ved å hilse etc. Men kommer man opp på siden av en bil som en hooligan og ruser motoren rett ved frontvinduet og kj kaster deg fremover i køen så skjønner jeg at bilistene blir litt lite samarbeidsvillige.
Men jeg vil uansett mene ut fra egne erfaringer at Oslo folk er generelt mer aggressive i trafikken. Ja jeg har til og med opplevd at bilister sperrer veien for meg bevisst. Det er kun i Oslo jeg har opplevd dette. Her i Fredrikstad er bilistene stort sett samarbeidsvillige og svinger ut til siden hvis dem ser deg. Unntak finnes så klart her også, men i hovedstaden er jeg nok mer forsiktig.
Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
Det er nesten slik at man aldri kan være for forsiktig. Jeg lærte tidlig at det er farlig å basere sine beslutninger på antagelser. Derfor har jeg stort sett forsøkt å følge en leveregel om at enhver bilist er å anse som en fare, i form av å være idiot, søvnig, uoppmerksom, kommer rett fra en opprivende krangel med kjærringa, er på vei til føden, har nettopp fått sparken, vet ikke riktig hvor han skal osv. I de senere år har jo verden også blitt slik at bilisten kan være rusa, ha røkt dårlige sokker, ser på youtube, er opptatt med å ta selfier, eller skriver sms. Jeg truster aldri en bilist før jeg får øyekontakt, for å si det enkelt.
Nå kjører jeg heldigvis svært sjelden i rushtrafikk som aktualiserer splitting. Av og til må jeg gjennom Oslo i rushtiden, og der har det utviklet seg en trafikk-kultur som tilsier at ganske mange bedriver aktiv slalomkjøring. De smetter fra fil til fil ettersom de "finner ut" at den ene fila beveger seg ørlite raskere enn den de selv befinner seg, og så hiver de seg over i den mer attraktive fil så snart de finner et høl som er stort nok til å få forskjermen inn i. Om jeg hadde bodd slik til at det var tema å splitte, så hadde jeg nok begrenset det til når trafikken hadde vært nede i svært lave hastigheter. Det er mye enklere å reise hjemmefra 10 minutter tidligere.
There's old bikers, and there's bold bikers. There ain't no old bold bikers ..

- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
Lane splitter daglig i rushtrafikken i Oslo uten store problemer. De som aktivt blokkerer er det få av, min erfaring er vel under 1% som aktivt blokkerer, 10-20% som flytter seg aktivt og resten er ikke klar over at du er der.
Dette høres kanskje rart ut men jeg splitter heller mellom to biler som ligger rett ved siden av hverandre enn to som ligger en billengde foran hverandre (fremdeles i hver sin fil). Rett og slett fordi jeg TROR at det er mindre sannsynlig at en bil skifter fil rett på en annen, enn at den skifter fil når det er noe plass.
Opplever faktisk oftere at folk skifter inn i min fil i normale høye hastigheter (60-90) når jeg ikke splitter, enn i lav hastighet når jeg splitter.
Sent fra min ZTE A2017U via Tapatalk
Dette høres kanskje rart ut men jeg splitter heller mellom to biler som ligger rett ved siden av hverandre enn to som ligger en billengde foran hverandre (fremdeles i hver sin fil). Rett og slett fordi jeg TROR at det er mindre sannsynlig at en bil skifter fil rett på en annen, enn at den skifter fil når det er noe plass.
Opplever faktisk oftere at folk skifter inn i min fil i normale høye hastigheter (60-90) når jeg ikke splitter, enn i lav hastighet når jeg splitter.
Sent fra min ZTE A2017U via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)
Det er ikke sååå sjeldent at jeg har opplevd at bilister tydelig har lagt seg forsiktig ut mot midten av stripen når dem ser jeg kommer. Oftest i Oslo og der har jeg ikke engang kjørt så veldig mange ganger i forhold til feks. her i Fredrikstad.supersic skrev: 13 apr 2017, 08:51Det er ekstremt sjeldent at noen sperrer veien, tror jeg har vært med på det en gang, men det er masse som ikke gidder legge seg litt til siden når du kommer, er nok stort sett sjalusi som er grunnen til dette og en og annen sadist som kanskje håper på at man tar en for trang luke og havner under bakhjula på traileren.Bjerknez skrev: 13 apr 2017, 04:12Som videoen viser (ja, jeg så hele) så støtter det oppunder det jeg mente i den respektive tråden ved at man ofte blir behandlet med respekt fra bilister om man haar en fornuftig og forsiktig fremtreden som lanesplitter. Altså en litt "spørrende" atferd.cevillan skrev: 12 apr 2017, 22:51 Det gikk en tråd her inne om "Idioter i trafikken" som ble stengt før jeg rakk å kaste meg med i diskusjonen. Jeg skjønte egentlig aldri hva som faktisk ble diskutert... Sikksakk-kjøring mellom filer ble nevnt. Det finnes veldig mange måter å gjøre dette på, både forsvarlig og det som lett av andre kan oppleves som uansvarlig. Uten å dra i gang en usaklig debatt, fant jeg et tilfeldig eksempel på YouTube som jeg mener filtrerer ganske eksemplarisk (uten at jeg har sett hele den 10 min lange filmen). Dette må da være innenfor? Jeg kjører selv som dette på Ring 3 og merker at jeg får stor hjelp av mine medtrafikanter;
https://youtu.be/F8kEg5oSZYk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Personlig har jeg vertfall opplevd en drastisk endring i bilisters vilje til å slippe deg frem hvis dem ser at du "takker" andre ved å hilse etc. Men kommer man opp på siden av en bil som en hooligan og ruser motoren rett ved frontvinduet og kj kaster deg fremover i køen så skjønner jeg at bilistene blir litt lite samarbeidsvillige.
Men jeg vil uansett mene ut fra egne erfaringer at Oslo folk er generelt mer aggressive i trafikken. Ja jeg har til og med opplevd at bilister sperrer veien for meg bevisst. Det er kun i Oslo jeg har opplevd dette. Her i Fredrikstad er bilistene stort sett samarbeidsvillige og svinger ut til siden hvis dem ser deg. Unntak finnes så klart her også, men i hovedstaden er jeg nok mer forsiktig.