Relax skrev: 17 apr 2017, 13:32
ZZR-Erling skrev: 17 apr 2017, 12:39
...eee..javel..uansett, denne modulen Boosterplug har ingenting med tenninga og gjøre.
hehehe....jeg så ikke
så nøye på den Bosterplug'n....

Jeg trodde bare at f eks svarte bokser som gjør noe med dreiemoment kurver( dyno convertere) gjør noe med tenningsøyeblikket. :) Men for alt jeg vet kan det hende at "boksen" trådstarter snakker om kun gjør noe med innsprøytningen...dvs gir fetere blanding...og det er vel det
du har sett
Er ulike løsninger ute å går på mer eller mindre samme "problem". Jeg mener at alle bensinmotorer har fortenning, dvs gnist før stempelet er på topp. Det er vel fordi at dersom man forskyver dette punktet til topp, vil man få "dieseleffekt", altså egentenning pga høy kompresjon, det høres som "knitring" ved gasspådrag, (tenningsbank). I verste fall brenner man høl i stemplene. Ved å kjøre på høyere oktan, vil motoren kunne gå på høyere kompresjon uten tenningsbank.
Noen motorer feks K1300S har føler/lambdasensor på dette og kan justere tenningen slik at den kan ha høy kompresjon, men alikevel gå på "lav" oktan, 95. Dog vi den gå optimalt med 98, (omtrent ikke merkbart).
Etter hva jeg husker, justerer BoosterPlug KUN A/F-ratio fordi, som skrevet, at hjernen/ECU tror det er kaldere innsugsluft, og for å kompensere for det, tilfører den pittelitt mere bensin. En elegant og enkel metode.
Powercommander/PC justerer heller IKKE tenningen, den tilfører også mere bensin ved å regulere hvor lenge bensindusjen står på i det "åpne tidsvinduet". Her fins det flere reguleringsmuligheter hvor man i step (bare å skrive inn verdier i ett skjema på datamaskinen din og mate inn), på så så mange rpm tror det er 250, kan justere dette, og også i relasjon til spjeldposisjon...ut fra hva man velger her, får man ulike "maps". Her ligger det også frie maps fra PC og også endel kan skaffes fra medlemmer i ulike fora, (benkproduserte med realsjon til eksosanlegg og luftfilter).
Den siste versjonen har vel sågar lambdasensor som føler på andelen uforbrent bensin i eksosen, og således mater Powercommander'n med også denne verdien, og gir "kontinuerlig nye maps".
PC ha en tilleggsmodul man kan koble i PC-port og da kan man forskyve tenningen begge veier, neppe lurt dersom man ikke har verktøy for å monitorere endringen, trolig en lambdasensor med "read port". Turboinnstallasjon og i det hele tatt kompresjonsendringer kan være aktuelle "triggere" for å ville foskyve tenningen, samt tilgang på høyoktan!
Før i tiden, på feks GXR1100, drev man på med såkalte tenningsforskyvere ifm trimming.
Jeg vet at dette ikke er heelt korekt, "but its bloody close"