Etter å ha truffet elg, lå jeg i grøften...... Forsto at det var viktig å ligge stille. Var heldig at det kom folk fort. En dame. Hun spurte hva ..... ? Og satte sitt kne forsiktig i ryggen for å gi støtte, å så godt det gjorde..
Forklarte, ikke ta av hjelmen alene. Åpnet visiret på åpningshjelmen. Det kom 2 menn, av arbeidskaliber.
Forklarte.. Dame setter hånden inn over pannen oppover og holder hodet stille, mens en annen drar forsiktig. Tredjemann sørger for at hodet holdes stille sideveis. Etter at hjelmen er av, legger noe under hodet, i sideleie for å sikre nakkestilling.
Nå er jeg stabil. Så blir det ambulanse til helikopter til sykehus. Inn med 11 enheter blodprodukter som lakk like fort ut en stund, fra den punkterte lungen. Ny lang luftetur til hovedstaden... Osv.
Hadde da 2 nakkebrudd brudd i rygg, punktert lunge, og 19 andre brudd i overkroppen...gode hjelpere med ro, var viktige. Ellers kunne det gått veldig galt.
Legene var enige i at tiltakene var helt topp. Om noe var blitt forverret, var det evt. under transporten. Alle de løse ribbeinsdelene ble nok skubbet for mye.
Hjelm, ikke ta den av alene hvis ikke absolutt nødvendig. Min mening ut fra erfaring fra min eneste ukykke.
Idag, 3 mnd senere har jeg endelig fått klarsignal fra legen " Tut og kjør". Hvis yr.no holder løftene blir det en sesongstart til helgen. Yippi!! Bor på Sørlandet der det er lovet plussgrader og regn med påfølgende opphold på lørdag. Da er saltet borte og banen klar. Kun en liten tur på 10-12 mil, og i elgfritt område.
Fikk levert ny målsydd skinndress idag. Med Kawa design. Endelig en dress med plass og lengde på de riktige stedene. Dressen og bestilling tar jeg et annet sted der det hører hjemme.
Ambulanse først, hold dem på linja til bil kommer, hvis mulig. Team på tre som rolig holder løpende orientering og jobber sammen er ideellt. Evt.en 4. som holder kontakt på tlf og dirigerer trafikk.