Hei, jeg driver og tar MC lappen nå og skal derfor kjøpe sykkel, og har noen spørsmål ang. det:
hva anbefaler dere? kjøpe helt ny 2017 Duke 390 eller kjøpe en eldre brukt duke 690?
om det er noen ting man må passe på når man kjøper brukte ktm? og generelt hvis dere har noen tips
setter stor pris på svar :)
KTM 390 vs KTM 690
Re: KTM 390 vs KTM 690
690 perfekt begynnersykkel, sprek nok til at aldri blir kjedelig men ikke så sprek at farlig. Anbefalte kompis 690, han kjøpte det og var superfornøyd. Selv hatt 690 og selv om hadde hatt flere 1000 kubikkere før, var det kjempemorsom sykkel...må bare gire en del, ikke så bredt register.
Kjenner ikke 390 så godt men i tillegg til lavere effekt etc så tipper jeg ikke samme kvalitet på dempere og bremser etc.
Kjenner ikke 390 så godt men i tillegg til lavere effekt etc så tipper jeg ikke samme kvalitet på dempere og bremser etc.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: KTM 390 vs KTM 690
Ja, jo, klart det. Men 690ene er veldig bra sykler. Tyske Motorrad plukket fra hverandre motor etter 50.000km og var stort sett masse igjen på slitetoleransene, noen var fremdeles innenfor fabrikasjonstoleranser.

Tror bare ikke kan sammenligne syklene. 690 er veldig bra på alle måter, 390 er "stor moped" med budsjettkomponenter. Blir litt som å lure på om skal kjøpe ny Yaris eller brukt BMW. For noen er Yaris drømmebilen, letttkjørt, rimelig i drift og billig i innkjøp, men en BMW eier ville aldri vurdert en Yaris en gang (bortsett fra til kona da)

EDIT: Har aldri kjørt 390 så vet egentlig ikke helt hva prater om (i god internett ånd)

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: KTM 390 vs KTM 690
tusen takk for svar :) dere har gitt meg litt å tenke på!
Re: KTM 390 vs KTM 690
390 Dukene har jo slitt litt med noen kvalitetsproblemer før. Men den nye 2017 modellen skal tydeligvis være hakket bedre enn de gamle + en del "quality of life" forbedringer som bedre dempere, bedre lykter og freshere utseende. Jeg vet ikke om kvaliteten på dekkene til den nye 390, men dette er noe man kan bytte om til bedre senere.
690 Duke er en klassiker som flere vil gå god for. Er den vedlikeholdt godt, så vil den vare lenge og gi masse morro.
Selv er jeg ikke helt solgt på utseende til disse syklene og det at de er endunkere, så må man gire litt for å holde den i kraftregisteret.
Men tåler du dette, så er det gode sykler begge to.
Jeg eier en sykkel med den "gamle" 690 motoren og jeg smiler godt under hjelmen når jeg drar på litt
690 Duke er en klassiker som flere vil gå god for. Er den vedlikeholdt godt, så vil den vare lenge og gi masse morro.
Selv er jeg ikke helt solgt på utseende til disse syklene og det at de er endunkere, så må man gire litt for å holde den i kraftregisteret.
Men tåler du dette, så er det gode sykler begge to.
Jeg eier en sykkel med den "gamle" 690 motoren og jeg smiler godt under hjelmen når jeg drar på litt

- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: KTM 390 vs KTM 690
Har en sykkel med den eldste 690 LC4 motoren og den er fantastisk
De tidligste motorene har problem med vippearmene, dette ble fikset på sykkelen min i 2013/2014, usikker på om det noen gang var ett problem på Duke, og om det var vet jeg ikke hvilket år det gjelder (SMC/Enduro bruker de "gamle" Duke motorene)
Bøttevis med moment og deilig lyd, eneste å klage på er vibrasjoner men det kommer du nok ikke unna med en endunker uansett

Bøttevis med moment og deilig lyd, eneste å klage på er vibrasjoner men det kommer du nok ikke unna med en endunker uansett

Re: KTM 390 vs KTM 690
Hadde 390 i 2 år. Kort fortalt som pendlesukkel ville jeg valgt 390. Som kosesykkel 690 duke.
På 390 kan du bruke alle girene mens på 690 må du dreve om.
På 390 kan du bruke alle girene mens på 690 må du dreve om.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: KTM 390 vs KTM 690
Har eid en 690 Duke (2013) og kjørt 35000km på den. Meget artig sykkel (Se signaturbilde).
Eier nå en RC 390 (samme motor som Duke 390) og er strålende fornøyd, til tross for litt mindre kraft. Sånn rett ut i fra boksen så synes jeg RC 390 føles mye "tightere" og mer solid ut enn Duke 390, men da snakker jeg for de eldre type Duke 390, ikke 2017 modellen som forøvrig ser rålekker ut :)
Motormessig så er det flere på RC390 forumene som har hatt problemer med topppakninger som ryker ved hard banekjøring, pga. litt lavere kvalitet osv. De som bruker syklene til reell racing bytter som regel ut det meste av interne slitedeler i motoren til høyere kvalitet for å unngå dette. Jeg har kjørt min 6000Km nå og har fremdeles ikke hatt noen problemer annet enn en mildt irriterende risting i plastikken ved et bestemt turtall som jeg ikke har orket å skru fra hverandre kåpene for å lokalisere.
Jeg liker egentlig 390 motoren bedre i forhold til LC4 690 motoren. Førstnevnte oppleves mye mer "smooth" i girene og vibrerer mye mindre, men dette er det også forskjell på fra sykkel til sykkel. I mine Duke 690 dager prøvekjørte jeg ofte andre sine tilsvarende Duke 690 sykler og synes ofte at de andre syklene føltes helt annerledes ut.
Det er en del som bør "gjøres" på Duke 690 for å få den optimal (oppsøk min gamle MC Logg her på forumet). Dette har jeg ikke hatt så stort behov for på RC390'en min. Den er knakande god for meg helt fabrikkstandard.
Eier nå en RC 390 (samme motor som Duke 390) og er strålende fornøyd, til tross for litt mindre kraft. Sånn rett ut i fra boksen så synes jeg RC 390 føles mye "tightere" og mer solid ut enn Duke 390, men da snakker jeg for de eldre type Duke 390, ikke 2017 modellen som forøvrig ser rålekker ut :)
Motormessig så er det flere på RC390 forumene som har hatt problemer med topppakninger som ryker ved hard banekjøring, pga. litt lavere kvalitet osv. De som bruker syklene til reell racing bytter som regel ut det meste av interne slitedeler i motoren til høyere kvalitet for å unngå dette. Jeg har kjørt min 6000Km nå og har fremdeles ikke hatt noen problemer annet enn en mildt irriterende risting i plastikken ved et bestemt turtall som jeg ikke har orket å skru fra hverandre kåpene for å lokalisere.
Jeg liker egentlig 390 motoren bedre i forhold til LC4 690 motoren. Førstnevnte oppleves mye mer "smooth" i girene og vibrerer mye mindre, men dette er det også forskjell på fra sykkel til sykkel. I mine Duke 690 dager prøvekjørte jeg ofte andre sine tilsvarende Duke 690 sykler og synes ofte at de andre syklene føltes helt annerledes ut.
Det er en del som bør "gjøres" på Duke 690 for å få den optimal (oppsøk min gamle MC Logg her på forumet). Dette har jeg ikke hatt så stort behov for på RC390'en min. Den er knakande god for meg helt fabrikkstandard.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013